Pensjonat – wymagania
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o usługach turystycznych, usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach, które spełniają wymagania związane z wielkością obiektu, jego wyposażeniem oraz zakresem świadczonych usług w związku z jego zaszeregowaniem. Dodatkowo każdy hotel bądź pensjonat powinien spełniać odpowiednie wymogi sanitarne i przeciwpożarowe, które określone są w przepisach odrębnych. W ustawie o usługach turystycznych pensjonat określa się jako obiekt hotelarski, który posiada co najmniej 7 pokoi i świadczy dla swoich klientów całodzienne wyżywienie.
REKLAMA
REKLAMA
Przed rozpoczęciem działalności należy zajrzeć do rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, dokładniej do załącznika nr 2, w którym znajdują się szczegółowe wymagania dla poszczególnych kategorii obiektów hotelarskich związane z wyposażeniem dla każdego rodzaju zaszeregowania.
Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych pomieszczeń, np. przedpokoju) wynosi odpowiednio:
- dla * - 8 m2,
- dla ** - 9 m2,
- dla *** - 10 m2,
- dla **** - 12 m2,
- dla ***** - 14 m2.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!
W pierwszej kolejności rejestracja przedsiębiorcy
Aby można było rozpocząć działalność związaną z prowadzeniem pensjonatu konieczne jest zarejestrowanie się jako przedsiębiorcy. Procedura jest identyczna, jak w przypadku każdej działalności indywidualnej. Oznacza to, że osoba fizyczna zobowiązana jest wypełnić wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Obecnie można tego dokonać elektronicznie, bez konieczności wypełniania wniosku pisemnie i przesyłania pocztą. Dokonuje się tego za pomocą platformy internetowej CEIDG. Należy pamiętać, że wniosek ważny jest 7 dni i w tym czasie musi dotrzeć do urzędu. Po uzyskaniu wpisu przedsiębiorcy zostanie nadany numer NIP i REGON. Następnie informacja o założeniu działalności zostanie przekazana do Urzędu Skarbowego i ZUS, co wiąże się oczywiście z koniecznością rozliczania ze wskazanymi instytucjami.
Odpowiednie zaszeregowanie obiektu
Przed rozpoczęciem działalności przedsiębiorca powinien uzyskać odpowiednie zaszeregowanie swojego pensjonatu do rodzaju i kategorii, do której ma należeć. Aby uzyskać odpowiedni status należy wystąpić z wnioskiem do właściwego marszałka województwa ze względu na położenie obiektu. Obligatoryjne elementy wniosku określone zostały w rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związany z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego, a dokładniej w § 5 ust. 2. Wniosek powinien zatem zawierać:
- nazwę, siedzibę (imię i nazwisko) oraz adres przedsiębiorcy,
- numer NIP i REGON bądź nr z KRSu,
- nazwę własną obiektu, jeżeli pod taką będą świadczone usługi,
- położenie obiektu wraz z dokładnym adresem, numerem telefonu (faksu, jeżeli jest w obiekcie), adresu e-mail, strony internetowej,
- liczbę miejsc noclegowych i strukturę obiektów mieszkalnych,
- zakres usług gastronomicznych, opis obiektu,
- dane osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy w postępowaniu o nadanie kategorii,
- wskazanie na zaszeregowanie do określonej kategorii, o której nadanie występuje wnioskodawca.
Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań sanitarnych, budowlanych i przeciwpożarowych oraz dowód wniesienia opłaty przez przedsiębiorcę za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego dla pensjonatu opłaty z tego tytułu wynoszą odpowiednio:
- 600 zł - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi,
- 400 zł - dla oceny pensjonatów do 20 pokoi
Możliwość uzyskania promesy
Ustawodawca przyznaje przedsiębiorcy możliwość ubiegania się o uzyskanie promesy, w celu skrócenia czasu oczekiwania na wydanie decyzji o zaszeregowaniu. Promesa jest to tzw. przyrzeczenie zaszeregowania, które można uzyskać jedynie na wniosek przedsiębiorcy na czas określony nie dłuższy niż dwa lata. Promesa wydawana jest przez właściwego marszałka województwa ze względu na położenie obiektu w formie decyzji administracyjnej. Do wniosku o uzyskanie promesy należy dołączyć decyzję o pozwoleniu na budowę lub zmianę sposobu użytkowania pensjonatu. W okresie promesy przedsiębiorca nie będzie mógł jednak świadczyć usług hotelarskich w obiekcie, a jedynie używać nazwy obiektu i opisu dla celów informacyjnych i promocyjnych. Za zgodą marszałka województwa można jednak rozpocząć świadczenie usług po złożeniu przez przedsiębiorcę kompletnego wniosku o zaszeregowanie obiektu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.