Biuro doradztwa prawnego – biznesplan
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Biura doradztwa prawnego zakładają często prawnicy zaraz po studiach. Ich celem jest nie tylko uzyskanie dochodów, ale także rozwój zawodowy. Trudno bowiem o uzyskanie satysfakcjonującej pracy w zawodzie, natomiast brak kontaktu z obsługą prawną przez dłuższy czas prowadzić może do zaniku kompetencji i zdezaktualizowania się wiedzy.
Biuro doradztwa prawnego, jak każda inna firma, musi jednak przede wszystkim uzyskiwać przychody odpowiednio duże, aby pokryć koszty swojego funkcjonowania i zapewnić godziwy zysk właścicielowi. Wbrew pozorom nie jest to zadanie proste na coraz bardziej konkurencyjnym rynku usług profesjonalnych. Warto w związku z tym, przed zaangażowaniem własnego czasu i kapitału w biuro, dokonać symulacji, dzięki którym decyzja o podjęciu tej działalności będzie bardziej świadoma.
REKLAMA
Biznesplan jest to - mówiąc najprościej - analiza opłacalności biznesu w pewnym okresie czasu. Właśnie dlatego banki żądają od potencjalnych kredytobiorców przekonywującego biznesplanu, którego realizacja uprawdopodobni, że przedsiębiorca będzie w stanie spłacać raty kredytu. Warto również sporządzić biznesplan na etapie planowania przedsięwzięcia gospodarczego, aby nabrać przekonania, czy warto angażować w określoną działalność swoje pieniądze. Bez względu na cel, w jakim biznesplan zostaje sporządzony, należy pamiętać, że jest to jedynie prognoza, której trafność zależy od wielu czynników, często niemożliwych do przewidzenia. W przypadku biura doradztwa prawnego na trafność biznesplanu składać się będą takie czynniki jak umiejętność dotarcia do klientów, konkurencja na rynku.
Zobacz także: Biuro doradztwa prawnego – pomysł na biznes
Zanim sporządzisz biznesplan
Zanim zaczniesz przelewać na papier swoje symulacje, warto zastanowić się nad celem, w jakim biznesplan ma zostać sporządzony. Jeśli wymaga tego bank lub inna instytucja, warto zorientować się, czy nie stawia on jakichś szczegółowych wymogów lub nie wymaga sporządzenia biznesplanu w przepisanej formie, np. na formularzu.
Dobry biznesplan
Biznesplan jest to prosta symulacja. Powinien więc być napisany jasno, zwięźle i realistycznie. Aby sporządzić dobry biznesplan, warto przyjrzeć się tym firmom, które już funkcjonują. Nie mając doświadczenia w prowadzeniu firmy łatwo bowiem przeoczyć niektóre koszty.
Logika
To co napisałeś, musi być ze sobą powiązane, spójne i logiczne. Warto w związku z tym przedłożyć taki biznesplan do krytycznej oceny znajomemu, który dokona krytycznej weryfikacji, aby wytknąć błędy. Wielu początkujących przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy np. z konieczności współpracy z księgową, uciążliwych obowiązków wobec Urzędu Skarbowego itd. Warto więc przedłożyć biznesplan osobie będącej przedsiębiorcą – praktykiem lub np. księgowemu.
Realizm
Dla większości firm nie mających jeszcze stałych klientów, pierwszych kilka miesięcy działalności to czas, w którym doskonalony jest warsztat pracy, sposób pozyskiwania klientów itd. Nie należy w związku z tym spodziewać się znacznych dochodów. Wiele biur doradztwa prawnego musiało zakończyć działalność, ponieważ nie były w stanie regulować wysokich czynszów. Myślę, że można zaryzykować tezę, że warunkiem przetrwania na rynku biura doradztwa prawnego jest pozyskanie odpowiedniej liczby klientów biznesowych, dzięki którym możliwe będzie pokrycie bieżących kosztów działalności. Biura doradztwa prawnego, nastawione wyłącznie na klienta z ulicy skazane są na wegetację.
Zobacz także: Jak reklamować biuro doradztwa prawnego?
Przykładowy biznesplan
Jan Nowak zamierza prowadzić biuro doradztwa prawnego pod firmą Jan Nowak Super Lex Kancelaria Doradztwa Prawnego. W ramach tejże działalności będzie udzielał porad prawnych, sporządzał umowy, pisma procesowe itd. Działalność prowadzona będzie w niewielkim biurze w centrum miasteczka. Za wynajęcie biura Jan Nowak płaci 600 zł. brutto.
Usługi można podzielić na:
- Udzielanie porad prawnych.
- Sporządzanie pism procesowych.
- Redagowanie umów.
- Prowadzenie obsługi prawnej firm.
Janowi Nowakowi udało się przekonać właścicieli firmy budowlanej, w której pracował dotychczas jako in house lawyer (prawnik wewnętrzny), żeby powierzyli mu obsługę prawną. Przekonały ich argumenty, że obsługa zewnętrzna może być tańsza niż zatrudnianie pracownika. Dzięki temu już na początkowym etapie prowadzenia działalności Jan Kowalski ma dużo pracy i pieniądze wystarczające do opłacenia najmu i składki na ZUS.
Rynek branżowy:
W miejscowości, w której Jan Kowalski działa, jest wiele kancelarii radcowskich i adwokackich. Oferują oni dość przystępne ceny usług. Mimo tego wielu przedsiębiorców nie korzysta z usług firm prawniczych.
Klienci:
Jan Kowalski kieruje swoją ofertę do osób prowadzących działalność na niewielką skalę, które dotychczas nie korzystały z usług prawników. Są to rzemieślnicy, sklepikarze i właściciele kamienic. Jan Kowalski liczy również na klientów nie prowadzących działalności gospodarczej. Wie jednak, że nie zapewnią oni firmie stałego źródła dochodów.
Zatrudnienie:
Jan Kowalski nie zamierza zatrudniać pracowników. Na obecnym etapie działalności jest to zbędne.
Planowane koszty początkowe:
Wyposażenie biura: 6000 zł (wystarczy na meble biurowe, urządzenie wielofunkcyjne i laptopa)
Strona internetowa: 1500 zł
Szyldy: 500 zł
Razem: 8000 zł
Koszty stałe:
Czynsz: 600 zł
Telefon: 100 zł
Księgowa: 250 zł
ZUS: 700 zł
Internet: 50 zł
Pozycjonowanie strony internetowej: 100 zł
Razem: 1800 zł
Reklama i marketing:
Jan Nowak będzie prowadził w lokalnej gazecie kącik porad prawnych. Poza tym stawia na Internet. Chce być przede wszystkim widoczny w sieci, aby dotrzeć również do klientów spoza miasteczka.
Analiza SWOT
Mocne strony | Słabe strony |
- Jan Nowak ma na starcie pierwszego, dochodowego klienta (byłego pracodawcę) - możliwość reklamowania swoich usług - możliwość korzystania z dobrej, darmowej reklamy (kącik porad prawnych w lokalnej gazecie) | - mniejsze możliwości działania niż w przypadku adwokatów i radców prawnych (ograniczenia w zakresie reprezentowania w sądzie) - wysokie koszty stałe - silna, bardziej doświadczona konkurencja. |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.