REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małymi krokami do zielonej transformacji ESG. Te 7 kroków przedsiębiorcy powinni wdrażać już dziś

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nie ma ESG bez OZE
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, aby nie wypaść z biznesowego obiegu, powinni pewne zmiany wdrażać już dziś. Eksperci są zgodni. Nie ma ESG bez OZE. A zmiana czeka cały biznes. 

Nie tylko wielkie korporacje 

Wykorzystywanie OZE do pokrywania energetycznych potrzeb przedsiębiorców nie zawsze zapewni im pełną realizację strategii ESG, jednak bez OZE pełna realizacja strategii ESG nie jest w ogóle możliwa – mówi wiceprezes zarządu Reo.pl Grzegorz Tomasik. Wiele przedsiębiorstw, które dziś korzysta z zielonej energii lub też ją wytwarza, nadal jest daleko od kompleksowego podejścia do ESG i pełnego zrozumienia istoty zmiany, jaka czeka cały biznes. 

REKLAMA

REKLAMA

We wdrożenie standardów ESG i transformację energetyczną w perspektywie najbliższych 2-5 lat będą włączeni przedsiębiorcy niezależnie od profilu działalności i skali biznesu. To ważne, by sektor MŚP nie widział w ESG regulacji skierowanych wyłącznie do największych korporacji bądź zmian, które nadejdą w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Proces wdrażania strategii ESG należy traktować jako system naczyń połączonych – mówi Grzegorz Tomasik z Reo.pl. Oczywiście, na pierwszej linii są regulacje dotyczące największych graczy. Raporty za 2024 rok w roku kolejnym składać będą firmy zatrudniające ponad 500 pracowników i spółki giełdowe. W roku 2025 – firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. Sektor MŚP – formalnie „dopiero” w 2027, ale naczynia połączone zadziałają znacznie wcześniej.

Potrzebna zmiana w myśleniu o biznesie 

 Prowadząc mały czy średni biznes, przedsiębiorca powinien mieć świadomość, że już za chwilę nie będziemy stawiać pytania: „Czy firma X chce ze mną współpracować?” tylko „Czy firma X może ze mną współpracować?” – podkreśla Grzegorz Tomasik. To wymaga zmiany myślenia o biznesie, jego wpływie na ekosystem i o tym, że nie tylko cena i „tradycyjne parametry biznesowe” się liczą. Teraz równie ważna pod kątem rozpatrywania atrakcyjności danego kontrahenta staje się jego efektywność energetyczna, korzystanie z zielonych źródeł energii, czy też inne inicjatywny podejmowane na rzecz zrównoważonego rozwoju.  

Zdaniem ekspertów Reo.pl, platformy handlu wyłącznie zieloną energią dla biznesu, zmiany związane z ESG to słuszny kierunek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małe kroki w kierunku zmian

Jakie kroki (a nawet małe kroczki) może podjąć dziś przedsiębiorca z sektora MŚP, aby ta zmiana nie była zaskoczeniem?

  1. Przeprowadź niezależny audyt energetyczny wraz z oceną wpływu środowiskowego.
    • Odpowiedz na pytanie, w których obszarach Twoja firma emituje najwięcej gazów cieplarnianych, gdzie następuje zużycie największych ilości wody, generowanie odpadów etc. Zdefiniuj problem i wyzwanie.
    • Inwestuj w technologie i rozwiązania, które ograniczają emisję.
  2. Określ cele środowiskowe w swojej firmie. 
    • Co jest dla Was priorytetem? Redukcja emisji CO2, zwiększenie efektywności energetycznej, a może intensyfikacja praktyk zero waste w biurze?
  3. Opracuj politykę środowiskową.
    • Projekt redukcji wpływu na środowisko i zobowiązania wobec dbałości o zrównoważony rozwój muszą stać się integralnym elementem strategii firmy.
  4. Zaangażuj w projekt pracowników – to oni tworzą każdy biznes!
  5. Inwestuj w OZE.
    • To może być Twój projekt długoterminowy, ale włączenie energii z odnawialnych źródeł do bilansu firmy sprawia, że stajesz się częścią zielonej transformacji energetycznej. To kwintesencja wdrażania strategii ESG. 
    • Sprawdzaj, czy masz do czynienia w 100% z zieloną energią, a nie energią „pokolorowaną certyfikatami”. 
  6. Uważnie dobieraj partnerów.
    • Dbaj o reputację firmy działającej na rzecz zrównoważonego rozwoju.
    • Nie wybieraj kontrahentów o odmiennym podejściu do kwestii środowiskowych.
  7. Raportuj.
    • Małe kroczki to m.in. tworzenie cząstkowych raportów z postępów wdrożeń.
    • Dzięki nim trzymasz rękę na pulsie, a raportowanie niefinansowe przestaje mieć tajemnice.

Te zasady pomogą przedsiębiorcom, szczególnie z sektora MŚP z większą pewnością i spokojem podejść do tematu ESG (rozpatrujemy w tym materiale obszar „E-environmental”). Zmiany nieuniknione, ale potrzebne, chroniące zasoby naturalne – to proces, który który trwa. Właśnie dlatego do tematu warto podejść z odpowiednim wyprzedzeniem i już teraz zadbać o swoje interesy tak, by zbudować przewagę konkurencyjną. Wdrożenie strategii ESG w najbliższych latach z pewnością będzie mieć na nią bardzo duży wpływ.  

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA