REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnica handlowa skuteczniej chroniona w UE

REKLAMA

Unia Europejska chce wprowadzić nowe przepisy zwiększające ochronę tajemnicy handlowej przedsiębiorstw. Chodzi o zapobieganie nadmiernym kradzieżom poufnych informacji wykorzystywanych niezgodnie z celem.

Tajemnice handlowe – czyli informacje, które firmy pragną zachować tylko dla siebie, jak np. algorytm wyszukiwania Google albo receptury perfum – mogłyby uzyskać lepszą ochronę dzięki nowym przepisom zaproponowanym przez Komisję Europejską.

REKLAMA

Skorzystają z nich przedsiębiorstwa, które odnoszą straty z powodu kradzieży lub niewłaściwego wykorzystania poufnych informacji handlowych.

Wniosek Komisji ma na celu ułatwienie sądom krajowym prowadzenia postępowań w takich przypadkach, a ofiarom kradzieży tajemnic handlowych możliwości uzyskania odszkodowania. Nowe przepisy zawierają również definicję pojęcia „tajemnicy handlowej”.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Kradzież informacji

REKLAMA

Według najnowszych badań w ciągu ostatniej dekady jedna piąta przedsiębiorstw doświadczyła próby kradzieży tajemnic handlowych. Liczba ta ciągle rośnie. Czynniki powodujące taką sytuację to m.in. coraz bardziej zażarta konkurencja na rynkach światowych i coraz szersze wykorzystanie technologii cyfrowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tajemnica handlowa różni się od patentów i praw własności intelektualnej, do których należą prawa autorskie i znaki handlowe, tym, że chronione nią informacje nie stanowią wyłącznej własności. W ramach konkurowania ze sobą różne przedsiębiorstwa mogą (i często z tej możliwości korzystają) tworzyć podobne produkty i podobne rozwiązania. Jednakże podmiot posiadający dana tajemnicę handlową będzie miał nad resztą tę przewagę, że dany produkt lub rozwiązanie stworzył jako pierwszy.

Ochrona prawna tajemnicy handlowej przybiera różne formy w różnych państwach Unii Europejskiej – w niektórych krajach w ogóle nie ma przepisów w tym zakresie – przez co ofiarom trudno jest szukać pomocy w sądach. Pokrzywdzeni często nie rozumieją, w jaki sposób funkcjonują przepisy w innym kraju UE.

Bezpieczna współpraca

Problem wykradania tajemnic handlowych stanowi przeszkodę we współpracy międzynarodowej, hamuje również innowacyjność, ponieważ kreatywne rozwiązania firm lub wyniki ich badań nie są chronione w odpowiedni sposób. Szczególnie narażone na straty z tego powodu są małe przedsiębiorstwa. Ze względu na wysokie koszty ochrony patentowej w znacznie większym stopniu polegają one na utrzymaniu w tajemnicy poufnych informacji handlowych.

Wniosek Komisji Europejskiej ma na celu stworzenie bezpieczniejszego środowiska, w którym przedsiębiorstwa będą mogły bez obaw tworzyć informacje i je rozpowszechniać.

Zostanie on teraz przesłany do oceny przez Radę Ministrów oraz Parlament Europejski.

Zobacz również: Przedsiębiorcy unikają płacenia podatków

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA