REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych likwidację ulepszenia w obcym środku trwałym

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ująć w księgach rachunkowych likwidację ulepszenia w obcym środku trwałym /Fot. Fotolia
Jak ująć w księgach rachunkowych likwidację ulepszenia w obcym środku trwałym /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka w celu dostosowania najmowanego lokalu użytkowego do potrzeb prowadzonej przez nią działalności poniosła nakłady, które wprowadziła do ksiąg rachunkowych jako inwestycję w obcym środku trwałym. Obecnie następuje rozwiązanie umowy najmu lokalu. Co zrobić z niezamortyzowaną wartością ulepszenia?

REKLAMA

Ulepszenia w obcych środkach trwałych są traktowane jako oddzielne środki trwałe. Wcześniejsze zakończenie umowy najmu powoduje konieczność zakończenia ich amortyzowania. Niezamortyzowana część wartości początkowej ulepszenia w obcym środku trwałym jest odnoszona na konto pozostałych kosztów operacyjnych.

REKLAMA

Inwestycje w obcym środku trwałym stanowią według prawa bilansowego (art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c ustawy o rachunkowości) odrębne środki trwałe (ulepszenie w obcym środku trwałym). Ujmowane są zatem w księgach rachunkowych użytkownika środka trwałego w wartości dokonanego ulepszenia. Wartość ta jest jednocześnie podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Każde wcześniejsze zakończenie umowy najmu (a także innych umów jak dzierżawa czy leasing) powoduje, że należy zakończyć dokonywanie amortyzacji tego specyficznego środka trwałego, jakim jest ulepszenie i postawić w stan likwidacji. Wyksięgowanie ulepszenia w obcym środku trwałym będzie zatem ujęte w księgach rachunkowych następująco:

  • wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia w obcym środku trwałym:

Wn konto 070 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych" w analityce: "Odpisy umorzeniowe w obcych środkach trwałych"

Ma konto 010 "Środki trwałe" w analityce: "Ulepszenie w obcym środku trwałym"

  • wyksięgowanie niezamortyzowanej części ulepszenia w obcym środku trwałym

Wn konto 765 "Pozostałe koszty operacyjne"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ma konto 010 "Środki trwałe" w analityce: "Ulepszenie w obcym środku trwałym"

Jeśli jednostka wprowadziła do ewidencji pozabilansowej lokal użytkowy jako obcy środek trwały, jego zwrot właścicielowi będzie skutkował również wyksięgowaniem go z tej ewidencji. Następuje to poprzez zapis jednostronny lub zapis podwójny w zależności od tego, czy jednostka stosuje czy nie pozabilansowe konta techniczne zapewniające zachowanie zasady podwójnego zapisu.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak ująć w księgach rachunkowych likwidację ulepszenia w obcym środku trwałym

W artykule przedstawiono również przykład ewidencji w księgach rachunkowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA