| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Skutki wejścia w życie Dyrektywy UE dotyczącej tajemnicy przedsiębiorstwa

Skutki wejścia w życie Dyrektywy UE dotyczącej tajemnicy przedsiębiorstwa

Do 9 czerwca 2018 r. Państwa Członkowskie były zobowiązane do wdrożenia postanowień dyrektywy do krajowych porządków prawnych. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem.

Dyrektywa ta, zmienia polskie prawo w zakresie:

  • Ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postepowania cywilnego,
  • Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
  • Ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
     
  • Przede wszystkim nastąpiła zmiana definicji tajemnicy przedsiębiorstwa. Tajemnicę przedsiębiorstwa stanowią:

„(…) informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności”.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Oznacza to, że na przedsiębiorcy ciąży obowiązek określenia, co w danym przedsiębiorstwie stanowi tajemnicę i podjęcie działań, mających na celu utrzymanie tych informacji w poufności.

  • Czym są informacje poufne – konieczność spełnienia poniższych 3 warunków:
    • nie są ogólnie znane lub łatwo dostępne dla osób z kręgów, które zwykle zajmują się tym rodzajem informacji;
    • mają wartość gospodarczą;
    • poddane zostały przez osobę, która zgodnie z prawem sprawuje nad nimi kontrolę, rozsądnym, w danych okolicznościach, działaniom dla utrzymania ich w tajemnicy.
       
  • Co może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa ?
    • Lista klientów, dane kontaktowe do osób decyzyjnych
    • Wysokość stosowanych rabatów, indywidualnie uzgadnianych cen
    • Bieżący stan zamówień, szczegóły realizacji umów, stosowane terminy, terminy odroczenia płatności
    • Treść zamówień ze strony klientów, składane oferty
    • Przebieg negocjacji oraz treści umów
    • Własne zasoby badań dotyczących współpracy z klientami – uzyskane od nich informacje
    • Treść projektów reklamowych, projekt nowego produktu
    • Informacje o wynagrodzeniach pracowników
    • Informacje o wadliwościach poszczególnych produktów, zgłaszanych reklamacjach

Zobacz: Prawo dla firm

Autor: Aliant® Krzyżowska Międzynarodowa kancelaria prawna, Al. Niepodległości 31, 61-714 Poznań | tel./faks: 618521555 | email: office@aliantlaw.pl | www.aliantlaw.com

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Przybysz

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »