REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Crowdsourcing - sposób na promocję produktu i budowę wizerunku marki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Crowdsourcing to bardzo tani sposób na promocję produktu i budowę wizerunku marki. Przy odrobinie wyczucia i umiejętności marketingowego rzemiosła może być bardzo skuteczny. Crowdosourcing znajduje zastosowanie w wielu obszarach. W Polsce jeszcze mało popularny, choć już stosowany. Na czym polega crowdsourcing, kiedy z niego skorzystać i kiedy może przynieść najlepsze rezultaty. Na te i inne pytania związane z zastosowaniem crowdsourcingu postaram się odpowiedzieć.

 

REKLAMA

REKLAMA

Crowdsourcing to, w szerokim tego słowa znaczeniu, wykorzystanie aktywności społeczności użytkowników do celów promocyjnych produktu lub wizerunkowych marki. Jak podaje Wikipedia, crowdsourcing to neologizm użyty przez Jeffa Howe’a w 2006 roku w artykule w piśmie Wired. Określa przypisywanie klasycznych obowiązków zatrudnionych pracowników społeczności konsumentów. Ni mniej, ni więcej, jak czerpanie z pomysłów i inspiracji „tłumu”, a więc zwykłych użytkowników.

 

Crowdsourcing - zaangażowanie i konsekwencja - istota sukcesu.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istota crowdsourcingu opiera się na jednym z mechanizmów wywierania wpływu, w psychologii społecznej opisanym, jako mechanizm zaangażowania i konsekwencji. Psycholodzy na podstawie badań, doszli do wniosku, że gdy uda nam się zaangażować konsumenta do jakiejś sprawy, mamy duże prawdopodobieństwo, że wykaże on się w działaniu konsekwencją. Przykładowo, jeśli uda nam się zaangażować konsumentów w tworzenie produktu, to mamy pewność, że będą go oni chcieli kupić, a także będą go niejako polecać innym. Psychologowie zbadali, że jeśli zaangażujemy się w jakąś sprawę, to wpadniemy w pułapkę konsekwencji. A to na tyle silna potrzeba, że będziemy starali się ja zrealizować za wszelka cenę.

Najważniejsze w crowdsourcingu jest umiejętne i skuteczne wywołanie zaangażowania konsumentów/użytkowników w jakąś ideę. Gdy poczują się częścią firmy, zostaną dobrowolnymi ambasadorami marki. Będą skutecznym promotorem produktu, wniosą istotny wkład w budowanie wizerunku marki, która słucha swoich konsumentów.
Crowdsourcing, pomimo, że stosowany jest w wielu obszarach, to istota działania zawsze pozostaje taka sama. Różne są natomiast sposoby wywołania zaangażowania. Inne sposoby firmy wykorzystują przy promocji produktu, inne zaś przy budowaniu wizerunku marki.

 

Crowdsourcing - ulepszanie produktów

Crowdsourcing na początku wykorzystywany był głównie do wspólnego z klientami tworzenia nowych produktów lub ulepszania już wprowadzonych na rynek. Konsumenci w tym aspekcie traktowani są, jako autorytarne źródło wiedzy, które wie najlepiej, jaki produkt będzie spełniał ich oczekiwania. W rzeczywistości to konsumenci wiedzą lepiej niż marketerzy, jakiego produktu oczekują. Takie podejście to pewna nobilitacja dla zwykłych klientów. Czują się zauważeniu, docenieni przez firmę. W chwili obecnej najskuteczniejszym kanałem komunikacji pomiędzy firmą a konsumentami stały się portale społecznościowe, fora moderowane oraz grupy dyskusyjne. W chwili obecnej społeczności internetowe biorą udział w projektowaniu nowych produktów, wspólnym tworzeniu gazet czy wskazywaniu kierunków, w którą stronę powinny iść konkretne usługi. Danie szerokiej społeczności możliwości współtworzenia produktu, to bardzo skuteczny sposób na wywołanie zaangażowania. Któż z nas nie chciałby być na przykład autorem wzoru grafiki na bolidzie F1.

Jedna z pierwszych firm, która zastosowała crowdsourcing w ramach ulepszania produktów i usług była firma Dell. W serwisie IdeaStorm.com każdy z użytkowników może zamieścić swoje pomysły na ulepszenie produktów Dell. Ci sami użytkownicy mogą recenzować pomysły innych i głosować na najlepsze. Dell ogłosił, że skorzystał z ponad 14 tysięcy pomysłów internautów. I choć pomysły te nie były wykorzystane bezpośrednio, to stały się źródłem inspiracji dla specjalistów Dell.

Ciekawym przykładem wykorzystania crowdsourcingu do wspólnego tworzenia treści jest inicjatywa TVN pod nazwą kontakt24. Bycie współautorem treści na antenie telewizyjnej to bardzo atrakcyjna pokusa dla wielu telewidzów. Angażując się w tworzenie programów informacyjnych, będą zapewne skutecznymi promotorami stacji. Patrząc na ilość osób (nazywanych reporterami), można powiedzieć, że to jedno z lepszych zastosowań crowdsourcingu w polskiej rzeczywistości.

 

Crowdsourcing - promocja produktu

 

Ostatnio coraz częściej angażuje się także konsumentów do czynnego udziału w promocji konkretnego produktu. Wszelkiego rodzaju konkursy lub inicjatywy zachęcające do zaprojektowania znaku graficznego czy wymyślenia hasła reklamowego to skuteczne sposoby do wywołania zaangażowania. Często sama możliwość kształtowania kampanii reklamowej dla przeciętnego konsumenta jest na tyle atrakcyjnym przeżyciem, że nie potrzebuje on już innych zachęt do aktywności.

 

Dobrym przykładem zastosowania crowdsourcingu do promocji nowego produktu była akcja na jednym z portali społecznościowych firmy Danone promującej Małego Głoda.

 

Crowdsourcing - kreowanie wizerunku firmy

 

Crowdsourcing to bardzo skuteczny sposób na budowanie wizerunku marki. Poprzez zastosowanie tego narzędzia, marka komunikuje klientom pewną otwartość. Pokazuje, że zależy jej na klientach i liczy się z ich zdaniem. Często takie akcje wizerunkowe łączone są z działaniami społecznymi, których cel jest wybrany przez konsumentów. Współdziałanie w słusznym celu to bardzo skuteczny sposób wywołania zaangażowania, a to przecież głównie chodzi w crowdsourcingu.

Bardzo dobrym przykładem zastosowania crowdsourcingu w kreowaniu marki jest kampania Refresh Everything realizwona przez Pepsi. Firma postanowiła przeznaczyć środki finansowe (do końca nie wiadomo czy cały budżet, czy tylko część środków przeznaczonych na reklamę podczas finałów Super Bowl) na różnego rodzaju projekty, mające na celu transformację świata na lepsze. Pomysły mieli wybrać internauci. Firma przy zastosowaniu crowdsourcingu, nie tylko, że zaangażowała wiele osób w swoje działania, to jeszcze przy pomocy stosunkowo małych środków zyskała pozytywny rozgłos.

 

Konkurs - najlepszy sposób na wywołanie zaangażowania w crowdsourcingu

 

Konkurs to jeden ze skuteczniejszych i najbardziej popularnych sposobów wywołania zaangażowania w crowdsourcingu. W chwili obecnej konkurs najczęściej prowadzony jest poprzez profil na portalu społecznościowym. W zasadzie próżno szukać konkursu, który by nie odsyłał konsumenta do jednego z bardziej popularnych portali społecznościowych na świecie.

Crowdsourcing z zastosowaniem konkursu, ma szansę się udać, gdy nagrody nie ograniczą się tylko do rzeczy materialnych, a możliwość zostania jego laureatem nie ograniczymy do wykonania prostych czynności. Obecnie mamy do czynienia z zalewem wszelkiego rodzaju konkursów organizowanych przez firmy, którego nagrodami są mniej lub bardziej wartościowe materialnie nagrody. W większości przypadków uczestnikami takich konkursów są zazwyczaj szerokie masy przypadkowych uczestników, którym zależy tylko na nagrodzie. Jednakże na takich użytkownikach/konsumentach nie zależy marketingowcom sięgającym po crowdsourcing. Najlepsze efekty można osiągnąć, gdy nagrodą będzie jakaś wyjątkowa propozycja, która wzbudzi chęć jej przeżycia u wielu osób, a u wygranej pozostanie w pamięci na długi czas (np. udział na planie zdjęciowym, możliwości bycia na zapleczu F1, udział w trasie koncertowej gwiazdy muzyki POP). Tylko nagrody o takim charakterze są w stanie wywołać zaangażowanie u użytkowników wartościowych z punktu widzenia promocji produktu czy kreowania wizerunku marki. Większe zaangażowanie wywołamy także, gdy zdobycie najważniejszych nagród nie będzie związane z bardzo prostymi czynnościami. Zmuszenie do wysiłku użytkowników konkursu znacząco wpłynie na stopień zaangażowania.

 

Warunki skutecznego crowdsourcingu

 

Skuteczny crowdsourcing to umiejętne zaangażowanie odpowiedniej grupy konsumentów. Odpowiednia grupa docelowa, to znaczy taka, która będzie odpowiadała strategii marketingowej. W niektórych przypadkach zaangażowanie małej grupy, ale bardzo wartościowej (tzw. gwiazd socjometrycznych - liderów opinii) będzie miało większy sens, niż angażowanie szerokich mas.

Crowdsourcing to w pewnym sensie dialog firmy z konsumentem. Konsumenci muszą być przekonani, muszą czuć, że firma podchodzi do nich uczciwie i z niejaką atencją do ich pomysłów i opinii. Jak podkreślają eksperci, crowdsourcing musi być uczciwy, realizowany na zasadach partnerskich. Osią kontaktu pomiędzy firmą a konsumentami powinna być współpraca. Jakkolwiek fałsz ze strony dużej korporacji, mógłby obrócić się przeciwko firmie. Niekiedy, budowany przez długie lata wizerunek, można zaprzepaścić kilkoma niefortunnymi działaniami lub inicjatywami. Każda akcja promocyjna lub wizerunkowa wykorzystująca społeczności konsumentów musi być precyzyjnie przemyślana. Każda akcja powinna być także stale monitorowana, ponieważ żaden specjalista nie jest w stanie przewidzieć kierunku rozwoju całej akcji.

Crowdsourcing to bardzo skuteczne narzędzie, zarówno z punktu widzenia promocji produktu, jak i kreowania wizerunku marki. Wydaje się jednak, że w tym drugim przypadku jest bardziej skuteczny. Po crowdsourcing sięga coraz więcej firm. Wydaje się, że wraz z rozwojem portali społecznościowych, akcji wykorzystujących to narzędzie będzie coraz więcej.

 

http://www.tense.pl/

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA