REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Spaghetti alla bolognese
Spaghetti alla bolognese

REKLAMA

REKLAMA

W planowaniu każdej działalności gospodarczej niezbędne będzie przygotowanie dobrego biznes planu. Bezwzględnie pomoże Ci to w dalszych działaniach, a jeśli masz zamiar ubiegać się o kredyt, biznes plan będzie od Ciebie wymagany, jako jeden z niezbędnych do przedstawienia bankowi dokumentów.

REKLAMA

Jeśli już zabierzesz się do przygotowania biznes planu przygotuj go tak jakbyś miał iść do banku w celu uzyskania kredytu (nawet jeśli tego nie planujesz na początku, to może się to jednak okazać niezbędne później) aby uzyskał aprobatę banku.
Biznes plan powinien być napisany jasno, zwięźle i realistycznie.

REKLAMA

Zwięzłość
Napisany tekst uważnie przeczytaj i skróć wszystko co się da. Zostaw jedynie to o czym potencjalny doradca kredytowy powinien zostać niezbędnie poinformowany.

Logika
Przedstawiane pomysły opisz tak aby tworzyły logiczną całość. Czytając musisz mieć pewność, że to co napisałeś w jednym akapicie płynnie przechodzi w treść tego, co jest w następnym akapicie (jeśli nie jesteś pewien swojej, oceny poproś kogoś o przeczytanie i opinię).

Realizm
Nie koloryzuj opisując swoje plany.

Liczby
Pamiętaj, że doradca kredytowy myśli kategoriami liczb. Słowa nie zrobią na nim zbyt dużego wrażenia, chyba że zostaną poparte konkretnymi i tam gdzie to możliwe, w miarę dokładnymi wyliczeniami.


Przykładowy biznes plan

REKLAMA

I. Wprowadzenie

Głównym celem prezentowanego biznes planu jest zaprezentowanie pomysłu na pizzerię, celem uzyskania środków finansowych na rozpoczęcie prowadzenia działalności w takiej formie.

Wykorzystując zdobytą wiedzę (kilkuletnie doświadczenie pracy w charakterze kelnera), postanowiłem otworzyć własną pizzerię w miejscowości Głogów (20 000 tys. mieszkańców).

Głównym celem planowanej działalności jest zapewnienie przyszłym klientom możliwości spędzenia wolnego czasu w miłej i sympatycznej atmosferze.

Nie obawiam się zbytnio konkurencji. W Głogowie działa kawiarnio-lodziarnia i dwie restauracje nie ma jednak pizzerii z prawdziwego zdarzenia.

Spodziewam się, że moimi klientami będą zarówno ludzie młodzi jak i osoby starsze, rodziny i osoby samotne.

II. Plan organizacyjny

1. Historia firmy
Firma jest jednoosobową działalnością gospodarczą działającą pod nazwą „Smaczna pizza” założoną 2 stycznia 2009 r. w urzędzie miasta Głogów.

2. Podstawowe informacje
Siedziba firmy znajduje się pod adresem ………………………………
Tel. ……………………
e-mail: ……………………………….
NIP: 000-111-11-00
REGON: 111222333
Posiadam jako właściciel – Paweł Kowal – 100% udziałów. Nie zamierzam mieć wspólników.
Firma posiada rachunek bankowy w banku ……………. nr ……………………………

3. Struktura kapitałowa
Wkład własny: 35 000 PLN
Kredyt: 20 000 PLN
Suma: 55 000 PLN

III. Charakterystyka rynku i plan marketingowy

1. Cele działalności
Stworzenie i utrzymanie wyjątkowej atmosfery w lokalu, która zapewni klientom najlepsze warunki spożycia posiłku i spotkań towarzyskich bądź biznesowych. Miła obsługa i przyjemna dla ucha muzyka mają pomóc w osiągnięciu postawionego celu.

Moim zamiarem jest zdobycie stałej grupy klientów. Ugruntowanie pozycji na rynku. Uzyskanie dochodów pozwalających na zwrot zainwestowanych pieniędzy w ciągu 3 lat od daty rozpoczęcia działalności. Zapewnienie sobie i osobom pracującym stałego zatrudnienia. Uzyskanie przychodów umożliwiających pokrycie kosztów, spłacanie kredytu i uzyskanie nadwyżki finansowej w ciągu 3 lat.

2. Sposób realizacji
- Remont wybranego lokalu i jego aranżacja,
- Zaprojektowanie i rozpowszechnienie plakatów i ulotek reklamowych,
- Reklama w lokalnej prasie,
- Promocje cenowe,
- Stworzenie logo firmy,
- Stworzenie strony internetowej,
- Wprowadzenie karty stałego klienta.

3. Harmonogram realizacji
Do dnia 30 czerwca 2009 r. – remont lokalu.
Do dnia 10 sierpnia 2009 r. – aranżacja lokalu.
Równolegle przygotowywanie i prowadzenie kampanii reklamowej.
1 września 2009 r. – otwarcie lokalu.

4. Krótka analiza miejscowego rynku
W chwili obecnej w najbliższym sąsiedztwie nie ma innego lokalu, daje mi to dużą szansę na powodzenie w początkowym okresie funkcjonowania pizzerii. Zamierzam ten fakt wykorzystać i zdobyć jak największą liczbę klientów. W najbliższym otoczeniu ma swoją siedzibę kilka firm i w związku z tym liczę na stałe zlecenia od nich . Spodziewam się, że moimi klientami będą w dużej części ludzie młodzi, którzy lubią włoską kuchnię a nie mają na razie innego tego typu lokalu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IV. Organizacja działalności

1. Oferta
Pizzeria w swojej ofercie będzie miała przede wszystkim równe rodzaje pizzy ale również inne dania kuchni włoskiej (spaghetti, lazania, sałatki, zupy) oraz desery. W pizzerii serwowane będą napoje zimne i gorące. Zastanawiam się nad ewentualną sprzedażą piwa.

W lokalu dobrze będą się czuć zarówno osoby starsze, rodziny z dziećmi, osoby młode. Mam nadzieję, że pizzeria będzie też bardzo dobrym miejscem na spotkania biznesowe. Lokal będzie otwarty początkowo w godz. 11-21. Z czasem być może dłużej.

2. Plan zatrudnienia
- 2 kucharzy
- 4 kelnerów
- 1 sprzątaczka
3. Pensje pracowników
- kucharz …..
- kelner ……
- sprzątaczka ………

V. Plan marketingowy

1. Strategia reklamowa
W celu zachęcenia jak największej grupy klientów do korzystania z usług mojej kawiarni mam zamiar przeznaczyć kwotę ……………. PLN w pierwszym roku działalności, ………….PLN w drugim roku i kwotę ……………….PLN w trzecim roku działalności.

Firma będzie się starała wykorzystać wszelkie możliwości na rzecz zwiększenia sprzedaży. Będziemy również pracować na rzecz jak najlepszego odbioru naszej firmy. Planuję wykonać ulotki reklamowe, dać kilka ogłoszeń w lokalnej prasie a także zaprojektować stronę internetową.

2. Strategia cenowa
Moja polityka cenowa polegać będzie na dostosowaniu cen oferowanych usług do możliwości klientów, dlatego też w celu ustalenia odpowiednich cen sprawdzimy potencjalne możliwości klienta.
Dla stałych klientów, zorganizowanych grup mam zamiar przygotować specjalne oferty.

Proponuję następujące ceny:
- pizza ….
- ……………..
- ……………..
- ……………..
- spaghetti ………………
- …………………………
- …………………………
- lazania ……………………
- zupa………………………….
- ……………………………..
- ……………………………..
Desery
……………………………….
………………………………..
Napoje/piwo
- kawa …………………
- herbata …………………
- soki ……………………
- woda ……………………
- piwo ………………….

Powyższe, proponowane ceny zostały przeze mnie skonfrontowane z możliwościami potencjalnych klientów.

VI. Uproszczona analiza szans i zagrożeń, mocnych i słabych stron (SWOT)

1. Mocne strony przedsięwzięcia
- położenie w centrum miasta, gdzie jest największy przepływ ludzi a w okolicy wszystkie ważniejsze biura
- ciekawy lokal, wystrój wnętrza
- miła i profesjonalna obsługa

2. Słabe strony przedsięwzięcia
- zbyt mała powierzchnia lokalu na organizowanie ewentualnie większych imprez niż na 30 osób
- jedna toaleta
- brak miejsc parkingowych w najbliższej okolicy

3. Szanse projektu
- odremontowane zabytki miasta - wzrost ruchu turystycznego
- szeroki asortyment proponowanej oferty
- możliwość wcześniejszej rezerwacji miejsca w lokalu
- organizacja imprez zamkniętych

4. Zagrożenia projektu
- możliwość powstania lokalu konkurencyjnego w bliskiej odległości.

W napisaniu dobrego biznes planu pomogą Ci też np. strony:
www.biznes-plan.ekonomiczne.ys.pl
www.biznes-plan.org

Anna Konarzewska-Żuczek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA