REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrahenta warto sprawdzić wcześniej

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy z kontrahentem sprawdzić jego wiarygodność i na podstawie zebranych informacji ocenić, czy wywiąże się w terminie ze swojego zobowiązania.

Aby przed zawarciem umowy sprawdzić wiarygodność kontrahenta, przedsiębiorca nie musi korzystać z usług wywiadowni gospodarczej. Informacje o nim może zebrać sam, korzystając z ogólnodostępnych źródeł informacji oraz z jawnych rejestrów. W ten sposób może zmniejszyć ryzyko, że kontrahent - szczególnie ten, którego przedsiębiorca wcześniej nie znał - wywiąże się ze swoich zobowiązań w terminie.

REKLAMA

Źródła informacji

REKLAMA

Szczególnie dokładnie warto sprawdzić firmę, z którą przedsiębiorca do tej pory jeszcze nie zawierał umowy. Informację o niej można uzyskać z Krajowego Rejestru Sądowego (jeżeli firma działa w formie spółki wpisanej do tego rejestru) lub z ewidencji działalności gospodarczej w gminie (jeżeli jest to jednoosobowy przedsiębiorca, wpisany do tej ewidencji). Informacje te można uzyskać z tych urzędów samodzielnie, nie korzystając z pośrednictwa przedsiębiorcy, którego dotyczą. Są one jawne.

Pełny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego zawiera między innymi informacje na temat dokładnego określenia firmy, adresu i siedziby przedsiębiorcy, rodzaju i zakresu działalności, wielkości kapitału, organów i sposobu reprezentacji firmy. Gdyby toczyło się w stosunku do przedsiębiorcy postępowanie likwidacyjne, to w rejestrze powinny być zawarte również informacje na ten temat. Będą tam również wpisane informacje o niezapłaconych należnościach publicznoprawnych i prywatnoprawnych.

Jeżeli kontrahent jest osobą fizyczną, która prowadzi działalność gospodarczą, to wówczas podane przez niego dane dotyczące firmy można łatwo zweryfikować na podstawie odpisu z ewidencji prowadzonej w gminie oraz z Rejestru Niewypłacalnych Dłużników Krajowego Rejestru Sądowego. Odpis z rejestru dłużników dostarczy informacji o tym, czy dłużnik w nim figuruje, jak wysokie jest jego zadłużenie oraz z jakiego tytułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaświadczenia z urzędów

Przed rozpoczęciem współ- pracy od kontrahenta można domagać się, aby przedłożył odpisy decyzji o nadaniu mu numeru REGON przez urząd statystyczny i Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) przez urząd skarbowy oraz zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz właściwego urzędu skarbowego o tym, że nie zalega z zapłatą składek na ubezpieczenie społeczne oraz z odprowadzaniem podatków. Powinien też przedstawić wykaz osób, które są uprawnione do podpisywania umów w imieniu firmy oraz osób upoważnionych do odbioru faktur.

Analiza dokumentów

REKLAMA

Przed podpisaniem umowy warto też dokonać analizy dokumentów, które dostarczył kontrahent, i wyjaśnić z nim ewentualne rozbieżności. Przedsiębiorca powinien zwrócić szczególną uwagę na to, czy wskazane przez kontrahenta numery identyfikacyjne, np. REGON, NIP, numer z KRS lub z ewidencji w gminie, są takie same, jak te, które podaje on na wystawianych dokumentach, ofertach, na pieczątce itd.

Trzeba też zwrócić szczególną uwagę na ewentualne rozbieżności związane z adresem. Na przykład w dokumentacji Krajowego Rejestru Sądowego może on być inny niż na pieczątce. Niezgodność ta może wynikać z tego, że spółka niedawno przeprowadziła się i sąd nie zdążył jeszcze załatwić jej wniosku. Przyczyną niezgodności może być również fakt, że firma już od pewnego czasu nie działa, ale formalnie nie została zlikwidowana, ponieważ przedsiębiorcy zabrakło pieniędzy na opłacenie kosztów sądowych.

Potrzebne zabezpieczenie

Warto też sprawdzić, czy kontrahent jest właścicielem nieruchomości. W razie gdy zaprzestanie płatności, nieruchomości te mogą stanowić zabezpieczenie roszczeń.

Informacje o sytuacji prawnej nieruchomości można uzyskać w Wydziale Geodezji urzędu gminy lub miasta. Są to informacje dotyczące właściciela, numeru księgi wieczystej, klasyfikacji działek, opisu budynków oraz numerów działek. Natomiast w księdze wieczystej nieruchomości znajdują się informacje m.in. o zadłużeniach, np. o hipotece zabezpieczającej dług ciążący na nieruchomości oraz innych jej obciążeniach, np. służebnościami.

Ważne!

Informacje o firmie kontrahenta można uzyskać z Krajowego Rejestru Sądowego (jeżeli firma działa w formie spółki wpisanej do tego rejestru) lub z ewidencji działalności gospodarczej w gminie (jeżeli jest to jednoosobowy przedsiębiorca, wpisany do tej ewidencji)

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

REKLAMA

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

REKLAMA

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

REKLAMA