REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmom trudniej będzie o tańszego pracownika

Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Konieczność składania przez pracodawców oferty pracy tylko do jednego urzędu może spowodować, że nie zatrudnią osoby z najlepszymi kwalifikacjami.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Firmy źle oceniają pomysł, że muszą tylko do jednego urzędu pracy składać ofertę pracy. Od 1 lutego 2009 r. pracodawca ma do wyboru trzy możliwości. Ofertę może złożyć do urzędu właściwego ze względu na siedzibę swojej firmy, miejsce wykonywania pracy lub do każdego innego wybranego przez siebie urzędu. Taki nowy obowiązek wynika z ust. 5a dodanego do art. 36 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 z późn. zm.). Za nieprzestrzeganie tego przepisu firmy nie będą w żaden sposób karane.

Do 1 lutego firmy mogły składać oferty do dwóch urzędów. W praktyce zdarzało się, że korzystały z usług wielu urzędów.

- To rozwiązanie dawało większe szanse znalezienia tańszego pracownika - mówi Małgorzata Animucka z Wielkopolskiego Związku Pracodawców.

Firmy mogły składać oferty do urzędu oddalonego na przykład o 100 kilometrów od miejsca, w którym była wykonywana praca. Dzięki temu miały możliwość zatrudniania ludzi, płacąc im mniej niż miejscowym pracownikom, na przykład z Warszawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Zbigniewa Bachmana, dyrektora Izby Przemysłowo-Handlowej Budownictwa, nowy przepis jest niekorzystny dla firm.

- Pracodawcy mogą mieć kłopot z pozyskaniem odpowiedniego pracownika - mówi Zbigniew Bachman.

Dodaje, że ograniczenie w składaniu ofert może spowodować, że firmy będą musiały zatrudnić kogoś, kto posiada gorsze kwalifikacje na dane stanowisko, niż ktoś, kto jest zarejestrowany jako bezrobotny w urzędzie pracy, do którego oferty firma nie może złożyć. Na przykład pracodawca będzie chciał zatrudnić 20 murarzy w Warszawie i wtedy nie może pozyskać dobrych fachowców z Mławy.

Także przedstawiciele powiatowych urzędów pracy negatywnie oceniają nowy przepis.

- Jesteśmy niezadowoleni, podobnie jak pracodawcy - mówi Joanna Trzcińska, kierownik rynku pracy Urzędu Pracy w Warszawie.

Dodaje, że jest nieporozumieniem, żeby przy rosnącym bezrobociu ograniczać pracodawcom liczbę źródeł, z których mogą pozyskać pracownika. Dla urzędów konsekwencją wejścia w życie przepisu jest mniejsza liczba ofert pracy, jakie do nich wpływają.

- Co przełoży się na mniejszą liczbę zaktywizowanych bezrobotnych - dodaje Joanna Trzcińska.

Trzeba jednak odnotować, że mniejsza liczba ofert to nie tylko skutek wejścia w życie nowego przepisu. Pracodawcy nie zgłaszają już tylu ofert pracy jak wcześniej. W styczniu 2008 r. było w całym kraju 92,1 tys. ofert, a w styczniu 2009 r. - 67,6 tys. Odpowiednio w tych miesiącach liczba zarejestrowanych bezrobotnych wynosiła 66,8 tys. i 160,6 tys. osób.

1,7  mln osób w lutym 2009 roku było zarejestrowanych w urzędach pracy jako bezrobotni

PAWEŁ JAKUBCZAK

pawel.jakubczak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA