REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja w polskich firmach w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Elektronizacja w polskich firmach /fot.Shutterstock
Elektronizacja w polskich firmach /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najmniejsze firmy musiały przenieść swoje rejestry VAT do Internetu. Od 1 lipca 2018 r. na żądanie urzędnika skarbowego udostępniają mu także i pozostałe dokumenty firmowe w formie elektronicznej. Zdaniem resortu cyfryzacji rozwiązania typu chmury danych są potrzebne, ale polscy przedsiębiorcy nie doceniają jeszcze zalet transformacji cyfrowej.

Zdecydowana większość polskich firm prowadzi swój biznes w skali mikro. Od 1 lipca 2018 r. to właśnie m.in. mikroprzedsiębiorcy, którzy prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, mają obowiązek wygenerowania na żądanie fiskusa elektronicznych wersji ksiąg i dowodów podatkowych w formacie jednolitych plików kontrolnych (JPK). Mogą one dotyczyć faktur, podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów, ksiąg rachunkowych, wyciągów bankowych i danych magazynowych. Oznacza to, że podczas kontroli w takiej firmie urzędnik zamiast ślęczeć nad segregatorami, przeanalizuje księgi i dowody na komputerze.

REKLAMA

REKLAMA

Do częstszego obcowania z technologią mikrofirmy zostały zmuszone już z początkiem tego roku, po wprowadzeniu obowiązku comiesięcznego składania JPK_VAT, czyli rejestrów VAT w jednorodnym dla wszystkich schemacie i układzie, zapisywanych w formacie XML. Wygląda na to, że niemal wszyscy wywiązali się z tego obowiązku już za pierwszym razem, ponieważ według Ministerstwa Finansów, w pierwszym miesiącu JPK_VAT nie złożyło tylko 5,5% z 1,6 mln płatników VAT.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Przyzwyczajenie analogowe

Plik można było stworzyć i przesłać przy pomocy programów księgowych lub bezpłatnej aplikacji do generowania i przesyłania JPK udostępnionej przez resort. Z tej drugiej opcji skorzystało tylko 50 tys. przedsiębiorców. W 86% JPK_VAT był podpisany podpisem kwalifikowanym, tylko w 8% danymi autoryzacyjnymi, a w 6% profilem zaufanym. Ponieważ podpisem kwalifikowanym posługują się głównie duże firmy i biura rachunkowe, jego przewaga może świadczyć o tym, że to głównie księgowi wypełniają nowy obowiązek za najdrobniejszych przedsiębiorców. Według Tax Care, mimo wprowadzanej digitalizacji obiegu dokumentów księgowych spora część firm w Polsce korzysta z rozwiązań analogowych.

REKLAMA

Na rynku jest nadal wielu przedsiębiorców, którzy wolą pozostać analogowi, mimo że cyfrowe wykluczenie nie służy ani im, ani ich firmom – mówi Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor działu IT Tax Care. Przypomina, że jeszcze pod koniec zeszłego roku zaledwie jedna trzecia faktur w Polsce była wystawiana elektronicznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo dla firm

Ponad połowa polskich firm niedojrzała cyfrowo

Pod koniec lutego br. wystartowała Chmura Faktur – pierwsza platforma do bezpłatnego wystawiania, przechowywania i przesyłania dokumentów księgowych. Po trzech miesiącach działania korzysta z niej 21 tys. przedsiębiorców, którzy wystawili za jej pośrednictwem ponad 70 tys. faktur.

– To dobry wynik. Spodziewam się, że wśród pierwszych użytkowników platformy większość stanowią tzw. early adopters, czyli gotowi na nowe technologie przedsiębiorcy – ocenia Magdalena Borowik, ekspert ds. technologii transakcyjnych i doradca fintech w Ministerstwie Cyfryzacji Ministerstwo Finansów ustanowiło standard, jakim jest JPK. Ten standard pozwolił sektorowi komercyjnemu stworzyć model biznesowy, jakim jest platforma agregująca faktury. To godna uwagi współpraca na linii biznes-regulator. Cyfryzacja to budowa nowych fundamentów państwa, przebudowa relacji z obywatelem i biznesem oraz tworzenie nowych, cyfrowych rynków. Rolą państwa jest tworzenie infrastruktury, w tym standardów, które przekładają się na budowę nowych rynków, usług i produktów, i ta rola przypada biznesowi. Dzięki standaryzacji możliwe jest tworzenie otwartych platform, dostępnych dla wszystkich. Również tych najmniejszych – dodaje Magdalena Borowik.

Z ubiegłorocznego raportu PwC „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm” wynika, że jedynie 44% polskich respondentów uważa swoją firmę za dojrzałą cyfrowo, a 69% dostrzega rosnącą lukę kompetencyjną i brak odpowiednio wykwalifikowanych zespołów. Wydatki na digital nie przekraczają 5% rocznych budżetów analizowanych firm. Zdaniem autorów, badanie ujawniło znaczący spadek wiary w cyfrowe możliwości polskich firm. O podobnym zjawisku mówią też wnioski z raportu PwC i Instytutu Biznesu Rodzinnego „O biznesie rodzinnym głosem sukcesorów, opublikowanego w tym roku. Różne ścieżki, te same priorytety”. Badacze ustalili, że jedynie 7% sukcesorów rodzinnych firm uważa, że ich przedsiębiorstwa posiadają strategię biznesową dopasowaną do obecnych czasów, a 36% odczuwa frustrację w związku z tym, że ich rodzice nie w pełni rozumieją szanse i zagrożenia, jakie niosą za sobą nowe technologie.

Można przypuszczać, że skoro w ponad połowie dużych firm digital jeszcze nie króluje, to w tych mniejszych jest jeszcze gorzej. Eksperci nie mają jednak wątpliwości, że kierunek zmian jest tylko jeden. Od cyfryzacji firm nie ma odwrotu i to bez względu na ich wielkość.

Źródło: Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA