Małe firmy potrzebują wsparcia dla innowacyjności
REKLAMA
Na początku marca Ministerstwo Gospodarki przekazało do zaopiniowania propozycje założeń utworzenia systemu finansowania innowacyjnych rozwiązań w polskich przedsiębiorstwach. Związek Rzemiosła Polskiego popiera inicjatywę stworzenia takiego systemu, jednak rozwiązania przedstawione przez resort nie pozwalają na jego sprawne wykorzystywanie.
REKLAMA
REKLAMA
Podstawową przyczyną niskiego poziomu innowacyjności przedsiębiorstw z sektora małych i średnich firm jest brak źródeł finansowania działalności innowacyjnej. Dlatego zdaniem ZRP jednym z wielu niezbędnych działań sprzyjających stawianiu innowacyjności jako cel strategiczny firm jest utworzenie systemu instrumentów finansowych bezpośrednio wspierających rozwój innowacji małych i średnich przedsiębiorstw przez wydzielenie puli środków na poręczenia, gwarancje kredytu, pożyczki.
Mikro i małe firmy szczególnie niepokoi fakt wprowadzenia bardzo ograniczającej definicji przedsiębiorstwa innowacyjnego, które mogłoby skorzystać z przewidzianych instrumentów. Będą one bowiem kierowane wyłącznie do firm, które dzięki uzyskanej pożyczce czy poręczeniu, planują wytwarzać nowe lub znacząco zmodernizowane produkty.
REKLAMA
Zdaniem ZRP przedstawiony projekt systemu w niewielkim stopniu wpłynie na zwiększenie siły ekonomicznej mikro i małych przedsiębiorstw. Tym bardziej, że w założeniach ma on być finansowany ze środków unijnych, gdzie podstawowym wymogiem stawianym aplikantom jest skierowanie funduszy wyłącznie na wsparcie innowacyjnych technologii. Taka sytuacja uniemożliwi aplikowanie o środki z wspomnianych funduszy przedsiębiorstwom działającym w branżach tradycyjnych w tym licznie reprezentowanym w sektorze - mikro i małym firmom rzemieślniczym.
Zdaniem ZRP rozwiązaniem tego problemu mogłoby być zastosowanie strategii „inteligentnej specjalizacji” regionalnej, w której znalazłyby miejsce przedsięwzięcia gospodarcze oparte na technologiach tradycyjnych, charakteryzujących się, m.in. ekologicznym procesem wytwórczym (np. branża spożywcza), małoseryjnością, wysoką jakością, wykorzystaniem naturalnych materiałów (branża odzieżowa, tekstylna, meblowa), czy niepowtarzalnością wyrobów w branży rzemiosł artystycznych.
Więcej informacji na www.zrp.pl
REKLAMA
REKLAMA