REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrahenta warto sprawdzić wcześniej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy z kontrahentem sprawdzić jego wiarygodność i na podstawie zebranych informacji ocenić, czy wywiąże się w terminie ze swojego zobowiązania.

Aby przed zawarciem umowy sprawdzić wiarygodność kontrahenta, przedsiębiorca nie musi korzystać z usług wywiadowni gospodarczej. Informacje o nim może zebrać sam, korzystając z ogólnodostępnych źródeł informacji oraz z jawnych rejestrów. W ten sposób może zmniejszyć ryzyko, że kontrahent - szczególnie ten, którego przedsiębiorca wcześniej nie znał - wywiąże się ze swoich zobowiązań w terminie.

REKLAMA

REKLAMA

Źródła informacji

Szczególnie dokładnie warto sprawdzić firmę, z którą przedsiębiorca do tej pory jeszcze nie zawierał umowy. Informację o niej można uzyskać z Krajowego Rejestru Sądowego (jeżeli firma działa w formie spółki wpisanej do tego rejestru) lub z ewidencji działalności gospodarczej w gminie (jeżeli jest to jednoosobowy przedsiębiorca, wpisany do tej ewidencji). Informacje te można uzyskać z tych urzędów samodzielnie, nie korzystając z pośrednictwa przedsiębiorcy, którego dotyczą. Są one jawne.

Pełny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego zawiera między innymi informacje na temat dokładnego określenia firmy, adresu i siedziby przedsiębiorcy, rodzaju i zakresu działalności, wielkości kapitału, organów i sposobu reprezentacji firmy. Gdyby toczyło się w stosunku do przedsiębiorcy postępowanie likwidacyjne, to w rejestrze powinny być zawarte również informacje na ten temat. Będą tam również wpisane informacje o niezapłaconych należnościach publicznoprawnych i prywatnoprawnych.

REKLAMA

Jeżeli kontrahent jest osobą fizyczną, która prowadzi działalność gospodarczą, to wówczas podane przez niego dane dotyczące firmy można łatwo zweryfikować na podstawie odpisu z ewidencji prowadzonej w gminie oraz z Rejestru Niewypłacalnych Dłużników Krajowego Rejestru Sądowego. Odpis z rejestru dłużników dostarczy informacji o tym, czy dłużnik w nim figuruje, jak wysokie jest jego zadłużenie oraz z jakiego tytułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaświadczenia z urzędów

Przed rozpoczęciem współ- pracy od kontrahenta można domagać się, aby przedłożył odpisy decyzji o nadaniu mu numeru REGON przez urząd statystyczny i Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) przez urząd skarbowy oraz zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz właściwego urzędu skarbowego o tym, że nie zalega z zapłatą składek na ubezpieczenie społeczne oraz z odprowadzaniem podatków. Powinien też przedstawić wykaz osób, które są uprawnione do podpisywania umów w imieniu firmy oraz osób upoważnionych do odbioru faktur.

Analiza dokumentów

Przed podpisaniem umowy warto też dokonać analizy dokumentów, które dostarczył kontrahent, i wyjaśnić z nim ewentualne rozbieżności. Przedsiębiorca powinien zwrócić szczególną uwagę na to, czy wskazane przez kontrahenta numery identyfikacyjne, np. REGON, NIP, numer z KRS lub z ewidencji w gminie, są takie same, jak te, które podaje on na wystawianych dokumentach, ofertach, na pieczątce itd.

Trzeba też zwrócić szczególną uwagę na ewentualne rozbieżności związane z adresem. Na przykład w dokumentacji Krajowego Rejestru Sądowego może on być inny niż na pieczątce. Niezgodność ta może wynikać z tego, że spółka niedawno przeprowadziła się i sąd nie zdążył jeszcze załatwić jej wniosku. Przyczyną niezgodności może być również fakt, że firma już od pewnego czasu nie działa, ale formalnie nie została zlikwidowana, ponieważ przedsiębiorcy zabrakło pieniędzy na opłacenie kosztów sądowych.

Potrzebne zabezpieczenie

Warto też sprawdzić, czy kontrahent jest właścicielem nieruchomości. W razie gdy zaprzestanie płatności, nieruchomości te mogą stanowić zabezpieczenie roszczeń.

Informacje o sytuacji prawnej nieruchomości można uzyskać w Wydziale Geodezji urzędu gminy lub miasta. Są to informacje dotyczące właściciela, numeru księgi wieczystej, klasyfikacji działek, opisu budynków oraz numerów działek. Natomiast w księdze wieczystej nieruchomości znajdują się informacje m.in. o zadłużeniach, np. o hipotece zabezpieczającej dług ciążący na nieruchomości oraz innych jej obciążeniach, np. służebnościami.

Ważne!

Informacje o firmie kontrahenta można uzyskać z Krajowego Rejestru Sądowego (jeżeli firma działa w formie spółki wpisanej do tego rejestru) lub z ewidencji działalności gospodarczej w gminie (jeżeli jest to jednoosobowy przedsiębiorca, wpisany do tej ewidencji)

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA