Kategorie

Łukasz Walczak: Znaczenie mniejszych influencerów będzie rosło [WYWIAD]

Łukasz Walczak: mniejsi influencerzy dają możliwość dotarcia do węższych grup odbiorców
Łukasz Walczak: mniejsi influencerzy dają możliwość dotarcia do węższych grup odbiorców
Czy sytuacja w branży influencer marketingu wróciła już do normy? Czy zainteresowanie tego typu działaniami ze strony marek zmieniło się w wyniku globalnej pandemii? O czym należy pamiętać decydując się obecnie na współpracę z influencerami?

Czy sytuacja w branży influencer marketingu wróciła już do normy, czy skutki globalnej pandemii koronawirusa nadal są w niej odczuwalne?

Łukasz Walczak: Warto zacząć od tego, jak pandemia wpłynęła na rynek influencer marketingu – a wpływ ten był pozytywny. Zaobserwowany w czasie lockdownu wzrost czasu korzystania z platform typu YouTube pozytywnie przełożył się na przychody twórców z reklam emitowanych podczas filmów. Zwiększenie zainteresowania treściami w mediach społecznościowych pośrednio przyczyniło się także do przesunięcia budżetów wielu firm w kierunku influencer marketingu. O ile na początku obostrzeń zapanował chaos, tak później było już znacznie lepiej. Zauważyliśmy też istotny wzrost znaczenia małych twórców. Powody takiego stanu rzeczy są co najmniej dwa.

Po pierwsze, coraz więcej firm decyduje się na działania influencer marketingowe, a wybór nano- i mikroinfluencerów pozwala optymalnie zarządzać budżetem. Dotyczy to szczególnie mniejszych firm, które często nie mogą pozwolić sobie na współpracę z twórcami o wielomilionowych zasięgach.

Po drugie, mniejsi influencerzy dają możliwość dotarcia do węższych grup odbiorców (np. o charakterystycznych zainteresowaniach).

Jak zmienił się rynek influencer marketingu w Polsce przez COVID-19?

Poza wspomnianymi wcześniej procesami, pandemia w sposób oczywisty wpłynęła na tworzony content, czego najbardziej jaskrawym przykładem są formaty podróżnicze. W związku z różnymi obostrzeniami podróżowanie w niektóre miejsca jest teraz niemożliwe albo bardzo utrudnione, a często po prostu niebezpieczne, dlatego twórcy opierający swoje treści na podróżach musieli nieco zmienić swoje plany. Na znaczeniu zyskał natomiast content lifestylowy i naukowy. 

Pojawiło się też sporo nowych twórców. Faktem jest również to, że ze względu na wzrost zainteresowania działaniami z zakresu influencer marketingu więcej osób i instytucji przygląda się pracy i działaniom influencerów. Widać także ogromny wzrost znaczenia TikToka, który bardzo mocno urósł od tego czasu, szczególnie w starszej grupie odbiorców. Oprócz tego można było zaobserwować transfery twórców do innych sieci partnerskich (np. Anna Szlęzak), dołączanie do nich niezależnych influencerów (np. Dominik Rupiński), a nawet zamykanie niektórych sieci (np. Mediakraft). Wielu influencerów zaangażowało się również w akcję „Zostań w domu”, rozumiejąc swoją odpowiedzialność społeczną.

Jak wygląda statystyka pod kątem marek zainteresowanych tego typu działaniami?

Zdecydowanie wzrosła. Tu trzeba zaznaczyć, że wiele marek, które kryzys dotknął najmocniej, ograniczyło działania w influencer marketingu. Jednak równocześnie pojawiło się wiele innych, które do tej pory robiły nieśmiałe kroki w tym obszarze albo w ogóle w nim nie działały. Odczuliśmy to zresztą na własnym przykładzie, ponieważ nastąpił zdecydowany wzrost zapytań ofertowych, które otrzymywaliśmy. Wiele firm szukało nowych możliwości, traktując influencer marketing jako narzędzie dotarcia do potencjalnych odbiorców. Mowa tutaj chociażby o węższych grupach, do których można dotrzeć za pośrednictwem wspomnianych wcześniej nano- i mikroinfluencerów. Na szczęście odchodzi się już od myślenia o kampanii influencer marketingowej wyłącznie jako o akcji z wielomilionowymi zasięgami. Najchętniej influencerów do swoich działań włączają obecnie wszelkie firmy z branży e-commerce, z brandami modowymi na czele. Dużą grupę stanowią też marki z segmentu FMCG. Coraz więcej jest również firm budujących w ten sposób swoją pozycję na polskim rynku (np. AliExpress).

Jacy influencerzy cieszą się obecnie największym zainteresowaniem firm?

Duże firmy w dalszym ciągu są najbardziej zainteresowane największymi twórcami. Jednak pojawiły się również nowe potrzeby komunikacyjne i nowe wyzwania dla branży, takie jak np. SEO. Sprawiły one, że coraz więcej marek interesuje się nano- i mikroinfluencerami. Firmy powoli zaczynają rozumieć, że mogą stanowić oni doskonałe uzupełnienie komunikacji, a często nawet tworzyć jej trzon. Głównie ze względu na większe zaangażowanie ich odbiorców, a także inny sposób powiązania z marką i formę jej eksponowania.

Jakie są oczekiwania marek od influencerów?

Tak naprawdę nigdy nie była to „przede wszystkim sprzedaż”. Już wcześniej dla różnych firm decydujących się na działania influencer marketingowe ważna była rozpoznawalność, świadomość, ekspozycja, a także budowanie atrakcyjności ich marek. Teraz, w czasach dynamicznego rozwoju branży e-commerce, klienci coraz częściej oczekują sprzedaży. Trzeba jednak pamiętać, że aby zwiększyć sprzedaż, potrzeba wielu innych rozwiązań niż same kampanie z największymi influencerami. Poza tym marki niezmiennie oczekują jakości oraz wiarygodności, która ma coraz większe znaczenie w tej branży.

Czym kierować się i o czym pamiętać, podejmując współpracę z influencerami?

W pierwszej kolejności należy kierować się jakością i dopasowaniem influencerów do marki. Warto też zastanowić się, czy od razu konieczne jest działanie z dużymi nazwiskami, czy jednak nie lepiej będzie zaangażować do tego mikro-, nano- czy średniej wielkości influencerów.

Wiele firm, czując potrzebę pojawienia się w tym świecie, nawiązało współpracę z twórcami dość chaotycznie, nie weryfikując ich albo nie rozumiejąc grup odbiorców czy sposobów komunikacji, przez co mocno się zawiodły. To właśnie rolą agencji influencer marketingowej jest doradzanie klientom ze względu na znajomość influencerów, ich historii i grup odbiorców. Kluczowa jest jednak jakość. Nie taka rozumiana technicznie, ale przede wszystkim pod względem merytorycznym, wizerunkowym oraz komunikacyjnym.

Czy kampanię z influencerami można przeprowadzić samodzielnie?

Korzystanie z usług agencji absolutnie nie jest koniecznością. Niektóre firmy, z mieszanym skutkiem, robią to na własną rękę. W kilku z nich powstały nawet specjalne komórki do współpracy z influencerami. Jeżeli ktoś ma odpowiedni, doświadczony i dostatecznie świadomy zespół, odpowiednią opinię i dobre relacje z twórcami internetowymi, to może działać na rynku sam i nic tu nie stoi na przeszkodzie. W pozostałych przypadkach mogą jednak pojawić się co najmniej dwie komplikacje.

Po pierwsze, wielu twórców współpracuje na wyłączność z agencją. Po drugie, niezrozumienie narzędzi wykorzystywanych w influencer marketingu może przynieść negatywne skutki. Poza tym, na agencyjne doświadczenie często składa się wiedza zdobywana latami i warto jednak z niej skorzystać, aby uniknąć podstawowych błędów.

Ponadto, agencje dysponują własnymi narzędziami, którymi nie mogą posługiwać się inne firmy.

Czego należy spodziewać się globalnie w influencer marketingu w najbliższej przyszłości?

Przede wszystkim jeszcze większej specjalizacji contentu, a także spadku znaczenia kanałów, które są o wszystkim i o niczym. Poza tym będzie można zaobserwować jeszcze bardziej dynamiczny wzrost znaczenia nano- i mikroinfluencerów. Prawdopodobnie zwiększy się także średnia wieku odbiorców treści, bo ci młodsi dojrzewają, a starsi znajdują w mediach społecznościowych coraz więcej contentu, który odpowiada ich zapotrzebowaniu i zainteresowaniom. Spodziewam się również tego, że nadal będą pojawiały się nowe formaty na platformach YouTube i Instagram, które cały czas próbują rywalizować z TikTokiem. W najbliższym czasie należy też oczekiwać standaryzacji działań influencer marketingowych w Polsce oraz całej Unii Europejskiej.

Jaka jest zatem przyszłość influencer marketingu w Polsce?

Przede wszystkim kolorowa. Od wielu lat można zaobserwować w tej branży ciągłe wzrosty i to się raczej nie zmieni. Będzie powstawało coraz więcej kanałów specjalistycznych (np. biznesowych), a więksi influencerzy będą nadal zwiększali swoje zasięgi. Jednak oprócz nich pojawi się także sporo nowych gwiazd. Na pewno będzie też rosło znaczenie nano- i mikroinfluencerów. Działania z mniejszymi twórcami będą stanowiły coraz większą część budżetów przeznaczanych na kampanie marketingowe. Dzięki rosnącemu znaczeniu mniejszych twórców kolejne firmy będą decydować się na skorzystanie z tej formy komunikacji marketingowej. 

Będą to szczególnie te mniejsze marki, posiadające bardziej okrojone budżety. W najbliższym czasie istotne będą jednak też regulacje prawne. Poza tym rynek potrzebuje wypracowania wspólnych dla wszystkich standardów w zakresie mierzenia efektywności kampanii influencer marketingowych. Przede wszystkim jednak coraz więcej firm będzie wchodziło w ten obszar działań marketingowych, bez względu na skalę.

Łukasz Walczak - Sales Director agencji GetHero, odpowiada m.in. za platformę Sampleo oraz projekt Talent Web Academy

oprac. Agnieszka Gorczyca

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych z aktywnymi drukami online
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych z aktywnymi drukami online
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Gaz dla gospodarstw domowych droższy o 7,4% od 1 października

    Cena gazu dla gospodarstw domowych. Od 1 października 2021 r. gospodarstwa domowe korzystające z taryfy PGNiG Obrót Detaliczny zapłacą za gaz więcej o 7,4 proc. PGNiG poinformowało w czwartek 16 września 2021 r., że Prezes URE zaakceptował wniosek o podwyżkę cen w taryfie. Zmiana będzie obowiązywać od października do końca 2021 roku. Stawki opłat abonamentowych oraz stawki za dystrybucję paliw gazowych pozostały bez zmian.

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Nieważność decyzji administracyjnych - co się zmienia od 16 września 2021 r.

    Nieważność decyzji administracyjnych. Jeśli od decyzji administracyjnej minęło 30 lat nie wszczyna się postępowania w sprawie jej zakwestionowania - stanowią przepisy, które weszły w życie w czwartek 16 września 2021 r. Niezakończone postępowania ws. nieważności decyzji, wszczęte po 30 latach od ich ogłoszenia, zostają umorzone.

    Katowice. Kolejna edycja programu „Mieszkanie za remont”

    Program „Mieszkanie za remont”. 50 lokali w różnych częściach Katowic znalazło się w tegorocznej edycji miejskiego programu "Mieszkanie za remont", umożliwiającego wynajęcie od miasta mieszkania na preferencyjnych warunkach w zamian za jego odnowienie.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Większość studentów mieszka u rodziny lub znajomych

    Studenci na rynku nieruchomości. Rynek wynajmu nieruchomości zmienił się istotnie w czasie pandemii. Wzrosła liczba studentów mieszkających u rodziny lub znajomych i nieponoszących opłaty za najem – z poziomu 27% w 2020 r. do 52% w 2021 r. Jednocześnie, spadł odsetek wynajmujących nieruchomości (z 51% do 33%). Centrum AMRON, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości i koordynatorami Programu Edukacyjnego „Nowoczesne Zarządzanie Biznesem”, opublikowało raport „Studenci na rynku nieruchomości 2021”. Jednocześnie zapowiedziano, że już w drugiej połowie września 2021 r. zostanie opublikowana kolejna edycja raportu „Portfel studenta” nt. sytuacji finansowej polskich studentów.

    UOKiK zaleca rozwagę przy kupnie nieruchomości na kredyt

    Kupno mieszkania na kredyt. Przy braniu długoletniego kredytu na kupno nieruchomości trzeba liczyć się z ryzykiem, że w tym czasie istotnie wyrosną raty, spadnie cena i wartość nieruchomości, a także nastąpią zmiany na rynku pracy powodujące obniżkę dochodów - przestrzega UOKiK.

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową - zmiany od 9 września

    Nabywanie gruntu przez wspólnotę mieszkaniową. W dniu 9 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, dzięki której wspólnoty mieszkaniowe będą mogły łatwiej nabywać grunty na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości budynkowych.

    W sektorze hotelowym nadal duża niepewność

    Działalność obiektów hotelowych. Mimo, iż sytuację branży nieco poprawiły wakacje, w sektorze hotelowym nadal widoczna jest duża niepewność. Branża, która jest jednym z segmentów najbardziej dotkniętych skutkami lockdownów, obawia się ponownego zamknięcia.

    Niedobór gruntów i drogie materiały budowlane zwiększają ceny mieszkań

    Wzrost cen materiałów budowlanych i kurcząca się podaż gruntów inwestycyjnych to obecnie dwie największe bolączki deweloperów mieszkaniowych. – Dziś widzimy na rynku takie sytuacje, że na niektórych inwestycjach generalny wykonawca schodzi z budowy, bo wie, że nie jest w stanie jej udźwignąć w cenie, na którą podpisał kontrakt. To oczywiście przekłada się później na inwestorów i na kupujących nieruchomości – mówi Przemysław Andrzejak, prezes Royal Sail Investment Group. Jak szacuje, średnia cena 1 mkw. mieszkania w Polsce jest dziś o około 1–1,5 tys. zł netto wyższa w stosunku do ubiegłego roku, a w przyszłym trzeba się spodziewać kolejnej, około 15-proc. podwyżki.

    GUS: w Polsce na koniec 2020 r. było ponad 15 mln mieszkań

    Zasoby mieszkaniowe. W Polsce według stanu na koniec 2020 r. odnotowano ponad 15 mln mieszkań (wzrost o 1,4 proc. w porównaniu do stanu na koniec 2019 r.), o łącznej powierzchni użytkowej 1 118,8 mln mkw., w których znajdowało się 57,4 mln izb – poinformował GUS.

    Wywołany pandemią boom mieszkaniowy trwa

    Ceny nieruchomości mieszkaniowych biją rekordy na całym świecie. W czerwcu 2021 roku został zanotowany wzrost cen nieruchomości średnio o 9,2 proc. w 55 krajach i regionach w ujęciu rok do roku – wynika z raportu kwartalnego Global House Price Index Q2 2021.

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego - co warto wiedzieć?

    Ubezpieczenie kredytu hipotecznego. Właśnie postanowiłeś, że złożysz wniosek o kredyt hipoteczny i zrealizujesz swoje marzenie o posiadaniu „czterech kątów” na własność. Jednak zanim bank przyzna Ci środki, powinieneś uzbroić się w wiedzę, która jest potrzebna przyszłemu kredytobiorcy. Wiesz już wszystko na temat parametrów oferty, która Cię zainteresowała, wiesz jakie czynnik wpływają na całkowity koszt kredytu, itp.? A co z ubezpieczeniem? Na jego temat istnieje wiele mitów.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego - jak to zrobić?

    Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego. Jak wskazuje GUS - w Polsce mamy ponad 2 miliony firm rodzinnych. Generują ok. 8 milionów miejsc pracy, a ok. 60% z nich wysyła swoje produkty za granicę. Na rynku postrzegane mogą być przez pryzmat tradycji, stabilności, czy rzetelności. Czy na te aspekty warto jednak kłaść nacisk? W jaki sposób powinna być zbudowana strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego?

    Rekord deweloperów - 250 tys. mieszkań w budowie

    Mieszkania w budowie. W lipcu 2021 roku w budowie pozostawało prawie 245 tys. mieszkań deweloperskich – wynika z szacunków HRE Investments opartych o dane GUS. To historyczny rekord. Najnowszy odczyt jest aż o 26% lepszy niż przed rokiem.

    W pandemii wzrosło zainteresowanie mieszkaniami na parterze

    Mieszkania na parterze. W pandemii stopień wyprzedania mieszkań na parterze wzrósł w Warszawie z 61,5 proc. we wrześniu 2020 r. do 83,8 proc. w lipcu 2021 roku - wynika z analizy serwisu tabelaofert.pl. Eksperci serwisu wskazują, że wzrost popytu na mieszkania na parterze, raczej utrzyma się w kolejnych miesiącach.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Polacy chcą mieszkać "inteligentnie"

    Inteligentny dom. Zaawansowane nowinki technologiczne nie są już fanaberią najbogatszych. Technologia nie tyle zmieniła rzeczywistość, co po prostu stała się nową rzeczywistością. Nic więc dziwnego, że zawitała ona również do branży deweloperskiej, a kupujący coraz chętniej wybierają te osiedla, na których nie brakuje rozwiązań smart.