REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wynajem pokoi – jakie są wymogi formalne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Wynajem pokoi – wymogi formalne
Wynajem pokoi – wymogi formalne
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem pokoi to biznes, który może przynieść spore zyski, szczególnie w długiej perspektywie czasu. Jeżeli dysponujesz nieruchomością lub zastanawiasz się nad jej wybudowaniem nie zapominaj też o EURO 2012. Pamiętaj jednak, że czasu jest coraz mniej. Ekspert radzi jakie warunki powinny spełniać obiekty przystosowane do wynajmu pokoi.

CEIDG

Udostępnianie pokoi turystom, jeżeli jest działalnością prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły, wymaga zgłoszenia do CEIDG. Do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności gospodarczej można dokonać wpisu zarówno w tradycyjny sposób, tzn. odwiedzając w tym celu urząd gminy i wypełniając formularz, jak również drogą elektroniczną, tzn. przez Internet. Ta druga, pozornie odformalizowana droga, dostępna jest jednak na dzień pisania niniejszego artykułu tylko dla osób posługujących się podpisem elektronicznym. Na CEIDG obowiązki w zakresie rejestracji się jednak nie kończą.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych  usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach  innym niż obiekty hotelarskie w rozumieniu ustawy, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia, oraz wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne, określone odrębnymi przepisami. Jednakże przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich w takim obiekcie przedsiębiorca lub rolnik zamierzający świadczyć usługi hotelarskie w gospodarstwie rolnym jest obowiązany zgłosić ten obiekt do ewidencji prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce położenia obiektu.

Należy podkreślić, że świadczenie usług hotelarskich w innych obiektach niż hotelowe, wymaga spełnienia wymagań, określonych w Załączniku  nr 7 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Rozporządzenie to wydane zostało na podstawie art. 45 Ustawy o usługach turystycznych.

Wymogi sanitarne i standardy

I tak, zgodnie z rozporządzeniem, od października do kwietnia budynki stałe, w których mają być wynajmowane miejsca i świadczone usługi, powinny być ogrzewane. Temperatura zaś nie powinna spadać poniżej 18 °C. Woda zimna musi być zagwarantowana przez całą dobę, przy czym goście powinni mieć również dostęp do wody ciepłej. Rozporządzenie posługuje się skrótem w.h.s. (węzeł higieniczno – sanitarny).

REKLAMA

Na jeden taki węzeł przypadać może maksymalnie 15 osób. Rozporządzenie przewiduje również minimalne wymagania odnośnie wyposażenia węzłów higieniczno – sanitarnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Każdy węzeł powinien posiadać:
    • natrysk lub wannę
    • umywalkę z blatem lub półką i wieszakiem na ręcznik
    • WC
    • lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
    • uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną
    • pojemnik na śmieci (niepalny lub trudno zapalny)
    • dozownik do płynnego mydła i ręczniki papierowe

Rozporządzenie przewiduje  inne wymagania dla sal zbiorowych oraz pokoi wynajmowanych poszczególnym turystom. I tak, w przypadku sal zbiorowych:

  • Powierzchnia sal nie może być mniejsza niż 2,5 m2 - na jedną osobę (przy łóżkach piętrowych 1,5 m2)
  • Wyposażenie sal sypialnych powinno obejmować:
    • łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm
    • oddzielne zamykane szafki dla każdej osoby
    • stół
    • krzesła lub taborety (1 na osobę) lub ławy
    • wieszaki na odzież wierzchnią
    • lustro
    • oświetlenie ogólne

Nieco inne wymagania dotyczą samodzielnych pokoi:

  • Powierzchnia mieszkalna w m2:
    • pokój 1- i 2-osobowy - 6 m2
    • pokój większy niż 2-osobowy - dodatkowo 2 m2 na każdą następną osobę3)
  • Zestaw wyposażenia meblowego:
    • łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm lub łóżka dwuosobowe o wymiarach minimum 120 x 190 cm
    • nocny stolik lub półka przy każdym łóżku
    • stół lub stolik
    • krzesło lub taboret (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) lub ława
    • wieszak na odzież oraz półka lub stelaż na rzeczy osobiste
  • Pościel dla jednej osoby:
    • kołdra lub dwa koce
    • poduszka
    • poszwa
    • poszewka na poduszkę
    • prześcieradło
  • Oświetlenie - minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W
  • Zasłony okienne zaciemniające
  • Dostęp do w.h.s. jak wyżej.
  • Kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny

Przestrzeganie wyżej opisanych standardów ma istotne znaczenie, m.in. dlatego, że obiekty, w których świadczone są usługi hotelowe, podlegają kontroli.

Polecamy: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Zgodnie z § 8. 1 rozporządzenia organy uprawnione do kontroli obiektów w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług dokonują kontroli w każdym czasie: 

  • z urzędu - jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszenia wymagań; 
  • na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.

Obiekty inne niż hotelarskie

Jak wskazałem wyżej,  usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach  innym niż obiekty hotelarskie w rozumieniu ustawy, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne, określone odrębnymi przepisami.

Spełnianie w obiektach  tych wymagań, na podstawie § 4. 1. rozporządzenia, dokumentuje się:

  • w zakresie wymagań budowlanych:
    • decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z potwierdzonym zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania obiektu lub decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu, lub decyzją o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu, a w przypadku obiektów wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu oraz
    • dla wszystkich obiektów - książką obiektu z wpisami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli wymaganych ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm. ), przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli lub oceny obiektu; 
  • w zakresie wymagań przeciwpożarowych - opinią właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej, a w przypadku kontroli obiektu za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej; 
  • w zakresie wymagań sanitarnych - opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w przypadku kontroli obiektu za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej. 

Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (a więc wójt, burmistrz lub prezydent miasta), może, w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań.

Zgodnie z rozporządzeniem, ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego rodzaju obiektu. 

Karta ewidencyjna

Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest zgłoszenie innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie.  Przedsiębiorca zgłaszający do ewidencji inny obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie, jest obowiązany dołączyć zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane przez właściwy urząd statystyczny, a także odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. 

Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji. 

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA