| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > ABC spółek > Jak przebiega badanie obszaru „Rzeczowe aktywa trwałe” sprawozdania finansowego?

Jak przebiega badanie obszaru „Rzeczowe aktywa trwałe” sprawozdania finansowego?

Lepiej dwa razy sprawdzić niż raz się pomylić – ta praktyczna prawda sprawdza się w przypadku telewizorów, kurków z gazem i kranów z wodą tuż przed wakacyjnym wyjazdem na lazurowe plaże rodem z folderów biur podróży. Równie dobrze sprawdza się w przypadku analizy sprawozdań finansowych. Oto 33 obszary które warto sprawdzić, badając „Rzeczowe aktywa trwałe”.

  • (18) Sprawdź prawidłowość wyksięgowania likwidowanych i zbywanych rzeczowych aktywów trwałych.
  • (19) W przypadku sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych sprawdź czy jednostka stosowała ceny rynkowe.
  • (20) Sprawdź prawidłowość wyceny gruntów posiadanych na podstawie prawa wieczystego użytkowania gruntów.
  • (21) Sprawdź czy zawarte przez jednostkę umowy leasingu, najmu, dzierżawy i inne nie noszą znamion leasingu finansowego w rozumieniu ustawy o rachunkowości oraz KSR 5.
  • (22) W przypadku powstania takich umów sprawdź prawidłowość rozliczenia leasingu finansowego na kontach
  • (23) W przypadku finansowania zakupu środków trwałych kredytami lub pożyczkami sprawdź prawidłowość rozliczenia kosztów obsługi zadłużenia.
  • (24) W przypadku finansowania zakupu środków trwałych ze źródeł rządowych sprawdź prawidłowość rozliczenia dotacji.

Polecamy: Odpowiedzialność spółek za zobowiązania wspólników

  • (25) Sprawdź czy jednostka prawidłowo zewidencjonowała koszty związane z ulepszeniem środków trwałych.
  • (26) Sprawdź zasadność wykazania zaliczek na środki trwałe w budowie.
  • (27) Sprawdź zasadność utrzymywania wartości środków trwałych w budowie – czy kierownictwo jednostki nie ma planów zaniechania inwestycji.
  • (28) Sprawdź czy wartość poszczególnych pozycji w bilansie jest zgodna z danymi wykazanymi w rachunku zysków i strat oraz w informacji dodatkowej.
  • (29) Sprawdź czy informacje o zabezpieczeniach ustanowionych na rzeczowych aktywach trwałych wykorzystywanych przez jednostkę zostały ujawnione w informacji dodatkowej.

Polecamy: Jak biegły rewident przeprowadza sprawozdanie finansowe w spółce z o.o.?

  • (30) Sprawdź czy jednostka zapewniła porównywalność danych.
  • (31) Sprawdź stan prawny gruntów.
  • (32) Sprawdź pozabilansowe środki trwale, tytuły uznania ich za pozabilansowe (najem, dzierżawa itd.).
  • (33) Sprawdź możliwość dysponowania majątkiem (zabezpieczenia takie jak: hipoteki, zastawy, gwarancje, przewłaszczenia itd.).

Badanie może obejmować dodatkowe zagadnienia zgodnie ze specyfiką branży, firmy lub celu sporządzania sprawozdania finansowego.

Powyższy fragment pochodzi z książki „Dokumentacja biegłego rewidenta z badania sprawozdań finansowych” Agnieszki Piechockiej-Kałużnej, Agnieszki Kryśkiewicz-Burnos, Radosława Kałużnego (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Spółki z Górnej Półki

Blog o spółce z o.o. i S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »