REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Crowdsourcing - sposób na promocję produktu i budowę wizerunku marki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Crowdsourcing to bardzo tani sposób na promocję produktu i budowę wizerunku marki. Przy odrobinie wyczucia i umiejętności marketingowego rzemiosła może być bardzo skuteczny. Crowdosourcing znajduje zastosowanie w wielu obszarach. W Polsce jeszcze mało popularny, choć już stosowany. Na czym polega crowdsourcing, kiedy z niego skorzystać i kiedy może przynieść najlepsze rezultaty. Na te i inne pytania związane z zastosowaniem crowdsourcingu postaram się odpowiedzieć.

 

REKLAMA

Crowdsourcing to, w szerokim tego słowa znaczeniu, wykorzystanie aktywności społeczności użytkowników do celów promocyjnych produktu lub wizerunkowych marki. Jak podaje Wikipedia, crowdsourcing to neologizm użyty przez Jeffa Howe’a w 2006 roku w artykule w piśmie Wired. Określa przypisywanie klasycznych obowiązków zatrudnionych pracowników społeczności konsumentów. Ni mniej, ni więcej, jak czerpanie z pomysłów i inspiracji „tłumu”, a więc zwykłych użytkowników.

 

Crowdsourcing - zaangażowanie i konsekwencja - istota sukcesu.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Istota crowdsourcingu opiera się na jednym z mechanizmów wywierania wpływu, w psychologii społecznej opisanym, jako mechanizm zaangażowania i konsekwencji. Psycholodzy na podstawie badań, doszli do wniosku, że gdy uda nam się zaangażować konsumenta do jakiejś sprawy, mamy duże prawdopodobieństwo, że wykaże on się w działaniu konsekwencją. Przykładowo, jeśli uda nam się zaangażować konsumentów w tworzenie produktu, to mamy pewność, że będą go oni chcieli kupić, a także będą go niejako polecać innym. Psychologowie zbadali, że jeśli zaangażujemy się w jakąś sprawę, to wpadniemy w pułapkę konsekwencji. A to na tyle silna potrzeba, że będziemy starali się ja zrealizować za wszelka cenę.

Najważniejsze w crowdsourcingu jest umiejętne i skuteczne wywołanie zaangażowania konsumentów/użytkowników w jakąś ideę. Gdy poczują się częścią firmy, zostaną dobrowolnymi ambasadorami marki. Będą skutecznym promotorem produktu, wniosą istotny wkład w budowanie wizerunku marki, która słucha swoich konsumentów.
Crowdsourcing, pomimo, że stosowany jest w wielu obszarach, to istota działania zawsze pozostaje taka sama. Różne są natomiast sposoby wywołania zaangażowania. Inne sposoby firmy wykorzystują przy promocji produktu, inne zaś przy budowaniu wizerunku marki.

 

Crowdsourcing - ulepszanie produktów

REKLAMA

Crowdsourcing na początku wykorzystywany był głównie do wspólnego z klientami tworzenia nowych produktów lub ulepszania już wprowadzonych na rynek. Konsumenci w tym aspekcie traktowani są, jako autorytarne źródło wiedzy, które wie najlepiej, jaki produkt będzie spełniał ich oczekiwania. W rzeczywistości to konsumenci wiedzą lepiej niż marketerzy, jakiego produktu oczekują. Takie podejście to pewna nobilitacja dla zwykłych klientów. Czują się zauważeniu, docenieni przez firmę. W chwili obecnej najskuteczniejszym kanałem komunikacji pomiędzy firmą a konsumentami stały się portale społecznościowe, fora moderowane oraz grupy dyskusyjne. W chwili obecnej społeczności internetowe biorą udział w projektowaniu nowych produktów, wspólnym tworzeniu gazet czy wskazywaniu kierunków, w którą stronę powinny iść konkretne usługi. Danie szerokiej społeczności możliwości współtworzenia produktu, to bardzo skuteczny sposób na wywołanie zaangażowania. Któż z nas nie chciałby być na przykład autorem wzoru grafiki na bolidzie F1.

Jedna z pierwszych firm, która zastosowała crowdsourcing w ramach ulepszania produktów i usług była firma Dell. W serwisie IdeaStorm.com każdy z użytkowników może zamieścić swoje pomysły na ulepszenie produktów Dell. Ci sami użytkownicy mogą recenzować pomysły innych i głosować na najlepsze. Dell ogłosił, że skorzystał z ponad 14 tysięcy pomysłów internautów. I choć pomysły te nie były wykorzystane bezpośrednio, to stały się źródłem inspiracji dla specjalistów Dell.

Ciekawym przykładem wykorzystania crowdsourcingu do wspólnego tworzenia treści jest inicjatywa TVN pod nazwą kontakt24. Bycie współautorem treści na antenie telewizyjnej to bardzo atrakcyjna pokusa dla wielu telewidzów. Angażując się w tworzenie programów informacyjnych, będą zapewne skutecznymi promotorami stacji. Patrząc na ilość osób (nazywanych reporterami), można powiedzieć, że to jedno z lepszych zastosowań crowdsourcingu w polskiej rzeczywistości.

 

Crowdsourcing - promocja produktu

 

Ostatnio coraz częściej angażuje się także konsumentów do czynnego udziału w promocji konkretnego produktu. Wszelkiego rodzaju konkursy lub inicjatywy zachęcające do zaprojektowania znaku graficznego czy wymyślenia hasła reklamowego to skuteczne sposoby do wywołania zaangażowania. Często sama możliwość kształtowania kampanii reklamowej dla przeciętnego konsumenta jest na tyle atrakcyjnym przeżyciem, że nie potrzebuje on już innych zachęt do aktywności.

 

Dobrym przykładem zastosowania crowdsourcingu do promocji nowego produktu była akcja na jednym z portali społecznościowych firmy Danone promującej Małego Głoda.

 

Crowdsourcing - kreowanie wizerunku firmy

 

Crowdsourcing to bardzo skuteczny sposób na budowanie wizerunku marki. Poprzez zastosowanie tego narzędzia, marka komunikuje klientom pewną otwartość. Pokazuje, że zależy jej na klientach i liczy się z ich zdaniem. Często takie akcje wizerunkowe łączone są z działaniami społecznymi, których cel jest wybrany przez konsumentów. Współdziałanie w słusznym celu to bardzo skuteczny sposób wywołania zaangażowania, a to przecież głównie chodzi w crowdsourcingu.

Bardzo dobrym przykładem zastosowania crowdsourcingu w kreowaniu marki jest kampania Refresh Everything realizwona przez Pepsi. Firma postanowiła przeznaczyć środki finansowe (do końca nie wiadomo czy cały budżet, czy tylko część środków przeznaczonych na reklamę podczas finałów Super Bowl) na różnego rodzaju projekty, mające na celu transformację świata na lepsze. Pomysły mieli wybrać internauci. Firma przy zastosowaniu crowdsourcingu, nie tylko, że zaangażowała wiele osób w swoje działania, to jeszcze przy pomocy stosunkowo małych środków zyskała pozytywny rozgłos.

 

Konkurs - najlepszy sposób na wywołanie zaangażowania w crowdsourcingu

 

Konkurs to jeden ze skuteczniejszych i najbardziej popularnych sposobów wywołania zaangażowania w crowdsourcingu. W chwili obecnej konkurs najczęściej prowadzony jest poprzez profil na portalu społecznościowym. W zasadzie próżno szukać konkursu, który by nie odsyłał konsumenta do jednego z bardziej popularnych portali społecznościowych na świecie.

Crowdsourcing z zastosowaniem konkursu, ma szansę się udać, gdy nagrody nie ograniczą się tylko do rzeczy materialnych, a możliwość zostania jego laureatem nie ograniczymy do wykonania prostych czynności. Obecnie mamy do czynienia z zalewem wszelkiego rodzaju konkursów organizowanych przez firmy, którego nagrodami są mniej lub bardziej wartościowe materialnie nagrody. W większości przypadków uczestnikami takich konkursów są zazwyczaj szerokie masy przypadkowych uczestników, którym zależy tylko na nagrodzie. Jednakże na takich użytkownikach/konsumentach nie zależy marketingowcom sięgającym po crowdsourcing. Najlepsze efekty można osiągnąć, gdy nagrodą będzie jakaś wyjątkowa propozycja, która wzbudzi chęć jej przeżycia u wielu osób, a u wygranej pozostanie w pamięci na długi czas (np. udział na planie zdjęciowym, możliwości bycia na zapleczu F1, udział w trasie koncertowej gwiazdy muzyki POP). Tylko nagrody o takim charakterze są w stanie wywołać zaangażowanie u użytkowników wartościowych z punktu widzenia promocji produktu czy kreowania wizerunku marki. Większe zaangażowanie wywołamy także, gdy zdobycie najważniejszych nagród nie będzie związane z bardzo prostymi czynnościami. Zmuszenie do wysiłku użytkowników konkursu znacząco wpłynie na stopień zaangażowania.

 

Warunki skutecznego crowdsourcingu

 

Skuteczny crowdsourcing to umiejętne zaangażowanie odpowiedniej grupy konsumentów. Odpowiednia grupa docelowa, to znaczy taka, która będzie odpowiadała strategii marketingowej. W niektórych przypadkach zaangażowanie małej grupy, ale bardzo wartościowej (tzw. gwiazd socjometrycznych - liderów opinii) będzie miało większy sens, niż angażowanie szerokich mas.

Crowdsourcing to w pewnym sensie dialog firmy z konsumentem. Konsumenci muszą być przekonani, muszą czuć, że firma podchodzi do nich uczciwie i z niejaką atencją do ich pomysłów i opinii. Jak podkreślają eksperci, crowdsourcing musi być uczciwy, realizowany na zasadach partnerskich. Osią kontaktu pomiędzy firmą a konsumentami powinna być współpraca. Jakkolwiek fałsz ze strony dużej korporacji, mógłby obrócić się przeciwko firmie. Niekiedy, budowany przez długie lata wizerunek, można zaprzepaścić kilkoma niefortunnymi działaniami lub inicjatywami. Każda akcja promocyjna lub wizerunkowa wykorzystująca społeczności konsumentów musi być precyzyjnie przemyślana. Każda akcja powinna być także stale monitorowana, ponieważ żaden specjalista nie jest w stanie przewidzieć kierunku rozwoju całej akcji.

Crowdsourcing to bardzo skuteczne narzędzie, zarówno z punktu widzenia promocji produktu, jak i kreowania wizerunku marki. Wydaje się jednak, że w tym drugim przypadku jest bardziej skuteczny. Po crowdsourcing sięga coraz więcej firm. Wydaje się, że wraz z rozwojem portali społecznościowych, akcji wykorzystujących to narzędzie będzie coraz więcej.

 

http://www.tense.pl/

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA