REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: Firmy chcą korzystać ze wsparcia, ale niewiele z nich to robi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

46 proc. mikro i małych firm z woj. śląskiego chciałoby skorzystać z unijnych lub krajowych programów pomocowych dla przedsiębiorców, ale zrobiło to tylko 10 proc. firm. Większość narzeka na zbyt trudne procedury starania się o wsparcie.

Takie dane znalazły się w zaprezentowanym w Katowicach raporcie o sytuacji mikro i małych firm w 2011 r., przygotowanym przez analityków banku Pekao S.A. i firmę badawczą PBS.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych wynika, że od czasu wejścia Polski do UE ok. 6 proc. małych firm z woj. śląskiego skorzystało ze wsparcia unijnego, a 4 proc. z krajowego. To nieco mniej niż średnio w kraju, gdzie skorzystanie z programów UE zadeklarowało 8 proc. badanych firm, a z programów krajowych - 4 proc., czyli podobnie jak na Śląsku.

Prawie co trzecia firma z regionu (30 proc.) nie widzi potrzeby korzystania z takich programów. Więcej, bo 37 proc. przedsiębiorców, chciałoby starać się o wsparcie, ale boi się trudnych procedur. 12 proc. w ogóle boi się korzystać z takich programów, a 13 proc. za mało wie o takiej możliwości. Co dziesiąty przedsiębiorca uważa, że jego firma nie kwalifikuje się do takich programów lub nie ma form wsparcia, które by jej odpowiadały.

Z raportu wynika, że w woj. śląskim działa blisko 200 tys. mikro i małych firm, czyli 11 proc. wszystkich takich podmiotów w Polsce. Ankietowani przedsiębiorcy ze Śląska lepiej oceniają perspektywy na ten rok niż minione 12 miesięcy. Optymizm ten jest jednak umiarkowany.

REKLAMA

Małe firmy potrzebują wsparcia dla innowacyjności >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mikro i mali śląscy przedsiębiorcy w porównaniu do ubiegłego roku znacznie lepiej postrzegają kolejne 12 miesięcy. W minionym roku najlepiej oceniali sytuację przedsiębiorcy z podregionu bielskiego, a najgorzej z częstochowskiego. Najbardziej optymistycznie postrzegają kolejny rok rybniccy właściciele firm, natomiast najniższe wskaźniki uzyskaliśmy w podregionie sosnowieckim" - skomentował szef biura funduszy UE i programów unijnych w Pekao S.A. Tomasz Kierzkowski.

W skład ogólnego wskaźnika koniunktury mikro i małych firm, który ustalono na potrzeby raportu, wchodzą oceny z obszarów: ogólna sytuacja gospodarcza, sytuacja branży, sytuacja firmy, jej przychody i wynik finansowy, wielkość zatrudnienia, czas oczekiwania na zapłatę oraz dostępność zewnętrznego finansowania. Wartość indeksu może wahać się od 50 (skrajnie negatywna ocena) do 150 (skrajnie pozytywna ocena), z wartością neutralną na poziomie 100. W woj. śląskim badania ustaliły wskaźnik na 89 za miniony rok i 95 na kolejne 12 miesięcy. To tyle samo, ile średnio w Polsce.

Z raportu wynika, że śląscy przedsiębiorcy znacznie lepiej oceniają kondycję własnych firm i tych obszarów, na które mają bezpośredni wpływ, niż ogólną sytuację gospodarczą. Największy optymizm w porównaniu z oceną ostatniego roku widać w ocenach sytuacji firmy, jej przychodów i wyniku finansowego oraz całej branży, w jakiej działa dany podmiot.

73 proc. mikro i małych firm z woj. śląskiego opiera swoją działalność wyłącznie na środkach własnych - zwłaszcza w podregionie sosnowieckim (77 proc.). Najwięcej firm korzystających również z finansowania zewnętrznego jest w podregionie katowickim (38 proc.).

42 proc. śląskich firm przeznaczyło w ubiegłym roku środki na inwestycje; najwięcej inwestowano w podregionie tyskim (49 proc.). W 2012 r. tylko 36 proc. mikro i małych firm zamierza realizować inwestycje, a 57 proc. deklaruje brak projektów inwestycyjnych. 30 proc. badanych śląskich firm wprowadziło w minionym roku jakąś innowację produktową.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA