REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona akcjonariuszy większościowych poprzez wykup akcji

Monika Pązik

REKLAMA

Ochrona akcjonariuszy większościowych może być realizowana poprzez wykup akcji akcjonariuszy mniejszościowych. Jednakże akcjonariusze wykupujący akcje muszą spełnić określone wymogi.

Przymusowy wykup, czyli squeeze out (tzw. wyciśnięcie) akcji został uregulowany w art. 418 kodeksu spółek handlowych. Celem zastosowania takiego rozwiązania jest zapewnienie odpowiedniego funkcjonowanie spółki. W związku z tym akcjonariusze większościowi podlegają ochronie przed nieodpowiednim zachowaniem mniejszości, którzy poprzez liczne nadużycia narażają spółkę na ogromne straty. Przykładowo może odnosić się to do nadmiernego zaskarżania uchwał. Większościowi akcjonariusze, którzy mają ogromny wkład w kapitał spółki ponoszą największe ryzyko gospodarcze związane ze stratami spółki. Decyzję w sprawie przymusowego wykupu akcji akcjonariuszy mniejszościowych, reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego podejmuje się powziętą uchwałą walnego zgromadzenia. Wykupu akcji można dokonać, jeżeli:

REKLAMA

REKLAMA


- dokonuje tego nie więcej niż pięciu akcjonariuszy,


- posiadających wspólnie nie mniej niż 95% kapitału zakładowego,


- każdy z nich posiada nie mniej niż 5% kapitału zakładowego,

REKLAMA


- z każdej akcji przysługuje jeden głos bez względu na przywileje i ograniczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz:
Zbycie akcji w celu umorzenia nie jest przychodem

 


Pozbawienie praw mniejszości


Procedura wykupu akcji jest prawnie dozwolona, jednakże musi zostać powzięta uchwałą podjętą w drodze głosowania imiennego i jawnego. Każda z posiadanych akcji ma odpowiednio jeden głos. Imienne głosowanie ma na celu ujawnienie osób, które opowiedziały się za wykupem akcji oraz tych, które pozostaną w spółce po dokonaniu wykupu. Sama treść uchwały powinna określić akcje podlegające wykupowi oraz wymieniać akcjonariuszy, którzy zobowiązali się do wykupu akcji. Ponadto ważne jest sporządzenie planu wykupu akcji oraz ogłoszenie uchwały w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Dodatkowo ogłoszenie powinno nastąpić w miejscach wskazanych w statucie spółki, jeżeli stanowi o takich miejscach. Aby uchwała została uznana za skuteczną ważne jest dokonanie faktycznego wykupu tych akcji przez głosujących za wykupem akcjonariuszy większościowych, którzy nadto odpowiadają solidarnie za spłacenie całej kwoty wykupu. Mniejszościowi akcjonariusze zobowiązani są do złożenia w terminie miesiąca od ogłoszenia uchwały dokumentów akcji lub dowodów ich złożenia do rozporządzenia spółki. Jeżeli wykupieni akcjonariusze nie złożą odpowiednich dokumentów w wyznaczonym terminie powinni liczyć się z unieważnieniem ich akcji przez zarząd oraz wystawieniu nowych akcji pod tym samym numerem emisyjnym. Jeżeli upłynął termin do wykupu akcji, akcjonariusz mniejszościowi mają prawo do odebrania swoich akcji oraz powyższych dokumentów. W tej sytuacji akcjonariusze zachowują dotychczasowe prawa do swoich akcji.


Moment utraty akcji


Akcjonariusze mniejszościowi zachowują wszelkie uprawnienia w stosunku do akcji podlegających wykupowi do momentu uiszczenia całej sumy wykupu przez akcjonariuszy większościowych. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20 lutego 2008 r. (II CSK 441/07) uznał, iż uiszczenie ceny wykupu przez akcjonariuszy większościowych stanowi warunek sine qua non skuteczności całej procedury przymusowego wykupu akcji. Nie uiszczenie ceny wykupu, chociażby w części, powoduje upadek całej procedury wykupu akcji. Instytucja przymusowego wykupu akcji realizowana jest w interesie akcjonariuszy większościowych, zaś akcjonariuszom mniejszościowym ustawa przyznaje tylko określone instrumenty ochrony ich praw, które mogłoby zostać naruszone w przypadku wykupu akcji po cenie zaniżonej, nie odzwierciedlającej ich rzeczywistej wartości. Z tych względów nie można zgodzić się z poglądem, że w przypadku nie dojścia do skutku procedury przymusowego wykupu akcji interes akcjonariuszy, którzy mieli zostać wykupieni zostaje w ten sposób naruszony.

 
Zadaj pytanie:
Forum Moja Firma - Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA