REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak konsumenci szukają i kupują w Internecie?

Jak konsumenci szukają i kupują w Internecie?przy komputerze
Jak konsumenci szukają i kupują w Internecie?przy komputerze

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy online na dobre już zagościły w naszej codzienności, jak się jednak okazuje sama czynność wcale nie jest tak prostolinijna jak mogłoby się wydawać. W zależności od kategorii z jakiej pochodzi poszukiwany produkt, zachowania klientów i ich ścieżka mogą wyglądać całkowicie inaczej … A to dla marketerów nieoceniona wiedza.

Cały artykuł został podzielony na cztery główne sekcje, omawiające zwyczaje oraz popularne mity, które wciąż krążą w branży i to nawet pomimo tego, iż dosyć dawno je obalono. Celem każdego z omówień jest przede wszystkim ukazanie tego, w jaki sposób osoby poszukujące danych produktów poruszają się po Internecie oraz tego, który z grup przywiązuje do tego medium zdecydowanie najwyższą wagę. Badania przeprowadzone pół roku temu przez firmę Parago odnosiły się głównie do rynku międzynarodowego, ale z racji tego, że polski konsument coraz bardziej upodobadnia się do swojej uniwersalnej wersji, śmiało można je (przynajmniej w części) przełożyć na nasze warunki.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

1. Ludzie nie używają social media do zdobycia wiedzy o produkcie

Osoby znające się na rzeczy, nie powinny być tym w żaden sposób zaskoczone. W swoim najlepszym okresie, wszelakiej maści Facebooki, Twittery i cała reszta osiągają maksymalnie drobne ułamki konwersji. Z czego to wynika? Głównie z faktu, iż ludzie nie traktują owych platform jako źródeł opinii, a bardziej jako miejsce do rozmów towarzyskich. Według badań, tylko 15% kupujących online decyduje się chociaż przez chwilę zaangażować popularnego „fejsa” do szukania prezentu w okresie świątecznym. Wielu marketerów mimo to nieustannie łudzi się, że sytuacja ta ulegnie diametralnej zmianie – przecież „social to potęga”, prawda? Niestety nie w tym przypadku i nic nie wskazuje na to, aby trend się ten miał zmienić. Procentowy poziom pozostaje niezmieniony od dobrych kilku lat … Nie oznacza to oczywiście, że budowanie wizerunku produktu na Facebooku jest bez sensu! Wręcz przeciwnie! Do promocji marki oraz naszych wartości to miejsce wręcz idealne, ale powinniśmy natychmiast zaprzestać promowania tam wszelakich bezpośrednich ofert i rzeczy z nimi związanymi. To po prostu nie ma prawa działać.

Jak sprawdzić wiarygodność e – sklepu przed świętami?

2. Platformy aukcyjne i sprzedażowe wcale nie mają tak wielkiej przewagi!

Amazon czy nasze polskie Allegro to oczywiście niekwestionowani liderzy jeśli chodzi o internetowe platformy sprzedażowe … ale jak się okazuje tylko w niektórych branżach. O ile w przypadku rzeczy takich jak elektronika czy meble, zazwyczaj tam rozpoczynamy nasze poszukiwania, okazuje się, że gdy konsumenci szukają ubrań, sprzętu sportowego czy np. akcersoriów dla zwierząt, platformy te spadają daleko w rankingu. Komu ustępują? Albo stronom uznanych marek z poziomu których ludzie szukają np. koszulki lub sukienki, bądź też samej wyszukiwarce Google, w którą wpisują konkretną nazwę produktu. Podobnie jest w przypadku części samochodowych czy wyposażenia biurowego! Całkowicie pominąć takiego Allegro oczywiście nie wypada, ale jednak pamiętajcie o tym, że to nie tam „wygracie” największą ilość klientów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

3. Lojalność w stosunku do marki odgrywa jeszcze większą rolę niż przy fizycznych zakupach

Tak, zgadza się! I wbrew pozorom fakt ten da się w prosty sposób wytłumaczyć. Konsumenci nie mając możliwości „przetestowania” produktu, znacznie chętniej wydają pieniądze na rzeczy, co do których mają pewność odnośnie jakości. Wymaga to zazwyczaj jakiegoś wcześniejszego doświadczenia z daną marką – realnego lub nie – a na to składa się już przynajmniej kilka odrębnych czynników. Tyczy się to w szczególności branży ubraniowej, co jest dosyć zrozumiałe – zakup bluzki czy butów to bardzo mocno osobista decyzja i spore ryzyko. Źle dobrana rozmiarówka lub drażniący skórę materiał potrafią w okamgnieniu zrujnować wydane pieniądze. Dlatego tak chętnie raz udane doświadczenie powielamy, ponownie odwiedzając strony wybranych producentów – i to właśnie z ich poziomu dokonując dalszych zakupów.

Jak rozwinąć firmę w sieci?

4. Współczesny konsument nie wszystko musi przetestować

Jeszcze kilka lat temu zakup bez uprzedniego oglądnięcia przedmiotu utożsamiany był wręcz z szaleństwem. Dziś sytuacja wygląda diametralnie inaczej – choć wciąż istnieją branże, w którym ludzie niechętnie ryzykują zakupy na odległość (nawet z możliwością bezpłatnego zwrotu!), liczba kategorii, w której dobrowolnie skazujemy się na potencjalne „pudło” regularnie rośnie. To oczywiście doskonała wiadomość dla biznesów, które decydują się tylko i wyłącznie na sprzedaż internetową, bez angażowania się w fizyczne lokacje. Własnoręczne „zbadanie” przedmiotu jest w naszych umysłach coraz częściej zastępowane przez pozytywne opinie w Sieci czy choćby szczegółowe opisy. Trend ten można w szczególności zaobserwować w przypadku elektroniki (głównie telewizory, telefony), sprzęt kuchenny (czajniki, miksery), odtwarzacze filmowe, gry wideo czy np. pralki. W tych kategoriach blisko 2/3 nabywców w specjalnych ankietach przyznało, iż możliwość „zobaczenia przedmiotu na żywo” nie miała dla nich absolutnie żadnego znaczenia.

Nowe zasady telesprzedaży

Wnioski?

Na dobrą sprawę wszystko zdaje się zmierzać w kierunku, w którym sieciowe kupowanie zdominuje powoli sposób nabywania produktów. Aby na tym skorzystać, trzeba jednak po pierwsze być w tym trendzie obecnym już teraz (lolajności do marki nie zbudujemy z dnia na dzień!), od samego początku być konkurencyjnym, ale przede wszystkim – pojawiać się w wynikach wyszukiwań. W przeciwieństwie do popularnego mniemania bowiem, to jak wysoko wyświetla się w rezultatach od Google nasz produkt decyduje w dłuższym rozrachunku o naszym sukcesie.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?

Źródło: Grupa Tense

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA