reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Elektronizacja w polskich firmach w 2018 r.

Elektronizacja w polskich firmach w 2018 r.

Najmniejsze firmy musiały przenieść swoje rejestry VAT do Internetu. Od 1 lipca 2018 r. na żądanie urzędnika skarbowego udostępniają mu także i pozostałe dokumenty firmowe w formie elektronicznej. Zdaniem resortu cyfryzacji rozwiązania typu chmury danych są potrzebne, ale polscy przedsiębiorcy nie doceniają jeszcze zalet transformacji cyfrowej.

Zdecydowana większość polskich firm prowadzi swój biznes w skali mikro. Od 1 lipca 2018 r. to właśnie m.in. mikroprzedsiębiorcy, którzy prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, mają obowiązek wygenerowania na żądanie fiskusa elektronicznych wersji ksiąg i dowodów podatkowych w formacie jednolitych plików kontrolnych (JPK). Mogą one dotyczyć faktur, podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów, ksiąg rachunkowych, wyciągów bankowych i danych magazynowych. Oznacza to, że podczas kontroli w takiej firmie urzędnik zamiast ślęczeć nad segregatorami, przeanalizuje księgi i dowody na komputerze.

Do częstszego obcowania z technologią mikrofirmy zostały zmuszone już z początkiem tego roku, po wprowadzeniu obowiązku comiesięcznego składania JPK_VAT, czyli rejestrów VAT w jednorodnym dla wszystkich schemacie i układzie, zapisywanych w formacie XML. Wygląda na to, że niemal wszyscy wywiązali się z tego obowiązku już za pierwszym razem, ponieważ według Ministerstwa Finansów, w pierwszym miesiącu JPK_VAT nie złożyło tylko 5,5% z 1,6 mln płatników VAT.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Przyzwyczajenie analogowe

Plik można było stworzyć i przesłać przy pomocy programów księgowych lub bezpłatnej aplikacji do generowania i przesyłania JPK udostępnionej przez resort. Z tej drugiej opcji skorzystało tylko 50 tys. przedsiębiorców. W 86% JPK_VAT był podpisany podpisem kwalifikowanym, tylko w 8% danymi autoryzacyjnymi, a w 6% profilem zaufanym. Ponieważ podpisem kwalifikowanym posługują się głównie duże firmy i biura rachunkowe, jego przewaga może świadczyć o tym, że to głównie księgowi wypełniają nowy obowiązek za najdrobniejszych przedsiębiorców. Według Tax Care, mimo wprowadzanej digitalizacji obiegu dokumentów księgowych spora część firm w Polsce korzysta z rozwiązań analogowych.

Na rynku jest nadal wielu przedsiębiorców, którzy wolą pozostać analogowi, mimo że cyfrowe wykluczenie nie służy ani im, ani ich firmom – mówi Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor działu IT Tax Care. Przypomina, że jeszcze pod koniec zeszłego roku zaledwie jedna trzecia faktur w Polsce była wystawiana elektronicznie.

Zobacz: Prawo dla firm

Ponad połowa polskich firm niedojrzała cyfrowo

Pod koniec lutego br. wystartowała Chmura Faktur – pierwsza platforma do bezpłatnego wystawiania, przechowywania i przesyłania dokumentów księgowych. Po trzech miesiącach działania korzysta z niej 21 tys. przedsiębiorców, którzy wystawili za jej pośrednictwem ponad 70 tys. faktur.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Budzis

Doradca finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama