REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór odpowiedniego faktora ułatwi finansowanie działalności

Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring jest szansą bieżącego finansowania działalności dla małych firm, bez potrzeby ubiegania się o kredyt bankowy. Przedsiębiorca powinien jednak dobrze zastanowić się nad wyborem odpowiedniego faktora.

Zdecydowana większość małych przedsiębiorców ma trudności z uzyskaniem finansowania odpowiedniego dla zapewnienia bezpiecznego rozwoju swojej firmy. Jedna z opcji, obecnie jeszcze zdecydowanie zbyt rzadko używana, to faktoring. Jest to usługa polegająca na wykupie faktur przez faktora natychmiast po ich wystawieniu. W rezultacie przedsiębiorca uzyskuje środki finansowe tak szybko, jakby dokonywał sprzedaży za gotówkę.

REKLAMA

Faktoring jest wygodnym - i dostępnym - źródłem finansowania dla każdego przedsiębiorcy, który prowadzi sprzedaż z odroczonym terminem płatności w okresie od 30 do 120 dni i jednocześnie nie dysponuje odpowiednią ilością kapitału obrotowego zapewniającego zadowalającą płynność finansową przy udzielanych kontrahentom kredytach kupieckich.

Duży nie dla małych

REKLAMA

Obecnie usługi faktoringowe oferuje kilka banków, 12 faktorów zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów i około 15 faktorów niezależnych. Sprawdzenie wszystkich ofert byłoby dla małej firmy, niedysponującej wyspecjalizowanymi służbami finansowymi, zajęciem bardzo pracochłonnym.

- Ważne jest, aby mały przedsiębiorca mógł szybko ocenić propozycję współpracy i wybrać tę, która jest dla niego najbardziej odpowiednia, nie tracąc czasu na kontakty z faktorami nienastawionymi na obsługę małych podmiotów - przekonuje Julian Kinkel, prezes AOW Faktoring.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!

REKLAMA

Faktoring to wygodne źródło finansowania dla przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż z odroczonym terminem płatności od 30 do 120 dni i nie dysponuje odpowiednią ilością kapitału obrotowego zapewniającego zadowalającą płynność finansową

Instytucjami finansowymi, z którymi mali przedsiębiorcy mają kontakt najczęściej, są niewątpliwie banki, i tam właśnie najlepiej rozpocząć poszukiwania. Jednak możliwości skorzystania z usług faktoringowych świadczonych przez banki związane są zawsze z oceną zdolności kredytowej i mimo braku konieczności ustanawiania zabezpieczeń majątkowych może to być dla małej firmy przeszkodą w podpisaniu umowy. Dodatkowo czas stracony na przygotowywanie wymaganych przez bank dokumentów może zniechęcać przedsiębiorcę do skorzystania z danej oferty. Wówczas może szukać pomocy w dużych firmach faktoringowych. Jednak tu przeszkodą mogą być wymagania odnośnie do wielkości obrotów czy liczby odbiorców, które dla małych firm mogą być trudne do spełnienia. Pozostają faktorzy niezależni.

Pod rozwagę

Poszukiwania wstępne najlepiej prowadzić w internecie, wyszukując faktorów oferujących faktoring o parametrach zbliżonych do tych, jakie występują u poszukującego przedsiębiorcy. Należy uwzględniać następujące czynniki:

• roczna wielkość sprzedaży firmy poszukującej faktoringu,

• liczba odbiorców, którzy mają być skierowani do faktoringu,

• całkowita wielkość obrotu przekazanego do faktoringu,

• czy do faktoringu przedsiębiorca chce przekazywać wszystkie wystawiane faktury czy ich część,

• czy zapotrzebowanie na gotówkę jest stałe w ciągu roku, czy też zmienia się sezonowo.

Po zlokalizowaniu ofert spełniających podstawowe wymagania przedsiębiorca powinien skontaktować się z wybranymi faktorami telefonicznie i pozyskać informacje o procedurze zawierania umowy (jakich dokumentów i informacji dany faktor wymaga). Na ogół są to sprawozdania finansowe za ostatnie dwa lata, zaświadczenie o niezaleganiu w opłatach wobec ZUS i urzędu skarbowego, dokumenty rejestracyjne firmy, wykaz odbiorców proponowanych do faktoringu i obroty z nimi za ostatnie kilka miesięcy.

Broker może pomóc

Pomocne przy wyborze najwłaściwszego faktora mogą okazać się wyspecjalizowane firmy brokerskie, które po zebraniu wstępnych informacji mogą wybrać i zarekomendować najlepsze dla danego przedsiębiorstwa firmy faktoringowe.

Najbardziej aktywnymi brokerami faktoringowymi są: Hilton Baird Polska, Boston Finance (Warszawa), Faktor Broker (Wrocław) oraz Faktoring Broker (Katowice). Oferty wszystkich podanych brokerów można znaleźć w internecie. Niezależnie od tego działa też portal internetowy factoringgomet.pl.

Przedsiębiorca musi tylko podjąć decyzję, czy samodzielnie wybrać faktora lub skorzystać z pomocy brokera.

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA