REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Spaghetti alla bolognese
Spaghetti alla bolognese

REKLAMA

REKLAMA

W planowaniu każdej działalności gospodarczej niezbędne będzie przygotowanie dobrego biznes planu. Bezwzględnie pomoże Ci to w dalszych działaniach, a jeśli masz zamiar ubiegać się o kredyt, biznes plan będzie od Ciebie wymagany, jako jeden z niezbędnych do przedstawienia bankowi dokumentów.

REKLAMA

Jeśli już zabierzesz się do przygotowania biznes planu przygotuj go tak jakbyś miał iść do banku w celu uzyskania kredytu (nawet jeśli tego nie planujesz na początku, to może się to jednak okazać niezbędne później) aby uzyskał aprobatę banku.
Biznes plan powinien być napisany jasno, zwięźle i realistycznie.

REKLAMA

Zwięzłość
Napisany tekst uważnie przeczytaj i skróć wszystko co się da. Zostaw jedynie to o czym potencjalny doradca kredytowy powinien zostać niezbędnie poinformowany.

Logika
Przedstawiane pomysły opisz tak aby tworzyły logiczną całość. Czytając musisz mieć pewność, że to co napisałeś w jednym akapicie płynnie przechodzi w treść tego, co jest w następnym akapicie (jeśli nie jesteś pewien swojej, oceny poproś kogoś o przeczytanie i opinię).

Realizm
Nie koloryzuj opisując swoje plany.

Liczby
Pamiętaj, że doradca kredytowy myśli kategoriami liczb. Słowa nie zrobią na nim zbyt dużego wrażenia, chyba że zostaną poparte konkretnymi i tam gdzie to możliwe, w miarę dokładnymi wyliczeniami.


Przykładowy biznes plan

REKLAMA

I. Wprowadzenie

Głównym celem prezentowanego biznes planu jest zaprezentowanie pomysłu na pizzerię, celem uzyskania środków finansowych na rozpoczęcie prowadzenia działalności w takiej formie.

Wykorzystując zdobytą wiedzę (kilkuletnie doświadczenie pracy w charakterze kelnera), postanowiłem otworzyć własną pizzerię w miejscowości Głogów (20 000 tys. mieszkańców).

Głównym celem planowanej działalności jest zapewnienie przyszłym klientom możliwości spędzenia wolnego czasu w miłej i sympatycznej atmosferze.

Nie obawiam się zbytnio konkurencji. W Głogowie działa kawiarnio-lodziarnia i dwie restauracje nie ma jednak pizzerii z prawdziwego zdarzenia.

Spodziewam się, że moimi klientami będą zarówno ludzie młodzi jak i osoby starsze, rodziny i osoby samotne.

II. Plan organizacyjny

1. Historia firmy
Firma jest jednoosobową działalnością gospodarczą działającą pod nazwą „Smaczna pizza” założoną 2 stycznia 2009 r. w urzędzie miasta Głogów.

2. Podstawowe informacje
Siedziba firmy znajduje się pod adresem ………………………………
Tel. ……………………
e-mail: ……………………………….
NIP: 000-111-11-00
REGON: 111222333
Posiadam jako właściciel – Paweł Kowal – 100% udziałów. Nie zamierzam mieć wspólników.
Firma posiada rachunek bankowy w banku ……………. nr ……………………………

3. Struktura kapitałowa
Wkład własny: 35 000 PLN
Kredyt: 20 000 PLN
Suma: 55 000 PLN

III. Charakterystyka rynku i plan marketingowy

1. Cele działalności
Stworzenie i utrzymanie wyjątkowej atmosfery w lokalu, która zapewni klientom najlepsze warunki spożycia posiłku i spotkań towarzyskich bądź biznesowych. Miła obsługa i przyjemna dla ucha muzyka mają pomóc w osiągnięciu postawionego celu.

Moim zamiarem jest zdobycie stałej grupy klientów. Ugruntowanie pozycji na rynku. Uzyskanie dochodów pozwalających na zwrot zainwestowanych pieniędzy w ciągu 3 lat od daty rozpoczęcia działalności. Zapewnienie sobie i osobom pracującym stałego zatrudnienia. Uzyskanie przychodów umożliwiających pokrycie kosztów, spłacanie kredytu i uzyskanie nadwyżki finansowej w ciągu 3 lat.

2. Sposób realizacji
- Remont wybranego lokalu i jego aranżacja,
- Zaprojektowanie i rozpowszechnienie plakatów i ulotek reklamowych,
- Reklama w lokalnej prasie,
- Promocje cenowe,
- Stworzenie logo firmy,
- Stworzenie strony internetowej,
- Wprowadzenie karty stałego klienta.

3. Harmonogram realizacji
Do dnia 30 czerwca 2009 r. – remont lokalu.
Do dnia 10 sierpnia 2009 r. – aranżacja lokalu.
Równolegle przygotowywanie i prowadzenie kampanii reklamowej.
1 września 2009 r. – otwarcie lokalu.

4. Krótka analiza miejscowego rynku
W chwili obecnej w najbliższym sąsiedztwie nie ma innego lokalu, daje mi to dużą szansę na powodzenie w początkowym okresie funkcjonowania pizzerii. Zamierzam ten fakt wykorzystać i zdobyć jak największą liczbę klientów. W najbliższym otoczeniu ma swoją siedzibę kilka firm i w związku z tym liczę na stałe zlecenia od nich . Spodziewam się, że moimi klientami będą w dużej części ludzie młodzi, którzy lubią włoską kuchnię a nie mają na razie innego tego typu lokalu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IV. Organizacja działalności

1. Oferta
Pizzeria w swojej ofercie będzie miała przede wszystkim równe rodzaje pizzy ale również inne dania kuchni włoskiej (spaghetti, lazania, sałatki, zupy) oraz desery. W pizzerii serwowane będą napoje zimne i gorące. Zastanawiam się nad ewentualną sprzedażą piwa.

W lokalu dobrze będą się czuć zarówno osoby starsze, rodziny z dziećmi, osoby młode. Mam nadzieję, że pizzeria będzie też bardzo dobrym miejscem na spotkania biznesowe. Lokal będzie otwarty początkowo w godz. 11-21. Z czasem być może dłużej.

2. Plan zatrudnienia
- 2 kucharzy
- 4 kelnerów
- 1 sprzątaczka
3. Pensje pracowników
- kucharz …..
- kelner ……
- sprzątaczka ………

V. Plan marketingowy

1. Strategia reklamowa
W celu zachęcenia jak największej grupy klientów do korzystania z usług mojej kawiarni mam zamiar przeznaczyć kwotę ……………. PLN w pierwszym roku działalności, ………….PLN w drugim roku i kwotę ……………….PLN w trzecim roku działalności.

Firma będzie się starała wykorzystać wszelkie możliwości na rzecz zwiększenia sprzedaży. Będziemy również pracować na rzecz jak najlepszego odbioru naszej firmy. Planuję wykonać ulotki reklamowe, dać kilka ogłoszeń w lokalnej prasie a także zaprojektować stronę internetową.

2. Strategia cenowa
Moja polityka cenowa polegać będzie na dostosowaniu cen oferowanych usług do możliwości klientów, dlatego też w celu ustalenia odpowiednich cen sprawdzimy potencjalne możliwości klienta.
Dla stałych klientów, zorganizowanych grup mam zamiar przygotować specjalne oferty.

Proponuję następujące ceny:
- pizza ….
- ……………..
- ……………..
- ……………..
- spaghetti ………………
- …………………………
- …………………………
- lazania ……………………
- zupa………………………….
- ……………………………..
- ……………………………..
Desery
……………………………….
………………………………..
Napoje/piwo
- kawa …………………
- herbata …………………
- soki ……………………
- woda ……………………
- piwo ………………….

Powyższe, proponowane ceny zostały przeze mnie skonfrontowane z możliwościami potencjalnych klientów.

VI. Uproszczona analiza szans i zagrożeń, mocnych i słabych stron (SWOT)

1. Mocne strony przedsięwzięcia
- położenie w centrum miasta, gdzie jest największy przepływ ludzi a w okolicy wszystkie ważniejsze biura
- ciekawy lokal, wystrój wnętrza
- miła i profesjonalna obsługa

2. Słabe strony przedsięwzięcia
- zbyt mała powierzchnia lokalu na organizowanie ewentualnie większych imprez niż na 30 osób
- jedna toaleta
- brak miejsc parkingowych w najbliższej okolicy

3. Szanse projektu
- odremontowane zabytki miasta - wzrost ruchu turystycznego
- szeroki asortyment proponowanej oferty
- możliwość wcześniejszej rezerwacji miejsca w lokalu
- organizacja imprez zamkniętych

4. Zagrożenia projektu
- możliwość powstania lokalu konkurencyjnego w bliskiej odległości.

W napisaniu dobrego biznes planu pomogą Ci też np. strony:
www.biznes-plan.ekonomiczne.ys.pl
www.biznes-plan.org

Anna Konarzewska-Żuczek

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA