REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pensjonat – wymagania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja serwisu Biznes
Pensjonat – wymagania / Fot. Fotolia
Pensjonat – wymagania / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując się prowadzenia własnego pensjonatu należy pamiętać o spełnieniu określonych wymogów. Przede wszystkim konieczne jest zarejestrowanie działalności a następnie wyposażenie pensjonatu zgodnie z obowiązującymi regulacjami dla usług hotelarskich.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o usługach turystycznych, usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach, które spełniają wymagania związane z wielkością obiektu, jego wyposażeniem oraz zakresem świadczonych usług w związku z jego zaszeregowaniem. Dodatkowo każdy hotel bądź pensjonat powinien spełniać odpowiednie wymogi sanitarne i przeciwpożarowe, które określone są w przepisach odrębnych. W ustawie o usługach turystycznych pensjonat określa się jako obiekt hotelarski, który posiada co najmniej 7 pokoi i świadczy dla swoich klientów całodzienne wyżywienie.

REKLAMA

REKLAMA

Przed rozpoczęciem działalności należy zajrzeć do rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, dokładniej do załącznika nr 2, w którym znajdują się szczegółowe wymagania dla poszczególnych kategorii obiektów hotelarskich związane z wyposażeniem dla każdego rodzaju zaszeregowania.

Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych pomieszczeń, np. przedpokoju) wynosi odpowiednio:

- dla * - 8 m2,
- dla ** - 9 m2,
- dla *** - 10 m2,
- dla **** - 12 m2,
- dla ***** - 14 m2.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej kolejności rejestracja przedsiębiorcy

Aby można było rozpocząć działalność związaną z prowadzeniem pensjonatu konieczne jest zarejestrowanie się jako przedsiębiorcy. Procedura jest identyczna, jak w przypadku każdej działalności indywidualnej. Oznacza to, że osoba fizyczna zobowiązana jest wypełnić wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Obecnie można tego dokonać elektronicznie, bez konieczności wypełniania wniosku pisemnie i przesyłania pocztą. Dokonuje się tego za pomocą platformy internetowej CEIDG. Należy pamiętać, że wniosek ważny jest 7 dni i w tym czasie musi dotrzeć do urzędu. Po uzyskaniu wpisu przedsiębiorcy zostanie nadany numer NIP i REGON. Następnie informacja o założeniu działalności zostanie przekazana do Urzędu Skarbowego i ZUS, co wiąże się oczywiście z koniecznością rozliczania ze wskazanymi instytucjami.

Odpowiednie zaszeregowanie obiektu

Przed rozpoczęciem działalności przedsiębiorca powinien uzyskać odpowiednie zaszeregowanie swojego pensjonatu do rodzaju i kategorii, do której ma należeć. Aby uzyskać odpowiedni status należy wystąpić z wnioskiem do właściwego marszałka województwa ze względu na położenie obiektu. Obligatoryjne elementy wniosku określone zostały w rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związany z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego, a dokładniej w § 5 ust. 2. Wniosek powinien zatem zawierać:

  1. nazwę, siedzibę (imię i nazwisko) oraz adres przedsiębiorcy,
  2. numer NIP i REGON bądź nr z KRSu,
  3. nazwę własną obiektu, jeżeli pod taką będą świadczone usługi,
  4. położenie obiektu wraz z dokładnym adresem, numerem telefonu (faksu, jeżeli jest w obiekcie), adresu e-mail, strony internetowej,
  5. liczbę miejsc noclegowych i strukturę obiektów mieszkalnych,
  6. zakres usług gastronomicznych, opis obiektu,
  7. dane osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy w postępowaniu o nadanie kategorii,
  8. wskazanie na zaszeregowanie do określonej kategorii, o której nadanie występuje wnioskodawca.

Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań sanitarnych, budowlanych i przeciwpożarowych oraz  dowód wniesienia opłaty przez przedsiębiorcę za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań.

Pensjonat – pomysł

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego dla pensjonatu opłaty z tego tytułu wynoszą odpowiednio:

  • 600 zł - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi,
  • 400 zł - dla oceny pensjonatów do 20 pokoi

Możliwość uzyskania promesy

Ustawodawca przyznaje przedsiębiorcy możliwość ubiegania się o uzyskanie promesy, w celu skrócenia czasu oczekiwania na wydanie decyzji o zaszeregowaniu. Promesa jest to tzw. przyrzeczenie zaszeregowania, które można uzyskać jedynie na wniosek przedsiębiorcy na czas określony nie dłuższy niż dwa lata. Promesa wydawana jest przez właściwego marszałka województwa ze względu na położenie obiektu w formie decyzji administracyjnej. Do wniosku o uzyskanie promesy należy dołączyć decyzję o pozwoleniu na budowę lub zmianę sposobu użytkowania pensjonatu. W okresie promesy przedsiębiorca nie będzie mógł jednak świadczyć usług hotelarskich w obiekcie, a jedynie używać nazwy obiektu i opisu dla celów informacyjnych i promocyjnych. Za zgodą marszałka województwa można jednak rozpocząć świadczenie usług po złożeniu przez przedsiębiorcę kompletnego wniosku o zaszeregowanie obiektu.

Jaka forma prawna dla firmy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA