REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wynajem pokoi – jakie są wymogi formalne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Wynajem pokoi – wymogi formalne
Wynajem pokoi – wymogi formalne
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem pokoi to biznes, który może przynieść spore zyski, szczególnie w długiej perspektywie czasu. Jeżeli dysponujesz nieruchomością lub zastanawiasz się nad jej wybudowaniem nie zapominaj też o EURO 2012. Pamiętaj jednak, że czasu jest coraz mniej. Ekspert radzi jakie warunki powinny spełniać obiekty przystosowane do wynajmu pokoi.

CEIDG

REKLAMA

Udostępnianie pokoi turystom, jeżeli jest działalnością prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły, wymaga zgłoszenia do CEIDG. Do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności gospodarczej można dokonać wpisu zarówno w tradycyjny sposób, tzn. odwiedzając w tym celu urząd gminy i wypełniając formularz, jak również drogą elektroniczną, tzn. przez Internet. Ta druga, pozornie odformalizowana droga, dostępna jest jednak na dzień pisania niniejszego artykułu tylko dla osób posługujących się podpisem elektronicznym. Na CEIDG obowiązki w zakresie rejestracji się jednak nie kończą.

REKLAMA

Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych  usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach  innym niż obiekty hotelarskie w rozumieniu ustawy, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia, oraz wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne, określone odrębnymi przepisami. Jednakże przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich w takim obiekcie przedsiębiorca lub rolnik zamierzający świadczyć usługi hotelarskie w gospodarstwie rolnym jest obowiązany zgłosić ten obiekt do ewidencji prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce położenia obiektu.

Należy podkreślić, że świadczenie usług hotelarskich w innych obiektach niż hotelowe, wymaga spełnienia wymagań, określonych w Załączniku  nr 7 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Rozporządzenie to wydane zostało na podstawie art. 45 Ustawy o usługach turystycznych.

Wymogi sanitarne i standardy

I tak, zgodnie z rozporządzeniem, od października do kwietnia budynki stałe, w których mają być wynajmowane miejsca i świadczone usługi, powinny być ogrzewane. Temperatura zaś nie powinna spadać poniżej 18 °C. Woda zimna musi być zagwarantowana przez całą dobę, przy czym goście powinni mieć również dostęp do wody ciepłej. Rozporządzenie posługuje się skrótem w.h.s. (węzeł higieniczno – sanitarny).

Na jeden taki węzeł przypadać może maksymalnie 15 osób. Rozporządzenie przewiduje również minimalne wymagania odnośnie wyposażenia węzłów higieniczno – sanitarnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Każdy węzeł powinien posiadać:
    • natrysk lub wannę
    • umywalkę z blatem lub półką i wieszakiem na ręcznik
    • WC
    • lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
    • uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną
    • pojemnik na śmieci (niepalny lub trudno zapalny)
    • dozownik do płynnego mydła i ręczniki papierowe

Rozporządzenie przewiduje  inne wymagania dla sal zbiorowych oraz pokoi wynajmowanych poszczególnym turystom. I tak, w przypadku sal zbiorowych:

  • Powierzchnia sal nie może być mniejsza niż 2,5 m2 - na jedną osobę (przy łóżkach piętrowych 1,5 m2)
  • Wyposażenie sal sypialnych powinno obejmować:
    • łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm
    • oddzielne zamykane szafki dla każdej osoby
    • stół
    • krzesła lub taborety (1 na osobę) lub ławy
    • wieszaki na odzież wierzchnią
    • lustro
    • oświetlenie ogólne

Nieco inne wymagania dotyczą samodzielnych pokoi:

  • Powierzchnia mieszkalna w m2:
    • pokój 1- i 2-osobowy - 6 m2
    • pokój większy niż 2-osobowy - dodatkowo 2 m2 na każdą następną osobę3)
  • Zestaw wyposażenia meblowego:
    • łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm lub łóżka dwuosobowe o wymiarach minimum 120 x 190 cm
    • nocny stolik lub półka przy każdym łóżku
    • stół lub stolik
    • krzesło lub taboret (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) lub ława
    • wieszak na odzież oraz półka lub stelaż na rzeczy osobiste
  • Pościel dla jednej osoby:
    • kołdra lub dwa koce
    • poduszka
    • poszwa
    • poszewka na poduszkę
    • prześcieradło
  • Oświetlenie - minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W
  • Zasłony okienne zaciemniające
  • Dostęp do w.h.s. jak wyżej.
  • Kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny

Przestrzeganie wyżej opisanych standardów ma istotne znaczenie, m.in. dlatego, że obiekty, w których świadczone są usługi hotelowe, podlegają kontroli.

Polecamy: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Zgodnie z § 8. 1 rozporządzenia organy uprawnione do kontroli obiektów w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług dokonują kontroli w każdym czasie: 

  • z urzędu - jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszenia wymagań; 
  • na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.

Obiekty inne niż hotelarskie

Jak wskazałem wyżej,  usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach  innym niż obiekty hotelarskie w rozumieniu ustawy, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne, określone odrębnymi przepisami.

Spełnianie w obiektach  tych wymagań, na podstawie § 4. 1. rozporządzenia, dokumentuje się:

  • w zakresie wymagań budowlanych:
    • decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z potwierdzonym zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania obiektu lub decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu, lub decyzją o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu, a w przypadku obiektów wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu oraz
    • dla wszystkich obiektów - książką obiektu z wpisami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli wymaganych ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm. ), przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli lub oceny obiektu; 
  • w zakresie wymagań przeciwpożarowych - opinią właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej, a w przypadku kontroli obiektu za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej; 
  • w zakresie wymagań sanitarnych - opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w przypadku kontroli obiektu za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej. 

REKLAMA

Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (a więc wójt, burmistrz lub prezydent miasta), może, w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań.

Zgodnie z rozporządzeniem, ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego rodzaju obiektu. 

Karta ewidencyjna

Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest zgłoszenie innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie.  Przedsiębiorca zgłaszający do ewidencji inny obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie, jest obowiązany dołączyć zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane przez właściwy urząd statystyczny, a także odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. 

Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji. 

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA