REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór odpowiedniego faktora ułatwi finansowanie działalności

Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring jest szansą bieżącego finansowania działalności dla małych firm, bez potrzeby ubiegania się o kredyt bankowy. Przedsiębiorca powinien jednak dobrze zastanowić się nad wyborem odpowiedniego faktora.

Zdecydowana większość małych przedsiębiorców ma trudności z uzyskaniem finansowania odpowiedniego dla zapewnienia bezpiecznego rozwoju swojej firmy. Jedna z opcji, obecnie jeszcze zdecydowanie zbyt rzadko używana, to faktoring. Jest to usługa polegająca na wykupie faktur przez faktora natychmiast po ich wystawieniu. W rezultacie przedsiębiorca uzyskuje środki finansowe tak szybko, jakby dokonywał sprzedaży za gotówkę.

REKLAMA

Faktoring jest wygodnym - i dostępnym - źródłem finansowania dla każdego przedsiębiorcy, który prowadzi sprzedaż z odroczonym terminem płatności w okresie od 30 do 120 dni i jednocześnie nie dysponuje odpowiednią ilością kapitału obrotowego zapewniającego zadowalającą płynność finansową przy udzielanych kontrahentom kredytach kupieckich.

Duży nie dla małych

REKLAMA

Obecnie usługi faktoringowe oferuje kilka banków, 12 faktorów zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów i około 15 faktorów niezależnych. Sprawdzenie wszystkich ofert byłoby dla małej firmy, niedysponującej wyspecjalizowanymi służbami finansowymi, zajęciem bardzo pracochłonnym.

- Ważne jest, aby mały przedsiębiorca mógł szybko ocenić propozycję współpracy i wybrać tę, która jest dla niego najbardziej odpowiednia, nie tracąc czasu na kontakty z faktorami nienastawionymi na obsługę małych podmiotów - przekonuje Julian Kinkel, prezes AOW Faktoring.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!

REKLAMA

Faktoring to wygodne źródło finansowania dla przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż z odroczonym terminem płatności od 30 do 120 dni i nie dysponuje odpowiednią ilością kapitału obrotowego zapewniającego zadowalającą płynność finansową

Instytucjami finansowymi, z którymi mali przedsiębiorcy mają kontakt najczęściej, są niewątpliwie banki, i tam właśnie najlepiej rozpocząć poszukiwania. Jednak możliwości skorzystania z usług faktoringowych świadczonych przez banki związane są zawsze z oceną zdolności kredytowej i mimo braku konieczności ustanawiania zabezpieczeń majątkowych może to być dla małej firmy przeszkodą w podpisaniu umowy. Dodatkowo czas stracony na przygotowywanie wymaganych przez bank dokumentów może zniechęcać przedsiębiorcę do skorzystania z danej oferty. Wówczas może szukać pomocy w dużych firmach faktoringowych. Jednak tu przeszkodą mogą być wymagania odnośnie do wielkości obrotów czy liczby odbiorców, które dla małych firm mogą być trudne do spełnienia. Pozostają faktorzy niezależni.

Pod rozwagę

Poszukiwania wstępne najlepiej prowadzić w internecie, wyszukując faktorów oferujących faktoring o parametrach zbliżonych do tych, jakie występują u poszukującego przedsiębiorcy. Należy uwzględniać następujące czynniki:

• roczna wielkość sprzedaży firmy poszukującej faktoringu,

• liczba odbiorców, którzy mają być skierowani do faktoringu,

• całkowita wielkość obrotu przekazanego do faktoringu,

• czy do faktoringu przedsiębiorca chce przekazywać wszystkie wystawiane faktury czy ich część,

• czy zapotrzebowanie na gotówkę jest stałe w ciągu roku, czy też zmienia się sezonowo.

Po zlokalizowaniu ofert spełniających podstawowe wymagania przedsiębiorca powinien skontaktować się z wybranymi faktorami telefonicznie i pozyskać informacje o procedurze zawierania umowy (jakich dokumentów i informacji dany faktor wymaga). Na ogół są to sprawozdania finansowe za ostatnie dwa lata, zaświadczenie o niezaleganiu w opłatach wobec ZUS i urzędu skarbowego, dokumenty rejestracyjne firmy, wykaz odbiorców proponowanych do faktoringu i obroty z nimi za ostatnie kilka miesięcy.

Broker może pomóc

Pomocne przy wyborze najwłaściwszego faktora mogą okazać się wyspecjalizowane firmy brokerskie, które po zebraniu wstępnych informacji mogą wybrać i zarekomendować najlepsze dla danego przedsiębiorstwa firmy faktoringowe.

Najbardziej aktywnymi brokerami faktoringowymi są: Hilton Baird Polska, Boston Finance (Warszawa), Faktor Broker (Wrocław) oraz Faktoring Broker (Katowice). Oferty wszystkich podanych brokerów można znaleźć w internecie. Niezależnie od tego działa też portal internetowy factoringgomet.pl.

Przedsiębiorca musi tylko podjąć decyzję, czy samodzielnie wybrać faktora lub skorzystać z pomocy brokera.

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA