REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej ofert pracy, bo firmy zgłaszają je tylko raz

REKLAMA

Jedną z przyczyn spadku liczby ofert pracy w ostatnich miesiącach mogą być zmiany w prawie, które nie pozwalają pracodawcom zgłaszać zapotrzebowania na pracowników w kilku urzędach pracy jednocześnie, co było możliwe przed 1 stycznia - powiedziała PAP wiceminister pracy Czesława Ostrowska.

Z danych resortu pracy dotyczących bezrobocia wynika, że we wrześniu wyniosło ono 11 proc. Pracodawcy zgłosili 87 tys. ofert pracy; w analogicznym okresie 2008 r. było ich 105,3 tys.

REKLAMA

Ostrowska przypomniała, że po zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i rynku pracy, od początku tego roku pracodawcy zgłaszają oferty pracy tylko w jednym urzędzie. Powoduje to, że liczba tych ofert nie jest sztucznie zwiększana. "Mniej ofert w statystykach nie musi zatem oznaczać, że z powodu kryzysu firmy zgłaszają mniejsze zapotrzebowanie na pracowników" - dodała.

"Bardzo dobrze, że statystyka nie jest już zafałszowywana i jedna oferta zatrudnienia nie jest liczona kilka razy tylko dlatego, że została zgłoszona przez pracodawcę w kilku urzędach" - powiedział ekspert PKPP Lewiatan Piotr Sarnecki.

Ekspert OPZZ Bogdan Grzybowski zauważył, że kontakty między urzędami w sprawie przekazywania ofert nie wszędzie są dobre, co powoduje, że do pracowników z niektórych rejonów kraju część ofert pracy w ogóle nie dociera.

REKLAMA

Według Ostrowskiej, zasada zgłaszania oferty tylko do jednego urzędu jest jednak dobra dla pracowników. "Wcześniej zdarzało się, że ktoś dostawał propozycję zatrudnienia, a u potencjalnego pracodawcy okazywało się, że stanowisko otrzymał już ktoś z innego powiatu" - podkreśliła. Jej zdaniem "sytuacja, kiedy to pracodawca biegał po wielu urzędach pracy, żeby zgłosić chęć zatrudniania pracowników, była odwróceniem ról".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"To urzędy pracy powinny starać się o to, żeby jak najwięcej osób aktywizować zawodowo. Można to zrobić tylko wtedy, gdy szuka się dla nich pracy w różnych miejscach, niekoniecznie na swoim terenie. Resort pracy stara się, aby tak się działo, choć mamy świadomość, że nie wszędzie jest z tym najlepiej" - powiedziała Ostrowska.

Jako przykład urzędów, które aktywnie ze sobą współpracują, wskazała urzędy pracy ze Śląska. Wyjaśniła, że współpraca ta polega na przekazywaniu otrzymanych ofert innym urzędom, a także przesyłaniu ich do Centralnej Bazy Ofert Pracy, do której mają wgląd bezrobotni z całego kraju (www.psz.praca.gov.pl).

Ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan Piotr Sarnecki również uważa, że zgłaszanie oferty tylko w jednym urzędzie jest dobrą ideą.

REKLAMA

"Niestety, nie wszystkie urzędy wywiązują się ze swoich obowiązków i przekazują oferty dalej. Zresztą niewielu Polaków jest gotowych przenieść się w zupełnie inne miejsce kraju dlatego, że tam mogliby dostać pracę" - powiedział Sarnecki.

Według wiceminister Ostrowskiej brak mobilności Polaków to fakt, ale dotyczy tylko osób w średnim i starszym wieku. "To zresztą zrozumiałe i ma miejsce w całej Europie. Ludzie, którzy już się gdzieś urządzili, wybudowali dom, mają dzieci w miejscowej szkole, nie są skłonni do wyjazdu i zaczynania wszystkiego od nowa" - zaznaczyła.

"Ludzie młodzi, dopiero rozpoczynający karierę zawodową, przenoszą się natomiast coraz chętniej i to właśnie przede wszystkim z myślą o nich chcemy zwiększać aktywność urzędów pracy w poszukiwaniu zatrudnienia w całym kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania bezrobotnego" - powiedziała Ostrowska.

Zdaniem Grzybowskiego "mobilność zawodowa Polaków nie wzrośnie, jeśli państwo nie wprowadzi instrumentów ją wspierających".

"Dziś osoba, która przeniesie się do pracy kilkadziesiąt kilometrów może dostać dopłatę do biletu. Tymczasem powinna móc otrzymać dopłatę do czynszu za mieszkanie, do przedszkola dla dziecka czy dostawać dopłatę do wynagrodzenia" - powiedział ekspert OPZZ.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA