REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: przedsiębiorca będzie mógł dobrowolnie poddać się sankcji

REKLAMA

Rozszerzenie programu łagodzenia kar, możliwość dobrowolnego poddania się sankcji przez przedsiębiorcę oraz efektywniejsze rozpatrywanie spraw z zakresu kontroli koncentracji - to niektóre propozycje UOKiK zmian w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

Polskie prawo antymonopolowe liczy sobie niewiele ponad 20 lat. W styczniu 1987 r. została uchwalona ustawa o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym w gospodarce narodowej, która wskazywała Ministra Finansów jako organ antymonopolowy. Bardziej nowoczesne przepisy, przystosowane do zmian ustrojowych zachodzących w Polsce przyjęto w 1990 r. - była to ustawa o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym. Na jej mocy powołany został Urząd Antymonopolowy, czyli obecny Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prawo dotyczące ochrony konkurencji było w ciągu ostatnich lat kilkakrotnie zmieniane - ostatnia istotna modyfikacja przepisów miała miejsce w 2007 roku - weszła wówczas w życie obecna ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Umożliwiła ona skuteczniejszą walkę z antykonkurencyjnymi praktykami, jednak po blisko pięciu latach obowiązywania zaszła konieczność dostosowania prawa do zmian zachodzących w gospodarce. Dlatego UOKiK zaproponował nowelizację ustawy, której celem jest przede wszystkim zwiększenie skuteczności działań Urzędu w zakresie kontroli koncentracji oraz zwalczania porozumień ograniczających konkurencję.

REKLAMA

REKLAMA

Jedna z propozycji zmian dotyczy wprowadzenia dwuetapowego postępowania w sprawach z zakresu koncentracji podmiotów gospodarczych. Obecnie, niezależnie od stopnia skomplikowania sprawy, postępowanie powinno zakończyć się w ciągu dwóch miesięcy. Do tego czasu nie wlicza się jednak oczekiwania na odpowiedzi przedsiębiorców, dlatego transakcje wymagające szczegółowych analiz trwają zazwyczaj dłużej. Zgodnie z postulatem Urzędu sprawy łatwe i niebudzące wątpliwości z punktu widzenia ograniczenia konkurencji powinny zakończyć się w ciągu 30 dni. Bardziej skomplikowane trwałyby cztery miesiące.

"Umożliwi to przyśpieszenie rozpatrywania spraw prostych, a jednocześnie pozwoli skupić się nam na sprawach trudniejszych, bardziej wymagających i mogących mieć negatywny wpływ na rynek" - mówi Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Rozwiązaniem korzystnym dla profesjonalnych uczestników rynku będzie także wprowadzenie tzw. competition concern. Oznacza to, że w trakcie prowadzonego postępowania - w sprawach skomplikowanych i takich, gdzie nie będzie możliwe wydanie zgody na transakcję - Urząd będzie informował przedsiębiorcę o swoich zastrzeżeniach. Dzięki temu, jeszcze w toku trwającego postępowania będzie on znał potencjalne rozstrzygnięcie i pod tym kątem podejmował decyzje biznesowe.

REKLAMA

Zmian wymagają również sposoby wykrywania niedozwolonych porozumień. W tym celu Urząd proponuje usprawnienie programu łagodzenia kar leniency, który umożliwia uczestnikowi niedozwolonego porozumienia uniknięcie lub obniżenie sankcji finansowej w zamian za współpracę z Urzędem i dostarczenie informacji na temat zmowy. W polskim prawie obowiązuje on od 2004 roku. Dotychczas do UOKiK wpłynęło 35 takich powiadomień. Dlatego niezbędna jest zmiana, która zachęciłaby przedsiębiorców do współpracy z Urzędem. Obecnie tylko podmiot, który jako pierwszy poinformuje Urząd o niedozwolonych praktykach może liczyć na całkowite zwolnienie z kary - pozostali na obniżenie sankcji. Zgodnie z propozycją Urzędu, przedsiębiorca, który złoży wniosek leniency jako drugi lub kolejny, będzie mógł uzyskać dodatkowe obniżenie kary, jeśli poinformuje Urząd o innej zmowie, której również był uczestnikiem. W tej drugiej sprawie będzie ponadto miał status pierwszego wnioskodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warte rozważenia jest również wprowadzenie do polskiego prawa antymonopolowego innych, nowych rozwiązań. Przykładem jest dobrowolne poddanie się karze. Urząd mógłby zaproponować taką możliwość, o ile pozwolą na to okoliczności danej sprawy. Przedsiębiorca będzie miał możliwość przyjęcia tej propozycji w zamian za obniżenie kary o 10 proc. Tym samym postępowanie skończy się szybciej niż w normalnym trybie. Od dobrowolnego poddania się karze nie byłoby odwołania do sądu.

Sprawnemu przywróceniu konkurencji służyłyby z kolei tzw. środki zaradcze (ang. remedies). Ich głównym celem nie jest karanie, lecz poprawa sytuacji na rynku. W decyzji Prezes Urzędu mogłaby wskazać, jakie działania ma podjąć przedsiębiorca w celu usunięcia skutków naruszenia.

Ponadto w skuteczniejszej walce z niedozwolonymi porozumieniami pomóc może nakładanie kar finansowych na osoby fizyczne odpowiedzialne za działania niezgodne z prawem. W tej chwili możliwe jest nałożenie na nie sankcji w innych przypadkach - np. niezgłoszenia zamiaru koncentracji czy wprowadzenia UOKiK w błąd, udzielenia nierzetelnych informacji lub ich braku.

Propozycje Urzędu będą dyskutowane ze wszystkimi zainteresowanymi stronami - przede wszystkim ze środowiskiem przedsiębiorców oraz reprezentujących ich prawników. Pierwszą okazją jest konferencja pt. Jak skutecznie chronić rynek - czas na zmiany w prawie?, która odbędzie się we 28 marca we Wrocławiu. Jej celem będzie m.in. dyskusja na temat proponowanych zmian oraz poznanie odmiennych punktów widzenia na tę kwestię.

Dlaczego zmowy zagrażają konkurencji? Co jest prawem zakazane a co dozwolone? Jaka jest różnica między ustalaniem cen a ich naśladowaniem? Co grozi za udział w zmowie i czy można uniknąć kary? Wątpliwości te rozwieje cykl audycji oraz filmów, które powstały w ramach kampanii "Przedsiębiorco, nie zmawiaj się!" Filmy będą dostępne na stronie www.uokik.gov.pl. Biznesmeni, którzy mają bardziej szczegółowe pytania dotyczące na przykład kwestii uprawnień Urzędu przeprowadzającego kontrolę z przeszukaniem czy "biernego" udziału w niedozwolonym porozumieniu znajdą je w zakładce pytania i odpowiedzi.

Tematy odcinków:

- Dlaczego zmowy zagrażają konkurencji? - emisja 28 marca

- Co jest prawem zakazane a co dozwolone? - emisja 4 kwietnia

- Fałszywe przekonania, które mogą prowadzić do złamania prawa - emisja 11 kwietnia

- Co Urząd może, czyli instrumenty dochodzeniowe w postępowaniu antymonopolowym - emisja 18 kwietnia

- Gdy mleko się rozlało... - co grozi za udział w zmowie? - emisja 25 kwietnia

- Czy przyznać się do zawarcia zmowy? - program łagodzenia kar dla skruszonych - emisja 9 maja

Zapraszamy także do słuchania audycji poświęconych tematyce niedozwolonych porozumień na antenie radia TOK FM. Od 4 kwietnia, przez sześć tygodni, w każdą środę o godz. 13 w programie Raport Gospodarczy z ekspertami prawa konkurencji rozmawia Maciej Głogowski.

Ponadto począwszy od 28 marca do końca roku na łamach Dziennika Gazety Prawnej (oraz portalu internetowym gazety) będą publikowane artykuły ekspertów UOKiK poświęcone zagadnieniom prawa antymonopolowego, w szczególności niedozwolonych porozumień. Cykl rozpocznie wywiad z Prezes Małgorzatą Krasnodebską-Tomkiel na temat proponowanych zmian w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA