Łatwiejsza e-korespondencja z urzędem
REKLAMA
Co to jest e-korespondencja
Tzw. e-korespondencja rozpoczyna się już przez sam fakt wysłania pisma na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP) urzędu. Niepotrzebna jest żadna dodatkowa zgoda na taki rodzaj komunikacji. E-dokument jest równy papierowemu. Nie należy jednak mylić wysłania pisma na ESP z wysłaniem zwykłego maila. W większości przypadków nasza korespondencja z urzędem powinna być odpowiednio uwierzytelniona (np. przez tzw. profil zaufany).
REKLAMA
Jak korespondować z urzędem przez internet
Pierwszym krokiem powinno być założenie profilu zaufanego. Jest to podpis elektroniczny, który pozwala potwierdzić naszą tożsamość w kontaktach online z urzędem. Mając taki profil, możemy korzystać z usług Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Jak założyć profil zaufany
Profil zaufany zakłada się na platformie ePUAP. Jest on bezpłatny. Aby posługiwać się profilem zaufanym, wystarczy tylko raz potwierdzić go w urzędzie. Można to też zrobić w wybranych placówkach Poczty Polskiej lub bankach.
Łatwiejsza e-korespondencja
Nowe przepisy wprowadzają wiele zmian, dzięki którym e-korespondencja będzie łatwiejsza. M.in.:
1. Jeśli zdecydujemy się komunikować z urzędem elektronicznie, to cała sprawa będzie załatwiona bez użycia papieru.
2. Nadal obowiązywać będzie zasada 2 awiz (zawiadomień). Oba będą jednak wysyłane elektronicznie.
3. Możliwe będzie zapoznanie się z przesyłką nawet po upływie 14 dni od uznania dostarczenia. Takie udogodnienie nie jest możliwe w przypadku papierowej korespondencji.
Łatwiejszy kontakt z urzędami
Nowe przepisy nakładają na urzędy pewne obowiązki, które mają ułatwić e-korespondencję. Chodzi m.in. o jednolite skrzynki pocztowe i wzory pism.
Rewolucja w rozliczaniu podatków
Źródło: premier.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA