REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznesplan - krok piąty – plan finansowy

Subskrybuj nas na Youtube
Biznesplan - plan finansowy
Biznesplan - plan finansowy

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnim krokiem w przygotowaniu biznesplanu, ale zarazem najważniejszym dającym kropkę nad i, to plan inwestycyjny firmy. Obejmuje informacje dotyczące: przychodów ze sprzedaży, kosztów, płynności finansowej i zapotrzebowania na środki pieniężne.

W poprzednich częściach biznesplanu przedsiębiorca dokonywał analizy jakościowej, natomiast na tym etapie musi ją przełożyć na analizę ilościową. Przedsiębiorca podaje w tej części całkowity koszt realizacji inwestycji i źródła jej finansowania. W analizie finansowej projektu należy zamieścić:

REKLAMA

  • założenia,
  • rachunek wyników (zysków i strat),
  • bilans,
  • przepływy środków pieniężnych.

Plan finansowy sporządzany jest na cały okres realizacji przedsięwzięcia – jeżeli biznesplan przewiduje pięć lat, to tak samo prognozy finansowe są sporządzane na każdy rok, niekiedy w rozbiciu na kwartały bądź miesiące. Jego autor powinien opracować go jak najbardziej szczegółowo, z dużym stopniem dokładności. Celem planu finansowego jest określenie wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa.

Porównaj: Co to jest biznesplan?

Założenia – w tej części autor biznesplanu prezentuje dane wejściowe, które są niezbędne do sporządzenia planu
finansowego, a w szczególności:

  • wydatki inwestycyjne w układzie miesięcznym uwzględniające kwoty i terminy,
  • źródła finansowania w układzie miesięcznym uwzględniające kwoty i terminy.

REKLAMA

Założenia powinny uwzględniać zmiany wynikające z sezonowości, jak również założenia planu techniczno-organizacyjnego i marketingowego, w całym analizowanym okresie. Założenia muszą być spójne i konkretne. Rachunek zysków i strat jest podstawowym dokumentem służącym do oceny efektywności finansowej, zwany inaczej rachunkiem wyników, wskazuje na oczekiwania przedsiębiorstwa odnośnie zysku bądź straty w prognozie finansowej. Powinien być oparty na realistycznych założeniach odnośnie wielkości sprzedaży i kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejność składników, jakie należy przedstawić w rachunku wyników jest zgodna z ustawą o rachunkowości. Ustawa ta daje możliwość prezentacji tego dokumentu w dwóch wariantach: porównawczym bądź kalkulacyjnym. Oba warianty rachunku zysków i strat ustalają wynik finansowy przedsiębiorstwa w zakresie:

  • działalności operacyjnej, czyli podstawowej działalności firmy,
  • działalności inwestycyjnej, jeżeli wystąpiły przychody lub koszty mające odzwierciedlenie w wyniku działalności gospodarczej firmy,
  • działalności finansowej, polegającej na poszukiwaniu różnorodnych źródeł finansowania.

Wariant kalkulacyjny jest stosowany przez duże przedsiębiorstwa. Dla małych i średnich przesiębiorstw przeznaczony
jest wariant porównawczy.

Bilans jest dokumentem zawierającym zestawienie, w ujęciu wartościowym, stanu majątku przedsiębiorstwa (aktywa) oraz źródeł jego finansowania (pasywa). Podstawowa zasada konstrukcji bilansu zakłada, że wartość wszystkich składników majątku będącego w dyspozycji firmy (aktywa) odpowiada sumie pasywów, czyli środków, za pomocą których zostały sfinansowane. W prognozie finansowej wskazuje się, jakie aktywa będą potrzebne i w jakiej wysokości, aby zrealizować założone przedsięwzięcie oraz w jaki sposób aktywa będą sfinansowane.

Polecamy Podatki

Plan przepływów finansowych (cash flow) to najważniejszy dokument finansowy opisujący planowane obroty/
przychody i wydatki na rok w przód (najlepiej na każdy miesiąc) a różnica między nimi stanowi cash flow, czyli ilość zasobów pieniężnych będących do dyspozycji przedsiębiorcy na dany moment. Informacja o przepływach finansowych pozwala zorientować się czy przedsiębiorca będzie w stanie np. spłacić pożyczkę. W odróżnieniu od rachunku wyników, w przepływach pieniężnych należy pokazać cały proces inwestycyjny, czyli np. wydatki na zakup środka transportu (nie uwzględniamy tu amortyzacji) oraz proces finansowy np. pozyskanie środków z przyznanego przez bank kredytu i późniejsze spłaty odsetek i rat kapitałowych. Dokument ten pomaga w odpowiednim czasie dostrzec problemy z przepływem środków finansowych zanim faktycznie wystąpią. Dokument ten odzwierciedla faktyczny ruch pieniędzy w firmie, pozwala ocenić
ile pieniędzy trzeba „włożyć” do firmy i ile uzyska firma z powrotem.

Przepływy finansowe to jedna z podstawowych informacji, pozwalająca na dokonanie oceny między innymi zdolności kredytowej firmy przez kredytodawcę.

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA