REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligacje jako źródło kapitału inwestycyjnego

Jan Mazurek
Jan Mazurek
www.moneymarket.pl

REKLAMA

REKLAMA

Pozyskanie kapitału na nowe projekty inwestycyjne to przeważnie największy problem przedsiębiorstw w fazie rozwoju.

Niestety, postawa wielu banków wobec polskich przedsiębiorców nie zawsze jest zrozumiała i godna pochwały. Przykładem jest sytuacja firmy Impact Automotive Technologies z Pruszkowa, która uruchomiła w ubiegłym roku produkcję pojazdów o napędzie elektrycznym o nazwie SAM. Emisja obligacji korporacyjnych przeprowadzona za pośrednictwem Domu Inwestycyjnego Investors pozwoliła spółce na rozpoczęcie innowacyjnego projektu, którego banki nie rozumiały i odmówiły zgody na udzielenie kredytu.

REKLAMA

REKLAMA

Specjaliści z Investors przeprowadzili później kolejnych przedsiębiorców przez procedurę emisyjną obligacji, w wyniku czego ci pozyskali środki na rozwój. Przykładem jest, rozpoczęty w tym roku, wieloletni program emisji obligacji o łącznej wartości równej 50 mln zł dla giełdowej spółki Arteria.

Emisje obligacji są wygodnym sposobem pozyskania kapitału a także dywersyfikacji jego źródeł. Dotychczas nie cieszyły się na polskim rynku tak dużym zainteresowaniem, jak w krajach wysokorozwiniętych. Większość emisji miała charakter niepubliczny, co ograniczało ich wielkość. Przedsiębiorcy rzadko poszukiwali kapitału na rynku publicznym, co wynikało w znacznej mierze z braku odpowiedniego rynku pozwalającego na obrót tymi walorami.

Zobacz też: Finanse na start

Dziś ten problem mamy już za sobą, bowiem nowatorskie rozwiązanie w tym zakresie przedstawiła, kierowana przez Ludwika Sobolewskiego, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. W dniu 30 września 2009 roku rozpoczął działalność segment Giełdy o nazwie Catalyst. Jest to system autoryzacji i zorganizowanego obrotu dłużnymi instrumentami finansowymi, prowadzony przez Giełdę Papierów Wartościowych oraz spółkę BondSpot (dany MTS-CeTO).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na rynku Catalyst funkcjonują w jednym miejscu platformy obrotu regulowanego i Alternatywnego Systemu Obrotu (ASO), przeznaczone dla inwestorów detalicznych i hurtowych, dostosowane do potrzeb emitentów plasujących emisje o różnych wielkościach i różnych parametrach. Przedsięwzięcie to ma na celu stworzenie warunków rozwoju rynku nieskarbowych instrumentów dłużnych dla pozyskania finansowania, głównie przez przedsiębiorstwa oraz jednostki samorządu terytorialnego.

Autoryzacja emisji polega na wprowadzeniu podstawowych danych o obligacjach do systemu informacyjnego Giełdy. Nakłada to na emitenta pewne obowiązki informacyjne, jednak nie tak obszerne, jak w przypadku obrotu regulowanego na Giełdzie. Należy dodać, że o autoryzację emisji mogą ubiegać się nie tylko emitenci, którzy planują uplasowanie obligacji na Catalyst - mogą ją uzyskać również emitenci dla swych obligacji, którzy takiego zamiaru nie mają, a nawet ci, których obligacje nie zostały jeszcze zdematerializowane. Co daje więc przedsiębiorstwu autoryzacja Catalyst?

Okazuje się, że sporo. Uzyskanie autoryzacji jest sygnałem dla inwestorów oraz kontrahentów emitenta, że jest on podmiotem, w pewnym sensie publicznym, co dowodzi jego przejrzystości i odpowiedzialności wobec otoczenia rynkowego i biznesowego - wyrazem tego są realizowane obowiązki informacyjne. Uzyskanie autoryzacji dla obligacji jest przepustką do wprowadzenia ich do notowań na jednym z czterech rynków Catalyst.

Korzyści z notowań obligacji na rynku zorganizowanym, bez względu, czy jest to rynek regulowany, czy Alternatywny System Obrotu, są dla przedsiębiorstwa bezsporne. Najważniejsze to: zwiększenie wiarygodności i transparentności w oczach inwestorów, banków i kontrahentów, promocja marki firmy, łatwiejsze pozyskanie kapitału w przyszłości. Należy mieć również na względzie, że przedsiębiorstwo, które wyemituje obligacje a następnie uplasuje je na Catalyst ma większe szanse na sukces przyszłej emisji akcji oraz wejście na parkiet giełdowy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

REKLAMA

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA