REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: Firmy chcą korzystać ze wsparcia, ale niewiele z nich to robi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

46 proc. mikro i małych firm z woj. śląskiego chciałoby skorzystać z unijnych lub krajowych programów pomocowych dla przedsiębiorców, ale zrobiło to tylko 10 proc. firm. Większość narzeka na zbyt trudne procedury starania się o wsparcie.

Takie dane znalazły się w zaprezentowanym w Katowicach raporcie o sytuacji mikro i małych firm w 2011 r., przygotowanym przez analityków banku Pekao S.A. i firmę badawczą PBS.

REKLAMA

Z danych wynika, że od czasu wejścia Polski do UE ok. 6 proc. małych firm z woj. śląskiego skorzystało ze wsparcia unijnego, a 4 proc. z krajowego. To nieco mniej niż średnio w kraju, gdzie skorzystanie z programów UE zadeklarowało 8 proc. badanych firm, a z programów krajowych - 4 proc., czyli podobnie jak na Śląsku.

REKLAMA

Prawie co trzecia firma z regionu (30 proc.) nie widzi potrzeby korzystania z takich programów. Więcej, bo 37 proc. przedsiębiorców, chciałoby starać się o wsparcie, ale boi się trudnych procedur. 12 proc. w ogóle boi się korzystać z takich programów, a 13 proc. za mało wie o takiej możliwości. Co dziesiąty przedsiębiorca uważa, że jego firma nie kwalifikuje się do takich programów lub nie ma form wsparcia, które by jej odpowiadały.

Z raportu wynika, że w woj. śląskim działa blisko 200 tys. mikro i małych firm, czyli 11 proc. wszystkich takich podmiotów w Polsce. Ankietowani przedsiębiorcy ze Śląska lepiej oceniają perspektywy na ten rok niż minione 12 miesięcy. Optymizm ten jest jednak umiarkowany.

Małe firmy potrzebują wsparcia dla innowacyjności >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Mikro i mali śląscy przedsiębiorcy w porównaniu do ubiegłego roku znacznie lepiej postrzegają kolejne 12 miesięcy. W minionym roku najlepiej oceniali sytuację przedsiębiorcy z podregionu bielskiego, a najgorzej z częstochowskiego. Najbardziej optymistycznie postrzegają kolejny rok rybniccy właściciele firm, natomiast najniższe wskaźniki uzyskaliśmy w podregionie sosnowieckim" - skomentował szef biura funduszy UE i programów unijnych w Pekao S.A. Tomasz Kierzkowski.

W skład ogólnego wskaźnika koniunktury mikro i małych firm, który ustalono na potrzeby raportu, wchodzą oceny z obszarów: ogólna sytuacja gospodarcza, sytuacja branży, sytuacja firmy, jej przychody i wynik finansowy, wielkość zatrudnienia, czas oczekiwania na zapłatę oraz dostępność zewnętrznego finansowania. Wartość indeksu może wahać się od 50 (skrajnie negatywna ocena) do 150 (skrajnie pozytywna ocena), z wartością neutralną na poziomie 100. W woj. śląskim badania ustaliły wskaźnik na 89 za miniony rok i 95 na kolejne 12 miesięcy. To tyle samo, ile średnio w Polsce.

Z raportu wynika, że śląscy przedsiębiorcy znacznie lepiej oceniają kondycję własnych firm i tych obszarów, na które mają bezpośredni wpływ, niż ogólną sytuację gospodarczą. Największy optymizm w porównaniu z oceną ostatniego roku widać w ocenach sytuacji firmy, jej przychodów i wyniku finansowego oraz całej branży, w jakiej działa dany podmiot.

73 proc. mikro i małych firm z woj. śląskiego opiera swoją działalność wyłącznie na środkach własnych - zwłaszcza w podregionie sosnowieckim (77 proc.). Najwięcej firm korzystających również z finansowania zewnętrznego jest w podregionie katowickim (38 proc.).

42 proc. śląskich firm przeznaczyło w ubiegłym roku środki na inwestycje; najwięcej inwestowano w podregionie tyskim (49 proc.). W 2012 r. tylko 36 proc. mikro i małych firm zamierza realizować inwestycje, a 57 proc. deklaruje brak projektów inwestycyjnych. 30 proc. badanych śląskich firm wprowadziło w minionym roku jakąś innowację produktową.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA