REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty półkowe czynem nieuczciwej konkurencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Przyjęcie towaru od producenta do sprzedaży przez sieci dystrybucyjne i pobieranie tzw. opłat półkowych stanowi utrudnienie w dostępie do rynku dla przedsiębiorców i jest traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji.

Na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2003.153.1503) dozwolone jest pobieranie marży handlowej od producentów, którzy  swój towar przekazują do sprzedaży sieciom dystrybucyjnym. Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt. 4 ustawy za czyn nieuczciwej konkurencji uważa się nakładanie innych opłat niż marża handlowa za przyjęcie towaru do sprzedaży.

REKLAMA


Utrudnianie dostępu do rynku


Częstym problem dla przedsiębiorców jest narzucanie przez duże sieci handlowe dodatkowych opłat z tytułu przyjęcia towaru do sprzedaży w ich placówkach. Są to tzw. opłaty półkowe, które uzależniają nawiązanie współpracy przez producentów z sieciami handlowymi od uiszczenia stosownych opłat za skorzystanie z usług marketingowych. Zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji tego typu zabiegi logistyczne są zabronione. W przepisach prawa polskiego brak jest jednakże definicji legalnej marży handlowej, bowiem wśród przedsiębiorców praktykowana jest zasada swobody umów. W stosunkach między przedsiębiorcami trudno jest określić czy dana opłata będzie opłatą stosowaną zgodnie z prawem. Art. 15 ustawy wskazuje na pojęcie utrudniania dostępu do rynku, czyli stwarzanie przeszkód w prowadzeniu działalności na danym rynku. Tego rodzaju działania muszą być praktykowane przez uczestników obrotu gospodarczego, aby mogły być kwalifikowane jako czyny nieuczciwej konkurencji. Co do zasady im większa jest konkurencyjność na rynku, tym przedsiębiorcy trudniej jest uzyskać odpowiednie warunki do utrzymania się na nim i uzyskania oczekiwanego zysku. Wobec dużej konkurencyjności przedsiębiorcy często godzą się na stawiane im warunki, bowiem obawiają się ryzyka sporu z silniejszymi ekonomicznie partnerami. Szeroka linia orzecznicza wskazuje wprost, że nakładanie dodatkowych opłat jest niezgodne z prawem. Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 12 marca  2013 r. (I ACa 1119/12) wskazał, iż jeśli pobieranie od dostawcy towarów zastrzeżonych opłat nie znajduje rzeczywistego uzasadnienia w świadczeniach czy usługach na rzecz tego dostawcy, istnieje możliwość zakwalifikowania pobieranych opłat jako tzw. opłat półkowych, zwłaszcza gdy umowy łączące strony zawierają elementy ułożone nie według ich wspólnego uznania, lecz tylko według woli pozwanego, z którą powód godził się z konieczności.


Zobacz również:
Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt


Jak zbadać czy dana opłata jest czynem nieuczciwej konkurencji?


Przedsiębiorca, który oddaje w sprzedać towar do sieci dystrybucyjnych i zobowiązany jest do uiszczenia innej opłaty niż marża handlowa powinien ocenić, czy po dokonaniu odliczenia opłaty sprzedaż towaru przynosi zyski. Bowiem może okazać się, że producent przez wiele lat korzystał z nakładów poniesionych przez sieć handlową otrzymując zyski. Wówczas może okazać się, że pomimo kwalifikacji konieczności ponoszenia dodatkowych opłat jako czyn nieuczciwej konkurencji przedsiębiorca otrzymywał wysokie zyski. Zdaniem Sądu Apelacyjnego w Warszawie nie jest dopuszczalne pobieranie od przedsiębiorcy opłat za jakiekolwiek świadczenia związane ze standardową sprzedażą towarów ostatecznym odbiorcom. Nie można jednak wykluczyć, że między dostawcą a kupującym mogą być nawiązywane relacje umowne, które będą uzasadniały obowiązek świadczenia pieniężnego po stronie dostawcy wówczas, gdy będą one stanowiły ekwiwalent świadczeń ze strony kupującego, polegającego na innych świadczeniach niż sprzedaż samego towaru. Ponadto czyn nieuczciwej konkurencji polegający na pobieraniu innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży prowadzi do uzyskiwania przez sprzedawców detalicznych nie tylko zysku wynikającego z narzuconej marży, ale także dodatkowych dochodów kosztem dostawców, którzy zmuszeni są rezygnować ze znacznej części swoich dochodów związanych z dostarczeniem towarów (wyr. SA z dnia 28 października 2011 r. VI ACa 392/11).


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Finanse

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA