REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja w polskich firmach w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Elektronizacja w polskich firmach /fot.Shutterstock
Elektronizacja w polskich firmach /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najmniejsze firmy musiały przenieść swoje rejestry VAT do Internetu. Od 1 lipca 2018 r. na żądanie urzędnika skarbowego udostępniają mu także i pozostałe dokumenty firmowe w formie elektronicznej. Zdaniem resortu cyfryzacji rozwiązania typu chmury danych są potrzebne, ale polscy przedsiębiorcy nie doceniają jeszcze zalet transformacji cyfrowej.

REKLAMA

Zdecydowana większość polskich firm prowadzi swój biznes w skali mikro. Od 1 lipca 2018 r. to właśnie m.in. mikroprzedsiębiorcy, którzy prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, mają obowiązek wygenerowania na żądanie fiskusa elektronicznych wersji ksiąg i dowodów podatkowych w formacie jednolitych plików kontrolnych (JPK). Mogą one dotyczyć faktur, podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów, ksiąg rachunkowych, wyciągów bankowych i danych magazynowych. Oznacza to, że podczas kontroli w takiej firmie urzędnik zamiast ślęczeć nad segregatorami, przeanalizuje księgi i dowody na komputerze.

REKLAMA

Do częstszego obcowania z technologią mikrofirmy zostały zmuszone już z początkiem tego roku, po wprowadzeniu obowiązku comiesięcznego składania JPK_VAT, czyli rejestrów VAT w jednorodnym dla wszystkich schemacie i układzie, zapisywanych w formacie XML. Wygląda na to, że niemal wszyscy wywiązali się z tego obowiązku już za pierwszym razem, ponieważ według Ministerstwa Finansów, w pierwszym miesiącu JPK_VAT nie złożyło tylko 5,5% z 1,6 mln płatników VAT.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Przyzwyczajenie analogowe

REKLAMA

Plik można było stworzyć i przesłać przy pomocy programów księgowych lub bezpłatnej aplikacji do generowania i przesyłania JPK udostępnionej przez resort. Z tej drugiej opcji skorzystało tylko 50 tys. przedsiębiorców. W 86% JPK_VAT był podpisany podpisem kwalifikowanym, tylko w 8% danymi autoryzacyjnymi, a w 6% profilem zaufanym. Ponieważ podpisem kwalifikowanym posługują się głównie duże firmy i biura rachunkowe, jego przewaga może świadczyć o tym, że to głównie księgowi wypełniają nowy obowiązek za najdrobniejszych przedsiębiorców. Według Tax Care, mimo wprowadzanej digitalizacji obiegu dokumentów księgowych spora część firm w Polsce korzysta z rozwiązań analogowych.

Na rynku jest nadal wielu przedsiębiorców, którzy wolą pozostać analogowi, mimo że cyfrowe wykluczenie nie służy ani im, ani ich firmom – mówi Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor działu IT Tax Care. Przypomina, że jeszcze pod koniec zeszłego roku zaledwie jedna trzecia faktur w Polsce była wystawiana elektronicznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo dla firm

Ponad połowa polskich firm niedojrzała cyfrowo

Pod koniec lutego br. wystartowała Chmura Faktur – pierwsza platforma do bezpłatnego wystawiania, przechowywania i przesyłania dokumentów księgowych. Po trzech miesiącach działania korzysta z niej 21 tys. przedsiębiorców, którzy wystawili za jej pośrednictwem ponad 70 tys. faktur.

– To dobry wynik. Spodziewam się, że wśród pierwszych użytkowników platformy większość stanowią tzw. early adopters, czyli gotowi na nowe technologie przedsiębiorcy – ocenia Magdalena Borowik, ekspert ds. technologii transakcyjnych i doradca fintech w Ministerstwie Cyfryzacji Ministerstwo Finansów ustanowiło standard, jakim jest JPK. Ten standard pozwolił sektorowi komercyjnemu stworzyć model biznesowy, jakim jest platforma agregująca faktury. To godna uwagi współpraca na linii biznes-regulator. Cyfryzacja to budowa nowych fundamentów państwa, przebudowa relacji z obywatelem i biznesem oraz tworzenie nowych, cyfrowych rynków. Rolą państwa jest tworzenie infrastruktury, w tym standardów, które przekładają się na budowę nowych rynków, usług i produktów, i ta rola przypada biznesowi. Dzięki standaryzacji możliwe jest tworzenie otwartych platform, dostępnych dla wszystkich. Również tych najmniejszych – dodaje Magdalena Borowik.

Z ubiegłorocznego raportu PwC „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm” wynika, że jedynie 44% polskich respondentów uważa swoją firmę za dojrzałą cyfrowo, a 69% dostrzega rosnącą lukę kompetencyjną i brak odpowiednio wykwalifikowanych zespołów. Wydatki na digital nie przekraczają 5% rocznych budżetów analizowanych firm. Zdaniem autorów, badanie ujawniło znaczący spadek wiary w cyfrowe możliwości polskich firm. O podobnym zjawisku mówią też wnioski z raportu PwC i Instytutu Biznesu Rodzinnego „O biznesie rodzinnym głosem sukcesorów, opublikowanego w tym roku. Różne ścieżki, te same priorytety”. Badacze ustalili, że jedynie 7% sukcesorów rodzinnych firm uważa, że ich przedsiębiorstwa posiadają strategię biznesową dopasowaną do obecnych czasów, a 36% odczuwa frustrację w związku z tym, że ich rodzice nie w pełni rozumieją szanse i zagrożenia, jakie niosą za sobą nowe technologie.

Można przypuszczać, że skoro w ponad połowie dużych firm digital jeszcze nie króluje, to w tych mniejszych jest jeszcze gorzej. Eksperci nie mają jednak wątpliwości, że kierunek zmian jest tylko jeden. Od cyfryzacji firm nie ma odwrotu i to bez względu na ich wielkość.

Źródło: Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA