REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BIG - czyli jak sprawdzać kontrahentów i odzyskiwać należności

Lidia Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Reputacja płatnicza jest ważnym czynnikiem decydującym o nawiązaniu współpracy z danym kontrahentem lub klientem. Informacja, że ktoś terminowo wywiązuje się z zobowiązań płatniczych, znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, iż również przy naszej transakcji partner biznesowy zapłaci na czas.

W uzyskaniu tej informacji pomoże Biuro Informacji Gospodarczej, które zbiera i udostępnia dane o przeterminowanym zadłużeniu. Do niego można także zgłaszać dłużników i w ten sposób łatwo odzyskiwać należności.

REKLAMA

Biura Informacji Gospodarczej (BIG) przyjmują, przechowują i udostępniają informacje gospodarcze, tj. informacje o przeterminowanych zobowiązaniach płatniczych konsumentów i przedsiębiorców. Działają na podstawie ustawy z 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych.

W Polsce funkcjonują trzy Biura Informacji Gospodarczej:

• InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej SA z siedzibą w Warszawie, którego akcjonariuszami są: Biuro Informacji Kredytowej SA, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA i Związek Banków Polskich;

• Europejski Rejestr Informacji Finansowej Biuro Informacji Gospodarczej SA z siedzibą również w Warszawie, którego właścicielem jest firma Kruk SA, oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA z siedzibą we Wrocławiu, którego właścicielem jest pani Małgorzata Kaczmarska.

Największą ilością informacji gospodarczych dysponuje InfoMonitor. Posiada łącznie dostęp do 3 mln informacji gospodarczych o przedsiębiorcach i konsumentach, pochodzących z Bankowego Rejestru Związku Banków Polskich, bazy Biura Informacji Kredytowej i Centralnej Ewidencji Dłużników InfoMonitora. Pozostałe dwa biura, czyli Krajowy Rejestr Długów i Europejski Rejestr Informacji Finansowej, posiadają własne bazy z informacjami gospodarczymi.

Czym jest informacja gospodarcza

Informacja gospodarcza informuje o terminowym lub nieterminowym spłacaniu zobowiązań przez przedsiębiorcę lub konsumenta, a także o fakcie posłużenia się podrobionym lub cudzym dokumentem wobec przedsiębiorcy. Gdy informacja dotyczy przeterminowanego zadłużenia, określana jest jako negatywna. Informacja negatywna w przypadku konsumenta oznacza zaległość, która wynosi 200 zł, a w przypadku przedsiębiorcy - 500 zł, a jest wymagalne od minimum 60 dni. W przypadku informacji o rzetelnym wywiązywaniu się z zobowiązań mamy do czynienia z informacją pozytywną.

W zależności od tego, czy informacja gospodarcza dotyczy przedsiębiorcy czy konsumenta, składają się na nią inne dane.

Tabela. Informacja gospodarcza

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przekazywanie informacji do BIG

Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych dokładnie określa podmioty, które mogą przekazywać informacje do biur. Jeśli mówimy o przedsiębiorcy, to może tego dokonać każdy inny przedsiębiorca, który ma z nim podpisaną umowę. W przypadku konsumentów informacje mogą przekazywać banki, firmy ubezpieczeniowe, leasingowe, faktoringowe i forfaitingowe, operatorzy lub podmioty udostępniające usługi telekomunikacyjne, podmioty świadczące usługi dostawy energii elektrycznej, ciepła, gazu, a także wywozu śmieci, oraz pośrednicy kredytowi, wydawcy kart płatniczych, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, firmy pożyczkowe i poręczeniowe, operatorzy TV kablowej i satelitarnej, jak również firmy świadczące usługi przewozu osób w komunikacji publicznej oraz Wojskowa Agencja Mieszkaniowa.

Sprawdzanie kontrahenta

Konsekwencje wpisu

Ważne jest, aby dłużnik miał świadomość, że nieuregulowanie płatności wiąże się z utrudnieniami w funkcjonowaniu w obrocie gospodarczym, a w przypadku przedsiębiorcy ogranicza możliwości rozwoju firmy. Wpis do ewidencji dłużników może uniemożliwić transakcje handlowe i zawieranie umów z nowymi partnerami biznesowymi, utrudnia negocjowanie kredytu w banku, zakup telefonu czy kupno na raty. Ogranicza także dostęp do innych towarów lub usług lub sprawia, że otrzymywane są na gorszych warunkach. Podmioty współpracujące z danym Biurem Informacji Gospodarczej, zanim zdecydują o sprzedaży towarów lub usług, sprawdzają rzetelność płatniczą i terminowość w wywiązywaniu się z zobowiązań potencjalnych klientów.

Zasady udostępniania informacji gospodarczych

Biuro Informacji Gospodarczej może udzielić informacji o przedsiębiorcy osobie fizycznej lub innemu przedsiębiorcy, a o konsumencie - każdemu przedsiębiorcy, który posiada od niego upoważnienie. Dodatkowe informacje pochodzące z sektora bankowego dostępne są wyłącznie dla przedsiębiorcy na podstawie upoważnienia konsumenta lub przedsiębiorcy, którego dotyczą.

Zasady współpracy z BIG-iem

Aby podjąć współpracę z BIG-iem, należy, po pierwsze, określić warunki tej współpracy, tj. określić, czym jesteśmy zainteresowani. Czy planujemy weryfikację kontrahentów, czy też zamierzamy korzystać z „miękkiej windykacji”. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy. W zależności od ilości informacji gospodarczych, które chcemy pobierać lub przekazywać, można podpisać z biurem umowę strategiczną lub abonamentową. Warto pamiętać o tym, że można mieć umowy podpisane z kilkoma BIG-ami. Na tej podstawie uzyskuje się login i hasło, które pozwalają poprzez stronę www.infomonitor.pl korzystać z ewidencji dłużników i pobierać raporty z informacjami gospodarczymi lub przekazywać dane na temat swoich nierzetelnych kontrahentów lub klientów.

 

Etapy procesu „miękkiej windykacji”

1. Podpisanie umowy z BIG-iem oraz uzyskanie loginu i hasła do Systemu BIG.

2. Przejście szkolenia z obsługi Systemu BIG i zasad przekazywania informacji gospodarczych.

3. Wysłanie do dłużnika listem poleconym wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia informacji gospodarczej na jego temat w Ewidencji Dłużników BIG w razie nieuiszczenia wobec wierzyciela przeterminowanej należności.

4. Po upływie 60 dni od daty wymagalności należności i 30 dni od daty wysłania wezwania do zapłaty opatrzonego informacją o możliwości przekazania danych dłużnika do BIG, można przekazać negatywne informacje gospodarcze do BIG-u.

5. Po zalogowaniu do Systemu BIG na podstawie uzyskanego loginu i hasła można wpisywać dłużników do Ewidencji Dłużników.

6. Poinformowanie dłużnika o wpisaniu go do Ewidencji Dłużników powiadomieniem listownym wysyłanym przez BIG.

Prawa dłużnika

Dłużnik ma prawo wglądu do informacji gospodarczych na swój temat. Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego oraz wniosku może uzyskać w biurze raport o sobie i raport z rejestru zapytań. Z raportów dowie się, czy dane o jego zadłużeniu znajdują się w Biurze Informacji Gospodarczej, a także kto w ostatnim czasie pytał o stan jego zadłużenia. Wgląd do tych informacji zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych przysługuje każdemu bezpłatnie raz na pół roku. Jeśli dłużnik ma zastrzeżenia lub wątpliwości co do danych na jego temat, gdy informacje, które znajdują się w ewidencji, są niekompletne, nieaktualne lub nieprawdziwe, może złożyć reklamację. Powinien ją skierować na adres wierzyciela, który przekazał dane na jego temat do biura. Za przekazywanie nieprawdziwych informacji do Biura Informacji Gospodarczej grozi kara grzywny do 30 000 zł.

UWAGA

Po zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych, nad którą obecnie trwają prace w sejmowej Komisji Gospodarki, dłużnika dopisać będzie mógł praktycznie każdy, kto posiada tytuł wykonawczy.

Niezbędnik BIG

• Racjonalnie planuj własne wydatki i inwestycje.

• Dbaj o terminowe regulowanie płatności twojej firmy.

• Rozsądnie podejmuj decyzje o podżyrowaniu komuś pożyczki.

• Pertraktuj z wierzycielem, jeśli wiesz, że spóźnisz się z płatnością.

• Pobierz Raport o sobie i sprawdź, czy nie zostałeś wpisany.

• Odzyskuj należności we współpracy z BIG.

• Wysyłaj wezwania do zapłaty z klauzulą o zamiarze wpisu do BIG.

• Sprawdzaj kontrahentów przed nawiązaniem współpracy.

• Korzystaj z informacji gospodarczych zgromadzonych w BIG.

• Najtańszy koszt dopisywania dłużników do BIG wynosi ok. 100 zł miesięcznie.

• ustawa z 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych - Dz.U. z 2003 r. Nr 50, poz. 424

Lidia Roman

rzecznik prasowy

InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej SA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA