REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pizzeria - zezwolenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pizza
Pizza

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli rozważasz możliwość sprzedaży w pizzerii alkoholu musisz uzyskać specjalne zezwolenie. Jest jeszcze kilka warunków, które musisz spełnić.

Sprzedaż alkoholu

REKLAMA

Szczegółowe wymagania kto i kiedy może sprzedawać alkohol precyzuje ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Tak więc sprzedaż napojów alkoholowych może być prowadzona wyłącznie na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

REKLAMA

Zezwolenie wydawane jest w gminie, w której przedsiębiorca starający się o nie prowadzi swoją działalność (ma lokal w którym sprzedaż ma się odbywać). Jeśli zdarzy się sytuacja, że przedsiębiorca otworzy więcej niż jeden lokal ze sprzedażą alkoholu, zezwoleń musi być tyle ile lokali.

Aby uzyskać zezwolenie, przedsiębiorca musi najpierw złożyć wniosek na piśmie, określając w nim:
- rodzaj zezwolenia o jakie się ubiega,
- oznaczenie, pod którym prowadzi się działalność,
- siedzibę i adres,
- jeżeli ustanowiony jest pełnomocnik jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,
- numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,
- przedmiot działalności gospodarczej,
- adres punktu sprzedaży,
- adres punktu składowania napojów alkoholowych.

Nie ma określonego jednego wzoru składanego wniosku, może on być przygotowany na zwykłej kartce, musi tylko zawierać wszystkie wymagane elementy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do składanego wniosku koniecznie należy dołączyć:
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców,
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, w którym będzie sprzedawany alkohol,
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeśli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, która będzie potwierdzeniem spełnienia warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, muszą wnieść opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:
– 525 zł – gdy alkohol zawiera 4,5% alkoholu oraz piwo,
– 525 zł – od 4,5% alkoholu do 18% (z wyjątkiem piwa),
– 2100 zł – zawartość powyżej 18%.

Przedsiębiorcy, którzy już sprzedają alkohol, płacą:
– 1,4% wartości tego, co sprzedali w roku poprzednim – jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł. Dotyczy to napojów do 4,5% alkoholu oraz piwa,
– 1,4% wartości tego, co sprzedali w roku poprzednim – jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł. Dotyczy to napojów od 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa,
– 2,7% wartości sprzedaży – jeżeli sprzedali za 77 000 zł, dotyczy napojów powyżej 18% alkoholu.

Kara za niedotrzymanie terminu i nawet najmniejszą zwłokę w zapłacie jest dotkliwa. Gmina cofa zgodę na sprzedaż alkoholu. O wydanie nowej nie można się ubiegać od razu, ale dopiero po upływie sześciu miesięcy.

Opłatę za sprzedaż detaliczną alkoholu przedsiębiorca musi wnosić każdego roku w trzech ratach. Pierwsza musi być wpłacona do dnia 31 stycznia, druga do dnia 31 maja, trzecia do dnia 30 września danego roku.

Jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność gospodarczą w trakcie roku kalendarzowego w trakcie roku kalendarzowego, opłata za pierwszy rok będzie proporcjonalnie niższa.


Opłaty za publiczne odtwarzanie muzyki

Każdy przedsiębiorca publicznie odtwarzający utwory muzyczne musi podpisać umowy licencyjne z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. Ustawa o prawie autorskim przewiduje,że za publiczne odtwarzanie muzyki z kaset, płyt i innych nośnikównależy płacić odpowiedniej organizacji zbiorowego zarządzania prawamiautorskimi.

Podobnie wygląda sytuacja przy odtwarzaniu muzyki z radia czy telewizjijeżeli znajdują się one w miejscu ogólnodostępnym. Opłaty te związanesą z ochroną praw autorskich twórców.

Klienci pragnąc spędzić miło czas w twojej kawiarni prawdopodobnienawet nie wyobrażają że w kawiarni zabraknie odpowiedniej muzyki.

W Polsce jest kilka organizacji zajmujących się zbiorowymzarządzaniem prawami autorskimi i pokrewnymi. Najbardziej znaną jestZAIKS, który reprezentuje twórców. Inne reprezentują wykonawców.Dlatego czasem trzeba podpisać nie jedną ale nawet kilka umów (np.jeśli chcesz odtwarzać filmy). Tak więc oprócz Stowarzyszenia Autorów –ZAIKS mamy w Polsce Związek Producentów Audio Video (ZPAV), czy Związek Artystów Wykonawców (Stoart).

Prowadząc kawiarnię będziesz musiał uiszczać opłaty, które w tymwypadku są uzależnione od liczby miejsc w lokalu i wielkości miasta.

Ponadto np. ZAIKS przewiduje, że stawka opłaty może być podniesionao 50% w przypadku tych lokali, które dodatkowo usytuowane są w rejonieatrakcyjnym turystycznie. Natomiast Stoart umożliwia uzależnieniewysokości opłat także od wpływów przedsiębiorcy.

www.zaiks.org.pl

www.stoart.org.pl

www.zpav.pl



SANEPID

Otwierając pizzerię powinieneś w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej zawiadomić na piśmie Inspektora Sanitarnego w powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników.
Niewątpliwie konieczne będzie uzyskanie zgody Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (Sanepid-u) na prowadzenie w wybranym lokalu pizzerii.

Procedura zgłoszenia lokalu obejmuje między innymi:
– złożenie wniosku,
– inwentaryzacji wraz z opisem technologicznym,
– planów architektonicznych pomieszczenia i jego danych (powierzchni, wysokości, liczby okien, dostępu do wody itp.).

Pozwolenie Sanepidu potrzebne jest, gdy wcześniej nie było wydane lub przy jakiejkolwiek zmianie wewnątrz lokalu. Do Sanepidu należy zwrócić się z prośbą o dokonanie odbioru sanitarnego po urządzeniu lokalu, min. dwa tygodnie przed przewidzianym terminem rozpoczęcia działalności.

Wymagana dokumentacja do odbioru przez Sanepid to:
1. w przypadku nowego lokalu:
- decyzja gminy o warunkach zabudowy (pozwolenie na budowę),
- plan lokalizacji zaakceptowany przez Gminę i uzgodniony
2. w przypadku adaptacji bądź przebudowy
- pozwolenie gminy/dzielnicy – wydziału architektury na zmianę sposobu użytkowania,
- pozwolenie gminy/dzielnicy – wydział architektury na przebudowę, (jeżeli narusza się strukturę budynku, dołączyć wszystkie projekty). Jeśli jest to adaptacja (ścianki działowe, urządzenia), załącza się tylko projekty technologiczne plus wentylacja
3. w obydwu przypadkach
- projekt budowlany, projekty branżowe (wentylacja, wodno-kanalizacyjna, budowlany, elektryczny) oraz technologiczne – powinny być uzgodnione przez rzeczoznawców (lista w Sanepidzie),
- odstępstwo w przypadku zaniżonej wysokości lokalu, braku oświetlenia naturalnego na stanowisku pracy lub zagłębienia pomieszczeń (wystąpić do Wojewódzkiego Inspektoratu Sanitarnego),
- oświadczenie kierownika nadzoru budowlanego (nowy lokal) lub firmy budowlanej (przy adaptacji), że prace związane z budową, przebudową lub adaptacją zostały wykonane zgodnie z zaopiniowaną dokumentacją projektową, a użyte materiały posiadają wymagane certyfikaty,
- protokół ze sprawdzenia wentylacji obiektu,
- decyzja gminy/dzielnicy co do niesprzeciwiania się dopuszczeniu do użytkowania lokalu,
- dokumentacja działalności gospodarczej,
- badanie wody (wykonuje Sanepid),
- umowa na wywóz nieczystości stałych i pokonsumpcyjnych.

Uzyskanie końcowych zezwoleń:

- po dokonaniu odbioru lokalu przez wszystkie służby Powiatowy Inspektor Nadzoru wydaje pozwolenie na użytkowanie lokalu i przesyła decyzję do Urzędu Gminy/Dzielnicy,
- po otrzymaniu tego pozwolenia występuje się do Sanepid-u o wydanie decyzji stwierdzającej spełnienie wymagań sanitarnych koniecznych do zapewnienia higieny przy prowadzeniu działalności gastronomicznej.

Rozpoczynając działalność gospodarczą możesz otrzymać wszelkie informacje na temat wymagań higieniczno-sanitarnych, w Powiatowych Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych na terenie swojego miejsca zamieszkania.


Przepisy budowlane dla lokalu

Jak każdy lokal gastronomiczny pizzeria musi mieć co najmniej 3 metry wysokości, dwa wejścia, odpowiednią klimatyzację i kanalizację itp.
Obowiązujące Cię zasady znajdziesz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690) oraz rozporządzenie zmieniające do tego rozporządzenia (Dz. U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1156).

Przepisy przeciwpożarowe

Wymogi bezpieczeństwa pożarowego określa wspomniane już rozporządzenie Ministra Infrastruktury w z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690) (link do rozporządzenia dział VI. Bezpieczeństwo pożarowe). Rozporządzenia określa wymogi bezpieczeństwa, zasady dotyczące dróg ewakuacyjnych, wymagania przeciwpożarowe dla elementów wykończenia wnętrz i wyposażenia stałego.

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA