REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W budownictwie duża konkurencja i niska rentowność

REKLAMA

 Przedsiębiorcy budowlani potwierdzają sygnalizowane przez GUS pogorszenie koniunktury i nastrojów w budownictwie. Firmy narzekają na konkurencję na rynku oraz koszty zatrudnienia i materiałów.

 

REKLAMA

Według GUS we wrześniu ogólny klimat koniunktury w budownictwie kształtuje się na poziomie minus 4 (w sierpniu minus 1). Poprawę koniunktury sygnalizuje 1 proc. przedsiębiorstw, a jej pogorszenie 19 proc. (w sierpniu odpowiednio 16 i 17 proc.). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

REKLAMA

"Niestety bieżąca sytuacja, związana z drastycznym ograniczeniem małych i średnich inwestycji, powoduje dużą nadpłynność sektora usług budowlanych i pomimo drożejących cen materiałów, robocizny a także kosztów finansowych, ceny podpisywanych kontraktów są niższe niż w 2009 r. Zdarza się, iż firmy budowlane zawierają kontrakty w tzw. wariancie płynnościowym, aby przetrwać, a niekoniecznie zarabiać" - powiedział PAP prezes wrocławskiej firmy RDR Budownictwo Dariusz Religa.

Jego zdaniem, w dłuższej perspektywie następnych kilkunastu lat, sytuacja napawa optymizmem, zwłaszcza, że na pewno nie wygasną inwestycje w infrastrukturę współfinansowaną ze środków pomocowych UE (w latach 2014-2020).

Janusz Zaleski, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa zwraca jednak uwagę, że perspektywy nie są do końca jasne, gdyż przy zmniejszeniu środków pomocowych z UE, firmy budowlane muszą martwić sie o przyszłość. Dochodzą do tego problemy wewnętrzne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W sytuacji dużej konkurencji ceny już nie mogą bardziej rosnąć. Przecież w przetargach startują firmy nie tylko spoza Polski, ale nawet spoza Europy np. z Chin" - powiedział PAP.

REKLAMA

W opinii Pawła Grząbki, prezesa zarządu CEE Property Group firmy koniunktura jest gorsza niż w poprzednich miesiącach przede wszystkim ze względu na zawirowania na rynkach finansowych i ich potencjalny wpływ na rynek mikroekonomiczny, czyli na przyszłe zamówienia.

"Nie obserwujemy spadku zamówień w branży budowlanej, ale przy długotrwałym kryzysie ten spadek może nastąpić. Firmy budowlane czują wzrost kosztów materiałów budowlanych, ale na razie nie mogą przełożyć wyższych kosztów na wyższe ceny i wyższe marże. To powoduje niską rentowności branży i zatory płatnicze" - powiedział PAP.

Odsetek przedsiębiorców nieodczuwających żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności budowlano-montażowej kształtuje się - podobnie jak przed rokiem - na poziomie 4,6 proc. Największe trudności napotykane przez przedsiębiorstwa zgłaszające bariery związane są z kosztami zatrudnienia (58 proc. we wrześniu br., 52 proc. w analogicznym miesiącu ub. r.) oraz konkurencją na rynku (56 proc. w bieżącym miesiącu, 57 proc. przed rokiem).

W porównaniu z wrześniem 2010 r. najbardziej wzrosło znaczenie barier związanych z kosztami materiałów (z 28 do 37 proc.) oraz kosztami zatrudnienia, natomiast spadło - barier związanych z warunkami atmosferycznymi (z 28 do 18 proc.) oraz niedostatecznym popytem (z 38 do 34 proc.).

We wrześniu 13 proc. przedsiębiorstw budowlano-montażowych ocenia swoje moce produkcyjne, jako zbyt duże w stosunku do oczekiwanego w najbliższych miesiącach portfela zamówień, 77 proc. jako wystarczające, a 10 proc. jako zbyt małe (przed rokiem odpowiednio: 14 proc., 75 proc., 11 proc.).

Przedsiębiorcy zgłaszają we wrześniu wykorzystanie mocy produkcyjnych na poziomie 79 proc. (77 proc. w analogicznym miesiącu ub. r.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    REKLAMA

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    REKLAMA