REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty półkowe czynem nieuczciwej konkurencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Przyjęcie towaru od producenta do sprzedaży przez sieci dystrybucyjne i pobieranie tzw. opłat półkowych stanowi utrudnienie w dostępie do rynku dla przedsiębiorców i jest traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji.

Na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2003.153.1503) dozwolone jest pobieranie marży handlowej od producentów, którzy  swój towar przekazują do sprzedaży sieciom dystrybucyjnym. Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt. 4 ustawy za czyn nieuczciwej konkurencji uważa się nakładanie innych opłat niż marża handlowa za przyjęcie towaru do sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA


Utrudnianie dostępu do rynku


Częstym problem dla przedsiębiorców jest narzucanie przez duże sieci handlowe dodatkowych opłat z tytułu przyjęcia towaru do sprzedaży w ich placówkach. Są to tzw. opłaty półkowe, które uzależniają nawiązanie współpracy przez producentów z sieciami handlowymi od uiszczenia stosownych opłat za skorzystanie z usług marketingowych. Zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji tego typu zabiegi logistyczne są zabronione. W przepisach prawa polskiego brak jest jednakże definicji legalnej marży handlowej, bowiem wśród przedsiębiorców praktykowana jest zasada swobody umów. W stosunkach między przedsiębiorcami trudno jest określić czy dana opłata będzie opłatą stosowaną zgodnie z prawem. Art. 15 ustawy wskazuje na pojęcie utrudniania dostępu do rynku, czyli stwarzanie przeszkód w prowadzeniu działalności na danym rynku. Tego rodzaju działania muszą być praktykowane przez uczestników obrotu gospodarczego, aby mogły być kwalifikowane jako czyny nieuczciwej konkurencji. Co do zasady im większa jest konkurencyjność na rynku, tym przedsiębiorcy trudniej jest uzyskać odpowiednie warunki do utrzymania się na nim i uzyskania oczekiwanego zysku. Wobec dużej konkurencyjności przedsiębiorcy często godzą się na stawiane im warunki, bowiem obawiają się ryzyka sporu z silniejszymi ekonomicznie partnerami. Szeroka linia orzecznicza wskazuje wprost, że nakładanie dodatkowych opłat jest niezgodne z prawem. Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 12 marca  2013 r. (I ACa 1119/12) wskazał, iż jeśli pobieranie od dostawcy towarów zastrzeżonych opłat nie znajduje rzeczywistego uzasadnienia w świadczeniach czy usługach na rzecz tego dostawcy, istnieje możliwość zakwalifikowania pobieranych opłat jako tzw. opłat półkowych, zwłaszcza gdy umowy łączące strony zawierają elementy ułożone nie według ich wspólnego uznania, lecz tylko według woli pozwanego, z którą powód godził się z konieczności.


Zobacz również:
Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt


Jak zbadać czy dana opłata jest czynem nieuczciwej konkurencji?


Przedsiębiorca, który oddaje w sprzedać towar do sieci dystrybucyjnych i zobowiązany jest do uiszczenia innej opłaty niż marża handlowa powinien ocenić, czy po dokonaniu odliczenia opłaty sprzedaż towaru przynosi zyski. Bowiem może okazać się, że producent przez wiele lat korzystał z nakładów poniesionych przez sieć handlową otrzymując zyski. Wówczas może okazać się, że pomimo kwalifikacji konieczności ponoszenia dodatkowych opłat jako czyn nieuczciwej konkurencji przedsiębiorca otrzymywał wysokie zyski. Zdaniem Sądu Apelacyjnego w Warszawie nie jest dopuszczalne pobieranie od przedsiębiorcy opłat za jakiekolwiek świadczenia związane ze standardową sprzedażą towarów ostatecznym odbiorcom. Nie można jednak wykluczyć, że między dostawcą a kupującym mogą być nawiązywane relacje umowne, które będą uzasadniały obowiązek świadczenia pieniężnego po stronie dostawcy wówczas, gdy będą one stanowiły ekwiwalent świadczeń ze strony kupującego, polegającego na innych świadczeniach niż sprzedaż samego towaru. Ponadto czyn nieuczciwej konkurencji polegający na pobieraniu innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży prowadzi do uzyskiwania przez sprzedawców detalicznych nie tylko zysku wynikającego z narzuconej marży, ale także dodatkowych dochodów kosztem dostawców, którzy zmuszeni są rezygnować ze znacznej części swoich dochodów związanych z dostarczeniem towarów (wyr. SA z dnia 28 października 2011 r. VI ACa 392/11).

REKLAMA


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Finanse

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA