REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wynajem pokoi – jakie są wymogi formalne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Wynajem pokoi – wymogi formalne
Wynajem pokoi – wymogi formalne
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem pokoi to biznes, który może przynieść spore zyski, szczególnie w długiej perspektywie czasu. Jeżeli dysponujesz nieruchomością lub zastanawiasz się nad jej wybudowaniem nie zapominaj też o EURO 2012. Pamiętaj jednak, że czasu jest coraz mniej. Ekspert radzi jakie warunki powinny spełniać obiekty przystosowane do wynajmu pokoi.

CEIDG

REKLAMA

Udostępnianie pokoi turystom, jeżeli jest działalnością prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły, wymaga zgłoszenia do CEIDG. Do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności gospodarczej można dokonać wpisu zarówno w tradycyjny sposób, tzn. odwiedzając w tym celu urząd gminy i wypełniając formularz, jak również drogą elektroniczną, tzn. przez Internet. Ta druga, pozornie odformalizowana droga, dostępna jest jednak na dzień pisania niniejszego artykułu tylko dla osób posługujących się podpisem elektronicznym. Na CEIDG obowiązki w zakresie rejestracji się jednak nie kończą.

REKLAMA

Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych  usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach  innym niż obiekty hotelarskie w rozumieniu ustawy, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia, oraz wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne, określone odrębnymi przepisami. Jednakże przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich w takim obiekcie przedsiębiorca lub rolnik zamierzający świadczyć usługi hotelarskie w gospodarstwie rolnym jest obowiązany zgłosić ten obiekt do ewidencji prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce położenia obiektu.

Należy podkreślić, że świadczenie usług hotelarskich w innych obiektach niż hotelowe, wymaga spełnienia wymagań, określonych w Załączniku  nr 7 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Rozporządzenie to wydane zostało na podstawie art. 45 Ustawy o usługach turystycznych.

Wymogi sanitarne i standardy

I tak, zgodnie z rozporządzeniem, od października do kwietnia budynki stałe, w których mają być wynajmowane miejsca i świadczone usługi, powinny być ogrzewane. Temperatura zaś nie powinna spadać poniżej 18 °C. Woda zimna musi być zagwarantowana przez całą dobę, przy czym goście powinni mieć również dostęp do wody ciepłej. Rozporządzenie posługuje się skrótem w.h.s. (węzeł higieniczno – sanitarny).

Na jeden taki węzeł przypadać może maksymalnie 15 osób. Rozporządzenie przewiduje również minimalne wymagania odnośnie wyposażenia węzłów higieniczno – sanitarnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Każdy węzeł powinien posiadać:
    • natrysk lub wannę
    • umywalkę z blatem lub półką i wieszakiem na ręcznik
    • WC
    • lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
    • uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną
    • pojemnik na śmieci (niepalny lub trudno zapalny)
    • dozownik do płynnego mydła i ręczniki papierowe

Rozporządzenie przewiduje  inne wymagania dla sal zbiorowych oraz pokoi wynajmowanych poszczególnym turystom. I tak, w przypadku sal zbiorowych:

  • Powierzchnia sal nie może być mniejsza niż 2,5 m2 - na jedną osobę (przy łóżkach piętrowych 1,5 m2)
  • Wyposażenie sal sypialnych powinno obejmować:
    • łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm
    • oddzielne zamykane szafki dla każdej osoby
    • stół
    • krzesła lub taborety (1 na osobę) lub ławy
    • wieszaki na odzież wierzchnią
    • lustro
    • oświetlenie ogólne

Nieco inne wymagania dotyczą samodzielnych pokoi:

  • Powierzchnia mieszkalna w m2:
    • pokój 1- i 2-osobowy - 6 m2
    • pokój większy niż 2-osobowy - dodatkowo 2 m2 na każdą następną osobę3)
  • Zestaw wyposażenia meblowego:
    • łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm lub łóżka dwuosobowe o wymiarach minimum 120 x 190 cm
    • nocny stolik lub półka przy każdym łóżku
    • stół lub stolik
    • krzesło lub taboret (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) lub ława
    • wieszak na odzież oraz półka lub stelaż na rzeczy osobiste
  • Pościel dla jednej osoby:
    • kołdra lub dwa koce
    • poduszka
    • poszwa
    • poszewka na poduszkę
    • prześcieradło
  • Oświetlenie - minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W
  • Zasłony okienne zaciemniające
  • Dostęp do w.h.s. jak wyżej.
  • Kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny

Przestrzeganie wyżej opisanych standardów ma istotne znaczenie, m.in. dlatego, że obiekty, w których świadczone są usługi hotelowe, podlegają kontroli.

Polecamy: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Zgodnie z § 8. 1 rozporządzenia organy uprawnione do kontroli obiektów w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług dokonują kontroli w każdym czasie: 

  • z urzędu - jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszenia wymagań; 
  • na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.

Obiekty inne niż hotelarskie

Jak wskazałem wyżej,  usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach  innym niż obiekty hotelarskie w rozumieniu ustawy, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne, określone odrębnymi przepisami.

Spełnianie w obiektach  tych wymagań, na podstawie § 4. 1. rozporządzenia, dokumentuje się:

  • w zakresie wymagań budowlanych:
    • decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z potwierdzonym zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania obiektu lub decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu, lub decyzją o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu, a w przypadku obiektów wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu oraz
    • dla wszystkich obiektów - książką obiektu z wpisami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli wymaganych ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm. ), przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli lub oceny obiektu; 
  • w zakresie wymagań przeciwpożarowych - opinią właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej, a w przypadku kontroli obiektu za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej; 
  • w zakresie wymagań sanitarnych - opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w przypadku kontroli obiektu za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej. 

REKLAMA

Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (a więc wójt, burmistrz lub prezydent miasta), może, w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań.

Zgodnie z rozporządzeniem, ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego rodzaju obiektu. 

Karta ewidencyjna

Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest zgłoszenie innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie.  Przedsiębiorca zgłaszający do ewidencji inny obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie, jest obowiązany dołączyć zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane przez właściwy urząd statystyczny, a także odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. 

Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji. 

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA