REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małymi krokami do zielonej transformacji ESG. Te 7 kroków przedsiębiorcy powinni wdrażać już dziś

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nie ma ESG bez OZE
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, aby nie wypaść z biznesowego obiegu, powinni pewne zmiany wdrażać już dziś. Eksperci są zgodni. Nie ma ESG bez OZE. A zmiana czeka cały biznes. 

Nie tylko wielkie korporacje 

Wykorzystywanie OZE do pokrywania energetycznych potrzeb przedsiębiorców nie zawsze zapewni im pełną realizację strategii ESG, jednak bez OZE pełna realizacja strategii ESG nie jest w ogóle możliwa – mówi wiceprezes zarządu Reo.pl Grzegorz Tomasik. Wiele przedsiębiorstw, które dziś korzysta z zielonej energii lub też ją wytwarza, nadal jest daleko od kompleksowego podejścia do ESG i pełnego zrozumienia istoty zmiany, jaka czeka cały biznes. 

REKLAMA

REKLAMA

We wdrożenie standardów ESG i transformację energetyczną w perspektywie najbliższych 2-5 lat będą włączeni przedsiębiorcy niezależnie od profilu działalności i skali biznesu. To ważne, by sektor MŚP nie widział w ESG regulacji skierowanych wyłącznie do największych korporacji bądź zmian, które nadejdą w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Proces wdrażania strategii ESG należy traktować jako system naczyń połączonych – mówi Grzegorz Tomasik z Reo.pl. Oczywiście, na pierwszej linii są regulacje dotyczące największych graczy. Raporty za 2024 rok w roku kolejnym składać będą firmy zatrudniające ponad 500 pracowników i spółki giełdowe. W roku 2025 – firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. Sektor MŚP – formalnie „dopiero” w 2027, ale naczynia połączone zadziałają znacznie wcześniej.

Potrzebna zmiana w myśleniu o biznesie 

 Prowadząc mały czy średni biznes, przedsiębiorca powinien mieć świadomość, że już za chwilę nie będziemy stawiać pytania: „Czy firma X chce ze mną współpracować?” tylko „Czy firma X może ze mną współpracować?” – podkreśla Grzegorz Tomasik. To wymaga zmiany myślenia o biznesie, jego wpływie na ekosystem i o tym, że nie tylko cena i „tradycyjne parametry biznesowe” się liczą. Teraz równie ważna pod kątem rozpatrywania atrakcyjności danego kontrahenta staje się jego efektywność energetyczna, korzystanie z zielonych źródeł energii, czy też inne inicjatywny podejmowane na rzecz zrównoważonego rozwoju.  

Zdaniem ekspertów Reo.pl, platformy handlu wyłącznie zieloną energią dla biznesu, zmiany związane z ESG to słuszny kierunek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małe kroki w kierunku zmian

Jakie kroki (a nawet małe kroczki) może podjąć dziś przedsiębiorca z sektora MŚP, aby ta zmiana nie była zaskoczeniem?

  1. Przeprowadź niezależny audyt energetyczny wraz z oceną wpływu środowiskowego.
    • Odpowiedz na pytanie, w których obszarach Twoja firma emituje najwięcej gazów cieplarnianych, gdzie następuje zużycie największych ilości wody, generowanie odpadów etc. Zdefiniuj problem i wyzwanie.
    • Inwestuj w technologie i rozwiązania, które ograniczają emisję.
  2. Określ cele środowiskowe w swojej firmie. 
    • Co jest dla Was priorytetem? Redukcja emisji CO2, zwiększenie efektywności energetycznej, a może intensyfikacja praktyk zero waste w biurze?
  3. Opracuj politykę środowiskową.
    • Projekt redukcji wpływu na środowisko i zobowiązania wobec dbałości o zrównoważony rozwój muszą stać się integralnym elementem strategii firmy.
  4. Zaangażuj w projekt pracowników – to oni tworzą każdy biznes!
  5. Inwestuj w OZE.
    • To może być Twój projekt długoterminowy, ale włączenie energii z odnawialnych źródeł do bilansu firmy sprawia, że stajesz się częścią zielonej transformacji energetycznej. To kwintesencja wdrażania strategii ESG. 
    • Sprawdzaj, czy masz do czynienia w 100% z zieloną energią, a nie energią „pokolorowaną certyfikatami”. 
  6. Uważnie dobieraj partnerów.
    • Dbaj o reputację firmy działającej na rzecz zrównoważonego rozwoju.
    • Nie wybieraj kontrahentów o odmiennym podejściu do kwestii środowiskowych.
  7. Raportuj.
    • Małe kroczki to m.in. tworzenie cząstkowych raportów z postępów wdrożeń.
    • Dzięki nim trzymasz rękę na pulsie, a raportowanie niefinansowe przestaje mieć tajemnice.

Te zasady pomogą przedsiębiorcom, szczególnie z sektora MŚP z większą pewnością i spokojem podejść do tematu ESG (rozpatrujemy w tym materiale obszar „E-environmental”). Zmiany nieuniknione, ale potrzebne, chroniące zasoby naturalne – to proces, który który trwa. Właśnie dlatego do tematu warto podejść z odpowiednim wyprzedzeniem i już teraz zadbać o swoje interesy tak, by zbudować przewagę konkurencyjną. Wdrożenie strategii ESG w najbliższych latach z pewnością będzie mieć na nią bardzo duży wpływ.  

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA