REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ożywienie konsumpcji w Chinach na początku 2023 roku - przyczyny, skutki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ożywienie konsumpcji w Chinach na początku 2023 roku - przyczyny, skutki
Ożywienie konsumpcji w Chinach na początku 2023 roku - przyczyny, skutki
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ożywienie w Chinach po Covid jest jak dotąd silniejsze niż oczekiwano, ale głównie krajowe i ukrywające pewne nierówne zmiany - piszą eksperci Allianz Trade. 

PKB Chin na początku 2023 roku

Realny PKB Chin przekroczył oczekiwania w I kw. 2023 r., rosnąc o +2,2% kw/kw i +4,5% r/r, po +0,6% kw/kw i +2,9% r/r w IV kw. 2022 r. Struktura sektorowa sugeruje, że wyższy wzrost był napędzany głównie przez sektor usług, podczas gdy aktywność w rolnictwie, przetwórstwie przemysłowym i budownictwie osłabła w I kw. 2023 r. Inne miesięczne wskaźniki również wskazują na silniejszy od oczekiwań bilans handlowy (tj. prężny eksport, ale wciąż słaby import). Wydaje się, że teraz istnieje jeszcze większe pole do korekty w górę naszej prognozy wzrostu realnego PKB na poziomie +5,0% na 2023 r. 

Z analiz Allianz Trade wynika, że ożywienie gospodarcze nadal koncentruje się na konsumpcji, choć prawdopodobnie będzie to głównie konsumpcja krajowa (tj. firmy działające w Chinach odnoszą większe korzyści niż firmy eksportujące do Chin). Chiny), a największy impuls związany ze stłumionym popytem będzie prawdopodobnie odczuwalny w pierwszej połowie roku. 

Allianz Trade nadal uważa, że kwestie strukturalne (np. dotyczące sektora nieruchomości i bezrobocia młodzieży) oznaczają, że wydatki konsumpcyjne będą potrzebowały więcej czasu, aby zbliżyć się do trendu sprzed pandemii niż w 2021 r. (Wykres 1).

 

 

Allianz

Źródła: Narodowe Biuro Statystyki Chin, Allianz Research

Zachowania chińskich konsumentów

Chińscy konsumenci: szybki powrót na ulice w I kw., ale zachowania związane z wydawaniem i oszczędzaniem nie wracają do normy. Ponowne otwarcie po Covid było szybkie, ze szczególnym entuzjazmem w lutym przed powrotem do normalności w ostatnim czasie. Mobilność w pierwszej setce miast była w lutym o +10% wyższa niż średnia przed pandemią (po -11% w IV kw. 2022 r. i -13% w styczniu 2023 r.), po czym normalizowała się do -1% w marcu i -1,4% w pierwszej połowie kwietnia (Wykres 2). 

Wykres 2: Wskaźnik natężenia ruchu (ważona liczbą ludności średnia dla 100 miast, 100 = 30 dni przed chińskim Nowym Rokiem)

Wskaźnik natężenia ruchu - ważona liczbą ludności średnia dla 100 miast, 100 = 30 dni przed chińskim Nowym Rokiem

 

Allianz

Źródła: Macrobond, Allianz Research.

Dane pokazują, że temu powrotowi na ulice towarzyszyła poprawa wydatków konsumpcyjnych: +5,4% r/r w I kw. 2023 r. po -2,4% w IV kw. 2022 r. (i +1,8% w całym roku). Były one nieco wyższe niż tempo wzrostu dochodów do dyspozycji. Allianz Trade szacuje, że stopa oszczędności chińskich gospodarstw domowych spadła do 33,8% w I kwartale 2023 r. z 35,5% w IV kw. 2022 r. (Wykres 3). Podsumowując, nadal pozostaje powyżej średniej sprzed pandemii wynoszącej 29,1% i wątpimy, czy chińskie gospodarstwa domowe będą sięgać po stosunkowo niewielki zapas nadmiernych oszczędności zgromadzonych w okresach lockdownu, aby sfinansować konsumpcję. Allianz Trade szacuje, że nadwyżki oszczędności zgromadzone w 2020 i 2022 r. wyniosą zaledwie 2,7% nominalnego PKB w 2023 r. Ponadto Allianz Trade szacuje, że w 2021 r., roku odbicia konsumenckiego po Covid, spadek oszczędności wyniósł zaledwie 3,6% nadwyżki oszczędności z 2020 r.

Wykres 3: Dochody gospodarstw domowych, konsumpcja i oszczędności

Dochody gospodarstw domowych, konsumpcja i oszczędności w Chinach

 

Allianz

Źródła: Narodowe Biuro Statystyki Chin, Allianz Research.

Stłumiony chiński popyt

Stłumiony popyt wynosi 4,5% PKB, ale prawdopodobnie zostanie uwolnione mniej niż 40%, a największy impuls będzie odczuwalny w pierwszej połowie 2023 r. Patrząc na dane dotyczące sprzedaży detalicznej, Allianz Trade stwierdza, że w ramach polityki zero-Covid z 2022 r. skumulowano stłumiony popyt w wysokości 5,6 bln RMB (4,5% nominalnego PKB w 2023 r.). 1,5 bln RMB (1,2% nominalnego PKB w 2023 r.) przypadło na towary luksusowe, a 1 bln RMB (0,8% nominalnego PKB w 2023 r.) na gastronomię. 
Te wielkości stłumionego popytu (jako procent nominalnego PKB) są bardzo zbliżone do tych, które szacujemy dla lockdownów w 2020 r. (zob. Wykres 4). 

Wykres 4: Stłumiony popyt i nadrabianie zaległości (% nominalnego PKB w kolejnym roku)

Stłumiony popyt w Chinach i nadrabianie zaległości (% nominalnego PKB w kolejnym roku) - wykres

 

Allianz

Źródła: Narodowe Biuro Statystyki Chin, Allianz Research. Uwaga: */ Bierzemy pod uwagę okres w 2020 r., w którym sprzedaż detaliczna ogółem była najgorsza, tj. między styczniem a sierpniem 2020 r. **/ Bierzemy pod uwagę okres w 2022 r., w którym sprzedaż detaliczna ogółem była najgorsza, tj. między marcem a grudniem 2022 r.

Wtedy, w następnym roku, uwolniono 37% całkowitego stłumionego popytu. Wskaźnik ten wynosi 49% dla dóbr luksusowych i 44% dla gastronomii. Ponadto trzy czwarte nadrabiania zaległości miało miejsce w ciągu pierwszych sześciu miesięcy. Bazując na tym doświadczeniu, największy impuls związany ze stłumionym popytem tym razem będzie prawdopodobnie odczuwalny w pierwszej połowie tego roku. Wzrost wydatków konsumpcyjnych może ostatecznie okazać się mniejszy niż w okresie po 2020 r., biorąc pod uwagę obecne mniej korzystne krajowe i zewnętrzne warunki makroekonomiczne. Już teraz Allianz Trade zauważa, że wydatki konsumpcyjne tym razem wydają się jak na razie wspierane przez wydatki rewanżowe w gastronomii, natomiast wydatki na towary luksusowe nie radzą sobie tak dobrze jak w okresie po 2020 r. nie radzą sobie tak dobrze, jak w okresie po 2020 r.

Ludovic Subran, Główny Ekonomista ludovic.subran@allianz.com

Maxime Darmet, Starszy Ekonomista maxime.darmet@allianz-trade.com

Pablo Espinosa Uriel, Strateg Inwestycyjny pablo.espinosa-uriel@ allianz.com

Françoise Huang, Starszy Ekonomista francois.huang@allianz-trade.com

Andreas Jobst, Szef Działu Badań Makroekonomicznych i Rynków Kapitałowych andreas.jobst@allianz.com

Maria Latorre, Doradca Sektora B2B maria.latorre@allianz-trade.com

Michael Soproni, Analityk Ryzyka (Instytucje Finansowe) michael.soproni@eulerhermes.com

Marco Caccia, Asystent ds. Badań marco.caccia@allianz.com

Źródło: Allianz Trade

*******

Oświadczenia dotyczące przyszłości

Niniejszy dokument zawiera oświadczenia dotyczące przyszłości, takie jak prognozy czy przewidywania, które opierają się na bieżących poglądach i założeniach kierownictwa i które podlegają znanym i nieznanym ryzykom i niepewnościom. Rzeczywiste wyniki, dane czy zdarzenia mogą odbiegać znacząco od przewidywanych czy 
domniemywanych w takich oświadczeniach prognostycznych. 

Różnice mogą wynikać ze zmian czynników, między innymi: (i) ogólnej sytuacji gospodarczej i konkurencyjnej w kluczowej działalności i na kluczowych rynkach Allianz, (ii) wyników na rynkach finansowych (szczególnie w zakresie zmienności, płynności, zdarzeń kredytowych), (iii) częstotliwości i wagi zdarzeń szkodowych, w tym w odniesieniu do szkód wynikających z katastrof naturalnych, a także zmian w kosztach szkód, (iv) trendów poziomów umieralności i zachorowalności, (v) poziomu odporności, (vi) poziomu braku płatności - szczególnie w segmencie bankowości, (vii) poziomu stóp procentowych, (viii) kursów walutowych, szczególnie EUR/USD, (ix) przepisów prawnych i regulacji, szczególnie podatkowych, (x) wpływu przejęć, w tym kwestii związanych z integracją i reorganizacją oraz (xi) ogólnych warunków konkurencyjnych w zakresie lokalnym, regionalnym, krajowym i/lub globalnym. Wiele z tych czynników może cechować się zwiększonym prawdopodobieństwem wystąpienia lub wyższą wagą skutków ich wystąpienia w przypadku wystąpienia ataków terrorystycznych i ich konsekwencji.

Brak obowiązku aktualizacji
Spółka nie jest zobowiązana do aktualizacji żadnych prognoz czy oświadczeń dotyczących przyszłości zawartych w niniejszym raporcie, za wyjątkiem informacji, których ujawnienia wymagają przepisy prawa. 
Allianz Trade stanowi znak towarowy służący do oznaczenia zakresu usług świadczonych przez Euler Hermes.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA