REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór odpowiedniego faktora ułatwi finansowanie działalności

Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring jest szansą bieżącego finansowania działalności dla małych firm, bez potrzeby ubiegania się o kredyt bankowy. Przedsiębiorca powinien jednak dobrze zastanowić się nad wyborem odpowiedniego faktora.

Zdecydowana większość małych przedsiębiorców ma trudności z uzyskaniem finansowania odpowiedniego dla zapewnienia bezpiecznego rozwoju swojej firmy. Jedna z opcji, obecnie jeszcze zdecydowanie zbyt rzadko używana, to faktoring. Jest to usługa polegająca na wykupie faktur przez faktora natychmiast po ich wystawieniu. W rezultacie przedsiębiorca uzyskuje środki finansowe tak szybko, jakby dokonywał sprzedaży za gotówkę.

REKLAMA

Faktoring jest wygodnym - i dostępnym - źródłem finansowania dla każdego przedsiębiorcy, który prowadzi sprzedaż z odroczonym terminem płatności w okresie od 30 do 120 dni i jednocześnie nie dysponuje odpowiednią ilością kapitału obrotowego zapewniającego zadowalającą płynność finansową przy udzielanych kontrahentom kredytach kupieckich.

Duży nie dla małych

REKLAMA

Obecnie usługi faktoringowe oferuje kilka banków, 12 faktorów zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów i około 15 faktorów niezależnych. Sprawdzenie wszystkich ofert byłoby dla małej firmy, niedysponującej wyspecjalizowanymi służbami finansowymi, zajęciem bardzo pracochłonnym.

- Ważne jest, aby mały przedsiębiorca mógł szybko ocenić propozycję współpracy i wybrać tę, która jest dla niego najbardziej odpowiednia, nie tracąc czasu na kontakty z faktorami nienastawionymi na obsługę małych podmiotów - przekonuje Julian Kinkel, prezes AOW Faktoring.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!

REKLAMA

Faktoring to wygodne źródło finansowania dla przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż z odroczonym terminem płatności od 30 do 120 dni i nie dysponuje odpowiednią ilością kapitału obrotowego zapewniającego zadowalającą płynność finansową

Instytucjami finansowymi, z którymi mali przedsiębiorcy mają kontakt najczęściej, są niewątpliwie banki, i tam właśnie najlepiej rozpocząć poszukiwania. Jednak możliwości skorzystania z usług faktoringowych świadczonych przez banki związane są zawsze z oceną zdolności kredytowej i mimo braku konieczności ustanawiania zabezpieczeń majątkowych może to być dla małej firmy przeszkodą w podpisaniu umowy. Dodatkowo czas stracony na przygotowywanie wymaganych przez bank dokumentów może zniechęcać przedsiębiorcę do skorzystania z danej oferty. Wówczas może szukać pomocy w dużych firmach faktoringowych. Jednak tu przeszkodą mogą być wymagania odnośnie do wielkości obrotów czy liczby odbiorców, które dla małych firm mogą być trudne do spełnienia. Pozostają faktorzy niezależni.

Pod rozwagę

Poszukiwania wstępne najlepiej prowadzić w internecie, wyszukując faktorów oferujących faktoring o parametrach zbliżonych do tych, jakie występują u poszukującego przedsiębiorcy. Należy uwzględniać następujące czynniki:

• roczna wielkość sprzedaży firmy poszukującej faktoringu,

• liczba odbiorców, którzy mają być skierowani do faktoringu,

• całkowita wielkość obrotu przekazanego do faktoringu,

• czy do faktoringu przedsiębiorca chce przekazywać wszystkie wystawiane faktury czy ich część,

• czy zapotrzebowanie na gotówkę jest stałe w ciągu roku, czy też zmienia się sezonowo.

Po zlokalizowaniu ofert spełniających podstawowe wymagania przedsiębiorca powinien skontaktować się z wybranymi faktorami telefonicznie i pozyskać informacje o procedurze zawierania umowy (jakich dokumentów i informacji dany faktor wymaga). Na ogół są to sprawozdania finansowe za ostatnie dwa lata, zaświadczenie o niezaleganiu w opłatach wobec ZUS i urzędu skarbowego, dokumenty rejestracyjne firmy, wykaz odbiorców proponowanych do faktoringu i obroty z nimi za ostatnie kilka miesięcy.

Broker może pomóc

Pomocne przy wyborze najwłaściwszego faktora mogą okazać się wyspecjalizowane firmy brokerskie, które po zebraniu wstępnych informacji mogą wybrać i zarekomendować najlepsze dla danego przedsiębiorstwa firmy faktoringowe.

Najbardziej aktywnymi brokerami faktoringowymi są: Hilton Baird Polska, Boston Finance (Warszawa), Faktor Broker (Wrocław) oraz Faktoring Broker (Katowice). Oferty wszystkich podanych brokerów można znaleźć w internecie. Niezależnie od tego działa też portal internetowy factoringgomet.pl.

Przedsiębiorca musi tylko podjąć decyzję, czy samodzielnie wybrać faktora lub skorzystać z pomocy brokera.

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA