REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet dla przedsiębiorców: Cztery filary ułatwień

Pakiet zmian, które mają poprawić środowisko prawne i instytucjonalne dla firm opiera się na czterech filarach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Resort rozwoju skierował do konsultacji pakiet ułatwień dla przedsiębiorców, m.in. dot. sukcesji i kontaktów z administracją – poinformowało ministerstwo. Jak podkreślił minister rozwoju Waldemar Buda, zmiany ułatwią przedsiębiorcom prowadzenie działalności na różnych etapach rozwoju firmy.
  • Łatwiejsze pierwsze kroki w biznesie
  • Prostsze zasady prowadzenia firm
  • Sprawna sukcesja 
  • Przyjazne prawo gospodarcze 

– to cztery filary przygotowanego przez MRiT nowego pakietu zmian, które mają poprawić środowisko prawne i instytucjonalne dla firm – poinformował resort. Propozycja tych rozwiązań została w czwartek skierowana do uzgodnień i konsultacji. Potrwają one do 4 maja 2023 r. „Zmiany ułatwią przedsiębiorcom prowadzenie działalności w Polsce na różnych etapach rozwoju firmy – od podjęcia decyzji o jej prowadzeniu, przez cały cykl funkcjonowania, aż do momentu przekazania firmy następcom prawnym” – zapewnił minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

REKLAMA

REKLAMA

Według MRiT pakiet jest efektem m.in. dialogu z przedsiębiorcami. „Wprowadzane dotychczas ułatwienia dla firm jak np. Konstytucja Biznesu, Tarcza Prawna, Pakiet 100 zmian dla firm zostały pozytywnie ocenione przez biznes i miały pozytywny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorców. Jednak są jeszcze obszary, które wymagają poprawy” – stwierdzono w informacji resortu.

Jak wyjaśnił Buda, skierowany do konsultacji akt prawny zawiera „zmiany w kilkudziesięciu ustawach, dla których ideą przewodnią jest wprowadzenie ułatwień dla przedsiębiorców”. „Zapraszam do zgłaszania opinii oraz uwag i wspólnego wypracowania jak najlepszych dla biznesu rozwiązań” – zaznaczył szef MRiT.

Filar pierwszy: Łatwiejsze pierwsze kroki

Jeden z elementów pakietu, jak wskazał resort, dotyczy ułatwień w stawianiu pierwszych kroków w biznesie. „Proponujemy szereg zmian w Kodeksie cywilnym, Kodeksie postępowania cywilnego i Prawie przedsiębiorców, które w jasny sposób określą procedurę, na podstawie której osoby małoletnie będą mogły podejmować i wykonywać za zgodą sądu opiekuńczego, działalność gospodarczą lub zawodową” – wyliczyło MRiT. Dzięki temu młodzi przedsiębiorcy będą mogli prowadzić firmę, „co przy ciągle rozwijającej się gospodarce cyfrowej pozwoli im szybciej wejść na rynek”. „Jednocześnie chcemy wyeliminować sytuacje patologiczne, takie jak np. próby rejestrowania przez rodziców firm na 2-latków, w celu ominięcia przepisów” – zapowiedział resort.

Filar drugi: Prostsze zasady prowadzenia firm

REKLAMA

W ramach pakietu mają być też wprowadzone „kolejne rozwiązania, które poprawią relacje między przedsiębiorcami a administracją publiczną”. MRiT poinformowało, że oznacza to przede wszystkim „koniec z wzywaniem do urzędu – wizyty w urzędach będą konieczne tylko w wyjątkowych przypadkach”. W myśl tych rozwiązań instytucje państwowe mają przede wszystkim korzystać z e–maili lub listów. „Przyczyni się to do przyspieszenia postępowań, a co za tym idzie, oszczędności czasu” – oceniono.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort wskazał też na ograniczenie w posługiwaniu się pieczątką – „brak pieczątki nie będzie już powodem, aby uznać, że pismo jest niekompletne”. Nie będzie można wymagać i żądać od przedsiębiorcy posługiwania się pieczątką. Dzięki temu kontakty z urzędem będą mniej sformalizowane – przekazało MRiT. Wskazało też na usprawnienie zasad kontroli w firmach – wraz z zawiadomieniem o kontroli przedsiębiorcy będzie doręczana lista dokumentów i informacji, które będę niezbędne podczas kontroli. „Dzięki temu przebiegnie ona szybciej i sprawniej” – zaznaczono w informacji.

Ma być też mniej dokumentów papierowych – poprzez „wprowadzenie możliwości doręczenia załączników na elektronicznych nośnikach np. płyta CD, pendrive”. „Przyczyni się to do dalszej cyfryzacji i przyspieszenia postępowań” – dodano.

Filar trzeci: Sprawna sukcesja

W ramach usprawnień sukcesji w firmach MRiT wskazał na łatwiejsze ustanawianie zarządcy sukcesyjnego. „Obniżymy procentowy udział spadkobierców niezbędnych do ustanowienia zarządcy sukcesyjnego, z 85 proc. do 75 proc.” – przekazał resort rozwoju.

Z kolei automatyczne wydłużenie zarządu sukcesyjnego po złożeniu wniosku w tej sprawie (a nie dopiero po wydaniu postanowienia przez sąd) ma pomóc spadkobiercom, w razie potrzeby, utrzymać firmę do czasu rozstrzygnięcia spraw spadkowych.

Według resortu ułatwieniem będzie też dostęp do rachunku bankowego. Chodzi, jak wyjaśniło ministerstwo, o umożliwienie zarządcy sukcesyjnemu skorzystania z rachunku na takich samych zasadach jak przedsiębiorca. „Dzięki temu będzie on mógł mieć np. dostęp do bankowości elektronicznej, co usprawni realizację obowiązków” – poinformowało MRiT.

Filar trzeci: Przyjazne prawo gospodarcze

Ministerstwo chce ponadto wprowadzić w Prawie przedsiębiorców rozwiązania, „które udoskonalą otoczenie prawne”. Proponuje wprowadzenie m.in.: zasady „one in, one out” – wprowadzając jeden nowy obowiązek administracyjny projektodawca będzie dążył do zmniejszenia innego obowiązku; obowiązkowej oceny ex post przepisów gospodarczych, gdy nie odbyły się konsultacje publiczne czy zasady „dwóch terminów” – „przepisy prawa gospodarczego powinny, co do zasady, wchodzić w życie pierwszego stycznia lub pierwszego czerwca danego roku”.

„Ponadto proponujemy przygotowywanie co 4 lata cyklicznej polityki regulacyjnej, w której będą określane priorytetowe działania mające na celu poprawę otoczenia prawnego prowadzenia biznesu w Polsce” – stwierdził resort rozwoju.

Uwagi i opinie można zgłaszać na adres pakiet.ulatwien@mrit.gov.pl – przekazano. (PAP) 

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA