REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

500 tys. zł kary za brak rejestracji w GIOŚ

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Skupy złomu i firmy zajmujące się naprawą urządzeń RTV i AGD będą musiały wpisać się do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Tym samym zwiększy się grono podmiotów zbierających odpady powstałe z urządzeń elektrycznych i elektronicznych.

Takie zmiany wprowadza ustawa z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2009 r.

REKLAMA

REKLAMA

Skupy złomu i przedsiębiorcy naprawiający telewizory, pralki i inne tego rodzaju urządzenia będą miały nowe obowiązki. Muszą zbierać zużyty sprzęt RTV i AGD i przekazywać go do odpowiednich zakładów zajmujących się odzyskiem i ich przetwarzaniem. Realizacja ustawowych obowiązków będzie musiała być poprzedzona rejestracją w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska. GIOŚ prowadzi bowiem specjalny rejestr przedsiębiorców wprowadzających na rynek nowe urządzenia oraz tych, którzy je zbierają. Tym, którzy zostaną wpisani do tego rejestru, zostanie przydzielony specjalny numer, którym trzeba posługiwać się na dokumentach związanych z obrotem elektro-odpadów.

Skupy złomu i serwisy sprzętu elektronicznego w celu zarejestrowania się w GIOŚ będą musiały złożyć odpowiedni wniosek. Muszą w nim podać nazwę firmy, adres siedziby, NIP i jeżeli posiadają to także REGON. Muszą także wskazać grupę i rodzaj sprzętu, który zbierają. Poprawnie wypełniony wniosek można przesłać na adres Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska lub w postaci dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym, który jest weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Nowelizacja wprowadza surowe kary dla tych firm, które nie wypełnią obowiązku rejestracji w GIOŚ. Za takie niedopatrzenie skupy złomu i serwisy urządzeń RTV i AGD zapłacą od 5 tys. do 500 tys. zł.

REKLAMA

Firmy, które zbierają złom, i punkty napraw sprzętu RTV i AGD będą musiały ewidencjonować masę zebranych urządzeń. Obecnie taki obowiązek mają m.in. sprzedawcy urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Nowelizacja ustawy wprowadza jednak mniejszą częstotliwość składania sprawozdań niż to ma miejsce w tej chwili. Obecnie sprawozdania te są składane do GIOŚ co kwartał, a od nowego roku obowiązek taki będzie co pół roku. W takim raporcie skupy złomu i serwisy urządzeń RTV i AGD muszą podać, ile zebrały sprzętu i jakiego rodzaju. Ponadto w sprawozdaniu musi być informacja o liczbie elektroodpadów przekazanych do zakładów przetwarzania. Nowelizacja dokładnie określa półroczne terminy przedstawiania sprawozdań. Wszystkie podmioty uznane za zbierające zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (skupy złomu, serwisy, sklepy, firmy zajmujące się odbieraniem odpadów komunalnych) muszą podać do 31 lipca dane o liczbie zebranych starych urządzeń, które zostały następnie przekazane odpowiedniemu zakładowi przetwarzania w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca. Natomiast do 15 marca muszą złożyć takie samo sprawozdanie, które zawiera dane o liczbie zebranego zużytego sprzętu w okresie od 1 lipca do 31 grudnia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobowiązanie firm naprawiających urządzenia elektryczne i elektroniczne do przyjmowania zużytych urządzeń nie oznacza, że w każdym przypadku muszą wziąć takie urządzenie, gdy klient chce się go pozbyć. Zgodnie z nowelizacją klient będzie mógł zostawić stare urządzenie tylko wtedy, gdy przyniesie je do naprawy i okaże się, że koszt serwisu jest wyższy niż cena zakupu nowego urządzenia. Tak samo będzie wtedy, gdy okaże się, że nie da się już naprawić starego urządzenia. Jednak serwis nie będzie musiał przyjąć urządzenia w sytuacji, w której klient przyniesie sprzęt z zamiarem pozbycia się go, a nie naprawy. Ponadto przedsiębiorca prowadzący zakład zajmujący się serwisem odmówi pozostawienia u siebie starego sprzętu, jeżeli urządzenie będzie stwarzało zagrożenie dla zdrowia lub życia jego pracowników.

Nowe przepisy przewidują także kary (dla firm i osób fizycznych) za demontowanie urządzeń elektrycznych poza wyspecjalizowanymi zakładami przetwarzania. Za rozebranie na części pierwsze lodówki czy nawet pralki będzie groziło od 2 tys. do 100 tys. zł. Ma to zagwarantować, że skupy złomu nie będą, jak do tej pory, traktować starych lodówek czy pralek jako złomu. Nie będzie można rozkładać na części takich urządzeń. Skupy złomu będą miały obowiązek przyjąć taki sprzęt tylko, gdy jest on cały.

Nowelizacja ustawy została podpisana przez prezydenta, czeka na opublikowanie w Dzienniku Ustaw.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA