REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szansa polskich firm na wzrost eksportu

dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek

REKLAMA

Corocznie odnotowywany jest wzrost polskiego eksportu. W roku 2013 ma byc to wzrost o 5,8 proc. Szansą na wzrost eksportu są przedewszystkim kraje pozaeuropejskie.

REKLAMA

W 2012 r. udział eksportu do Niemiec stanowił ponad 25 proc. wartości całego naszego eksportu (Ministerstwo Gospodarki). Drugi w kolejności rynek - Wielka Brytania - to 6,7 proc. A Chiny niespełna 1 proc. HSBC prognozuje, że w 2030 roku główne kierunki polskiego eksportu pozostaną bez zmian - najważniejszym partnerem będą Niemcy, ale do pierwszej piątki dołączą Chiny. Przez najbliższe 8 lat bardzo dynamicznie będzie także rósł eksport do Indii, Wietnamu, Korei, Meksyku, Brazylii. A w kolejnych dziesięciu latach (2021-2030) dołączą do tych krajów m.in. Malezja, Indonezja, Egipt. Jednak, według HSBC, w dalszym ciągu głównym rynkiem eksportowym pozostaną kraje europejskie.

REKLAMA


Optymizmem nie napawa jednak struktura eksportu. Dzisiaj prawie 40 proc. naszej sprzedaży na rynkach zagranicznych to wyroby przemysłu elektromaszynowego (głównie maszyny i urządzenia oraz środki transportu), blisko 14 proc. to wyroby przemysłu chemicznego, a 12,3 proc. - żywność (Ministerstwo Gospodarki). Do 2030 r. one także pozostaną, według HSBC naszymi głównymi towarami eksportowymi. Jednak eksperci banku zwracają uwagę, że na wzrost polskiego eksportu wpływ będzie miała także rosnąca sprzedaż sprzętu ICT oraz AGD. Mamy także szanse bardzo rozwinąć eksport polskich kosmetyków. To prognozy pokazujące, że zbudowaliśmy potencjał wykraczający poza nasze tradycyjne produkty eksportowe. I że jest szansa na wzrost udziału w eksporcie produktów mid-tech i, niestety nieznacznie, ale jednak - produktów high-tech.


Zobacz: Ostatni dzień na przekazanie pracownikowi PIT-11

REKLAMA


Raport HSBC dotyczący perspektyw polskiego eksportu do 2030 r. pokazuje, że przedsiębiorstwa mają szanse wyjść poza Europę, która absorbuje prawie 76 proc. naszego eksportu. Zresztą dzisiaj wszystkie rozwinięte gospodarki szukają możliwości lokowania swoich produktów także poza rynkiem europejskim, głównie w krajach Azji. HSBC pokazuje potencjał Niemiec - w najbliższych 3 latach eksport niemiecki na rynki azjatyckie będzie rósł średnio o 11 proc.


Pytanie tylko, czy nam się to uda. Szansa bowiem nie oznacza, że jest to już nam dane. Tym bardziej, że większość z tych „nowych" dla polskich eksporterów rynków wymaga nie tylko aktywności przedsiębiorstw, ale także bardzo silnej aktywności przedstawicieli polskiego rządu. Potrzebna jest bowiem forpoczta polityczna pokazująca naszym partnerom handlowym w takich krajach, jak Chiny, Indie, Indonezja, Wietnam, Korea, że współpraca z tymi rynkami jest ważnym elementem polskiej polityki handlowej. Taka jest specyfika tamtych rynków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Podyskutuj o tym na naszym FORUM!


Działania takie są już powoli podejmowane przez naszą administrację państwową. Jednak, niestety nie wszyscy politycy i urzędnicy wysokiego szczebla rozumieją, że tak „modny" ostatnio w dyskusjach patriotyzm gospodarczy oznacza potrzebę bezpośredniego wspierania polskich firm na rynkach zagranicznych, udział w spotkaniach biznesowych organizowanych na tych rynkach, informowanie o potencjale polskiej gospodarki i firm (konkretnie) w czasie rozmów politycznych. To powinno się zmienić


Dla wykorzystania szans, o których mówi HSBC, potrzebne jest także stworzenie programów pomocowych dla wspierania polskiego eksportu do krajów pozaeuropejskich, np. programu, który wspierałby polskie firmy w przetargach organizowanych na potrzeby zamówień rządowych i administracji lokalnych w Chinach na polskie produkty inwestycyjne. One nie powstaną bez akceptacji i wsparcia rządu.


Jest zatem wiele do zrobienia, aby szanse o których mówi raport HSBC mogły zostać wykorzystane.


Zobacz: Przedłużony termin składania e-Deklaracji

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA