REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Startupowcu, nie popełniaj moich błędów! Czego żałują prezesi?

Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
Startupowcu, nie popełniaj moich błędów! Czego żałują prezesi? /Fot. Fotolia
Startupowcu, nie popełniaj moich błędów! Czego żałują prezesi? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości dobiegł końca. Z tej okazji w blisko 160 krajach na świecie,w tym także w Polsce, odbywały się darmowe warsztaty i prezentacje dedykowane młodym przedsiębiorcom oraz tym, którzy dopiero myślą o założeniu własnego biznesu. W ramach podsumowania poprosiliśmy dwóch właścicieli dużych spółek technologicznych o stworzenie dekalogu startupowicza.
  1. KEEP CALM AND DO YOUR RESEARCH
    Pamiętaj, że tworzysz produkt dla użytkowników i to od nich powinieneś zacząć – poznaj ich potrzeby oraz oczekiwania i to na nich bazuj, projektując swoją usługę. Nie działaj intuicyjnie, nie strzelaj ślepakami. Biznes to nie loteria, a Ty masz ograniczoną liczbę prób. Rozpoznanie potrzeb rynku i odbiorców jest punktem wyjścia każdego biznesu, który odniósł sukces.
  2. ZNAJDŹ LUDZI, KTÓRZY ZA TOBĄ PÓJDĄ
    Dobrze dobrany, lojalny zespół, który zna swoje słabe i mocne strony to klucz do sukcesu. Efektywność zespołu mierzy się nie tylko twardymi kompetencjami, ale także tym, jak dobrze znają swoje możliwości, czy potrafią się uzupełniać i zmierzać do wspólnego celu. Dobrze uformowany zespół oznacza nie tylko wysokie kompetencje i efektywność, ale też lojalność oraz dobrą atmosferę w pracy.
  3. WYBIERZ MODEL BIZNESOWY
    Wybierz właściwy model biznesowy - projekt, który ma odnieść sukces musi być skalowalny. Zdecyduj, jak będziesz zarabiał, jaki model biznesowy najlepiej pasuje do Twojej działalności. Nie bój się skorzystać z rad bardziej doświadczonych przedsiębiorców czy aniołów biznesu. Oni też kiedyś zaczynali tak jak Ty. Dziś, będąc po drugiej stronie, chętnie udzielają rad, wspierają a także inwestują w młode, rokujące biznesy.
  4. NIE PODDAWAJ SIĘ
    Nie poddawaj się zbyt łatwo. To bardzo częste wśród młodych przedsiębiorców niezależnie, czy tworzą biznesy w Dolinie Krzemowej czy Wschodniej Europie. Startupowicze często nie są gotowi na długotrwałe zaangażowania w projekt, oczekując efektów już po kilku miesiącach. Jeśli jesteś na tym etapie – usiądź, weź kilka głębszych oddechów i uzbrój się w cierpliwość.
  5. TY I WSPÓLNIK TO JEDNA DRUŻYNA
    Znajdź wspólnika lub partnera, który będzie uzupełniał Twoje kompetencje. Jesteście jedną drużyną, gracie do jednaj bramki. Tu nie ma miejsca na pomyłkę ani strach przed kolejnymi wyzwaniami. Wzajemna inspiracja, wsparcie i uzupełnianie to kluczowe czynniki sukcesu.
  6. BUDUJ BIZNES ŚWIADOMIE OD SAMEGO POCZĄTKU
    Musisz poświęcić czas, by stworzyć solidny Business Model Canvas, czyli szablon modelu biznesowego. W skrócie musisz opisać swoją drogę biznesową, cele i metody jak je osiągnąć. Opracowany przez Alexa Osterwaldera i zaprezentowany w książce „Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera” szablon stał się w świecie startupów wręcz synonimem opracowywania modelu biznesowego. Według Alexa na model biznesowy składa się 9 podstawowych obszarów, które wpisują się w proces zarabiania przez organizację pieniędzy. Dotyczą one 4 głównych dziedzin w działalności biznesowej: klienta, oferty, infrastruktury oraz finansów. Obszary te można zaprezentować w formie jednej kartki (kanwy) podzielonej na odpowiadające im pola.
  7. RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT, CZYLI P&L
    To rodzaj  sprawozdania finansowego, które zawiera podsumowanie przychodów, kosztów i wydatków poniesionych w danym okresie czasu, zwykle kwartału lub roku podatkowego. Raporty te zawierają informacje o możliwościach firmy i to w nich znajdziesz odpowiedź jak „manewrować” budżetem - wygenerować zysk poprzez zwiększenie przychodów, zmniejszenie kosztów, albo jedno i drugie. Warto poświęcić czas na przygotowanie i analizę takich dokumentów.
  8. GO GLOBAL!
    Skaluj swój biznes i planuj  globalnie. Wiele osób w ciągu ostatniego roku poruszało ten temat – Polska z jednej strony jest dość duża, aby tutaj budować biznes, wielu startupowców skupia się głównie na tym rynku i nie skaluje się globalnie lub nie robi tego od razu. Myślę, że trzeba czerpać wzorce z Finów i Szwedów, którzy mają mniejsze rynki, na których się nie skupiają, dlatego donoszą globalne sukcesy.
  9. PO CO TO ROBISZ?
    Świadomość celów, jakiekolwiek by one nie były, pomaga w podejmowaniu właściwych decyzji. Wyjście na giełdę?  Bycie prezesem roku? Gotówka na spełnianie własnych marzeń? Każdy ma coś, co go motywuje i leży ponad biznesem. Dąż do tego, sięgaj po to i codziennie pamiętaj, dlaczego zacząłeś.
  10. NIC NIE TRWA WIECZNIE
    Masz w sobie pokorę? Jeśli tak, to dobrze, bo nic nie trwa wiecznie. Każdy biznes kiedyś się kończy. Co wtedy zrobisz? Zastanów się nad już teraz, może to wpłynie na styl narządzanie lub decyzje biznesowe, które podejmiesz w najbliższym czasie.

Dmytro Voloshyn - współzałożyciel i CTO globalnej platformy edukacyjnej Preply.com, absolwent programu Techstars Berlin. Preply to globalna platforma korepetycji stworzona w Kijowie, wspierana przez dwóch polskich aniołów biznesu: Mariusza Gralewskiego (DocPlanner, Polska), Przemysława Gacka (Grupa Pracuj, Polska).

REKLAMA

REKLAMA

Marek Wylon - założyciel i właściciel jednej z największych polskich firm tworzących gry – GameDesire. Przygodę z branżą gier zaczynał pod koniec lat 90-tych, kiedy tworzył aplikacje na zlecenie dużych polskich serwisów. W 2004 założył własną, rodzinną firmę oraz stworzył platformę z grami online www.gamedesire.com, z której dziś korzystają miliony użytkowników na całym świecie. W marcu 2015 r. sfinalizował rozmowy z funduszem inwestycyjnym MCI Tech pozyskując dofinansowanie na rozwój kolejnych produktów

Polecamy: Firma 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA