Lepsza ochrona klientów firm ubezpieczeniowych od stycznia 2016 r.
REKLAMA
REKLAMA
Przyjęty przez rząd projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej zawiera przepisy o charakterze prokonsumenckim, które powinny poprawić i wzmocnić sytuację osób ubezpieczonych. Dotyczy to obszarów, w których Komisja Nadzoru Finansowego, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzecznik ubezpieczonych dostrzegają największe zagrożenia dla konsumentów.
REKLAMA
Zobacz: Co to jest umowa przedwstępna?
Projekt ustawy stanowi odpowiedź na nieuczciwą sprzedaż tzw. polisolokat. Wprowadza możliwość odstąpienia od umowy w rok po jej zawarciu, ogranicza wysokość opłaty za likwidację polisy przed ustalonym terminem. Wzmacnia pozycję rzecznika ubezpieczonych, wprowadzając m.in. mediację obowiązkową dla zakładu ubezpieczeń, a także wprowadza wymóg analizy potrzeb i możliwości klienta oraz zapewnienia mu szerokiej i rzetelnej informacji.
Zobacz też: O czym pamiętać stosując wzorzec umowy?
W projekcie ustawy zwiększono również uprawnienia Komisji Nadzoru Finansowego. Wprowadzono m.in. możliwość kontroli oddziału zagranicznego zakładu ubezpieczeń i reasekuracji przez KNF.
Przewidziano również wdrożenie dyrektywy „Wypłacalność II” w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Przyniesie to znaczące korzyści społeczno-gospodarcze. Przede wszystkim zmniejszy się prawdopodobieństwo niewypłacalności zakładów, zwiększy ich konkurencyjność, co powinno przełożyć się na wyższą jakość świadczonych usług, obniżenie opłat oraz większą transparentność i lepszą ocenę ryzyka.
Zobacz: Kiedy grozi wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego
Nowa ustawa powinna wejść w życie z początkiem 2016 r.
Źródło: premier.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.