REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać organizatorem turystyki w 2017 r.?

Elżbieta Chojnowska
Jak zostać organizatorem turystyki?/ fot. Fotolia
Jak zostać organizatorem turystyki?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organizowanie wycieczek, świadczenie usług hotelarskich i praca jako przewodnik to działalność regulowana. Dlatego też przed rozpoczęciem wykonywania tych usług konieczne jest uzyskanie wypisu do odpowiedniego rejestru i spełnienie ustawowych wymogów.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy o usługach turystycznych organizatorem turystyki jest przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną.

REKLAMA

W celu uzyskania statusu przedsiębiorcy musimy złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji  i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) we właściwym urzędzie miasta.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 omawianej ustawy impreza turystyczna to co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną. Mogą obejmować nocleg, trwać ponad 24 godziny oraz przewidywać zmianę miejsca pobytu.

Zobacz tez: Zakładam firmę

Rejestracja w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych

Po uzyskaniu statusu przedsiębiorcy kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek musi zawierać:

  • firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną – adres zamieszkania;
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  • określenie przedmiotu działalności;
  • określenie zasięgu terytorialnego wykonywanej działalności (obszar kraju, kraje europejskie lub kraje pozaeuropejskie);
  • wskazanie głównego miejsca wykonywania działalności;
  • oświadczenie o zgodności z prawdą danych zawartych we wniosku.

REKLAMA

Pierwszym z obowiązków ustawowych przyszłego organizatora turystyki jest zawarcie umowy gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia na rzecz klientów. Umowa zawierana jest w celu zapewnienia klientom zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności przedsiębiorcy. Alternatywą dla zawarcia umów jest przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy. W takim wypadku do wniosku należy załączyć oświadczenie:

„Oświadczam, że imprezy turystyczne będę świadczył wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a wszelkie wpłaty klientów tytułem wynagrodzenia za wykonane usługi będę przyjmował wyłącznie na rachunek powierniczy.”

W sytuacja podpisania powyżej wskazanych umów należy również załączyć do wniosku ich oryginały.

Decyzję w sprawie wpisu do rejestru wydaje marszałek województwa. Przysługuje od niej odwołanie do ministra sportu i turystyki za pośrednictwem organu pierwszej instancji.

Dokonanie wpisu do Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych jest czynnością urzędową, od której obowiązkowo trzeba uiścić opłatę skarbową w wysokości 514 zł. W związku z tym, dowód dokonania tej opłaty należy załączyć do wniosku.

Zobacz serwis: Ubezpieczenia turystyczne

Obowiązki zarejestrowanego organizatora turystyki

Po uzyskaniu wpisu organizator turystyki zobowiązany jest do:

  • dokonywania wpłat składki w należnej wysokości do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG);
  • prowadzenia wykazu zawartych umów;
  • składania do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego deklaracji, zawierających wyliczenie wysokości należnej składki do TFG.

Jak wynika z przepisów ustawy o usługach turystycznych i wydanego na jej podstawie rozporządzenia składka do TFG jest opłatą comiesięczną, zróżnicowaną ze względu na miejsce imprezy turystycznej i rodzaj zapewnianego środka transportu.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Wysokości składek za imprezy turystyczne odbywające się na terytorium:

  • państw europejskich i pozaeuropejskich z wykorzystaniem transportu lotniczego w ramach przewozu czarterowego, z wyłączeniem ostatniego punktu, to 15 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy;
  • państw pozaeuropejskich z wykorzystaniem innego środka transportu niż transport lotniczy w ramach przewozu czarterowego to 13 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy;
  • państw europejskich z wykorzystaniem innego środka transportu niż transport lotniczy w ramach przewozu czarterowego, z wyłączeniem ostatniego punktu, to 10 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy;
  • krajów mających lądową granicę z Polską, a w przypadku Federacji Rosyjskiej w obrębie obszaru obwodu kaliningradzkiego, a także za imprezy turystyczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imprezy zagranicznej turystyki przyjazdowej – 0 zł od każdego klienta z tytułu zawartej umowy.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. 2016 r., poz. 1334)
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2016, poz. 1827)
  3. Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 21 listopada 2016 r. w sprawie wysokości składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (Dz. U. 2016, poz. 1900)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA