REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Polityka Przemysłowa - jakie są bariery dla biznesu?

Głos biznesu – przedsiębiorcy mówią czego potrzebują, aby rozwijać firmy.
Głos biznesu – przedsiębiorcy mówią czego potrzebują, aby rozwijać firmy.
embuk-importer

REKLAMA

REKLAMA

Zakończyły się konsultacje dotyczące propozycji zapisów Białej Księgi Rozwoju Przemysłu. Celem najnowszego badania BCC wśród przedsiębiorców było rozpoznanie obecnych barier, które krępują firmy w kontekście planów wdrożenia tzw. Nowej Polityki Przemysłowej.

Czym jest Biała Księga Rozwoju Przemysłu?

Zakończyły się konsultacje nad Białą Księga Rozwoju Przemysłu. Biała Księga Rozwoju Przemysłu zidentyfikuje najuciążliwsze bariery dla działalności przemysłowej w naszym kraju. Wnioski i rekomendacje przyjęte w jej ostatecznej wersji posłużą do opracowania Polityki Przemysłowej Polski w perspektywie do roku 2030. Staną się też podstawą do niezbędnych zmian legislacyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Polityka Przemysłowa wicepremiera Jarosława Gowina ma być „uszytym na miarę” programem skierowanym do branż, które mają pomysły na potrzebne zmiany i wsparcie ich działalności.

Jakie bariery wskazują firmy?

Największe bariery, na które wskazują firmy w funkcjonowaniu swojej branży to przede wszystkim wysokie obciążenia podatkowe i para-podatkowe (75,6%), dostęp do pracowników (58,5%), wysokie ceny energii (63,4%), a także zbyt szybko rosnące płace (48,8%) oraz niesprawność wymiaru sprawiedliwości w sprawach gospodarczych (36,6%). Problemem jest także gospodarowanie odpadami (29,3%) oraz kurs złotego do innych walut (19,5%) – wynika z raportów firm, które zebraliśmy w styczniu w grupie 1800 pracodawców – indywidualnych członków BCC.

Mimo dobrych ocen Polski płynących z Komisji Europejskiej, polscy przedsiębiorcy dalej borykają się z trudnościami i barierami biurokratyczno-prawnymi, znacznie większymi niż w innych krajach Unii Europejskiej – mówi Marek Goliszewski, prezes BCC. – Nie można ich ciągle zaskakiwać kolejnymi obciążeniami, jak chociażby ostatnio podatek od reklamy, dodatkowo narzucany bez zapowiedzi w trakcie roku. Cieszymy się z zadowolenia premiera, że Polska przechodzi kryzys gospodarczy w miarę łagodnie w stosunku do innych krajów członkowskich UE. Ale wisi nad nami olbrzymi dług publiczny i deficyt budżetowy, które można zasypywać tylko zaangażowaniem przedsiębiorców i ich firm w inwestycje. Tymczasem wciąż istnieją dla tego olbrzymie przeszkody, które wskazuje nasze badanie -

REKLAMA

W kontekście planowanej nowej polityki przemysłowej, przedsiębiorcy zwracają uwagę na niską jakość instytutów badawczych i uczelni – brak odpowiedniej oferty dla biznesu, zbyt restrykcyjne prawo i częste, bardzo szybkie zmiany przepisów, które są zawiłe. Podkreślają większą restrykcyjność polskiego prawa podatkowego niż w innych krajach, które nie jest należycie konsultowane, co przejawia się później nadmiarem publikacji obszernych objaśnień. Barierą jest również długotrwałość oczekiwania na wydanie decyzji – mówi … ekspert BCC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problematyczna jest niestabilność cen surowców, a co za tym idzie materiałów do produkcji. Eksport obarczony jest ciągłym ryzykiem zakupu komponentów do produkcji w cenach uzależnionych od aktualnego kursu waluty. Rozwiązaniem byłoby wejście Polski do grupy krajów strefy euro, co od wielu lat postuluje BCC, a co firmom dałoby szansę na znaczne uproszenie księgowości i stabilizację wyników ekonomicznych produkcji.

Dużym ograniczeniem rozwoju eksportu jest także systematyczny wzrost kosztów trans

Rosnąca lawina dokumentów, sprawozdań, oświadczeń, biurokracja! Rozwiązania informatyczne udostępniane na „ostatnią chwilę”, długotrwałość oczekiwania na wydanie decyzji i brak uwzględniania uwag biznesu (konsultacji publicznych) w procesie legislacyjnym – to grzechy główne systemy prawnego w Polsce.

Droga i pracochłonna procedura certyfikacji produkowanych urządzeń. W małoseryjnej produkcji urządzeń, koszty certyfikacji zdecydowanie podnoszą cenę produktów. Czas trwania certyfikacji i otrzymania ostatecznego świadectwa, zdecydowanie opóźnia moment odzyskiwania poniesionych nakładów – pisze jeden z ankietowanych przedsiębiorców.

Przedsiębiorcy dostrzegają innowacyjne i bardziej otwarte rozwiązania umożliwiające połączenie szkolnictwa zawodowego z działalnością firm m.in. w zakresie możliwości finansowania, czy rozwoju kadry przedmiotów zawodowych itp.

Jakie są bariery w kontaktach z urzędami?

Aż 70% przedstawicieli firm zwraca uwagę na zbyt długi czas oczekiwania na decyzje, a 62,5% na

Nie pomaga styl i język komunikacji urzędników z przedsiębiorcami. – Często pierwsza odpowiedź urzędu jest prośbą o dosłanie mało istotnych uzasadnień lub dodatkowych dokumentów, tylko po to, aby przedłużyć ostateczne załatwienie sprawy. Przedsiębiorca jest ciągle petentem urzędu – skarżą się przedsiębiorcy. – Przeszkadza podejście urzędów wg schematu „jesteśmy po to, aby was złapać na jakiejś niezgodności, nawet niewielkiej i nałożyć karę, a nie po to by wspierać w zgodnym z prawem prowadzeniu działalności” – wyjaśniają.

Potrzebujemy wysokiej klasy, dobrze opłacanych urzędników – dodają.

Bariery związane z prawem unijnym

Jeśli chodzi o prawodawstwo Unii Europejskiej, podstawowe problemy jakie rozpoznają przedsiębiorcy to mało dostępnych informacji (60%), zbyt częste zmiany przepisów (31,4%) oraz regulacje niekorzystne dla polskich firm (25,7%).

Przedsiębiorcy zwracają uwagę na coraz większą restrykcyjność przepisów w niektórych branżach, niewspółmierną do innych segmentów rynku, zbyt późną implementację dyrektyw UE do polskiego prawa, co nie daje firmom wystarczającego czasu na przygotowanie się i prawidłowe wdrożenie nowych regulacji. W dodatku, Polska bardzo często implementuje przepisy unijne w ostatnim możliwym momencie, narażając przedsiębiorców na niepewność, dodatkowe koszty itp.

brak realnej odpowiedzialności urzędników za popełniane błędy. Inne bariery związane z relacjami na linii przedsiębiorstwa – urzędy to brak merytorycznego wsparcia (40%), zbyt duża liczba i przewlekłość kontroli (37,5%) i brak uzasadnień do wydawanych decyzji (22,5%).

portu. Potrzebna jest pomoc państwa w zakresie stymulacji szybkich i tanich kanałów morskiego transportu do USA, Kanady, Australii, itp.

Jakie są bariery w prawie krajowym?

Przedsiębiorcy, zapytani o bariery związane z polskimi regulacjami w funkcjonowaniu własnej firmy oraz branży, wszyscy (100%) wskazują na zbyt częste zmiany przepisów, za krótki okres vacatio legis wprowadzanych zmian (63%) oraz na procedury legalizacji zatrudnienia pracowników z zagranicy (31,6%).

95% proc. przedsiębiorców za tarczą prawną Jarosława Gowina

Aż 95% ankietowanych przedsiębiorców uważa że potrzeba jest tzw. tarcza prawna – rozumiana jako instrument ochrony przedsiębiorców przed zbyt dużą liczbą zmian przepisów, gwarantujący ich stabilność, przewidywalność i transparentność. – Zdecydowanie potrzebne są mechanizmy chroniące przed ciągłymi zmianami prawa, często wprowadzanymi z dnia na dzień. Szkodzi to zarówno jakości tego prawa jak i możliwościom rzetelnego ich wdrażania. Powoduje także większą skłonność do szukania „obejść”. Nie należy myśleć o tworzeniu nadbudowy instytucjonalnej nad nadmiernie stworzonymi przepisami tylko działać w kierunku upraszczania przepisów – argumentują przedstawiciele biznesu.

Dłuższe vacatio legis, rzeczywiste konsultacje społeczne, większa stabilizacja regulacji prawnych – to jest to czego potrzebują podmioty gospodarcze.

Głos biznesu – przedsiębiorcy mówią czego potrzebują, aby rozwijać firmy

· Stabilizacji i transparentności przepisów prawnych i nie generowania codziennie setek poprawek do poprawek we wszelkiej maści ustawach w ekspresowym tempie. Bez poczucia stabilności w tym obszarze trudno planować działania firmy.

· Mniej obostrzeń.

· Niższych cen energii.

· Ograniczenia kosztów prowadzenia działalności.

· Wsparcia dla branż najbardziej dotkniętych pandemią (koncertowa, sportowa, turystyczna).

· Więcej programów dla dużych firm.

· Większej liczby inicjatyw rządowych, które rozwijają biznes dla poszczególnych branż, np. motoryzacji.

· Znacznie większej liczby zwolnień podatkowych dla MŚP. Większego wspierania przedsiębiorców zasilających lokalny rynek np. poprzez ulgi podatkowe.

· Dopasowania edukacji do potrzeb gospodarki (zbyt mało specjalistów na rynku), dostosowania mentalności osób pracujących na uczelniach i w instytutach badawczych do potrzeb projektów biznesowych.

· Niższych obciążeń ZUS i podatków.

· Sprawnie działających sądów i szybszych rozstrzygnięć w sądach gospodarczych.

· Konsultacji z przedsiębiorcami przed zmianami w ustawodawstwie. Prowadzenia szerokich konsultacji z pracodawcami przy opracowywaniu i wprowadzaniu wszelkich programów prospołecznych i ustalaniu płac minimalnych.

· Szybkiego reagowania na potrzebne zmiany.

· Kontynuacji wspierania inwestycji i wynalazczości, nie tylko na etapie projektów, ale również na etapie wdrażania do produkcji, co zwiększy potencjał państwa polskiego i stworzy nowe miejsca pracy (zapobiegać wypływaniu/sprzedaży patentów za granicę).

· Rzeczywistego zaangażowania państwa w tworzenie prostych i jednoznacznych przepisów prawa.

· Ustanowienie jednoznacznych zasad wspierania firm w zakresie nowych produktów. Należy wprowadzić spis zasad przydzielania wsparcia dla przedsiębiorców na nowe innowacyjne projekty, aby dofinansowanie nie było subiektywną oceną urzędu, urzędnika i sympatii politycznych.

· Dostępu do kredytów.

· Zmiany prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

· Przestrzegania prawa.

· Większego zaufania do przedsiębiorcy. Traktowania przedsiębiorców z należytą godnością, nie jako potencjalnych przestępców, a jako podmioty generujące przychody dla państwa.

METRYCZKA: Proszę wskazać wielkość firmy wg liczby zatrudnionych.

44,7% – mikro- lub małe przedsiębiorstwo (do 49 zatrudnionych)

39,5% – średnie przedsiębiorstwo (od 50-249 zatrudnionych)

15,8% – duże przedsiębiorstwo (powyżej 250 zatrudnionych)

źródło: Instytut Interwencji Gospodarczych BCC

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA