REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prowadzić działalność gospodarczą? - spółka akcyjna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Kornat
Kancelaria prawna
Rafał Kornat
Adwokat kościelny
Działalność gospodarcza w formie spółki akcyjnej.
Działalność gospodarcza w formie spółki akcyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Myśląc o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej niezbędne jest dokonanie wyboru formy prawnej przyszłego przedsiębiorstwa. Czy warto zdecydować się na spółkę akcyjną?

Spółka akcyjna posiada osobowość prawną i jest spółką kapitałową. Regulacje prawne dotyczące spółki akcyjnej zawiera ustawa z dnia 15 września 2000 r. – kodeks spółek handlowych (DzU z 2000 r. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) – Tytuł III Dział II (art. 301 – 409).

REKLAMA

REKLAMA

Firma spółki powinna oprócz dowolnego oznaczenia zawierać dodatkowe oznaczenie „spółka akcyjna”. Dozwolone jest używanie skrótu „ S. A.”. Spółka akcyjna może powstać w każdym celu dozwolonym przez przepisy prawne. Spółkę akcyjną może zawiązać jedna lub więcej osób. Należy jednak mieć na uwadze, że nie może być ona zawiązana przez jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W celu utworzenia spółki akcyjnej wymaga się zawiązania spółki, sporządzenia statutu w formie aktu notarialnego. Należy wnieść wkłady na pokrycie kapitału zakładowego, dodatkowo ustanowić zarząd i radę nadzorczą. Kapitał zakładowy spółki akcyjnej powinien wynosić co najmniej 100.000,00 zł. Spółka nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do sądu rejestrowego (KRS) właściwego ze względu na siedzibę spółki w terminie sześciu miesięcy od dnia sporządzenia statutu spółki. Wniosek o wpis spółki do rejestru podpisują wszyscy członkowie zarządu. 

Polecamy: Jak założyć własną firmę

REKLAMA

Po zarejestrowaniu spółki zarząd jest zobligowany, aby w terminie dwóch tygodni złożyć we właściwym urzędzie skarbowym poświadczony przez siebie odpis statutu spółki, ze wskazaniem sądu, w którym spółka została zarejestrowana, oraz daty i numery rejestracji. Zarząd spółki obowiązany jest prowadzić księgę akcji imiennych i świadectw tymczasowych (księga akcji), do której należy wpisywać nazwisko, i imię albo firmę i adres akcjonariusza albo adres do doręczeń, wysokość dokonanych wpłat, a także na wniosek osoby uprawnionej, również wpis o przeniesieniu akcji na inną osobę wraz z datą wpisu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka akcyjna zobligowana jest do prowadzenia ksiąg handlowych, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Jako osoba prawna spółka podlega rygorom podatkowym ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka akcyjna, jako osoba prawna odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem. Akcjonariusze nie odpowiadają za zobowiązania spółki. Kapitał zakładowy jest wysoki, dysponowanie znacznym kapitałem umożliwia nawiązanie współpracy i podejmowanie działań z innymi partnerami na szeroką skalę.

Akcje spółki są zbywalne, dzięki czemu ich właściciele mogą się zmieniać, a przy akcjach na okaziciela, może wystąpić akcjonariusza. Akcja jest papierem wartościowym. Wobec spółki za akcjonariusza, uważa się osobę, która jest wpisana do księgi akcyjnej lub posiadacza akcji na okaziciela, z uwzględnieniem przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Likwidacja spółki akcyjnej :
1) przyczyny przewidziane w statucie;
2) uchwała walnego zgromadzenia o rozwiązaniu spółki; o przeniesieniu siedziby spółki za granicę; 3) ogłoszenie upadłości spółki;
4) decyzja organów administracji publicznej;
5) inne przyczyny przewidziane przez prawo.

Polecamy: Jak założyć działalność gospodarczą - spółka z o.o.

Rozwiązanie spółki następuje po przeprowadzeniu procesu likwidacji, otwarcie likwidacji następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia o rozwiązaniu spółki przez sąd lub przyjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o rozwiązaniu spółki. Likwidację prowadzi się pod firmą spółki ze zapisem "w likwidacji". Zachowuje ona osobowość prawną w czasie prowadzenia likwidacji.

W przypadku upadłości spółki jej rozwiązanie następuje po zakończeniu postępowania upadłościowego, z chwilą wykreślenia z rejestru. Podział majątku spółki pomiędzy akcjonariuszami następuje w stosunku do dokonanych przez każdego z akcjonariuszy wpłat na kapitał zakładowy spółki, jednak w pierwszej kolejności zaspokajani lub zabezpieczani są wierzyciele. Wniosek o wykreślenie z rejestru składa syndyk masy upadłościowej.

Podstawa prawna: 

- Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA