Wynajem pokoi – jakie są wymogi formalne?
REKLAMA
REKLAMA
CEIDG
REKLAMA
Udostępnianie pokoi turystom, jeżeli jest działalnością prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły, wymaga zgłoszenia do CEIDG. Do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności gospodarczej można dokonać wpisu zarówno w tradycyjny sposób, tzn. odwiedzając w tym celu urząd gminy i wypełniając formularz, jak również drogą elektroniczną, tzn. przez Internet. Ta druga, pozornie odformalizowana droga, dostępna jest jednak na dzień pisania niniejszego artykułu tylko dla osób posługujących się podpisem elektronicznym. Na CEIDG obowiązki w zakresie rejestracji się jednak nie kończą.
REKLAMA
Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach innym niż obiekty hotelarskie w rozumieniu ustawy, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia, oraz wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne, określone odrębnymi przepisami. Jednakże przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich w takim obiekcie przedsiębiorca lub rolnik zamierzający świadczyć usługi hotelarskie w gospodarstwie rolnym jest obowiązany zgłosić ten obiekt do ewidencji prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce położenia obiektu.
Należy podkreślić, że świadczenie usług hotelarskich w innych obiektach niż hotelowe, wymaga spełnienia wymagań, określonych w Załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Rozporządzenie to wydane zostało na podstawie art. 45 Ustawy o usługach turystycznych.
Wymogi sanitarne i standardy
I tak, zgodnie z rozporządzeniem, od października do kwietnia budynki stałe, w których mają być wynajmowane miejsca i świadczone usługi, powinny być ogrzewane. Temperatura zaś nie powinna spadać poniżej 18 °C. Woda zimna musi być zagwarantowana przez całą dobę, przy czym goście powinni mieć również dostęp do wody ciepłej. Rozporządzenie posługuje się skrótem w.h.s. (węzeł higieniczno – sanitarny).
Na jeden taki węzeł przypadać może maksymalnie 15 osób. Rozporządzenie przewiduje również minimalne wymagania odnośnie wyposażenia węzłów higieniczno – sanitarnych.
- Każdy węzeł powinien posiadać:
- natrysk lub wannę
- umywalkę z blatem lub półką i wieszakiem na ręcznik
- WC
- lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
- uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną
- pojemnik na śmieci (niepalny lub trudno zapalny)
- dozownik do płynnego mydła i ręczniki papierowe
Rozporządzenie przewiduje inne wymagania dla sal zbiorowych oraz pokoi wynajmowanych poszczególnym turystom. I tak, w przypadku sal zbiorowych:
- Powierzchnia sal nie może być mniejsza niż 2,5 m2 - na jedną osobę (przy łóżkach piętrowych 1,5 m2)
- Wyposażenie sal sypialnych powinno obejmować:
- łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm
- oddzielne zamykane szafki dla każdej osoby
- stół
- krzesła lub taborety (1 na osobę) lub ławy
- wieszaki na odzież wierzchnią
- lustro
- oświetlenie ogólne
Nieco inne wymagania dotyczą samodzielnych pokoi:
- Powierzchnia mieszkalna w m2:
- pokój 1- i 2-osobowy - 6 m2
- pokój większy niż 2-osobowy - dodatkowo 2 m2 na każdą następną osobę3)
- Zestaw wyposażenia meblowego:
- łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm lub łóżka dwuosobowe o wymiarach minimum 120 x 190 cm
- nocny stolik lub półka przy każdym łóżku
- stół lub stolik
- krzesło lub taboret (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) lub ława
- wieszak na odzież oraz półka lub stelaż na rzeczy osobiste
- Pościel dla jednej osoby:
- kołdra lub dwa koce
- poduszka
- poszwa
- poszewka na poduszkę
- prześcieradło
- Oświetlenie - minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W
- Zasłony okienne zaciemniające
- Dostęp do w.h.s. jak wyżej.
- Kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny
Przestrzeganie wyżej opisanych standardów ma istotne znaczenie, m.in. dlatego, że obiekty, w których świadczone są usługi hotelowe, podlegają kontroli.
Polecamy: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu
Zgodnie z § 8. 1 rozporządzenia organy uprawnione do kontroli obiektów w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług dokonują kontroli w każdym czasie:
- z urzędu - jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszenia wymagań;
- na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.
Obiekty inne niż hotelarskie
Jak wskazałem wyżej, usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach innym niż obiekty hotelarskie w rozumieniu ustawy, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne, określone odrębnymi przepisami.
Spełnianie w obiektach tych wymagań, na podstawie § 4. 1. rozporządzenia, dokumentuje się:
- w zakresie wymagań budowlanych:
- decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z potwierdzonym zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania obiektu lub decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu, lub decyzją o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu, a w przypadku obiektów wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu oraz
- dla wszystkich obiektów - książką obiektu z wpisami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli wymaganych ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm. ), przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli lub oceny obiektu;
- w zakresie wymagań przeciwpożarowych - opinią właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej, a w przypadku kontroli obiektu za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej;
- w zakresie wymagań sanitarnych - opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w przypadku kontroli obiektu za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
REKLAMA
Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (a więc wójt, burmistrz lub prezydent miasta), może, w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań.
Zgodnie z rozporządzeniem, ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego rodzaju obiektu.
Karta ewidencyjna
Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest zgłoszenie innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie. Przedsiębiorca zgłaszający do ewidencji inny obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie, jest obowiązany dołączyć zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane przez właściwy urząd statystyczny, a także odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.