REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pizzeria - zezwolenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pizza
Pizza

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli rozważasz możliwość sprzedaży w pizzerii alkoholu musisz uzyskać specjalne zezwolenie. Jest jeszcze kilka warunków, które musisz spełnić.

Sprzedaż alkoholu

REKLAMA

REKLAMA

Szczegółowe wymagania kto i kiedy może sprzedawać alkohol precyzuje ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Tak więc sprzedaż napojów alkoholowych może być prowadzona wyłącznie na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Zezwolenie wydawane jest w gminie, w której przedsiębiorca starający się o nie prowadzi swoją działalność (ma lokal w którym sprzedaż ma się odbywać). Jeśli zdarzy się sytuacja, że przedsiębiorca otworzy więcej niż jeden lokal ze sprzedażą alkoholu, zezwoleń musi być tyle ile lokali.

Aby uzyskać zezwolenie, przedsiębiorca musi najpierw złożyć wniosek na piśmie, określając w nim:
- rodzaj zezwolenia o jakie się ubiega,
- oznaczenie, pod którym prowadzi się działalność,
- siedzibę i adres,
- jeżeli ustanowiony jest pełnomocnik jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,
- numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,
- przedmiot działalności gospodarczej,
- adres punktu sprzedaży,
- adres punktu składowania napojów alkoholowych.

REKLAMA

Nie ma określonego jednego wzoru składanego wniosku, może on być przygotowany na zwykłej kartce, musi tylko zawierać wszystkie wymagane elementy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do składanego wniosku koniecznie należy dołączyć:
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców,
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, w którym będzie sprzedawany alkohol,
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeśli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, która będzie potwierdzeniem spełnienia warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, muszą wnieść opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:
– 525 zł – gdy alkohol zawiera 4,5% alkoholu oraz piwo,
– 525 zł – od 4,5% alkoholu do 18% (z wyjątkiem piwa),
– 2100 zł – zawartość powyżej 18%.

Przedsiębiorcy, którzy już sprzedają alkohol, płacą:
– 1,4% wartości tego, co sprzedali w roku poprzednim – jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł. Dotyczy to napojów do 4,5% alkoholu oraz piwa,
– 1,4% wartości tego, co sprzedali w roku poprzednim – jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł. Dotyczy to napojów od 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa,
– 2,7% wartości sprzedaży – jeżeli sprzedali za 77 000 zł, dotyczy napojów powyżej 18% alkoholu.

Kara za niedotrzymanie terminu i nawet najmniejszą zwłokę w zapłacie jest dotkliwa. Gmina cofa zgodę na sprzedaż alkoholu. O wydanie nowej nie można się ubiegać od razu, ale dopiero po upływie sześciu miesięcy.

Opłatę za sprzedaż detaliczną alkoholu przedsiębiorca musi wnosić każdego roku w trzech ratach. Pierwsza musi być wpłacona do dnia 31 stycznia, druga do dnia 31 maja, trzecia do dnia 30 września danego roku.

Jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność gospodarczą w trakcie roku kalendarzowego w trakcie roku kalendarzowego, opłata za pierwszy rok będzie proporcjonalnie niższa.


Opłaty za publiczne odtwarzanie muzyki

Każdy przedsiębiorca publicznie odtwarzający utwory muzyczne musi podpisać umowy licencyjne z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. Ustawa o prawie autorskim przewiduje,że za publiczne odtwarzanie muzyki z kaset, płyt i innych nośnikównależy płacić odpowiedniej organizacji zbiorowego zarządzania prawamiautorskimi.

Podobnie wygląda sytuacja przy odtwarzaniu muzyki z radia czy telewizjijeżeli znajdują się one w miejscu ogólnodostępnym. Opłaty te związanesą z ochroną praw autorskich twórców.

Klienci pragnąc spędzić miło czas w twojej kawiarni prawdopodobnienawet nie wyobrażają że w kawiarni zabraknie odpowiedniej muzyki.

W Polsce jest kilka organizacji zajmujących się zbiorowymzarządzaniem prawami autorskimi i pokrewnymi. Najbardziej znaną jestZAIKS, który reprezentuje twórców. Inne reprezentują wykonawców.Dlatego czasem trzeba podpisać nie jedną ale nawet kilka umów (np.jeśli chcesz odtwarzać filmy). Tak więc oprócz Stowarzyszenia Autorów –ZAIKS mamy w Polsce Związek Producentów Audio Video (ZPAV), czy Związek Artystów Wykonawców (Stoart).

Prowadząc kawiarnię będziesz musiał uiszczać opłaty, które w tymwypadku są uzależnione od liczby miejsc w lokalu i wielkości miasta.

Ponadto np. ZAIKS przewiduje, że stawka opłaty może być podniesionao 50% w przypadku tych lokali, które dodatkowo usytuowane są w rejonieatrakcyjnym turystycznie. Natomiast Stoart umożliwia uzależnieniewysokości opłat także od wpływów przedsiębiorcy.

www.zaiks.org.pl

www.stoart.org.pl

www.zpav.pl



SANEPID

Otwierając pizzerię powinieneś w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej zawiadomić na piśmie Inspektora Sanitarnego w powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników.
Niewątpliwie konieczne będzie uzyskanie zgody Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (Sanepid-u) na prowadzenie w wybranym lokalu pizzerii.

Procedura zgłoszenia lokalu obejmuje między innymi:
– złożenie wniosku,
– inwentaryzacji wraz z opisem technologicznym,
– planów architektonicznych pomieszczenia i jego danych (powierzchni, wysokości, liczby okien, dostępu do wody itp.).

Pozwolenie Sanepidu potrzebne jest, gdy wcześniej nie było wydane lub przy jakiejkolwiek zmianie wewnątrz lokalu. Do Sanepidu należy zwrócić się z prośbą o dokonanie odbioru sanitarnego po urządzeniu lokalu, min. dwa tygodnie przed przewidzianym terminem rozpoczęcia działalności.

Wymagana dokumentacja do odbioru przez Sanepid to:
1. w przypadku nowego lokalu:
- decyzja gminy o warunkach zabudowy (pozwolenie na budowę),
- plan lokalizacji zaakceptowany przez Gminę i uzgodniony
2. w przypadku adaptacji bądź przebudowy
- pozwolenie gminy/dzielnicy – wydziału architektury na zmianę sposobu użytkowania,
- pozwolenie gminy/dzielnicy – wydział architektury na przebudowę, (jeżeli narusza się strukturę budynku, dołączyć wszystkie projekty). Jeśli jest to adaptacja (ścianki działowe, urządzenia), załącza się tylko projekty technologiczne plus wentylacja
3. w obydwu przypadkach
- projekt budowlany, projekty branżowe (wentylacja, wodno-kanalizacyjna, budowlany, elektryczny) oraz technologiczne – powinny być uzgodnione przez rzeczoznawców (lista w Sanepidzie),
- odstępstwo w przypadku zaniżonej wysokości lokalu, braku oświetlenia naturalnego na stanowisku pracy lub zagłębienia pomieszczeń (wystąpić do Wojewódzkiego Inspektoratu Sanitarnego),
- oświadczenie kierownika nadzoru budowlanego (nowy lokal) lub firmy budowlanej (przy adaptacji), że prace związane z budową, przebudową lub adaptacją zostały wykonane zgodnie z zaopiniowaną dokumentacją projektową, a użyte materiały posiadają wymagane certyfikaty,
- protokół ze sprawdzenia wentylacji obiektu,
- decyzja gminy/dzielnicy co do niesprzeciwiania się dopuszczeniu do użytkowania lokalu,
- dokumentacja działalności gospodarczej,
- badanie wody (wykonuje Sanepid),
- umowa na wywóz nieczystości stałych i pokonsumpcyjnych.

Uzyskanie końcowych zezwoleń:

- po dokonaniu odbioru lokalu przez wszystkie służby Powiatowy Inspektor Nadzoru wydaje pozwolenie na użytkowanie lokalu i przesyła decyzję do Urzędu Gminy/Dzielnicy,
- po otrzymaniu tego pozwolenia występuje się do Sanepid-u o wydanie decyzji stwierdzającej spełnienie wymagań sanitarnych koniecznych do zapewnienia higieny przy prowadzeniu działalności gastronomicznej.

Rozpoczynając działalność gospodarczą możesz otrzymać wszelkie informacje na temat wymagań higieniczno-sanitarnych, w Powiatowych Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych na terenie swojego miejsca zamieszkania.


Przepisy budowlane dla lokalu

Jak każdy lokal gastronomiczny pizzeria musi mieć co najmniej 3 metry wysokości, dwa wejścia, odpowiednią klimatyzację i kanalizację itp.
Obowiązujące Cię zasady znajdziesz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690) oraz rozporządzenie zmieniające do tego rozporządzenia (Dz. U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1156).

Przepisy przeciwpożarowe

Wymogi bezpieczeństwa pożarowego określa wspomniane już rozporządzenie Ministra Infrastruktury w z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690) (link do rozporządzenia dział VI. Bezpieczeństwo pożarowe). Rozporządzenia określa wymogi bezpieczeństwa, zasady dotyczące dróg ewakuacyjnych, wymagania przeciwpożarowe dla elementów wykończenia wnętrz i wyposażenia stałego.

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA