REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o zachowanie płynności finansowej firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo finansowe każdego przedsiębiorstwa w dużej mierze zależy od skutecznego zarządzania jego wierzytelnościami. Taką profesjonalną usługę coraz częściej oferują firmy windykacyjne.

Wrealiach współczesnej gospodarki wszystko jest dobrze, dopóki firmy zachowują płynność finansową, ale gdy ją tracą - zaczynają się poważne kłopoty. W sumie chodzi o zdolność do regulowania krótkoterminowych zobowiązań, czyli takich, których termin płatności nie przekracza 12 miesięcy. Zarządzanie płynnością firmy to zatem nic innego, jak dbanie, by przedsiębiorstwu nie zabrakło środków na płacenie bieżących rachunków i faktur, zakup surowców, pensje itp.

REKLAMA

Cele i zagrożenia

REKLAMA

Celem takiego działania jest utrzymywanie odpowiedniej ilości środków pieniężnych umożliwiających terminowe wywiązywanie się z zobowiązań wobec kontrahentów, pracowników czy też finansowych instytucji kredytujących. Gdy brakuje środków na wypłaty wynagrodzeń dla pracowników czy regulowanie zobowiązań publicznoprawnych, nie wspominając już o utracie zaufania za strony partnerów biznesowych - wówczas pojawia się realne widmo bankructwa.

Przyczyn problemów z finansowaniem bieżącej działalności może być kilka. Jednym z nich są kłopoty z uzyskaniem kredytów bankowych. Zwłaszcza ostatnio, w obliczu kryzysu bankowego na świecie, staje się to palącym problemem. Tym samym zyskuje na znaczeniu możliwość finansowania bieżącej działalności opartej na środkach będących jej bezpośrednim efektem, a więc przede wszystkim w wyniku terminowego regulowaniu zobowiązań przez kontrahentów czy klientów.

- Z punktu widzenia przedsiębiorstw poważnym problemem stają się także rosnące koszty obsługi zadłużenia. Zaciąganie kolejnych kredytów jest się coraz trudniejsze, rosnące oprocentowanie sprawia, że pieniądz staje się droższy, a zdolność do obsługi kolejnych zobowiązań maleje. Przedsiębiorcy, mając ograniczony dostęp do finansowania bankowego, zaczynają w większym stopniu kredytować się u swoich dostawców i kontrahentów, opóźniając terminy płatności - mówi Piotr Krupa, prezes firmy windykacyjnej Kruk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To kolejny problem pojawiający się w relacjach pomiędzy firmami. Kredyt kupiecki osiąga coraz większe rozmiary, aż do zaprzestania regulowania zobowiązań. Trudno się zatem dziwić, że wierzyciele szybko tracą cierpliwość i coraz częściej zwracają się do firm windykacyjnych.

Skuteczna hybryda

REKLAMA

W tej sytuacji rośnie znaczenie odpowiedniego zagwarantowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa finansowego firmy jako efektu należytego zarządzania jej wierzytelnościami. Głównie chodzi o zapobieganie powstawania wierzytelności przeterminowanych, dyscyplinowanie płatnicze klientów i minimalizację strat wynikających z kredytowania kontrahentów. Do tego jednak potrzebna jest weryfikacja wiarygodności kontrahentów, a następnie skuteczne monitorowanie procesu regulowania należności.

Te negatywne następstwa związane z ryzykiem utraty płynności finansowej w dużym zakresie pozwala zminimalizować oferta firm windykacyjnych. Coraz modniejsze są tzw. produkty hybrydowe, których specyfiką jest połączenie zarządzania informacją gospodarczą o wiarygodności płatniczej przedsiębiorców i konsumentów oraz działań mających na celu windykację należności.

Dzięki temu z jednej strony przedsiębiorca uzyskuje dostęp do bazy danych osób i podmiotów, które miały problemy z regulowaniem należności, z drugiej zaś - do narzędzi kontrolowania i dochodzenia wierzytelności. W efekcie skutecznego zarządzania zobowiązaniami przedsiębiorca oszczędza czas i energię, które może spożytkować na swojej podstawowej działalności oraz inwestycje w rozwój firmy i zacieśnianie niezakłóconych relacji z kontrahentami.

Zarządzanie wierzytelnościami w wykonaniu specjalistów to również know-how w zakresie instrumentów takiego konstruowania wzajemnych relacji z partnerami biznesowymi, aby zminimalizować ryzyko współpracy z kontrahentem niepewnym oraz ułatwić dochodzenie należności.

OCENA RYZYKA W FIRMIE

Zdecydowana większość partnerów biznesowych zasługuje na zaufanie - z praktycznych badań wynika, że aż w 97-98 proc. przypadkach dana firma ma do czynienia albo z dobrymi, albo z bardzo dobrymi klientami, wywiązującymi się z wszelkich warunków zawartych umów i terminowo realizującymi swoje płatności. Bardzo dobrzy klienci stanowią około 22 proc. ogółu, dobrzy - w granicach 75 proc., zaś złych zwykle można policzyć na palcach jednej ręki. Powstaje jednak problem, w jaki sposób zorientować się, że akurat oni właśnie są nieuczciwi.

Problem bezpieczeństwa biznesowego nie ogranicza się wyłącznie do umiejętnego wychwycenia zwykłych oszustów czy naciągaczy. Przecież każdy z dobrych dziś klientów - bardzo dobrych to zresztą również dotyczy, ale w znacznie mniejszym stopniu - w przyszłości może mieć czasowe trudności z utrzymaniem płynności finansowej, co negatywnie wpłynie na stopień realizowania jego zobowiązań w stosunku do swoich kontrahentów. Pół biedy, jeśli będą to kłopoty czasowe. Trzeba jednak być przygotowanym nawet na zdarzenia o znacznie poważniejszych konsekwencjach.

Dlatego właśnie nie można nie doceniać prowadzenia systematycznej oceny ryzyka w firmie. Ocena ryzyka jest elementem systemu zarządzania należnościami, na który składają się działania profilaktyczne, system ostrzegania oraz reagowania na sygnały o dostrzeżonych nieprawidłowościach.

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

REKLAMA

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

REKLAMA

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA