REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowe sygnały ostrzegawcze w przedsiębiorstwie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Siedlecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Traktując firmę jako system, można znaleźć wskaźniki informujące o nadchodzących zdarzeniach wewnątrz niej oraz w jej otoczeniu, które mogą spowodować zakłócenia. Określa się je mianem sygnałów ostrzegawczych.

Sygnały ostrzegawcze generuje się, odczytując grupy lub pojedyncze wskaźniki finansowe i niefinansowe tworzone przez zarządzających. Analiza takich informacji jest jednak niejednoznaczna. To, co dla jednej firmy może być sygnałem ostrzegawczym, dla innej takim sygnałem nie jest. Na przykład krótkotrwałe osłabianie się rodzimej waluty może być sygnałem ostrzegawczym dla importerów, natomiast dla firm eksportujących w krótkim czasie będzie sygnałem pozytywnym. W przypadku firmy, która jednocześnie eksportuje i importuje, sygnał będzie niejasny. Podobnie niejasny będzie on dla eksportera, który co prawda dzięki osłabieniu waluty może zarobić, niemniej jeżeli osłabienie dotyczy już bardzo słabej waluty lub jest zbyt szybkie, na pewno nie oznacza nic dobrego.

REKLAMA

REKLAMA

Sygnał ostrzegawczy informuje głównie o zagrożeniach w przedsiębiorstwie, ale mówi też o niezauważonych szansach. Może to być zatem pojedyncza informacja lub ich zbiór, dzięki czemu można z wyprzedzeniem dowiedzieć się o przyszłych zagrożeniach dla rozwoju firmy.

Każda firma powinna dopasować systemy informacyjne generujące sygnały ostrzegawcze (mogą być nimi wskaźniki lub grupy wskaźników oraz sygnały jakościowe, których nie można kwantyfikować) do swojej działalności i otoczenia, w którym się znajduje. Informacje mogą generować sygnały słabe lub mocne, przy czym aby były skuteczne, muszą być wysłane z odpowiednim wyprzedzeniem, które umożliwi złagodzenie niebezpieczeństwa.

Wskaźniki odchylenia od planu

REKLAMA

Do najpopularniejszej i największej grupy sygnałów kwantyfikowalnych należą sygnały finansowe. Większość decyzji zarządzających oraz zmiany w otoczeniu firmy mają swoje odzwierciedlenie w danych finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Finansowe sygnały ostrzegawcze można zdefiniować jako informacje wygenerowane na podstawie odchyleń od pożądanych wielkości pojedynczych (lub grup) parametrów finansowych albo tworzonych na ich podstawie odpowiednich wskaźników.

Identyfikacja odpowiednich finansowych sygnałów ostrzegawczych i ich analiza są niezbędne do odpowiedniego zarządzania przedsiębiorstwem, a więc dopasowania się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia. Wynika to z tego, że aby przedsiębiorstwo mogło istnieć na rynku, musi mieć dobrze zorganizowane przede wszystkim finansowe systemy informacyjne, które mogą m.in. odpowiednio wcześnie rozpoznać zagrożenia. Sygnały wyznaczone na podstawie odchyleń od pożądanych trajektorii mogą mieć aspekt negatywny lub pozytywny. Przykładem może być analiza jednego z ważniejszych parametrów finansowych, jakim są przychody ze sprzedaży. Jeżeli wystąpi spadek przychodów ze sprzedaży poza dopuszczalną granicę, jest to silny sygnał ostrzegawczy dla firmy, informujący np. o utracie konkurencyjności. Wzrost przychodów ze sprzedaży poza dopuszczalny przedział również może być negatywną informacją, mówiącą np. o błędnych założeniach i prognozach firmy, oczywiście jeżeli wzrost nie wynika z chwilowej mody na produkty danej firmy. W innym przypadku wzrost może mieć aspekt pozytywny, wskazujący na szansę zwiększenia udziałów w rynku np. z powodu „wypadnięcia” konkurenta. To z kolei może wiązać się ze zmianą polityki inwestycyjnej, a co za tym idzie - budżetu firmy, oraz z pozyskaniem nowego kapitału. W przypadku pozytywnego sygnału trudno jednak mówić o ostrzeżeniu, zatem nie jest to sygnał ostrzegawczy.

Lokalne zagrożenia

W celu tworzenia systemu parametrów i wskaźników finansowych, które będą generować sygnały ostrzegawcze, należy przeprowadzić analizę otoczenia, dzięki czemu można znaleźć te obszary, które są szczególnie zagrożone, oraz te, które mogą przynieść dodatkowy sukces i rosnącą wartość firmy.

Najważniejsze informacje dotyczące zagrożeń dla firmy wskazują na wystąpienie w przyszłości niepomyślnej sytuacji finansowej (NSF). Niepomyślna sytuacja finansowa firmy może być zdefiniowana jako zakłócenie równowagi dynamicznej systemu, jaką jest pożądany rozwój firmy, a więc występuje wtedy, gdy utrzymuje się spadek lub zbyt mały wzrost wartości firmy. NSF może dotyczyć:

• jednego działu - jest to tzw. niepomyślna sytuacja lokalna,

• całej firmy - jest to tzw. niepomyślna sytuacja integralna.

W przypadku pierwszej (lokalnej) sytuacji rzadko dochodzi do bankructwa całej firmy, raczej jedynie do przejściowego kryzysu. Przykładem może być np. choroba dyrektora ds. zaopatrzenia, która nie pozwala mu kontynuować pracy, a nie ma możliwości, by zastąpić go odpowiednio szybko. Mówić o tym powinny takie sygnały, jak np. spadek wartości i wydłużenie cyklu konwersji zapasów czy spadek przychodów ze sprzedaży. W tym wypadku kłopoty firmy mają charakter przejściowy, niemniej mogą być dokuczliwe, ponieważ często występuje brak kontynuacji odpowiedniej polityki gospodarowania zapasami. Innym przykładem niepomyślnej sytuacji finansowej, występującej ,,lokalnie”, może być spadek popytu (ostrzeżenie generuje wskaźnik spadku wartości przychodów ze sprzedaży) na jeden z rodzajów wyrobów, co prowadzi do restrukturyzacji lub zamknięcia i zmiany produkcji w danym dziale. Oczywiście kryzys jednego działu, którego szybko się nie zlikwiduje, na zasadzie łańcucha przyczynowo-skutkowego może doprowadzić do niepomyślnej sytuacji w całej firmie.

Integralne zagrożenia

Druga sytuacja (integralna) prowadzi często do głębszego kryzysu. Przyczyn niepomyślnej sytuacji integralnej jest wiele. Najpoważniejsze to czynniki wewnętrzne: zła (lub brak) strategia i plan strategiczny, zbytnie zadłużenie (zła polityka finansowa firmy), przeinwestowanie, „twórcza” rachunkowość, oraz czynniki zewnętrzne, takie jak kryzys w branży i gospodarce, czynniki publicznoprawne (np. zbyt duże podatki pośrednie i bezpośrednie, koncesje oraz ich wybiórczy przydział, a także pomoc państwa wybranym firmom niszcząca konkurencję).

Parametry ,,pod działalność''

Wyznaczenie odpowiednich parametrów finansowych do budowy sygnałów ostrzegawczych jest zadaniem bardzo ważnym i trudnym. Często wyboru dokonuje się, wykorzystując metody ekonometryczne lub polegając na subiektywnej ocenie zarządzających lub ekspertów. Finansowe sygnały ostrzegawcze można budować na podstawie takich parametrów finansowych, jak nośniki wartości lub mierniki wartości (np. EVA, CFROI), które powinny generować długoterminowe finansowe sygnały ostrzegawcze związane głównie z NSF integralną firmy, lub na podstawie wybranych parametrów i wskaźników księgowych sygnalizujących NFS lokalną oraz integralną firmy. Sygnały ostrzegawcze wyznaczone na podstawie wybranych parametrów finansowych, przedstawione w tabeli 1, są sygnałami przykładowymi, dotyczącymi różnych działów finansów. W praktyce istnieje wiele parametrów finansowych, na podstawie których można uzyskać informację o nadchodzących zagrożeniach. Ponieważ nie sposób analizować każdy parametr finansowy osobno, analitycy i zarządzający tworzą różne modele wczesnego ostrzegania.

Literatura:

A. Damodaran, „Estimating Risk Parameters”, Stern School of Business, New York 2002.

J. Thieme, „Zarządzanie na trudne czasy”, raport Conference Board, Warszawa 2002.

U. Siedlecka, „Prognozowanie ostrzegawcze w gospodarce”, PWE 1996.

J. Berstein, „The Analysis Forecasting of Long-Term Trends”, Probus Books, Chicago 1989.

R. Siedlecki, „Finansowe sygnały ostrzegawcze w cyklu życia przedsiębiorstwa”, CH Beck, Warszawa 2007.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA