REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dynamiczny rozwój przedsiębiorczości w regionie łódzkim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klimek-Michno Katarzyna

REKLAMA

Ponad 30 tysięcy nowych miejsc pracy powstało w Łodzi w ciągu ostatnich pięciu lat. To efekt przekształceń rynku i zmiany strategii miasta. Centra usług biznesowych, produkcja AGD, logistyka i przemysł elektroniczny to nowe branże, które zaczynają się dynamicznie rozwijać w regionie łódzkim.

- Konsekwentna realizacja strategii rozwoju gospodarczego miasta oraz stworzenie i rozwój Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej przyniosły wymierne korzyści w postaci pozyskania wielu inwestycji, zwłaszcza z priorytetowych dla miasta sektorów - mówi Marek Cieślak, pierwszy wiceprezydent Miasta Łodzi, odpowiedzialny za inwestycje. - Dodatkowo wzrost gospodarczy miasta opiera się na rozwoju przedsiębiorczości oraz oprawie atrakcyjności miasta. Zaletami Łodzi, branymi pod uwagę przy tworzeniu strategii, były: jej centralna lokalizacja, rozwijająca się infrastruktura komunikacyjna oraz dostęp do doświadczonej i dobrze wykształconej kadry - dodaje.

REKLAMA

REKLAMA

 

Łódź stopniowo się zmienia, a dowodem na to są statystyki: w 2005 r. bezrobocie sięgało 20 proc., w 2010 r. - 9,9 proc. Przybywa też inwestycji z zakresu obsługi biznesu - od 2004 r., w ciągu czterech lat ich liczba wzrosła o ponad 20 proc. W samej branży BPO i IT w ostatnich czterech latach powstało ok. 6 tysięcy nowych miejsc pracy.

 

REKLAMA

- Do 2005 r. firmy usługowe obecne w mieście obsługiwały głównie rynek krajowy - zaznacza prezydent Marek Cieślak. - Po wprowadzeniu strategii opracowanej wspólnie z firmą McKinsey, firmy rozpoczęły działalność również na rynkach międzynarodowych. Ponadto łódzki rynek usługowy zaczął wymagać coraz bardziej zaawansowanych usług, a także różnorodnych języków obcych - innych niż angielski. Światowe koncerny coraz częściej właśnie tu przenoszą zewnętrzną obsługę księgową, finansową i serwisową swoich spółek - mówi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Wśród firm z branży BPO i IT są obecne m.in.: Fujitsu Technology Solutions, Infosys, Accenture, TomTom, SouthWestern, CERI, ACS A Xerox Company, Ericpol. W ubiegłym roku firma Nordea utworzyła w Łodzi centrum finansowo-księgowe na 250 osób. Obsługą księgową zajmuje się też otwarta tutaj spółka córka firmy PGF - BSS (Business Support Solutions). Poszerza się też grono inwestorów produkcyjnych. W ostatnich latach dołączyły do Łodzi takie firmy, jak Dell, Hutchinson czy P&G. W nowoczesne usługi inwestują też firmy produkcyjne typu Philips, GE Power Controls, Indesit, BSH.

 

Łódź - center of opportunities - pod takim hasłem od roku prowadzony jest program, promujący wizerunek Łodzi jako miasta atrakcyjnego dla inwestycji w sektor BPO oraz shared service centre (centra usług wspólnych). Na rok 2011 planowane są także działania wspierające rozwój firm IT.

 

Edukacja w Łodzi

 

Łódź - z edukacyjnego punktu widzenia - to sześć szkół wyższych państwowych i 14 szkół wyższych niepaństwowych. W ostatnich czterech latach liczba studentów wzrosła o ok. 25 proc., a absolwentów o ok. 34 proc. W roku akademickim 2009/2010 w Łodzi studiowało 120 577 studentów.

 

Aby przyciągnąć młodych ludzi i zachęcić do nauki oraz pracy w Łodzi, urząd miasta prowadzi program „Młodzi w Łodzi”. Obejmuje on m.in. stypendia dla najzdolniejszych studentów, portal praktyk i staży studenckich, szkolenia w firmach, pomoc przy otwieraniu własnej działalności gospodarczej autorom wyróżniających się biznesplanów.

 

Kolejnym etapem programu, który właśnie jest wdrażany, jest konkurs „Młodzi w Łodzi - Językowzięci” promujący naukę języków obcych, takich jak norweski, szwedzki, duński, fiński, holenderski, czeski, słowacki czy węgierski. Przewidywane są dwie kolejne edycje programu. Naukę współfinansuje w 80 proc. Urząd Miasta Łodzi.

(...)

 Katarzyna Klimek-Michno

Autorka jest dziennikarką „Dziennika Polskiego”, specjalizuje się w tematyce zarządzania zasobami ludzkimi oraz rynku pracy.

Więcej przeczytasz w artykule Od przemysłu do nowych technologii (Personel i Zarządzanie nr 6/2011)

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA