REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe – nowa procedura obowiązku sprawozdawczego w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprawozdania finansowe – nowa procedura obowiązku sprawozdawczego w 2018 r. /fot. Shutterstock
Sprawozdania finansowe – nowa procedura obowiązku sprawozdawczego w 2018 r. /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw wprowadza szereg nowelizacji w kilku aktach prawnych, m.in. Kodeksie Cywilnym, Kodeksie Postępowania Cywilnego, ustawie o rachunkowości. Jedna z wprowadzonych zmian dotyczy składania przez przedsiębiorców sprawozdań finansowych. Jest to zmiana o tyle istotna, że łączy się ze zmianą formy wypełniania obowiązku sprawozdawczego z papierowej na elektroniczną poprzez wykorzystanie systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości, a tym samym wprowadza obowiązek posługiwania się przez przedsiębiorców kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Istotne jest również to, że złożenie dokumentów finansowych traci status postępowania sądowego, a staje się czynnością materialno-techniczną. Zmiana obowiązuje już od 15 marca 2018 r.

Kto zgłasza sprawozdanie finansowe

Zgodnie z Ustawą, zgłoszenie dokumentów finansowych musi zostać podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP przez co najmniej jedną osobę fizyczną, której PESEL jest ujawniony w rejestrze, wpisaną jako członek organu uprawnionego do reprezentowania, wspólnik uprawniony do reprezentowania spółki osobowej, syndyk albo likwidator. Jeżeli wspólnikiem uprawnionym do reprezentowania spółki osobowej nie jest osoba fizyczna, zgłoszenie podpisuje co najmniej jedna osoba fizyczna, której PESEL jest ujawniony w rejestrze, wpisana jako członek organu uprawnionego do reprezentowania, syndyk, likwidator wspólnika albo wspólnik uprawniony do reprezentowania spółki osobowej będącej wspólnikiem. System teleinformatyczny będzie automatycznie weryfikował ww. dane. W związku z powyższym wydaje się, że nie będzie można ustanowić pełnomocnika do dokonania czynności złożenia dokumentów finansowych do repozytorium dokumentów finansowych z powodu braku możliwości jego weryfikacji przez system.

REKLAMA

REKLAMA

Osoba podpisująca zgłoszenie będzie musiała złożyć oświadczenie, że przedstawione dokumenty finansowe spełniają wymogi ustawy o rachunkowości.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Repozytorium dokumentów finansowych zamiast sądu

Za pośrednictwem systemu teleinformatycznego sprawozdania finansowe trafią do repozytorium dokumentów finansowych. Szczegółowa instrukcja obsługi procesu składania sprawozdań finansowych i innych dokumentów finansowych do repozytorium dokumentów finansowych znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.

REKLAMA

Przyjęcie dokumentów generować będzie automatyczny wpis wzmianki do rejestru przedsiębiorców. Brak będzie zatem udziału sądu, czyli czynnika ludzkiego, w postępowaniu o wpis wzmianki, a zatem i wstępnej kontroli składanych dokumentów. Wpis będzie potwierdzał jedynie wypełnienie obowiązku sprawozdawczego czyli fakt złożenia sprawozdania finansowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku negatywnej weryfikacji, wnioskodawca będzie mógł złożyć dokumenty finansowe wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wraz z wnioskiem o wpis w rejestrze przedsiębiorców wzmianek albo z wnioskiem o przyjęcie tych dokumentów do repozytorium dokumentów finansowych.

W związku z powyższymi zmianami, sprawozdań finansowych nie będzie można zgłosić na dotychczas wykorzystywanych do tego celu formularzach.

Zobacz: Prawo dla firm

Postępowanie o stwierdzenie niedopuszczalności przyjęcia dokumentów do repozytorium dokumentów finansowych

Nowelizacja przewiduje możliwość kontroli przez sąd dokumentów finansowych już złożonych. W przypadku powzięcia przez sąd informacji, że złożona dokumentacja jest wadliwa, będzie mógł on wszcząć postępowanie o wykreślenie danych niedopuszczalnych – czyli wzmianki. Jednocześnie, wszczęte zostanie postępowanie o stwierdzenie niedopuszczalności przyjęcia do repozytorium danych dokumentów – czyli anulowanie czynności materialno-technicznej. W konsekwencji, wadliwe dokumenty finansowe zostaną usunięte.

Obsługa systemu i okres przejściowy

Zgodnie z zapewnieniem Ustawodawcy, obsługa systemu teleinformatycznego służącemu składaniu wniosków do rejestru przedsiębiorców powinna być w miarę łatwa. Formularze elektroniczne będą intuicyjne i niejako prowadzące za rękę przy ich wypełnianiu, przede wszystkim z powodu tego, że system wykrywać będzie pola niewypełnione i proponować możliwość wyboru z listy sposobu wypełnienia danego pola. Jak czytamy w uzasadnieniu: „Oczywiście przy pierwszym skorzystaniu z systemu mogą pojawić się pewne trudności, jednak nie powinny być one większe niż przy zapoznaniu się z nowym smartfonem. Biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość społeczeństwa korzysta z nowoczesnych technologii, opanowanie sposobu działania systemu teleinformatycznego nie powinno nastręczać większych trudności.”

W praktyce, problemem może się okazać sytuacja, w której system teleinformatyczny z przyczyn technicznych przestaje działać, a konieczność złożenia wniosku ograniczona jest terminem. Sprawność działania systemu zostanie przetestowana w okresie przejściowym zaproponowanym przez ustawodawcę, który trwa od 15 marca 2018 r. do 30 września 2018 r., podczas którego przedsiębiorcy będą mogli sporządzić dokumenty finansowe tradycyjnie a następnie, po ich podpisaniu zeskanować je, tworząc elektroniczną kopię i w tej formie złożyć dokumenty do repozytorium.

Zobacz: Finanse

Dobrą informacją jest to, że złożenie sprawozdań finansowych za pomocą systemu teleinformatycznego będzie bezpłatne, czyli nie będzie generować konieczności uiszczania opłaty sądowej ani opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

W związku ze zmianami, każdy będzie miał prawo do przeglądania repozytorium dokumentów finansowych za pośrednictwem ogólnodostępnych sieci informatycznych bez konieczności wizyty w sądzie.

Autor: Katarzyna Kostoń, adwokat w kancelarii GSW Legal

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA