REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Spaghetti alla bolognese
Spaghetti alla bolognese

REKLAMA

REKLAMA

W planowaniu każdej działalności gospodarczej niezbędne będzie przygotowanie dobrego biznes planu. Bezwzględnie pomoże Ci to w dalszych działaniach, a jeśli masz zamiar ubiegać się o kredyt, biznes plan będzie od Ciebie wymagany, jako jeden z niezbędnych do przedstawienia bankowi dokumentów.

Jeśli już zabierzesz się do przygotowania biznes planu przygotuj go tak jakbyś miał iść do banku w celu uzyskania kredytu (nawet jeśli tego nie planujesz na początku, to może się to jednak okazać niezbędne później) aby uzyskał aprobatę banku.
Biznes plan powinien być napisany jasno, zwięźle i realistycznie.

REKLAMA

REKLAMA

Zwięzłość
Napisany tekst uważnie przeczytaj i skróć wszystko co się da. Zostaw jedynie to o czym potencjalny doradca kredytowy powinien zostać niezbędnie poinformowany.

Logika
Przedstawiane pomysły opisz tak aby tworzyły logiczną całość. Czytając musisz mieć pewność, że to co napisałeś w jednym akapicie płynnie przechodzi w treść tego, co jest w następnym akapicie (jeśli nie jesteś pewien swojej, oceny poproś kogoś o przeczytanie i opinię).

Realizm
Nie koloryzuj opisując swoje plany.

Liczby
Pamiętaj, że doradca kredytowy myśli kategoriami liczb. Słowa nie zrobią na nim zbyt dużego wrażenia, chyba że zostaną poparte konkretnymi i tam gdzie to możliwe, w miarę dokładnymi wyliczeniami.


Przykładowy biznes plan

I. Wprowadzenie

Głównym celem prezentowanego biznes planu jest zaprezentowanie pomysłu na pizzerię, celem uzyskania środków finansowych na rozpoczęcie prowadzenia działalności w takiej formie.

Wykorzystując zdobytą wiedzę (kilkuletnie doświadczenie pracy w charakterze kelnera), postanowiłem otworzyć własną pizzerię w miejscowości Głogów (20 000 tys. mieszkańców).

Głównym celem planowanej działalności jest zapewnienie przyszłym klientom możliwości spędzenia wolnego czasu w miłej i sympatycznej atmosferze.

Nie obawiam się zbytnio konkurencji. W Głogowie działa kawiarnio-lodziarnia i dwie restauracje nie ma jednak pizzerii z prawdziwego zdarzenia.

Spodziewam się, że moimi klientami będą zarówno ludzie młodzi jak i osoby starsze, rodziny i osoby samotne.

II. Plan organizacyjny

1. Historia firmy
Firma jest jednoosobową działalnością gospodarczą działającą pod nazwą „Smaczna pizza” założoną 2 stycznia 2009 r. w urzędzie miasta Głogów.

2. Podstawowe informacje
Siedziba firmy znajduje się pod adresem ………………………………
Tel. ……………………
e-mail: ……………………………….
NIP: 000-111-11-00
REGON: 111222333
Posiadam jako właściciel – Paweł Kowal – 100% udziałów. Nie zamierzam mieć wspólników.
Firma posiada rachunek bankowy w banku ……………. nr ……………………………

3. Struktura kapitałowa
Wkład własny: 35 000 PLN
Kredyt: 20 000 PLN
Suma: 55 000 PLN

REKLAMA

III. Charakterystyka rynku i plan marketingowy

1. Cele działalności
Stworzenie i utrzymanie wyjątkowej atmosfery w lokalu, która zapewni klientom najlepsze warunki spożycia posiłku i spotkań towarzyskich bądź biznesowych. Miła obsługa i przyjemna dla ucha muzyka mają pomóc w osiągnięciu postawionego celu.

Moim zamiarem jest zdobycie stałej grupy klientów. Ugruntowanie pozycji na rynku. Uzyskanie dochodów pozwalających na zwrot zainwestowanych pieniędzy w ciągu 3 lat od daty rozpoczęcia działalności. Zapewnienie sobie i osobom pracującym stałego zatrudnienia. Uzyskanie przychodów umożliwiających pokrycie kosztów, spłacanie kredytu i uzyskanie nadwyżki finansowej w ciągu 3 lat.

2. Sposób realizacji
- Remont wybranego lokalu i jego aranżacja,
- Zaprojektowanie i rozpowszechnienie plakatów i ulotek reklamowych,
- Reklama w lokalnej prasie,
- Promocje cenowe,
- Stworzenie logo firmy,
- Stworzenie strony internetowej,
- Wprowadzenie karty stałego klienta.

3. Harmonogram realizacji
Do dnia 30 czerwca 2009 r. – remont lokalu.
Do dnia 10 sierpnia 2009 r. – aranżacja lokalu.
Równolegle przygotowywanie i prowadzenie kampanii reklamowej.
1 września 2009 r. – otwarcie lokalu.

4. Krótka analiza miejscowego rynku
W chwili obecnej w najbliższym sąsiedztwie nie ma innego lokalu, daje mi to dużą szansę na powodzenie w początkowym okresie funkcjonowania pizzerii. Zamierzam ten fakt wykorzystać i zdobyć jak największą liczbę klientów. W najbliższym otoczeniu ma swoją siedzibę kilka firm i w związku z tym liczę na stałe zlecenia od nich . Spodziewam się, że moimi klientami będą w dużej części ludzie młodzi, którzy lubią włoską kuchnię a nie mają na razie innego tego typu lokalu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IV. Organizacja działalności

1. Oferta
Pizzeria w swojej ofercie będzie miała przede wszystkim równe rodzaje pizzy ale również inne dania kuchni włoskiej (spaghetti, lazania, sałatki, zupy) oraz desery. W pizzerii serwowane będą napoje zimne i gorące. Zastanawiam się nad ewentualną sprzedażą piwa.

W lokalu dobrze będą się czuć zarówno osoby starsze, rodziny z dziećmi, osoby młode. Mam nadzieję, że pizzeria będzie też bardzo dobrym miejscem na spotkania biznesowe. Lokal będzie otwarty początkowo w godz. 11-21. Z czasem być może dłużej.

2. Plan zatrudnienia
- 2 kucharzy
- 4 kelnerów
- 1 sprzątaczka
3. Pensje pracowników
- kucharz …..
- kelner ……
- sprzątaczka ………

V. Plan marketingowy

1. Strategia reklamowa
W celu zachęcenia jak największej grupy klientów do korzystania z usług mojej kawiarni mam zamiar przeznaczyć kwotę ……………. PLN w pierwszym roku działalności, ………….PLN w drugim roku i kwotę ……………….PLN w trzecim roku działalności.

Firma będzie się starała wykorzystać wszelkie możliwości na rzecz zwiększenia sprzedaży. Będziemy również pracować na rzecz jak najlepszego odbioru naszej firmy. Planuję wykonać ulotki reklamowe, dać kilka ogłoszeń w lokalnej prasie a także zaprojektować stronę internetową.

2. Strategia cenowa
Moja polityka cenowa polegać będzie na dostosowaniu cen oferowanych usług do możliwości klientów, dlatego też w celu ustalenia odpowiednich cen sprawdzimy potencjalne możliwości klienta.
Dla stałych klientów, zorganizowanych grup mam zamiar przygotować specjalne oferty.

Proponuję następujące ceny:
- pizza ….
- ……………..
- ……………..
- ……………..
- spaghetti ………………
- …………………………
- …………………………
- lazania ……………………
- zupa………………………….
- ……………………………..
- ……………………………..
Desery
……………………………….
………………………………..
Napoje/piwo
- kawa …………………
- herbata …………………
- soki ……………………
- woda ……………………
- piwo ………………….

Powyższe, proponowane ceny zostały przeze mnie skonfrontowane z możliwościami potencjalnych klientów.

VI. Uproszczona analiza szans i zagrożeń, mocnych i słabych stron (SWOT)

1. Mocne strony przedsięwzięcia
- położenie w centrum miasta, gdzie jest największy przepływ ludzi a w okolicy wszystkie ważniejsze biura
- ciekawy lokal, wystrój wnętrza
- miła i profesjonalna obsługa

2. Słabe strony przedsięwzięcia
- zbyt mała powierzchnia lokalu na organizowanie ewentualnie większych imprez niż na 30 osób
- jedna toaleta
- brak miejsc parkingowych w najbliższej okolicy

3. Szanse projektu
- odremontowane zabytki miasta - wzrost ruchu turystycznego
- szeroki asortyment proponowanej oferty
- możliwość wcześniejszej rezerwacji miejsca w lokalu
- organizacja imprez zamkniętych

4. Zagrożenia projektu
- możliwość powstania lokalu konkurencyjnego w bliskiej odległości.

W napisaniu dobrego biznes planu pomogą Ci też np. strony:
www.biznes-plan.ekonomiczne.ys.pl
www.biznes-plan.org

Anna Konarzewska-Żuczek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA