REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona akcjonariuszy większościowych poprzez wykup akcji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Ochrona akcjonariuszy większościowych może być realizowana poprzez wykup akcji akcjonariuszy mniejszościowych. Jednakże akcjonariusze wykupujący akcje muszą spełnić określone wymogi.

Przymusowy wykup, czyli squeeze out (tzw. wyciśnięcie) akcji został uregulowany w art. 418 kodeksu spółek handlowych. Celem zastosowania takiego rozwiązania jest zapewnienie odpowiedniego funkcjonowanie spółki. W związku z tym akcjonariusze większościowi podlegają ochronie przed nieodpowiednim zachowaniem mniejszości, którzy poprzez liczne nadużycia narażają spółkę na ogromne straty. Przykładowo może odnosić się to do nadmiernego zaskarżania uchwał. Większościowi akcjonariusze, którzy mają ogromny wkład w kapitał spółki ponoszą największe ryzyko gospodarcze związane ze stratami spółki. Decyzję w sprawie przymusowego wykupu akcji akcjonariuszy mniejszościowych, reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego podejmuje się powziętą uchwałą walnego zgromadzenia. Wykupu akcji można dokonać, jeżeli:

REKLAMA

REKLAMA


- dokonuje tego nie więcej niż pięciu akcjonariuszy,


- posiadających wspólnie nie mniej niż 95% kapitału zakładowego,


- każdy z nich posiada nie mniej niż 5% kapitału zakładowego,

REKLAMA


- z każdej akcji przysługuje jeden głos bez względu na przywileje i ograniczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz:
Zbycie akcji w celu umorzenia nie jest przychodem

 


Pozbawienie praw mniejszości


Procedura wykupu akcji jest prawnie dozwolona, jednakże musi zostać powzięta uchwałą podjętą w drodze głosowania imiennego i jawnego. Każda z posiadanych akcji ma odpowiednio jeden głos. Imienne głosowanie ma na celu ujawnienie osób, które opowiedziały się za wykupem akcji oraz tych, które pozostaną w spółce po dokonaniu wykupu. Sama treść uchwały powinna określić akcje podlegające wykupowi oraz wymieniać akcjonariuszy, którzy zobowiązali się do wykupu akcji. Ponadto ważne jest sporządzenie planu wykupu akcji oraz ogłoszenie uchwały w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Dodatkowo ogłoszenie powinno nastąpić w miejscach wskazanych w statucie spółki, jeżeli stanowi o takich miejscach. Aby uchwała została uznana za skuteczną ważne jest dokonanie faktycznego wykupu tych akcji przez głosujących za wykupem akcjonariuszy większościowych, którzy nadto odpowiadają solidarnie za spłacenie całej kwoty wykupu. Mniejszościowi akcjonariusze zobowiązani są do złożenia w terminie miesiąca od ogłoszenia uchwały dokumentów akcji lub dowodów ich złożenia do rozporządzenia spółki. Jeżeli wykupieni akcjonariusze nie złożą odpowiednich dokumentów w wyznaczonym terminie powinni liczyć się z unieważnieniem ich akcji przez zarząd oraz wystawieniu nowych akcji pod tym samym numerem emisyjnym. Jeżeli upłynął termin do wykupu akcji, akcjonariusz mniejszościowi mają prawo do odebrania swoich akcji oraz powyższych dokumentów. W tej sytuacji akcjonariusze zachowują dotychczasowe prawa do swoich akcji.


Moment utraty akcji


Akcjonariusze mniejszościowi zachowują wszelkie uprawnienia w stosunku do akcji podlegających wykupowi do momentu uiszczenia całej sumy wykupu przez akcjonariuszy większościowych. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20 lutego 2008 r. (II CSK 441/07) uznał, iż uiszczenie ceny wykupu przez akcjonariuszy większościowych stanowi warunek sine qua non skuteczności całej procedury przymusowego wykupu akcji. Nie uiszczenie ceny wykupu, chociażby w części, powoduje upadek całej procedury wykupu akcji. Instytucja przymusowego wykupu akcji realizowana jest w interesie akcjonariuszy większościowych, zaś akcjonariuszom mniejszościowym ustawa przyznaje tylko określone instrumenty ochrony ich praw, które mogłoby zostać naruszone w przypadku wykupu akcji po cenie zaniżonej, nie odzwierciedlającej ich rzeczywistej wartości. Z tych względów nie można zgodzić się z poglądem, że w przypadku nie dojścia do skutku procedury przymusowego wykupu akcji interes akcjonariuszy, którzy mieli zostać wykupieni zostaje w ten sposób naruszony.

 
Zadaj pytanie:
Forum Moja Firma - Zarządzanie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA