Organizacje przedsiębiorców apelują o płacenie abonamentu rtv
REKLAMA
REKLAMA
Do podpisanego w Warszawie porozumienia przystąpiły: Business Centre Club, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza, Stowarzyszenie Agro Biznes Klub oraz Związek Rzemiosła Polskiego. Organizacje te zadeklarowały, że będą zachęcać swoich członków i pracowników do rejestracji posiadanych odbiorników i wnoszenia opłat abonamentowych.
Według danych GUS w Polsce jest ok. 3,9 mln przedsiębiorców, z których większość jest ustawowo zobowiązana do opłacania abonamentu za każdy posiadany odbiornik telewizyjny lub radiowy. Obowiązek ten dotyczy również przedsiębiorstw państwowych, rejestracji podlegają również odbiorniki zainstalowane w samochodach służbowych. Jak podaje KRRiT, abonament płaci jednak tylko 168 tys. firm, w ub.r. wpłaciły na ten cel 57 mln zł, czyli jedną dziesiątą wszystkich wpływów abonamentowych.
KRRiT podkreśla, że abonament w Polsce należy do najniższych w Europie - wynosi ok. 45 euro rocznie, podczas gdy w Niemczech jest to 200 euro. W Polsce regularnie opłaca abonament tylko ok. 40 proc. gospodarstw domowych; w Europie od tego obowiązku uchyla się średnio 10 proc. Zdaniem Krajowej Rady wzrost ściągalności abonamentu do ok. 80 proc. umożliwiłby mediom publicznym stabilne funkcjonowanie oraz rezygnację z tak dużego, jak obecnie, udziału w rynku reklamowym.
Od przyszłego roku nieznacznie wzrosną stawki abonamentowe. Miesięcznie za odbiornik radiowy trzeba będzie zapłacić 5,50 zł (15 gr więcej niż obecnie), a za telewizor - 18,50 zł (wzrost o 1,35 zł). W razie opłaty za cały rok z góry, po uwzględnieniu bonifikaty, należy się liczyć z wydatkiem rządu 59,40 zł (za radio) lub 199,80 zł (za telewizor).
REKLAMA
REKLAMA