REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Milion za obiecującego PowerPointa? Czyli jak pozyskać pieniądze od funduszu VC

Szymon Janiak
Inwestor, ekspert w zakresie projektowania i egzekucji strategii biznesowych oraz marketingowych dla spółek o charakterze technologicznym na arenie międzynarodowej.
Milion za obiecującego PowerPointa?
Milion za obiecującego PowerPointa?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli poważnie myślimy o pozyskaniu inwestora, warto zacząć od stworzenia solidnej prezentacji inwestorskiej i dowiedzenia się, komu ją przedstawić.

Pozyskanie miliona złotych od funduszu VC, przez dwóch studentów bez żadnego zaplecza, jedynie na podstawie krótkiej prezentacji? W teorii jest to możliwe, jednak statystycznie – niezwykle trudne. Jeśli poważnie myślimy o pozyskaniu inwestora, warto zacząć od stworzenia solidnego pitch decka i dowiedzenia się, komu go przedstawić. Wydaje się, że o tworzeniu profesjonalnych pitch decków dla inwestorów napisano już w Internecie wszystko i to wielokrotnie. W skrzynkach mailowych funduszy VC codziennie jednak pojawiają się dziesiątki niezłych pomysłów, które trafią niemal wprost do kosza. Analitycy inwestycyjni mają ograniczony czas na wstępną analizę potencjału inwestycji. Zazwyczaj także pozostają nieczuli na paletę barw prezentacji, w której brakuje kluczowych informacji. Koniecznością jest więc zapoznanie się z dostępnymi w sieci poradnikami i stworzenie profesjonalnego, ale niezbyt obszernego dokumentu, który odpowie na najważniejsze pytania dotyczące projektu.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Finansowanie VC

Zaniedbaniem, które może zdyskwalifikować pomysł jest zupełne pominięcie kwestii finansowych. W pitch deckach, które otrzymujemy często brakuje, choć skrótowego wyjaśnienia, jak firma planuje zarabiać na swoim pomyśle. Trzeba pamiętać, że celem inwestora jest osiągnięcie zysku, dzięki zwiększeniu wartości spółki, a firma musi umieć wskazać, jak planuje to osiągnąć.

Złudne poczucie bezkonkurencyjności

Miarą profesjonalnego decka jest zamieszczenie wstępnej analizy konkurencji dla proponowanego projektu. Nawet najbardziej innowacyjne pomysły rynkowe niemal zawsze posiadają alternatywne rozwiązanie na rodzimym lub zagranicznych rynkach. Jeśli go nie widzimy, prawdopodobnie nie zapuściliśmy się w poszukiwaniach dalej niż na drugą stronę wyszukiwarki Google.

Z kim rozmawiać

Niemniej ważne niż przygotowanie się do rozmów jest znalezienie właściwego funduszu, z którym je przeprowadzimy. Pierwsze kroki prowadzą na stronę internetową inwestorów. Większość funduszy zamieszcza tam informacje o prowadzonej polityce inwestycyjnej, wskazując preferowane sektory (np. fintech, IoT, martech) oraz etap na jakim oferują środki (np. seed, late stage). Dzięki cierpliwości w poszukiwaniach i analizie portfolio często jesteśmy w stanie zweryfikować także, czy fundusz wchodzi w koinwestycje przy wymagających dużych nakładów finansowych projektach czy chce pozostać jedynym inwestorem.
 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Milion złotych we wczesnej fazie

Fundusze działają w oparciu o rundy inwestycyjne. W polskich realiach w pierwszej fazie inwestują najczęściej do miliona złotych w konkretny projekt. Środki te przeznaczane są zazwyczaj na przeprowadzenie koniecznych analiz oraz wytworzenie produktu/usługi.

Jak odstraszyć inwestora

To, ile potrwa proces inwestycyjny i czy zakończy się sakramentalnym „tak” u notariusza, zależy w dużej mierze od kooperacji ze strony firmy, która stara się o finansowanie. Należy pamiętać, że zainteresowanie funduszu pomysłem jest tylko pierwszym krokiem na drodze do uzyskania pieniędzy. Jeśli już na etapie przedinewstycyjnym spółka ma problemy z dostępnością, terminowością dostarczania dokumentów, przekazywaniem informacji koniecznych do badania due diligence, fundusz najczęściej rezygnuje dalszych rozmów.

Przygotowanie, dopasowanie, zaangażowanie

Jeszcze nigdy na polskim rynku nie działało tak dużo funduszy VC, oferujących tak znaczące środki na innowacyjne projekty. Mylą się jednak Ci, którzy sądzą, że wystarczy innowacyjny pomysł, skorzystanie z szerokiej bazy szablonów PowerPointa i przesłanie numeru konta. Przygotowanie, znalezienie właściwego inwestora i zaangażowanie w cały proces są nieodzownymi elementami pozyskania wymarzonego miliona.

Szymon Janiak, dyrektor zarządzający Czysta3.vc

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA