REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko w wydatkach na hotele, restauracje i catering Polacy nie oszczędzają. Branża jako jedyna odczuwa dobrą koniunkturę

Branża hotelowa i gastronomiczna jako jedyna wierzy w dobrą koniunkturę w polskiej gospodarce w drugiej połowie 2025 roku
Branża hotelowa i gastronomiczna jako jedyna wierzy w dobrą koniunkturę w polskiej gospodarce w drugiej połowie 2025 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Branża skupiające firmy w kategorii gastronomii, cateringu i hoteli jest wyjątkiem w całej gospodarce. Jako jedyna zgłasza z kwartału na kwartał poprawę koniunktury. Spodziewa się coraz większych obrotów, a nawet planuje inwestycje, co obecnie jest rzadkością.

Sektor gospodarki określany fachowo jako HoReCa spodziewa się lepszego sezonu wakacyjnego niż rok temu. Co piąta firma liczy na więcej gości, a przedsiębiorców nie przerażają ani rosnące koszty pracy, uwolnienie cen energii czy perspektywa ponownego wzrostu inflacji.

REKLAMA

Konsumenci nie szczędzą na hotele i restauracje: czy tylko w wakacje?

REKLAMA

Branżowy wskaźnik Barometru EFL dla HoReCa na III kwartał br. wyniósł 52,9 pkt., +1,8 pkt. kwartał do kwartału. HoReCa jako jedyna wśród sześciu badanych sektorów (logistyka, budownictwo, usługi, transport, handel) odnotowała wzrost wskaźnika w ujęciu kwartalnym.
Co więcej, wartość wskaźnika jest również wyższa w ujęciu rocznym, kiedy rok temu wyniosła 50,2 pkt., co wskazuje, że firmy spodziewają się lepszego sezonu wakacyjnego niż rok temu.

Na nieco wyższą w porównaniu do poprzedniego pomiaru wartość subindeksu Barometru EFL dla HoReCa na III kwartał br. największy wpływ miały prognozy w obszarze sprzedaży. 20% hoteli, restauracji i firm cateringowych prognozuje wzrost zamówień w swoich lokalach w najbliższych miesiącach tego roku.
Kwartał wcześniej 17,5% przedsiębiorców z optymizmem spoglądało w przyszłość. Największa grupa restauratorów, hotelarzy i firm cateringowych nie spodziewa się większych zmian w porównaniu do ostatnich miesięcy ubiegłego roku (67,5%).
Pesymistycznie na ten okres roku patrzy 10% zapytanych, co jest sporo niższym wynikiem niż kwartał wcześniej (17,5%).

Wakacje sprzyjają poprawie koniunktury w hotelarstwie i u restauratorów

REKLAMA

Prognozy sprzedażowe nie pozostają bez wpływu na płynność finansową. Jej poprawy spodziewa się 17,5% przedsiębiorców, a pogorszenia 10%. Dla porównania, w II kwartale tego roku pogorszenia kondycji finansowej spodziewało się zdecydowanie więcej firm, bo 24%.
Na podobnym poziomie co w II kwartale br. utrzymuje się liczba firm planujących więcej inwestować – 12%. Kwartał wcześniej tak odpowiedziało 12,5% zapytanych, a pod koniec 2023 roku zaledwie 1%. Największa grupa badanych, 82%, jest zdania, że poziom inwestycji nie zmieni się w ujęciu kwartalnym, a tylko 6% obawia się ich zmniejszenia.

– Na bieżący odczyt dla sektora HoReCa patrzę optymistycznie podwójnie. Po pierwsze, zgodnie z naszymi przewidywaniami wynik dla III kwartału jest wyższy, gdyż w związku z urlopami Polaków hotele i restauracje są pełniejsze. Po drugie, pomimo niekorzystnych czynników takich jak lipcowe podwyżki minimalnego wynagrodzenia oraz cen energii, udało się odnotować wzrost nastrojów zarówno w ujęciu kwartalnym jak i rocznym – komentuje sytuację w branży Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
– Do tego należy dodać powoli powiększające się grono firm, które chcą więcej inwestować. To pokazuje, że HoReCa powoli wraca do formy. Jednak prawdziwym sprawdzianem będzie odczyt na IV kwartał, który w przeszłości najczęściej spadał. Tym razem najpewniej też tak będzie, ale ważna okaże się skala spadku, czy utrzymamy poziom powyżej progu OR – dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy liczą na dobrą koniunkturę i nie obawiają się inflacji

Sezon wakacyjny wpłynął pozytywnie również na obawy inflacyjne. 24% przedstawicieli HoReCa obawia się, że inflacja wpłynie negatywnie na prowadzony biznes, co jest ponad dwa razy niższym wynikiem niż w II kwartale br. Wówczas taką opinię wyraziła ponad połowa przedsiębiorców (54%).
Co więcej, do tej pory wskaźnik obaw inflacyjnych był najwyższym lub jednym z najwyższych właśnie wśród hotelarzy i restauratorów. Tym razem nie mamy do czynienia z taką sytuacją. W handlu 32% firm obawia się inflacji, a w usługach 33%.
Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2024 roku wyniosła 51,2 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,4 pkt. niższy niż w II kwartale 2024 roku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA