REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co zwrócić uwagę wypełniając wniosek EDG-1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Sojczyńska
Wypełnianie wniosku EDG - 1.
Wypełnianie wniosku EDG - 1.

REKLAMA

REKLAMA

Wypełnienie wniosku wydaje się nie być trudne, ale zdarzyć się może, że zawiłości języka urzędniczego mogą skutecznie uniemożliwić zrozumienie najprostszego formularza. Na pierwszy rzut oka wniosek EDG-1 to zwykły druk, w którym widnieją takie rubryki, jak imię, nazwisko czy adres, ale nie dajmy się zwieść, bo to dopiero pierwsza strona. Dlatego kilka drobnych wskazówek, jak prawidłowo wypełnić wniosek, na pewno się przyda.

Po pierwsze – wczytaj się w poszczególne instrukcje

Przedsiębiorca, zakładający własną działalność, może być lekko podirytowany ilością formalności, jakie musi załatwić. Jednak bezbłędne wypełnianie wniosku bez przeczytania instrukcji nie jest raczej możliwe. Dokładne przestudiowanie poszczególnych rubryk pozwoli zorientować się, które pola trzeba wypełnić, co gdzie wpisać albo co zaznaczyć krzyżykiem. Takie zeznanie podatkowe nie jest raczej przyjemne, a bez instrukcji na pewno mniej przystępne.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne w wypełnianiu wniosku EDG-1 jest szczególne zwrócenie uwagi na to, w jakim celu go wypełniamy. Inne pola wypełnia się w formularzu, gdy wpisujemy do ewidencji nową działalność, a inaczej gdy dokonujemy zmiany wpisu lub wypisu z ewidencji. Zdarza się, że niestaranne wypełnienie pól oznaczonych symbolem * przyczynia się do powstawania tzw. czeskich błędów, co skutkuje np. zmianą właściciela firmy albo siedziby.

Polecamy: serwis Mała firma

Co więcej, gdy przejdziemy dalej do miejsca, w którym należy określić rodzaj prowadzonej działalności, istotne jest, aby wiedzieć jak został on oznaczony w Polskiej Klasyfikacji Działalności z roku 2007 i 2004, ponieważ oznaczenie to kategoryzuje rejestrowaną działalność. Trzeba podać 5-cio znakowy symbol przypisany do odpowiedniego rodzaju w celu określenia klasy działalności gospodarczej.

REKLAMA

Gdy wypełniamy wniosek na miejscu w urzędzie, można wesprzeć się zamieszczonym na tablicy wzorem druku oraz wykazem PKD. Natomiast dla przedsiębiorców, preferujących wirtualne rozwiązania, klasyfikację PKD można odnaleźć na ogólnodostępnych stronach internetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie – sprawdź załączniki

Oprócz podstawowego EDG-1 przedsiębiorca, wypełniający wniosek, otrzymuje w pakiecie wzory dodatkowych formularzy: EDG-MW, EDG-RD i EDG-RB. Brzmi przerażająco, ale wcale takie nie jest. Są to dodatkowe części wniosku EDG, które należy wypełnić w odpowiednich przypadkach.

Pierwszy z nich EDG-MW to tzw. dodatkowe miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Wypełnia go wnioskodawca, który prowadzi działalność w co najmniej dwóch miejscach. W przypadku EDG-RB, czyli informacji o rachunkach bankowych, wskazać należy numer rachunku bankowego działalności. Natomiast EDG-RD (rodzaj działalności) informuje o dodatkowych rodzajach działalności.

Na koniec – świadome wypełnienie wniosku

Ktoś by mógł zapytać, co jest trudnego w wypełnieniu wniosku. W zasadzie nic, ale zawsze może wkraść się mały błąd literowy (który może mieć bolesne konsekwencje formalne) albo niestarannie wpisana nazwa, którą urzędnik zinterpretuje inaczej niż zamierzał wnioskodawca. Dlatego warto sprawdzić to, co wpisaliśmy w formularzu nawet kilkakrotnie.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA