REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się skąd wziąć na nią pieniądze?

Barbara Jureczek
Aneta Wrona
Skąd wziąć pieniądze na rozkręcenie działalności?
Skąd wziąć pieniądze na rozkręcenie działalności?

REKLAMA

REKLAMA

Planowanie firmy zaczynamy najczęściej od wyszukania możliwych źródeł sfinansowania naszej przyszłej działalności. Osoba, która dopiero planuje rozpocząć działalność gospodarczą i nie ma w tym celu wystarczających środków własnych, może je pozyskać nie tylko przez zaciągnięcie kredytu bankowego, ale także przez pozyskanie dotacji unijnych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, czy też dotacji przyznawanych przez urzędy pracy.

Dotacje z urzędu pracy

REKLAMA

Jedynie osoby zarejestrowane jako bezrobotne mogą ubiegać się o przyznanie jednorazowych środków na podjęcie własnej działalności gospodarczej, poprzez skorzystanie z bezzwrotnego dofinansowania o charakterze dotacji z Funduszu Pracy (dalej „fundusz”), które przyznawane są przez urzędy pracy. Pomoc bezrobotnym na rozpoczęcie działalności gospodarczej udzielana jest m.in. na podstawie ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej „ustawa”, Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).

Starosta (prezydent miasta) może przyznać ze środków funduszu bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanego z podjęciem tej działalności.

Zobacz: Jak finansować małą firmę technologiczną - kredyt

Od 1 marca br. wzrosła kwota dotacji i obecnie można starać się o 19.450 zł – jest to o 800 zł więcej niż dotychczas. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby ubiegać się o dotację należy złożyć wniosek, który określać powinien:
- kwotę wnioskowanych środków,
- rodzaj działalności gospodarczej, którą bezrobotny zamierza podjąć;
- przewidywane efekty ekonomiczne prowadzenia działalności gospodarczej,
- kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności oraz źródła ich finansowania,
- szczegółową specyfikację i harmonogram zakupów w ramach wnioskowanych środków oraz
- rodzaj załączników, które należy dołączyć (np. niezbędnych zezwoleń, odbytych szkoleń).

Terminy naboru wniosków ogłaszane są na stronach internetowych urzędów pracy, obecnie w wielu urzędach kończy się pierwsza tura naboru.

Dotacje z UE

REKLAMA

Poza dotacjami z urzędów pracy, osoby planujące rozpocząć działalność gospodarczą mogą pozyskać bezzwrotną dotację aż do 40 tys. zł z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej „PO KL”)„Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”.

Konkursy ogłaszane są na bieżąco, a okres programowania PO KL będzie trwał aż do 2013 r. Środki można przeznaczyć na wydatki kluczowe i niezbędne w związku z uruchomieniem działalności gospodarczej w tym m. in. na zakup oraz leasing sprzętu rozumianego jako środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz pozostały sprzęt i wyposażenie (np. meble), jak również dostosowywanie budynków, pomieszczeń i miejsc pracy do podejmowanej działalności gospodarczej.

Aby uzyskać dotację, potrzebny jest przede wszystkim dobry pomysł na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Ponadto, nie można posiadać zarejestrowanej działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed przystąpieniem do projektu.

Z uwagi na ograniczoną objętość publikacji więcej niezbędnych informacji na temat warunków uczestnictwa w powyższych projektach i ubiegania się o przyznanie środków finansowych należy szukać na stronach internetowych podmiotów realizujących projekty dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz na stronach urzędów pracy.

Zobacz: Jak napisać studium wykonalności projektu starając się o fundusze UE

Barbara Jureczek
Aneta Wrona


M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Publikacja Kancelarii Prawnej M. Szulikowski i Partnerzy ma charakter wyłącznie informacyjny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA