REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe – nowa procedura obowiązku sprawozdawczego w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprawozdania finansowe – nowa procedura obowiązku sprawozdawczego w 2018 r. /fot. Shutterstock
Sprawozdania finansowe – nowa procedura obowiązku sprawozdawczego w 2018 r. /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw wprowadza szereg nowelizacji w kilku aktach prawnych, m.in. Kodeksie Cywilnym, Kodeksie Postępowania Cywilnego, ustawie o rachunkowości. Jedna z wprowadzonych zmian dotyczy składania przez przedsiębiorców sprawozdań finansowych. Jest to zmiana o tyle istotna, że łączy się ze zmianą formy wypełniania obowiązku sprawozdawczego z papierowej na elektroniczną poprzez wykorzystanie systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości, a tym samym wprowadza obowiązek posługiwania się przez przedsiębiorców kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Istotne jest również to, że złożenie dokumentów finansowych traci status postępowania sądowego, a staje się czynnością materialno-techniczną. Zmiana obowiązuje już od 15 marca 2018 r.

Kto zgłasza sprawozdanie finansowe

Zgodnie z Ustawą, zgłoszenie dokumentów finansowych musi zostać podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP przez co najmniej jedną osobę fizyczną, której PESEL jest ujawniony w rejestrze, wpisaną jako członek organu uprawnionego do reprezentowania, wspólnik uprawniony do reprezentowania spółki osobowej, syndyk albo likwidator. Jeżeli wspólnikiem uprawnionym do reprezentowania spółki osobowej nie jest osoba fizyczna, zgłoszenie podpisuje co najmniej jedna osoba fizyczna, której PESEL jest ujawniony w rejestrze, wpisana jako członek organu uprawnionego do reprezentowania, syndyk, likwidator wspólnika albo wspólnik uprawniony do reprezentowania spółki osobowej będącej wspólnikiem. System teleinformatyczny będzie automatycznie weryfikował ww. dane. W związku z powyższym wydaje się, że nie będzie można ustanowić pełnomocnika do dokonania czynności złożenia dokumentów finansowych do repozytorium dokumentów finansowych z powodu braku możliwości jego weryfikacji przez system.

REKLAMA

Osoba podpisująca zgłoszenie będzie musiała złożyć oświadczenie, że przedstawione dokumenty finansowe spełniają wymogi ustawy o rachunkowości.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Repozytorium dokumentów finansowych zamiast sądu

REKLAMA

Za pośrednictwem systemu teleinformatycznego sprawozdania finansowe trafią do repozytorium dokumentów finansowych. Szczegółowa instrukcja obsługi procesu składania sprawozdań finansowych i innych dokumentów finansowych do repozytorium dokumentów finansowych znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.

Przyjęcie dokumentów generować będzie automatyczny wpis wzmianki do rejestru przedsiębiorców. Brak będzie zatem udziału sądu, czyli czynnika ludzkiego, w postępowaniu o wpis wzmianki, a zatem i wstępnej kontroli składanych dokumentów. Wpis będzie potwierdzał jedynie wypełnienie obowiązku sprawozdawczego czyli fakt złożenia sprawozdania finansowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku negatywnej weryfikacji, wnioskodawca będzie mógł złożyć dokumenty finansowe wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wraz z wnioskiem o wpis w rejestrze przedsiębiorców wzmianek albo z wnioskiem o przyjęcie tych dokumentów do repozytorium dokumentów finansowych.

W związku z powyższymi zmianami, sprawozdań finansowych nie będzie można zgłosić na dotychczas wykorzystywanych do tego celu formularzach.

Zobacz: Prawo dla firm

Postępowanie o stwierdzenie niedopuszczalności przyjęcia dokumentów do repozytorium dokumentów finansowych

Nowelizacja przewiduje możliwość kontroli przez sąd dokumentów finansowych już złożonych. W przypadku powzięcia przez sąd informacji, że złożona dokumentacja jest wadliwa, będzie mógł on wszcząć postępowanie o wykreślenie danych niedopuszczalnych – czyli wzmianki. Jednocześnie, wszczęte zostanie postępowanie o stwierdzenie niedopuszczalności przyjęcia do repozytorium danych dokumentów – czyli anulowanie czynności materialno-technicznej. W konsekwencji, wadliwe dokumenty finansowe zostaną usunięte.

Obsługa systemu i okres przejściowy

REKLAMA

Zgodnie z zapewnieniem Ustawodawcy, obsługa systemu teleinformatycznego służącemu składaniu wniosków do rejestru przedsiębiorców powinna być w miarę łatwa. Formularze elektroniczne będą intuicyjne i niejako prowadzące za rękę przy ich wypełnianiu, przede wszystkim z powodu tego, że system wykrywać będzie pola niewypełnione i proponować możliwość wyboru z listy sposobu wypełnienia danego pola. Jak czytamy w uzasadnieniu: „Oczywiście przy pierwszym skorzystaniu z systemu mogą pojawić się pewne trudności, jednak nie powinny być one większe niż przy zapoznaniu się z nowym smartfonem. Biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość społeczeństwa korzysta z nowoczesnych technologii, opanowanie sposobu działania systemu teleinformatycznego nie powinno nastręczać większych trudności.”

W praktyce, problemem może się okazać sytuacja, w której system teleinformatyczny z przyczyn technicznych przestaje działać, a konieczność złożenia wniosku ograniczona jest terminem. Sprawność działania systemu zostanie przetestowana w okresie przejściowym zaproponowanym przez ustawodawcę, który trwa od 15 marca 2018 r. do 30 września 2018 r., podczas którego przedsiębiorcy będą mogli sporządzić dokumenty finansowe tradycyjnie a następnie, po ich podpisaniu zeskanować je, tworząc elektroniczną kopię i w tej formie złożyć dokumenty do repozytorium.

Zobacz: Finanse

Dobrą informacją jest to, że złożenie sprawozdań finansowych za pomocą systemu teleinformatycznego będzie bezpłatne, czyli nie będzie generować konieczności uiszczania opłaty sądowej ani opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

W związku ze zmianami, każdy będzie miał prawo do przeglądania repozytorium dokumentów finansowych za pośrednictwem ogólnodostępnych sieci informatycznych bez konieczności wizyty w sądzie.

Autor: Katarzyna Kostoń, adwokat w kancelarii GSW Legal

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA