REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrahenta warto sprawdzić wcześniej

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy z kontrahentem sprawdzić jego wiarygodność i na podstawie zebranych informacji ocenić, czy wywiąże się w terminie ze swojego zobowiązania.

Aby przed zawarciem umowy sprawdzić wiarygodność kontrahenta, przedsiębiorca nie musi korzystać z usług wywiadowni gospodarczej. Informacje o nim może zebrać sam, korzystając z ogólnodostępnych źródeł informacji oraz z jawnych rejestrów. W ten sposób może zmniejszyć ryzyko, że kontrahent - szczególnie ten, którego przedsiębiorca wcześniej nie znał - wywiąże się ze swoich zobowiązań w terminie.

REKLAMA

Źródła informacji

REKLAMA

Szczególnie dokładnie warto sprawdzić firmę, z którą przedsiębiorca do tej pory jeszcze nie zawierał umowy. Informację o niej można uzyskać z Krajowego Rejestru Sądowego (jeżeli firma działa w formie spółki wpisanej do tego rejestru) lub z ewidencji działalności gospodarczej w gminie (jeżeli jest to jednoosobowy przedsiębiorca, wpisany do tej ewidencji). Informacje te można uzyskać z tych urzędów samodzielnie, nie korzystając z pośrednictwa przedsiębiorcy, którego dotyczą. Są one jawne.

Pełny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego zawiera między innymi informacje na temat dokładnego określenia firmy, adresu i siedziby przedsiębiorcy, rodzaju i zakresu działalności, wielkości kapitału, organów i sposobu reprezentacji firmy. Gdyby toczyło się w stosunku do przedsiębiorcy postępowanie likwidacyjne, to w rejestrze powinny być zawarte również informacje na ten temat. Będą tam również wpisane informacje o niezapłaconych należnościach publicznoprawnych i prywatnoprawnych.

Jeżeli kontrahent jest osobą fizyczną, która prowadzi działalność gospodarczą, to wówczas podane przez niego dane dotyczące firmy można łatwo zweryfikować na podstawie odpisu z ewidencji prowadzonej w gminie oraz z Rejestru Niewypłacalnych Dłużników Krajowego Rejestru Sądowego. Odpis z rejestru dłużników dostarczy informacji o tym, czy dłużnik w nim figuruje, jak wysokie jest jego zadłużenie oraz z jakiego tytułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaświadczenia z urzędów

Przed rozpoczęciem współ- pracy od kontrahenta można domagać się, aby przedłożył odpisy decyzji o nadaniu mu numeru REGON przez urząd statystyczny i Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) przez urząd skarbowy oraz zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz właściwego urzędu skarbowego o tym, że nie zalega z zapłatą składek na ubezpieczenie społeczne oraz z odprowadzaniem podatków. Powinien też przedstawić wykaz osób, które są uprawnione do podpisywania umów w imieniu firmy oraz osób upoważnionych do odbioru faktur.

Analiza dokumentów

REKLAMA

Przed podpisaniem umowy warto też dokonać analizy dokumentów, które dostarczył kontrahent, i wyjaśnić z nim ewentualne rozbieżności. Przedsiębiorca powinien zwrócić szczególną uwagę na to, czy wskazane przez kontrahenta numery identyfikacyjne, np. REGON, NIP, numer z KRS lub z ewidencji w gminie, są takie same, jak te, które podaje on na wystawianych dokumentach, ofertach, na pieczątce itd.

Trzeba też zwrócić szczególną uwagę na ewentualne rozbieżności związane z adresem. Na przykład w dokumentacji Krajowego Rejestru Sądowego może on być inny niż na pieczątce. Niezgodność ta może wynikać z tego, że spółka niedawno przeprowadziła się i sąd nie zdążył jeszcze załatwić jej wniosku. Przyczyną niezgodności może być również fakt, że firma już od pewnego czasu nie działa, ale formalnie nie została zlikwidowana, ponieważ przedsiębiorcy zabrakło pieniędzy na opłacenie kosztów sądowych.

Potrzebne zabezpieczenie

Warto też sprawdzić, czy kontrahent jest właścicielem nieruchomości. W razie gdy zaprzestanie płatności, nieruchomości te mogą stanowić zabezpieczenie roszczeń.

Informacje o sytuacji prawnej nieruchomości można uzyskać w Wydziale Geodezji urzędu gminy lub miasta. Są to informacje dotyczące właściciela, numeru księgi wieczystej, klasyfikacji działek, opisu budynków oraz numerów działek. Natomiast w księdze wieczystej nieruchomości znajdują się informacje m.in. o zadłużeniach, np. o hipotece zabezpieczającej dług ciążący na nieruchomości oraz innych jej obciążeniach, np. służebnościami.

Ważne!

Informacje o firmie kontrahenta można uzyskać z Krajowego Rejestru Sądowego (jeżeli firma działa w formie spółki wpisanej do tego rejestru) lub z ewidencji działalności gospodarczej w gminie (jeżeli jest to jednoosobowy przedsiębiorca, wpisany do tej ewidencji)

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA