REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

500 tys. zł kary za brak rejestracji w GIOŚ

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Skupy złomu i firmy zajmujące się naprawą urządzeń RTV i AGD będą musiały wpisać się do rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Tym samym zwiększy się grono podmiotów zbierających odpady powstałe z urządzeń elektrycznych i elektronicznych.

Takie zmiany wprowadza ustawa z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2009 r.

REKLAMA

REKLAMA

Skupy złomu i przedsiębiorcy naprawiający telewizory, pralki i inne tego rodzaju urządzenia będą miały nowe obowiązki. Muszą zbierać zużyty sprzęt RTV i AGD i przekazywać go do odpowiednich zakładów zajmujących się odzyskiem i ich przetwarzaniem. Realizacja ustawowych obowiązków będzie musiała być poprzedzona rejestracją w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska. GIOŚ prowadzi bowiem specjalny rejestr przedsiębiorców wprowadzających na rynek nowe urządzenia oraz tych, którzy je zbierają. Tym, którzy zostaną wpisani do tego rejestru, zostanie przydzielony specjalny numer, którym trzeba posługiwać się na dokumentach związanych z obrotem elektro-odpadów.

Skupy złomu i serwisy sprzętu elektronicznego w celu zarejestrowania się w GIOŚ będą musiały złożyć odpowiedni wniosek. Muszą w nim podać nazwę firmy, adres siedziby, NIP i jeżeli posiadają to także REGON. Muszą także wskazać grupę i rodzaj sprzętu, który zbierają. Poprawnie wypełniony wniosek można przesłać na adres Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska lub w postaci dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym, który jest weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Nowelizacja wprowadza surowe kary dla tych firm, które nie wypełnią obowiązku rejestracji w GIOŚ. Za takie niedopatrzenie skupy złomu i serwisy urządzeń RTV i AGD zapłacą od 5 tys. do 500 tys. zł.

REKLAMA

Firmy, które zbierają złom, i punkty napraw sprzętu RTV i AGD będą musiały ewidencjonować masę zebranych urządzeń. Obecnie taki obowiązek mają m.in. sprzedawcy urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Nowelizacja ustawy wprowadza jednak mniejszą częstotliwość składania sprawozdań niż to ma miejsce w tej chwili. Obecnie sprawozdania te są składane do GIOŚ co kwartał, a od nowego roku obowiązek taki będzie co pół roku. W takim raporcie skupy złomu i serwisy urządzeń RTV i AGD muszą podać, ile zebrały sprzętu i jakiego rodzaju. Ponadto w sprawozdaniu musi być informacja o liczbie elektroodpadów przekazanych do zakładów przetwarzania. Nowelizacja dokładnie określa półroczne terminy przedstawiania sprawozdań. Wszystkie podmioty uznane za zbierające zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (skupy złomu, serwisy, sklepy, firmy zajmujące się odbieraniem odpadów komunalnych) muszą podać do 31 lipca dane o liczbie zebranych starych urządzeń, które zostały następnie przekazane odpowiedniemu zakładowi przetwarzania w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca. Natomiast do 15 marca muszą złożyć takie samo sprawozdanie, które zawiera dane o liczbie zebranego zużytego sprzętu w okresie od 1 lipca do 31 grudnia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobowiązanie firm naprawiających urządzenia elektryczne i elektroniczne do przyjmowania zużytych urządzeń nie oznacza, że w każdym przypadku muszą wziąć takie urządzenie, gdy klient chce się go pozbyć. Zgodnie z nowelizacją klient będzie mógł zostawić stare urządzenie tylko wtedy, gdy przyniesie je do naprawy i okaże się, że koszt serwisu jest wyższy niż cena zakupu nowego urządzenia. Tak samo będzie wtedy, gdy okaże się, że nie da się już naprawić starego urządzenia. Jednak serwis nie będzie musiał przyjąć urządzenia w sytuacji, w której klient przyniesie sprzęt z zamiarem pozbycia się go, a nie naprawy. Ponadto przedsiębiorca prowadzący zakład zajmujący się serwisem odmówi pozostawienia u siebie starego sprzętu, jeżeli urządzenie będzie stwarzało zagrożenie dla zdrowia lub życia jego pracowników.

Nowe przepisy przewidują także kary (dla firm i osób fizycznych) za demontowanie urządzeń elektrycznych poza wyspecjalizowanymi zakładami przetwarzania. Za rozebranie na części pierwsze lodówki czy nawet pralki będzie groziło od 2 tys. do 100 tys. zł. Ma to zagwarantować, że skupy złomu nie będą, jak do tej pory, traktować starych lodówek czy pralek jako złomu. Nie będzie można rozkładać na części takich urządzeń. Skupy złomu będą miały obowiązek przyjąć taki sprzęt tylko, gdy jest on cały.

Nowelizacja ustawy została podpisana przez prezydenta, czeka na opublikowanie w Dzienniku Ustaw.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA