Jak założyć stację benzynową - koncesja
REKLAMA
REKLAMA
Wniosek o koncesję
Wniosek o przyznanie koncesji na sprzedaż paliw powinno się złożyć do prezesa Urzędu Regulacji Energetyk. Ustawodawca nie przewiduje określonego formularza jaki powinno się złożyć jednak musi on zawierać: określenie koncesjonowanego przedmiotu działalności oraz projektu planu rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zaopatrzenia na paliwa, poinformowanie o dotychczasowej działalności wnioskodawcy, określenie czasu, na jaki koncesja ma być udzielona (koncesji udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 10 lat i nie dłuższy niż 50 lat), określenie środków, jakimi dysponuje podmiot ubiegający się o koncesję, w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania działalności objętej wnioskiem, oznaczenie wnioskodawcy, jego siedziby, numeru NIP, numeru w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji.
REKLAMA
Miejsce wypłaty wynagrodzenia – jak określić?
Opłaty i czas wydania koncesji
Gdy już dostaniemy wymarzona koncesje musimy ponieść opłaty a będą to: około 600 zł opłaty skarbowej poniesionej jednorazowo i opłaty corocznej stanowiącej wysokość iloczynu przychodów uzyskanych z działalności objętej koncesją oraz współczynnika opłat (0,0006 dla energii elektrycznej, ciepła i paliw gazowych oraz 0,0004 dla pozostałych paliw), przy czym opłata ta nie może być mniejsza niż 200 zł i nie większa niż 1.000.000 zł.
Organ wydający koncesje ma od 30 do 60 dni na jej wydanie zakładając, że nie będziemy wzywani do uzupełnienie braków formalnych.
Lokalizacja stacji benzynowej
Mamy do wyboru dwie możliwości albo wybudować od zera albo kupić gotową.
REKLAMA
Pierwsze rozwiązanie jest bardzo długim procesem. Musimy posiadać tytuł prawny gruntu, na którym zamierzamy wybudować stację, konieczne jest posiadanie miejscowego planu zagospodarowania, uzyskanie zgody na budowę stacji wraz z projektem określającym warunki techniczne stacji czy uzyskać pozwolenie na eksploatowanie.
Decydując się na przejęcie stacji musimy starać się o ponowne wydanie koncesji. Jednak rozwiązanie to jest o tyle ciekawą propozycja, że nie musimy martwic się skomplikowanymi regulacjami prawa budowlanego. Kupując gotowy obiekt można uzyskać promesę Urzędu Regulacji Energetyk albo wejście do spółki nabywając udziały jak wspólnik.
Kontrola działalności
Nasza działalność będzie z pewnością kontrolowana przez różne organy administracji publicznej m.in. w zakresie prawidłowo wydawanego paliwa czy sprawności urządzeń aby nie zaszkodzić środowisku. Przez pierwsze 30 lat eksploatacji wykonuje się kontrolę co 10 lat, następnie co 6 lat.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.