REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: Firmy chcą korzystać ze wsparcia, ale niewiele z nich to robi

REKLAMA

46 proc. mikro i małych firm z woj. śląskiego chciałoby skorzystać z unijnych lub krajowych programów pomocowych dla przedsiębiorców, ale zrobiło to tylko 10 proc. firm. Większość narzeka na zbyt trudne procedury starania się o wsparcie.

Takie dane znalazły się w zaprezentowanym w Katowicach raporcie o sytuacji mikro i małych firm w 2011 r., przygotowanym przez analityków banku Pekao S.A. i firmę badawczą PBS.

REKLAMA

Z danych wynika, że od czasu wejścia Polski do UE ok. 6 proc. małych firm z woj. śląskiego skorzystało ze wsparcia unijnego, a 4 proc. z krajowego. To nieco mniej niż średnio w kraju, gdzie skorzystanie z programów UE zadeklarowało 8 proc. badanych firm, a z programów krajowych - 4 proc., czyli podobnie jak na Śląsku.

REKLAMA

Prawie co trzecia firma z regionu (30 proc.) nie widzi potrzeby korzystania z takich programów. Więcej, bo 37 proc. przedsiębiorców, chciałoby starać się o wsparcie, ale boi się trudnych procedur. 12 proc. w ogóle boi się korzystać z takich programów, a 13 proc. za mało wie o takiej możliwości. Co dziesiąty przedsiębiorca uważa, że jego firma nie kwalifikuje się do takich programów lub nie ma form wsparcia, które by jej odpowiadały.

Z raportu wynika, że w woj. śląskim działa blisko 200 tys. mikro i małych firm, czyli 11 proc. wszystkich takich podmiotów w Polsce. Ankietowani przedsiębiorcy ze Śląska lepiej oceniają perspektywy na ten rok niż minione 12 miesięcy. Optymizm ten jest jednak umiarkowany.

Małe firmy potrzebują wsparcia dla innowacyjności >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Mikro i mali śląscy przedsiębiorcy w porównaniu do ubiegłego roku znacznie lepiej postrzegają kolejne 12 miesięcy. W minionym roku najlepiej oceniali sytuację przedsiębiorcy z podregionu bielskiego, a najgorzej z częstochowskiego. Najbardziej optymistycznie postrzegają kolejny rok rybniccy właściciele firm, natomiast najniższe wskaźniki uzyskaliśmy w podregionie sosnowieckim" - skomentował szef biura funduszy UE i programów unijnych w Pekao S.A. Tomasz Kierzkowski.

W skład ogólnego wskaźnika koniunktury mikro i małych firm, który ustalono na potrzeby raportu, wchodzą oceny z obszarów: ogólna sytuacja gospodarcza, sytuacja branży, sytuacja firmy, jej przychody i wynik finansowy, wielkość zatrudnienia, czas oczekiwania na zapłatę oraz dostępność zewnętrznego finansowania. Wartość indeksu może wahać się od 50 (skrajnie negatywna ocena) do 150 (skrajnie pozytywna ocena), z wartością neutralną na poziomie 100. W woj. śląskim badania ustaliły wskaźnik na 89 za miniony rok i 95 na kolejne 12 miesięcy. To tyle samo, ile średnio w Polsce.

Z raportu wynika, że śląscy przedsiębiorcy znacznie lepiej oceniają kondycję własnych firm i tych obszarów, na które mają bezpośredni wpływ, niż ogólną sytuację gospodarczą. Największy optymizm w porównaniu z oceną ostatniego roku widać w ocenach sytuacji firmy, jej przychodów i wyniku finansowego oraz całej branży, w jakiej działa dany podmiot.

73 proc. mikro i małych firm z woj. śląskiego opiera swoją działalność wyłącznie na środkach własnych - zwłaszcza w podregionie sosnowieckim (77 proc.). Najwięcej firm korzystających również z finansowania zewnętrznego jest w podregionie katowickim (38 proc.).

42 proc. śląskich firm przeznaczyło w ubiegłym roku środki na inwestycje; najwięcej inwestowano w podregionie tyskim (49 proc.). W 2012 r. tylko 36 proc. mikro i małych firm zamierza realizować inwestycje, a 57 proc. deklaruje brak projektów inwestycyjnych. 30 proc. badanych śląskich firm wprowadziło w minionym roku jakąś innowację produktową.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA