REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łukasz Walczak: Znaczenie mniejszych influencerów będzie rosło [WYWIAD]

Łukasz Walczak: mniejsi influencerzy dają możliwość dotarcia do węższych grup odbiorców
Łukasz Walczak: mniejsi influencerzy dają możliwość dotarcia do węższych grup odbiorców

REKLAMA

REKLAMA

Czy sytuacja w branży influencer marketingu wróciła już do normy? Czy zainteresowanie tego typu działaniami ze strony marek zmieniło się w wyniku globalnej pandemii? O czym należy pamiętać decydując się obecnie na współpracę z influencerami?

Czy sytuacja w branży influencer marketingu wróciła już do normy, czy skutki globalnej pandemii koronawirusa nadal są w niej odczuwalne?

REKLAMA

Łukasz Walczak: Warto zacząć od tego, jak pandemia wpłynęła na rynek influencer marketingu – a wpływ ten był pozytywny. Zaobserwowany w czasie lockdownu wzrost czasu korzystania z platform typu YouTube pozytywnie przełożył się na przychody twórców z reklam emitowanych podczas filmów. Zwiększenie zainteresowania treściami w mediach społecznościowych pośrednio przyczyniło się także do przesunięcia budżetów wielu firm w kierunku influencer marketingu. O ile na początku obostrzeń zapanował chaos, tak później było już znacznie lepiej. Zauważyliśmy też istotny wzrost znaczenia małych twórców. Powody takiego stanu rzeczy są co najmniej dwa.

REKLAMA

Po pierwsze, coraz więcej firm decyduje się na działania influencer marketingowe, a wybór nano- i mikroinfluencerów pozwala optymalnie zarządzać budżetem. Dotyczy to szczególnie mniejszych firm, które często nie mogą pozwolić sobie na współpracę z twórcami o wielomilionowych zasięgach.

Po drugie, mniejsi influencerzy dają możliwość dotarcia do węższych grup odbiorców (np. o charakterystycznych zainteresowaniach).

Jak zmienił się rynek influencer marketingu w Polsce przez COVID-19?

REKLAMA

Poza wspomnianymi wcześniej procesami, pandemia w sposób oczywisty wpłynęła na tworzony content, czego najbardziej jaskrawym przykładem są formaty podróżnicze. W związku z różnymi obostrzeniami podróżowanie w niektóre miejsca jest teraz niemożliwe albo bardzo utrudnione, a często po prostu niebezpieczne, dlatego twórcy opierający swoje treści na podróżach musieli nieco zmienić swoje plany. Na znaczeniu zyskał natomiast content lifestylowy i naukowy. 

Pojawiło się też sporo nowych twórców. Faktem jest również to, że ze względu na wzrost zainteresowania działaniami z zakresu influencer marketingu więcej osób i instytucji przygląda się pracy i działaniom influencerów. Widać także ogromny wzrost znaczenia TikToka, który bardzo mocno urósł od tego czasu, szczególnie w starszej grupie odbiorców. Oprócz tego można było zaobserwować transfery twórców do innych sieci partnerskich (np. Anna Szlęzak), dołączanie do nich niezależnych influencerów (np. Dominik Rupiński), a nawet zamykanie niektórych sieci (np. Mediakraft). Wielu influencerów zaangażowało się również w akcję „Zostań w domu”, rozumiejąc swoją odpowiedzialność społeczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wygląda statystyka pod kątem marek zainteresowanych tego typu działaniami?

Zdecydowanie wzrosła. Tu trzeba zaznaczyć, że wiele marek, które kryzys dotknął najmocniej, ograniczyło działania w influencer marketingu. Jednak równocześnie pojawiło się wiele innych, które do tej pory robiły nieśmiałe kroki w tym obszarze albo w ogóle w nim nie działały. Odczuliśmy to zresztą na własnym przykładzie, ponieważ nastąpił zdecydowany wzrost zapytań ofertowych, które otrzymywaliśmy. Wiele firm szukało nowych możliwości, traktując influencer marketing jako narzędzie dotarcia do potencjalnych odbiorców. Mowa tutaj chociażby o węższych grupach, do których można dotrzeć za pośrednictwem wspomnianych wcześniej nano- i mikroinfluencerów. Na szczęście odchodzi się już od myślenia o kampanii influencer marketingowej wyłącznie jako o akcji z wielomilionowymi zasięgami. Najchętniej influencerów do swoich działań włączają obecnie wszelkie firmy z branży e-commerce, z brandami modowymi na czele. Dużą grupę stanowią też marki z segmentu FMCG. Coraz więcej jest również firm budujących w ten sposób swoją pozycję na polskim rynku (np. AliExpress).

Jacy influencerzy cieszą się obecnie największym zainteresowaniem firm?

Duże firmy w dalszym ciągu są najbardziej zainteresowane największymi twórcami. Jednak pojawiły się również nowe potrzeby komunikacyjne i nowe wyzwania dla branży, takie jak np. SEO. Sprawiły one, że coraz więcej marek interesuje się nano- i mikroinfluencerami. Firmy powoli zaczynają rozumieć, że mogą stanowić oni doskonałe uzupełnienie komunikacji, a często nawet tworzyć jej trzon. Głównie ze względu na większe zaangażowanie ich odbiorców, a także inny sposób powiązania z marką i formę jej eksponowania.

Jakie są oczekiwania marek od influencerów?

Tak naprawdę nigdy nie była to „przede wszystkim sprzedaż”. Już wcześniej dla różnych firm decydujących się na działania influencer marketingowe ważna była rozpoznawalność, świadomość, ekspozycja, a także budowanie atrakcyjności ich marek. Teraz, w czasach dynamicznego rozwoju branży e-commerce, klienci coraz częściej oczekują sprzedaży. Trzeba jednak pamiętać, że aby zwiększyć sprzedaż, potrzeba wielu innych rozwiązań niż same kampanie z największymi influencerami. Poza tym marki niezmiennie oczekują jakości oraz wiarygodności, która ma coraz większe znaczenie w tej branży.

Czym kierować się i o czym pamiętać, podejmując współpracę z influencerami?

W pierwszej kolejności należy kierować się jakością i dopasowaniem influencerów do marki. Warto też zastanowić się, czy od razu konieczne jest działanie z dużymi nazwiskami, czy jednak nie lepiej będzie zaangażować do tego mikro-, nano- czy średniej wielkości influencerów.

Wiele firm, czując potrzebę pojawienia się w tym świecie, nawiązało współpracę z twórcami dość chaotycznie, nie weryfikując ich albo nie rozumiejąc grup odbiorców czy sposobów komunikacji, przez co mocno się zawiodły. To właśnie rolą agencji influencer marketingowej jest doradzanie klientom ze względu na znajomość influencerów, ich historii i grup odbiorców. Kluczowa jest jednak jakość. Nie taka rozumiana technicznie, ale przede wszystkim pod względem merytorycznym, wizerunkowym oraz komunikacyjnym.

Czy kampanię z influencerami można przeprowadzić samodzielnie?

Korzystanie z usług agencji absolutnie nie jest koniecznością. Niektóre firmy, z mieszanym skutkiem, robią to na własną rękę. W kilku z nich powstały nawet specjalne komórki do współpracy z influencerami. Jeżeli ktoś ma odpowiedni, doświadczony i dostatecznie świadomy zespół, odpowiednią opinię i dobre relacje z twórcami internetowymi, to może działać na rynku sam i nic tu nie stoi na przeszkodzie. W pozostałych przypadkach mogą jednak pojawić się co najmniej dwie komplikacje.

Po pierwsze, wielu twórców współpracuje na wyłączność z agencją. Po drugie, niezrozumienie narzędzi wykorzystywanych w influencer marketingu może przynieść negatywne skutki. Poza tym, na agencyjne doświadczenie często składa się wiedza zdobywana latami i warto jednak z niej skorzystać, aby uniknąć podstawowych błędów.

Ponadto, agencje dysponują własnymi narzędziami, którymi nie mogą posługiwać się inne firmy.

Czego należy spodziewać się globalnie w influencer marketingu w najbliższej przyszłości?

Przede wszystkim jeszcze większej specjalizacji contentu, a także spadku znaczenia kanałów, które są o wszystkim i o niczym. Poza tym będzie można zaobserwować jeszcze bardziej dynamiczny wzrost znaczenia nano- i mikroinfluencerów. Prawdopodobnie zwiększy się także średnia wieku odbiorców treści, bo ci młodsi dojrzewają, a starsi znajdują w mediach społecznościowych coraz więcej contentu, który odpowiada ich zapotrzebowaniu i zainteresowaniom. Spodziewam się również tego, że nadal będą pojawiały się nowe formaty na platformach YouTube i Instagram, które cały czas próbują rywalizować z TikTokiem. W najbliższym czasie należy też oczekiwać standaryzacji działań influencer marketingowych w Polsce oraz całej Unii Europejskiej.

Jaka jest zatem przyszłość influencer marketingu w Polsce?

Przede wszystkim kolorowa. Od wielu lat można zaobserwować w tej branży ciągłe wzrosty i to się raczej nie zmieni. Będzie powstawało coraz więcej kanałów specjalistycznych (np. biznesowych), a więksi influencerzy będą nadal zwiększali swoje zasięgi. Jednak oprócz nich pojawi się także sporo nowych gwiazd. Na pewno będzie też rosło znaczenie nano- i mikroinfluencerów. Działania z mniejszymi twórcami będą stanowiły coraz większą część budżetów przeznaczanych na kampanie marketingowe. Dzięki rosnącemu znaczeniu mniejszych twórców kolejne firmy będą decydować się na skorzystanie z tej formy komunikacji marketingowej. 

Będą to szczególnie te mniejsze marki, posiadające bardziej okrojone budżety. W najbliższym czasie istotne będą jednak też regulacje prawne. Poza tym rynek potrzebuje wypracowania wspólnych dla wszystkich standardów w zakresie mierzenia efektywności kampanii influencer marketingowych. Przede wszystkim jednak coraz więcej firm będzie wchodziło w ten obszar działań marketingowych, bez względu na skalę.

Łukasz Walczak - Sales Director agencji GetHero, odpowiada m.in. za platformę Sampleo oraz projekt Talent Web Academy

oprac. Agnieszka Gorczyca

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA