REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pensjonat – wymagania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja serwisu Biznes
Pensjonat – wymagania / Fot. Fotolia
Pensjonat – wymagania / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując się prowadzenia własnego pensjonatu należy pamiętać o spełnieniu określonych wymogów. Przede wszystkim konieczne jest zarejestrowanie działalności a następnie wyposażenie pensjonatu zgodnie z obowiązującymi regulacjami dla usług hotelarskich.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o usługach turystycznych, usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach, które spełniają wymagania związane z wielkością obiektu, jego wyposażeniem oraz zakresem świadczonych usług w związku z jego zaszeregowaniem. Dodatkowo każdy hotel bądź pensjonat powinien spełniać odpowiednie wymogi sanitarne i przeciwpożarowe, które określone są w przepisach odrębnych. W ustawie o usługach turystycznych pensjonat określa się jako obiekt hotelarski, który posiada co najmniej 7 pokoi i świadczy dla swoich klientów całodzienne wyżywienie.

REKLAMA

REKLAMA

Przed rozpoczęciem działalności należy zajrzeć do rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, dokładniej do załącznika nr 2, w którym znajdują się szczegółowe wymagania dla poszczególnych kategorii obiektów hotelarskich związane z wyposażeniem dla każdego rodzaju zaszeregowania.

Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych pomieszczeń, np. przedpokoju) wynosi odpowiednio:

- dla * - 8 m2,
- dla ** - 9 m2,
- dla *** - 10 m2,
- dla **** - 12 m2,
- dla ***** - 14 m2.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej kolejności rejestracja przedsiębiorcy

Aby można było rozpocząć działalność związaną z prowadzeniem pensjonatu konieczne jest zarejestrowanie się jako przedsiębiorcy. Procedura jest identyczna, jak w przypadku każdej działalności indywidualnej. Oznacza to, że osoba fizyczna zobowiązana jest wypełnić wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Obecnie można tego dokonać elektronicznie, bez konieczności wypełniania wniosku pisemnie i przesyłania pocztą. Dokonuje się tego za pomocą platformy internetowej CEIDG. Należy pamiętać, że wniosek ważny jest 7 dni i w tym czasie musi dotrzeć do urzędu. Po uzyskaniu wpisu przedsiębiorcy zostanie nadany numer NIP i REGON. Następnie informacja o założeniu działalności zostanie przekazana do Urzędu Skarbowego i ZUS, co wiąże się oczywiście z koniecznością rozliczania ze wskazanymi instytucjami.

Odpowiednie zaszeregowanie obiektu

Przed rozpoczęciem działalności przedsiębiorca powinien uzyskać odpowiednie zaszeregowanie swojego pensjonatu do rodzaju i kategorii, do której ma należeć. Aby uzyskać odpowiedni status należy wystąpić z wnioskiem do właściwego marszałka województwa ze względu na położenie obiektu. Obligatoryjne elementy wniosku określone zostały w rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związany z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego, a dokładniej w § 5 ust. 2. Wniosek powinien zatem zawierać:

  1. nazwę, siedzibę (imię i nazwisko) oraz adres przedsiębiorcy,
  2. numer NIP i REGON bądź nr z KRSu,
  3. nazwę własną obiektu, jeżeli pod taką będą świadczone usługi,
  4. położenie obiektu wraz z dokładnym adresem, numerem telefonu (faksu, jeżeli jest w obiekcie), adresu e-mail, strony internetowej,
  5. liczbę miejsc noclegowych i strukturę obiektów mieszkalnych,
  6. zakres usług gastronomicznych, opis obiektu,
  7. dane osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy w postępowaniu o nadanie kategorii,
  8. wskazanie na zaszeregowanie do określonej kategorii, o której nadanie występuje wnioskodawca.

Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań sanitarnych, budowlanych i przeciwpożarowych oraz  dowód wniesienia opłaty przez przedsiębiorcę za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań.

Pensjonat – pomysł

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego dla pensjonatu opłaty z tego tytułu wynoszą odpowiednio:

  • 600 zł - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi,
  • 400 zł - dla oceny pensjonatów do 20 pokoi

Możliwość uzyskania promesy

Ustawodawca przyznaje przedsiębiorcy możliwość ubiegania się o uzyskanie promesy, w celu skrócenia czasu oczekiwania na wydanie decyzji o zaszeregowaniu. Promesa jest to tzw. przyrzeczenie zaszeregowania, które można uzyskać jedynie na wniosek przedsiębiorcy na czas określony nie dłuższy niż dwa lata. Promesa wydawana jest przez właściwego marszałka województwa ze względu na położenie obiektu w formie decyzji administracyjnej. Do wniosku o uzyskanie promesy należy dołączyć decyzję o pozwoleniu na budowę lub zmianę sposobu użytkowania pensjonatu. W okresie promesy przedsiębiorca nie będzie mógł jednak świadczyć usług hotelarskich w obiekcie, a jedynie używać nazwy obiektu i opisu dla celów informacyjnych i promocyjnych. Za zgodą marszałka województwa można jednak rozpocząć świadczenie usług po złożeniu przez przedsiębiorcę kompletnego wniosku o zaszeregowanie obiektu.

Jaka forma prawna dla firmy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA