REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać studium wykonalności projektu starając się o fundusze UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Studium wykonalności projektu.
Studium wykonalności projektu.

REKLAMA

REKLAMA

Pisanie Studium Wykonalności proponuję od przejrzenia wytycznych konkursowych. Każde działanie czy priorytet ma jakieś swoje charakterystyczne punkty Studium Wykonalności i kładzie nacisk na inne punkty.

Bywa i tak, że wniosek aplikacyjny nie wymaga pisania Studium Wykonalności i wystarczy biznes plan. Jeśli tak to wystarczy tylko poprawić – uzupełnić biznesplan pisany do instytucji finansowej. Jeśli jest to Studium Wykonalności to trzeba napisać je na bazie biznesplanu.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to bardzo istotne, ponieważ wszystkie dokumenty związane z projektem powinny być spójne. Dzięki spójności dokumentów unikniecie Państwo zamieszania i ewentualnych pomyłek i nie będzie trzeba pamiętać w którym dokumencie który punkt był „naciągany”. Bo nie oszukujmy się, ale jak znam życie to nie ma aplikacji o dotacje unijne która nie byłaby bardziej optymistyczna od rzeczywistych warunków.

Aby mieć pewność, że studium wykonalności spełni wszystkie wymagania konkursowe należy szczegółowo zapoznać się z wytycznymi konkursowymi co do tego dokumentu. Są one szczegółowo opisane w jednym z załączników do ogłoszenia o konkursie.

Zobacz: Kapitał na biznes - 8 sposobów na jego zdobycie

REKLAMA

Zazwyczaj załącznik ten na początku wymienia wszystkie punkty jakie powinny być opisane w Studium Wykonalności a następnie zawiera opis tego jaka treść powinna być w każdym z punktów zawarta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zasadzie rekomenduję aby te punkty potraktować jako spis treści a następnie uzupełniać je danymi i treścią.

Jeśli firma czuje się na siłach to może napisać Studium Wykonalności we własnym zakresie, natomiast jeżeli korzystają Państwo z usług firmy doradczej to napisanie Studium Wykonalności – w zależności od charakteru umowy jest w cenie usługi lub jest dodatkowo płatne.To trzeba ustalić na samym początku współpracy Beneficjenta z firmą konsultingową. Tak jak w biznesplanie tak i w Studium Wykonalności najwięcej uwagi należy poświęcić części finansowej.

Jeżeli potencjalny beneficjent samodzielnie sporządza dokument to polecam w całości przekazać dokument do sprawdzenia profesjonaliście bądź zlecić mu napisanie części finansowej. Równie ważną jak część finansowa jest opis wskaźników oraz opis metodologii ich liczenia.

Należy pamiętać, że jest to część punktowana. Tutaj nie ma ogólnych reguł ponieważ każdy projekt jest inny i każde działanie jest, więc nie ma złotych zasad na podstawie których da się napisać każdą część dotyczącą wskaźników. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest uważne przeczytanie wytycznych konkursowych znajdujących się w załącznikach.

Generalnie zawsze polecam uważne przeczytanie wszelkich zasad i wytycznych a później zabieranie się do konkretnych działań. Bo jeśli pierwsze zaczniemy działać a później czytać i sprawdzać co z tego co zrobiliśmy będzie rzeczywiście przydatne to może okazać,  że połowa naszych działań była zupełnie zbędna i tylko niepotrzebnie straciliśmy energię która przydałaby się w innych działaniach.

Zobacz: Finanse na start

Jeśli posiadamy już pewną wiedzę na temat Studiów Wykonalności i mając ich na swoim koncie kilka nie zwalnia to nas od czytania ze zrozumieniem zasad konkretnej Instytucji Wdrażającej, bo każda ma prawo mieć swoje szczególne wymagania podyktowane charakterem projektów. 

O Autorze

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA