REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnica handlowa skuteczniej chroniona w UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Unia Europejska chce wprowadzić nowe przepisy zwiększające ochronę tajemnicy handlowej przedsiębiorstw. Chodzi o zapobieganie nadmiernym kradzieżom poufnych informacji wykorzystywanych niezgodnie z celem.

Tajemnice handlowe – czyli informacje, które firmy pragną zachować tylko dla siebie, jak np. algorytm wyszukiwania Google albo receptury perfum – mogłyby uzyskać lepszą ochronę dzięki nowym przepisom zaproponowanym przez Komisję Europejską.

REKLAMA

REKLAMA

Skorzystają z nich przedsiębiorstwa, które odnoszą straty z powodu kradzieży lub niewłaściwego wykorzystania poufnych informacji handlowych.

Wniosek Komisji ma na celu ułatwienie sądom krajowym prowadzenia postępowań w takich przypadkach, a ofiarom kradzieży tajemnic handlowych możliwości uzyskania odszkodowania. Nowe przepisy zawierają również definicję pojęcia „tajemnicy handlowej”.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

REKLAMA

Kradzież informacji

Według najnowszych badań w ciągu ostatniej dekady jedna piąta przedsiębiorstw doświadczyła próby kradzieży tajemnic handlowych. Liczba ta ciągle rośnie. Czynniki powodujące taką sytuację to m.in. coraz bardziej zażarta konkurencja na rynkach światowych i coraz szersze wykorzystanie technologii cyfrowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tajemnica handlowa różni się od patentów i praw własności intelektualnej, do których należą prawa autorskie i znaki handlowe, tym, że chronione nią informacje nie stanowią wyłącznej własności. W ramach konkurowania ze sobą różne przedsiębiorstwa mogą (i często z tej możliwości korzystają) tworzyć podobne produkty i podobne rozwiązania. Jednakże podmiot posiadający dana tajemnicę handlową będzie miał nad resztą tę przewagę, że dany produkt lub rozwiązanie stworzył jako pierwszy.

Ochrona prawna tajemnicy handlowej przybiera różne formy w różnych państwach Unii Europejskiej – w niektórych krajach w ogóle nie ma przepisów w tym zakresie – przez co ofiarom trudno jest szukać pomocy w sądach. Pokrzywdzeni często nie rozumieją, w jaki sposób funkcjonują przepisy w innym kraju UE.

Bezpieczna współpraca

Problem wykradania tajemnic handlowych stanowi przeszkodę we współpracy międzynarodowej, hamuje również innowacyjność, ponieważ kreatywne rozwiązania firm lub wyniki ich badań nie są chronione w odpowiedni sposób. Szczególnie narażone na straty z tego powodu są małe przedsiębiorstwa. Ze względu na wysokie koszty ochrony patentowej w znacznie większym stopniu polegają one na utrzymaniu w tajemnicy poufnych informacji handlowych.

Wniosek Komisji Europejskiej ma na celu stworzenie bezpieczniejszego środowiska, w którym przedsiębiorstwa będą mogły bez obaw tworzyć informacje i je rozpowszechniać.

Zostanie on teraz przesłany do oceny przez Radę Ministrów oraz Parlament Europejski.

Zobacz również: Przedsiębiorcy unikają płacenia podatków

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA