REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szansa polskich firm na wzrost eksportu

dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek

REKLAMA

Corocznie odnotowywany jest wzrost polskiego eksportu. W roku 2013 ma byc to wzrost o 5,8 proc. Szansą na wzrost eksportu są przedewszystkim kraje pozaeuropejskie.

REKLAMA

W 2012 r. udział eksportu do Niemiec stanowił ponad 25 proc. wartości całego naszego eksportu (Ministerstwo Gospodarki). Drugi w kolejności rynek - Wielka Brytania - to 6,7 proc. A Chiny niespełna 1 proc. HSBC prognozuje, że w 2030 roku główne kierunki polskiego eksportu pozostaną bez zmian - najważniejszym partnerem będą Niemcy, ale do pierwszej piątki dołączą Chiny. Przez najbliższe 8 lat bardzo dynamicznie będzie także rósł eksport do Indii, Wietnamu, Korei, Meksyku, Brazylii. A w kolejnych dziesięciu latach (2021-2030) dołączą do tych krajów m.in. Malezja, Indonezja, Egipt. Jednak, według HSBC, w dalszym ciągu głównym rynkiem eksportowym pozostaną kraje europejskie.

REKLAMA


Optymizmem nie napawa jednak struktura eksportu. Dzisiaj prawie 40 proc. naszej sprzedaży na rynkach zagranicznych to wyroby przemysłu elektromaszynowego (głównie maszyny i urządzenia oraz środki transportu), blisko 14 proc. to wyroby przemysłu chemicznego, a 12,3 proc. - żywność (Ministerstwo Gospodarki). Do 2030 r. one także pozostaną, według HSBC naszymi głównymi towarami eksportowymi. Jednak eksperci banku zwracają uwagę, że na wzrost polskiego eksportu wpływ będzie miała także rosnąca sprzedaż sprzętu ICT oraz AGD. Mamy także szanse bardzo rozwinąć eksport polskich kosmetyków. To prognozy pokazujące, że zbudowaliśmy potencjał wykraczający poza nasze tradycyjne produkty eksportowe. I że jest szansa na wzrost udziału w eksporcie produktów mid-tech i, niestety nieznacznie, ale jednak - produktów high-tech.


Zobacz: Ostatni dzień na przekazanie pracownikowi PIT-11

REKLAMA


Raport HSBC dotyczący perspektyw polskiego eksportu do 2030 r. pokazuje, że przedsiębiorstwa mają szanse wyjść poza Europę, która absorbuje prawie 76 proc. naszego eksportu. Zresztą dzisiaj wszystkie rozwinięte gospodarki szukają możliwości lokowania swoich produktów także poza rynkiem europejskim, głównie w krajach Azji. HSBC pokazuje potencjał Niemiec - w najbliższych 3 latach eksport niemiecki na rynki azjatyckie będzie rósł średnio o 11 proc.


Pytanie tylko, czy nam się to uda. Szansa bowiem nie oznacza, że jest to już nam dane. Tym bardziej, że większość z tych „nowych" dla polskich eksporterów rynków wymaga nie tylko aktywności przedsiębiorstw, ale także bardzo silnej aktywności przedstawicieli polskiego rządu. Potrzebna jest bowiem forpoczta polityczna pokazująca naszym partnerom handlowym w takich krajach, jak Chiny, Indie, Indonezja, Wietnam, Korea, że współpraca z tymi rynkami jest ważnym elementem polskiej polityki handlowej. Taka jest specyfika tamtych rynków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Podyskutuj o tym na naszym FORUM!


Działania takie są już powoli podejmowane przez naszą administrację państwową. Jednak, niestety nie wszyscy politycy i urzędnicy wysokiego szczebla rozumieją, że tak „modny" ostatnio w dyskusjach patriotyzm gospodarczy oznacza potrzebę bezpośredniego wspierania polskich firm na rynkach zagranicznych, udział w spotkaniach biznesowych organizowanych na tych rynkach, informowanie o potencjale polskiej gospodarki i firm (konkretnie) w czasie rozmów politycznych. To powinno się zmienić


Dla wykorzystania szans, o których mówi HSBC, potrzebne jest także stworzenie programów pomocowych dla wspierania polskiego eksportu do krajów pozaeuropejskich, np. programu, który wspierałby polskie firmy w przetargach organizowanych na potrzeby zamówień rządowych i administracji lokalnych w Chinach na polskie produkty inwestycyjne. One nie powstaną bez akceptacji i wsparcia rządu.


Jest zatem wiele do zrobienia, aby szanse o których mówi raport HSBC mogły zostać wykorzystane.


Zobacz: Przedłużony termin składania e-Deklaracji

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA