REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: Firmy chcą korzystać ze wsparcia, ale niewiele z nich to robi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

46 proc. mikro i małych firm z woj. śląskiego chciałoby skorzystać z unijnych lub krajowych programów pomocowych dla przedsiębiorców, ale zrobiło to tylko 10 proc. firm. Większość narzeka na zbyt trudne procedury starania się o wsparcie.

Takie dane znalazły się w zaprezentowanym w Katowicach raporcie o sytuacji mikro i małych firm w 2011 r., przygotowanym przez analityków banku Pekao S.A. i firmę badawczą PBS.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych wynika, że od czasu wejścia Polski do UE ok. 6 proc. małych firm z woj. śląskiego skorzystało ze wsparcia unijnego, a 4 proc. z krajowego. To nieco mniej niż średnio w kraju, gdzie skorzystanie z programów UE zadeklarowało 8 proc. badanych firm, a z programów krajowych - 4 proc., czyli podobnie jak na Śląsku.

Prawie co trzecia firma z regionu (30 proc.) nie widzi potrzeby korzystania z takich programów. Więcej, bo 37 proc. przedsiębiorców, chciałoby starać się o wsparcie, ale boi się trudnych procedur. 12 proc. w ogóle boi się korzystać z takich programów, a 13 proc. za mało wie o takiej możliwości. Co dziesiąty przedsiębiorca uważa, że jego firma nie kwalifikuje się do takich programów lub nie ma form wsparcia, które by jej odpowiadały.

Z raportu wynika, że w woj. śląskim działa blisko 200 tys. mikro i małych firm, czyli 11 proc. wszystkich takich podmiotów w Polsce. Ankietowani przedsiębiorcy ze Śląska lepiej oceniają perspektywy na ten rok niż minione 12 miesięcy. Optymizm ten jest jednak umiarkowany.

REKLAMA

Małe firmy potrzebują wsparcia dla innowacyjności >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mikro i mali śląscy przedsiębiorcy w porównaniu do ubiegłego roku znacznie lepiej postrzegają kolejne 12 miesięcy. W minionym roku najlepiej oceniali sytuację przedsiębiorcy z podregionu bielskiego, a najgorzej z częstochowskiego. Najbardziej optymistycznie postrzegają kolejny rok rybniccy właściciele firm, natomiast najniższe wskaźniki uzyskaliśmy w podregionie sosnowieckim" - skomentował szef biura funduszy UE i programów unijnych w Pekao S.A. Tomasz Kierzkowski.

W skład ogólnego wskaźnika koniunktury mikro i małych firm, który ustalono na potrzeby raportu, wchodzą oceny z obszarów: ogólna sytuacja gospodarcza, sytuacja branży, sytuacja firmy, jej przychody i wynik finansowy, wielkość zatrudnienia, czas oczekiwania na zapłatę oraz dostępność zewnętrznego finansowania. Wartość indeksu może wahać się od 50 (skrajnie negatywna ocena) do 150 (skrajnie pozytywna ocena), z wartością neutralną na poziomie 100. W woj. śląskim badania ustaliły wskaźnik na 89 za miniony rok i 95 na kolejne 12 miesięcy. To tyle samo, ile średnio w Polsce.

Z raportu wynika, że śląscy przedsiębiorcy znacznie lepiej oceniają kondycję własnych firm i tych obszarów, na które mają bezpośredni wpływ, niż ogólną sytuację gospodarczą. Największy optymizm w porównaniu z oceną ostatniego roku widać w ocenach sytuacji firmy, jej przychodów i wyniku finansowego oraz całej branży, w jakiej działa dany podmiot.

73 proc. mikro i małych firm z woj. śląskiego opiera swoją działalność wyłącznie na środkach własnych - zwłaszcza w podregionie sosnowieckim (77 proc.). Najwięcej firm korzystających również z finansowania zewnętrznego jest w podregionie katowickim (38 proc.).

42 proc. śląskich firm przeznaczyło w ubiegłym roku środki na inwestycje; najwięcej inwestowano w podregionie tyskim (49 proc.). W 2012 r. tylko 36 proc. mikro i małych firm zamierza realizować inwestycje, a 57 proc. deklaruje brak projektów inwestycyjnych. 30 proc. badanych śląskich firm wprowadziło w minionym roku jakąś innowację produktową.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA