REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za wady sprzedawanych towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy sprzedają produkty konsumentom odpowiadają wobec nich za wady, które ujawnią się w ciągu dwóch lat od wydania towaru. Zasłanianie się brakiem gwarancji producenta, czy też upłynięciem jej terminu jest bezskuteczne wobec reklamacji składanych na podstawie ustawy.

Każdy sprzedawca powinien być świadomy istnienia dwóch trybów odpowiedzialności za wady towaru - ustawowego i gwarancji. Są to dwa, zupełnie od siebie niezależne, postępowania. O ile jednak gwarancja może być wydana, ale nie musi, o tyle klient zawsze ma prawo skorzystać z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego i zwrócić się z reklamacją wprost do sprzedawcy.

REKLAMA

REKLAMA


Czas trwania odpowiedzialności


Przedsiębiorca sprzedający towary, odpowiada za niezgodność towaru z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru.


Fałszywe jest więc przekonanie wielu sprzedawców, że klient może złożyć reklamację tylko przez dwa lata od sprzedaży towaru. Kupujący bowiem ma prawo wystąpić z żądaniami reklamacyjnymi i po upływie tego okresu, jeśli tylko wady ujawniły się w ciągu dwóch lat od kupna rzeczy.

REKLAMA


Pierwszym żądaniem klienta w przypadku ujawnienia się niezgodności towaru z umową nie może być zwrot pieniędzy. Odstąpienie od umowy, które w gruncie rzeczy powoduje unicestwienie umowy kupna sprzedaży, jest w ustawie najdalszym z możliwych rozwiązań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Żądania kupującego


W pierwszej kolejności klient ma prawo złożyć reklamację. Przy czym mamy z nią do czynienia wtedy, gdy konsument zgłasza ustnie lub pisemnie żądanie nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Wybór sposobu doprowadzenia do stanu zgodnego z umową należy do kupującego.


Nieodpłatność oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez nabywcę, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.  


Nie jest jednak tak, że sprzedawca w każdym przypadku ma obowiązek spełnić życzenie klienta. Jeśli wymiana towaru na nowy, której najczęściej domagają się kupujący, wymagałaby nadmiernych kosztów, lub byłaby niemożliwa (obiektywnie!), przedsiębiorca może zaproponować naprawę. Zgodnie z przepisami przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.


Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację w ciągu 14 dni. Jeśli tego nie uczni uważa się, że uznał je za uzasadnione.


Jeśli naprawa lub wymiana towaru byłyby niemożliwe, narażałyby kupującego na znaczne niedogodności, albo też wymagałyby nadmiernych kosztów lub też sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie, to kupujący ma prawo żądać obniżenia ceny bądź odstąpić od umowy. Przy czym odstąpienie (zwrot pieniędzy) jest możliwe tylko wtedy, gdy wada jest istotna.


Postępowanie reklamacyjne


Rozpatrując reklamację sprzedawca powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na fakt, czy wydał towar zgodny z umową. Zgodnie z przepisami, jeśli kupujący indywidualnie uzgadniał właściwości towaru, to produkt jest zgodny z umową, jeśli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia, co do takiego przeznaczenia towaru.


W pozostałych przypadkach domniemywa się, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju.


Następną okolicznością, którą należy sprawdzić po złożeniu przez konsumenta reklamacji jest fakt, czy klient we właściwy sposób użytkował produkt i czy powstanie uszkodzenia nie jest wyłączną winą kupującego.

Istotne jest również, kiedy dokładnie ujawniła się niezgodność towaru z umową. Kupujący ma bowiem bezwzględny obowiązek zawiadomić sprzedawcę w ciągu dwóch miesięcy od stwierdzenia wady. Jeśli tego zaniecha, to traci możliwość skutecznego złożenia reklamacji. Dodatkowo, jak już stwierdzono wyżej, sprzedawca odpowiada tylko za niezgodności towaru z umową, których występowanie stwierdzono przed upływem dwóch lat od wydania towaru.


Rozpatrując reklamację klienta warto mieć na uwadze jednak nie tylko przepisy, ale również renomę przedsiębiorstwa. Czasami lepiej jest przyznać konsumentowi rację i naprawić produkt na własny koszt, zyskując zadowolonego i wiernego klienta, niż narażać się na potyczki w sądzie, gdzie wynik sprawy może być inny od oczekiwanego.


Kancelaria Prawna Skarbiec

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA