REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o zachowanie płynności finansowej firmy

Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo finansowe każdego przedsiębiorstwa w dużej mierze zależy od skutecznego zarządzania jego wierzytelnościami. Taką profesjonalną usługę coraz częściej oferują firmy windykacyjne.

Wrealiach współczesnej gospodarki wszystko jest dobrze, dopóki firmy zachowują płynność finansową, ale gdy ją tracą - zaczynają się poważne kłopoty. W sumie chodzi o zdolność do regulowania krótkoterminowych zobowiązań, czyli takich, których termin płatności nie przekracza 12 miesięcy. Zarządzanie płynnością firmy to zatem nic innego, jak dbanie, by przedsiębiorstwu nie zabrakło środków na płacenie bieżących rachunków i faktur, zakup surowców, pensje itp.

REKLAMA

Cele i zagrożenia

REKLAMA

Celem takiego działania jest utrzymywanie odpowiedniej ilości środków pieniężnych umożliwiających terminowe wywiązywanie się z zobowiązań wobec kontrahentów, pracowników czy też finansowych instytucji kredytujących. Gdy brakuje środków na wypłaty wynagrodzeń dla pracowników czy regulowanie zobowiązań publicznoprawnych, nie wspominając już o utracie zaufania za strony partnerów biznesowych - wówczas pojawia się realne widmo bankructwa.

Przyczyn problemów z finansowaniem bieżącej działalności może być kilka. Jednym z nich są kłopoty z uzyskaniem kredytów bankowych. Zwłaszcza ostatnio, w obliczu kryzysu bankowego na świecie, staje się to palącym problemem. Tym samym zyskuje na znaczeniu możliwość finansowania bieżącej działalności opartej na środkach będących jej bezpośrednim efektem, a więc przede wszystkim w wyniku terminowego regulowaniu zobowiązań przez kontrahentów czy klientów.

- Z punktu widzenia przedsiębiorstw poważnym problemem stają się także rosnące koszty obsługi zadłużenia. Zaciąganie kolejnych kredytów jest się coraz trudniejsze, rosnące oprocentowanie sprawia, że pieniądz staje się droższy, a zdolność do obsługi kolejnych zobowiązań maleje. Przedsiębiorcy, mając ograniczony dostęp do finansowania bankowego, zaczynają w większym stopniu kredytować się u swoich dostawców i kontrahentów, opóźniając terminy płatności - mówi Piotr Krupa, prezes firmy windykacyjnej Kruk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To kolejny problem pojawiający się w relacjach pomiędzy firmami. Kredyt kupiecki osiąga coraz większe rozmiary, aż do zaprzestania regulowania zobowiązań. Trudno się zatem dziwić, że wierzyciele szybko tracą cierpliwość i coraz częściej zwracają się do firm windykacyjnych.

Skuteczna hybryda

REKLAMA

W tej sytuacji rośnie znaczenie odpowiedniego zagwarantowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa finansowego firmy jako efektu należytego zarządzania jej wierzytelnościami. Głównie chodzi o zapobieganie powstawania wierzytelności przeterminowanych, dyscyplinowanie płatnicze klientów i minimalizację strat wynikających z kredytowania kontrahentów. Do tego jednak potrzebna jest weryfikacja wiarygodności kontrahentów, a następnie skuteczne monitorowanie procesu regulowania należności.

Te negatywne następstwa związane z ryzykiem utraty płynności finansowej w dużym zakresie pozwala zminimalizować oferta firm windykacyjnych. Coraz modniejsze są tzw. produkty hybrydowe, których specyfiką jest połączenie zarządzania informacją gospodarczą o wiarygodności płatniczej przedsiębiorców i konsumentów oraz działań mających na celu windykację należności.

Dzięki temu z jednej strony przedsiębiorca uzyskuje dostęp do bazy danych osób i podmiotów, które miały problemy z regulowaniem należności, z drugiej zaś - do narzędzi kontrolowania i dochodzenia wierzytelności. W efekcie skutecznego zarządzania zobowiązaniami przedsiębiorca oszczędza czas i energię, które może spożytkować na swojej podstawowej działalności oraz inwestycje w rozwój firmy i zacieśnianie niezakłóconych relacji z kontrahentami.

Zarządzanie wierzytelnościami w wykonaniu specjalistów to również know-how w zakresie instrumentów takiego konstruowania wzajemnych relacji z partnerami biznesowymi, aby zminimalizować ryzyko współpracy z kontrahentem niepewnym oraz ułatwić dochodzenie należności.

OCENA RYZYKA W FIRMIE

Zdecydowana większość partnerów biznesowych zasługuje na zaufanie - z praktycznych badań wynika, że aż w 97-98 proc. przypadkach dana firma ma do czynienia albo z dobrymi, albo z bardzo dobrymi klientami, wywiązującymi się z wszelkich warunków zawartych umów i terminowo realizującymi swoje płatności. Bardzo dobrzy klienci stanowią około 22 proc. ogółu, dobrzy - w granicach 75 proc., zaś złych zwykle można policzyć na palcach jednej ręki. Powstaje jednak problem, w jaki sposób zorientować się, że akurat oni właśnie są nieuczciwi.

Problem bezpieczeństwa biznesowego nie ogranicza się wyłącznie do umiejętnego wychwycenia zwykłych oszustów czy naciągaczy. Przecież każdy z dobrych dziś klientów - bardzo dobrych to zresztą również dotyczy, ale w znacznie mniejszym stopniu - w przyszłości może mieć czasowe trudności z utrzymaniem płynności finansowej, co negatywnie wpłynie na stopień realizowania jego zobowiązań w stosunku do swoich kontrahentów. Pół biedy, jeśli będą to kłopoty czasowe. Trzeba jednak być przygotowanym nawet na zdarzenia o znacznie poważniejszych konsekwencjach.

Dlatego właśnie nie można nie doceniać prowadzenia systematycznej oceny ryzyka w firmie. Ocena ryzyka jest elementem systemu zarządzania należnościami, na który składają się działania profilaktyczne, system ostrzegania oraz reagowania na sygnały o dostrzeżonych nieprawidłowościach.

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

REKLAMA

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

REKLAMA

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA